۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۵۱۶۴۰۹
اما جمعه شهرستان مهران:

نقش زن در حفظ بنای خانواده بسیار ارزشمند است

امام جمعه شهرستان مهران با بیان این که نقش زن در حفظ بنای خانواده بسیار ارزشمند است، گفت: مدیریت زندگی مشترک به عهده مرد و اداره داخلی منزل نیز وظیفه زن است که به مقتضای طبیعت لطیف و احساسات جوشان خود برای آسایش سایر اعضای خانواده تلاش می کند.
خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام روح اله زمانی، امام جمعه شهرستان مهران، امروز در مدرسه علمیه زینبیه مهران اظهار داشت: یکی از روابطی که دین اسلام بر آن تکیه می کند رابطه بین زن و شوهر است.

وی افزود: زابطه بین زن و شوهر دو مرحله است، مرحله اخلاقی که زن و شوهر می کوشند هر یک مسؤولیت بیشتری بپذیرند و مرحله حقوقی که وظیفه اساسی زن و شوهر را معین می کند.

حجت الاسلام زمانی خاطرنشان کرد: از دیدگاه حقوقی مرد موظف است معاش زن را تامین کند و زن موظف است امور مربوط به استمتاع از شوهر را اطاعت کند؛ وظیفه مرد این است که خانواده را به گونه ای سرپرستی کند که هریک از اعضای خانواده از جمله همسر به کمال لایق خود برسند که خدا در قرآن کریم می فرماید؛ ای اهل ایمان خود و خانواده خویش را از آتشی که گیرانه آن مردم و سنگ است حفظ کنید.

امام جمعه شهرستان مهران تصرح کرد: تامین معاش خانواده از راه حلال از وظایف سرپرست خانواده است پیامبر اکرم(ص) می فرماید؛ آنچه که مرد برای خانواده خویش هزینه می کند پاداش صدقه دارد حتی به خاطر لقمه ای که در دهان همسرش می گذارد پاداش می گیرد.

وی ادامه داد: نکته ای که اینجا حائز اهمیت است این است که در هزینه خانواده میانه روی کنید یعنی نه به آنها سخت بگیرید و فرصت اسراف را نیز به آنها ندهید.

حجت الاسلام زمانی با بیان اینکه یک خصوصیت و وظیفه دیگر مرد مدارا است، گفت: مرد موظف است با خانواده خویش مدارا کند، اشتباهات آنها را ببخشد و بداخلاقی آنها را تحمل کند.

امام جمعه مهران یادآور شد: بی تردید نقش زن در حفظ بنای خانواده بسیار ارزشمند است که مدیریت زندگی مشترک به عهده مرد است اداره داخلی منزل نیز وظیفه زن است و به مقتضای طبیعت لطیف و احساسات جوشان خود برای آسایش سایر اعضای خانواده تلاش می کند.

وی تاکید کرد: اداره منزل حداقل یکی از وظایف اخلاقی تخلف ناپذیر زن است که اگر از ایفای آن شانه خالی کند اداره امور بر مرد مشکل شده و زندگی مشترک دچار اختلال می شود البته این بدان معنی نیست که مرد در تنظیم امور داخلی و انجام کارهای منزل هیچ وظیفه ای ندارد بلکه در محدوده امور داخلی باید همانند سایر اعضا خانواده مدیریت زن را بپذیرد.

حجت الاسلام زمانی در پایان ابراز داشت: از مهمترین وظایف اخلاقی زن حفظ آرامش در محیط خانواده است و در پی این هدف لازم است از هر کاری که موجب خشم شوهر می شود بپرهیزد. امام باقر(ع) می فرماید؛ هر زنی بخواهد در حالی که شوهرش به حق از او خشمگین باشد تا زمانی که شوهر راضی شود نماز او پذیرفته نیست از این رو جلب رضایت شوهر تا آنجا که به ناحق منتهی نشود و مستلزم کار حرامی نباشد مورد تاکید شریعت قرار گرفته است./۸۷۹/پ203/ب1

ارسال نظرات