۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰
کد خبر: ۵۱۵۹۱۴
محمد سالار:

مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی تشکیل می شود

معاون بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: گسترش و تبیین فرهنگ رضوی برای مردم جهان توطئه جریان‌های تکفیری را خنثی می کند.
حجت الاسلام والمسلمین محمد سالار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ابنا، حجت الاسلام والمسلمین «محمد سالار» در حاشیه همایش مجمع بین المللی خادمان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دهه کرامت سنت حسنه‌ای است و این سنت می‌تواند فرهنگ و معارف رضوی را معرفی کند.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: امروز با رشد جریان‌های تکفیری مواجه هستیم و بیش از هر زمان دیگری به معرفی فرهنگ رضوی مخصوصا در عرصه بین المللی و خارج ار کشور نیازمند هستیم‌.

وی با اشاره به اینکه مجمع جهانی به عنوان یکی از اعضاء بنیاد امام رضا(ع) وظیفه معرفی رأفت، عدالت و محبتی که از ائمه اطهار(ع) آموخته است را دارد گفت: در این خصوص، بهترین راه استفاده از فضای مجازی است و ما به صورت مکتوب فعالیت‌هایی را در ارتباط با سیره امام رضا (ع) در داخل کشور انجام داده‌ایم.

سالار ادامه داد: کتاب‌های زیادی به زبان فارسی تبیین فرهنگ رضوی را مورد توجه قرار داده است اما یکی از بهترین کار‌ها، معرفی فرهنگ رضوی در بعد دیجیتالی و به صورت الکترونیکی در فضای مجازی است.

معاون بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه برای کودکان باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد و در قالب‌های مختلف انیمیشن و داستان، فیلم ساخته شود بیان کرد: یکی از کارهایی که باید انجام گیرد مناظره‌های امام رضا(ع) است، بحث‌ها و گفتگوهای ایشان که با ادیان غیر مسلمان انجام شده را می‌توانیم در قالب‌های داستان، فیلم، سریال معرفی کنیم.

وی با تاکید به اینکه امام رضا(ع) منحصر به همه ادیان است و این را باید پررنگ کنیم خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگ رضوی محبت و رافت امام هشتم(ع) است که باید آن را در دنیای جنگ آدم کشی و جریان‌های تکفیری معرفی کنیم تا اسلام اعتدالی را به دنیا معرفی کند.

حجت‌الاسلام سالار در معرفی مجمع جهانی اهل بیت(ع) هم ابراز کرد: این مجمع هم اکنون با شیعیان ۱۲۰ کشور مرتبط است که نخبگان آنها هر چهار سال یک بار در تهران، اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) را برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و ۴۰۰ مبلغ در ۶۰ کشور جهان تحت پوشش مجمع هستند گفت: مجمع همچنین "دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)" دارد که کارشناسانی از کشورهای شبه قاره و جنوب شرقی آسیا در آن تربیت می شوند.

سالار تأکید کرد: شعار ما "وحدت جهان اسلام" است.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) همچنین ضمن اعلان جزئیات برگزاری مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی، از رونمایی ترجمه اردوی "منتخب حکمت‌نامه رضوی" در این مجمع خبر داد.

حجت‌الاسلام محمد سالار درباره حواشی اجلاس مجمع خادمان فرهنگ رضوی گفت: جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) هر ساله در شب ولادت امام رضا(ع) و با حضور مهمانان داخلی و خارجی در مشهد مقدس برگزار می‌شود؛ در ادوار گذشته پیشنهادی را به بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های کلیه فعالان و خادمان فرهنگی امام رضا(ع) ارائه دادم تا از دستاوردهای علمی، پژوهشی، هنری آنها بتوان نهایت بهره را برد.

وی افزود: بنابراین پیشنهاد دادم از هر کشور به عنوان نماینده عضو بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری رضوی شوند و بعد مجمعی تشکیل دهند تا از وجود این محققان استفاده شود تا آن‌ها را تشویق به ادامه تحقیق در حوزه امام رضا(ع) کنند. این طرح مورد استقبال بنیاد قرار گرفت و در نهایت با پشتیبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منجر به تشکیل «مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی» شد که امروز در مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام سالار با بیان اینکه در این دوره از مجمع از حدود 80 کشور حضور داشتند، افزود: کمیسیون‌های این دوره از «مجمع جهانی خادمین فرهنگ رضوی» شامل سه بخشِ پژوهش‌، ترجمه و نشر، ارتباطات و توسعه همکاری‌ها و کمیسیون رسانه و تبلیغ بود. ریاست کمیسیون اول بر عهده بنده بود. در نهایت جمع‌بندی این سه کمیسیون توسط دبیران در جلسه عمومی مجمع ارائه شد.

وی با اشاره به دیگر برنامه مجمع جهانی خادمین فرهنگ رضوی در مشهد مقدس گفت: در جلسه امروز از ترجمه کتاب حکمت‌نامه رضوی رونمایی شد. این کتاب اثر آیت‌الله ری‌شهری است که به همت معاونت بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به زبان اردو ترجمه شد./۹۶۹//۱۰۲/خ

ارسال نظرات