۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۵۱۶۴۹۴
روحانی مبارز عربستانی در گفت‌وگوی اختصاصی با رسا:

امنیت حجاج برای آل‌سعود اهمیتی ندارد/ «ترور» و «اعدام» مردم عوامیه به جرم تشیّع

روحانی مبارز عربستانی تاکید کرد که آل‌سعود اهمیتی به تامین امنیت جانی حجاج بیت‌الله الحرام نداشته و تنها به دنبال تحقق منافع و اهداف سیاسی‌اش در منطقه است.
شیخ احمد الحرز روحانی مبارز عربستانی

حجت الاسلام شیخ احمد الحرز از روحانیان مبارز عربستانی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به سرکوب شدید شیعیان در منطقه عوامیه و ادامه محاصره این منطقه گفت: هدف از هجوم به منطقه عوامیه تنها منحصر به تخریب منازل و یا مدارس نیست بلکه هدف اصلی درهم شکستن اراده شیعیان عوامیه و مجبور ساختن آنها به عقب نشینی از مطالبه‌گری نسبت به حقوق قانونی و شرعی است. شیعیان عوامیه خواستار آزادی زندانیان سیاسی هستند که بیش از بیست سال در زندان‌های آل‌سعود زندانی شدند. آل‌سعود در منطقه عوامیه شیوه‌ای تماما امنیتی را در سرکوب و بازداشت فعالان سیاسی و حقوقی در پیش گرفته است.

اعدام گسترده شیعیان عوامیه در سایه سکوت مجامع بین‌المللی
وی افزود حاکمیت عربستان همواره جای آنکه به درخواست‌های مردم پاسخ مثبتی بدهد به سرکوب روی آورد. مسؤولان سعودی به جای آنکه شیوه گفت‌وگو و مذاکره با مردم منطقه قطیف و خصوصا عوامیه را در پیش بگیرند با شلیک گلوله و ایجاد منطقه نظامی پاسخ مطالبات مردمی را دادند. علاوه بر تمامی این اقدامات به بهانه بازسازی مناطق قدیمی اقدام به تخریب منازل شیعیان کردند تا فریاد اعتراض فعالان حقوقی را در هم بکوبند. در حقیقت آل سعود با این اقدام اعلام کرد که هرکس اعتراضی داشته باشد همین سرنوشت برایش تکرار خواهد شد. تنها گناه مردم عوامیه آن است که آنها خواستار توقف تبعیض نژادی، تبعیض قومیتی و مذهبی و تامین حقوق شرعی و قانونی خود هستند.

شیخ الحرز با تبیین شیوه‌های مختلف نظام آل‌سعود در سرکوب شیعیان خاطر نشان کرد: گروه‌های مختلفی داخلی که نسبت به شیعیان کینه و دشمنی دارند از سوی نظام سعودی به کار گرفته می‌شوند تا در پوشش مردم عادی و با ماشین‌های عادی به منطقه عوامیه آمده و نه تنها شخصیت‌های سیاسی و حقوقی بلکه مردم عادی که به وضعیت موجود اعتراض دارند را ترور می‌کنند. امین آل‌هانی که یک فعال قرآنی و مرّبی قرآن بود از سوی همین گروه‌ها مورد هدف قرار گرفت. ماشینش در آتش سوخت درحالی که او نیز درون آن بود و هیچ فرد و گروهی برای نجات وی قدمی بر نداشت.

روحانی مبارز عربستانی به مساله اعدام جوانان و انقلابیان قطیف و عوامیه اشاره و ادامه داد: جوانان و مردم منطقه قطیف و عوامیه وقتی مشاهده کردند که رژیم آل‌سعود از شیوه‌های امنیتی و ادوات جنگی برای سرکوب مردم استفاده می‌کند به این نتیجه رسیدند که هیچ گزینه دیگری برای حل مشکلات شیعیان عوامیه نیست مگر آنکه جان خود را در کف دست گرفته و سرهای خود را برای اعدام در اختیار آل‌سعود قرار دهند. ممکن است شنیده باشید که به تازگی آل‌سعود با سوء استفاده از قانون و تهمت به شیعیان ده‌ها نفر از آنان را اعدام کرده است البته مساله اعدام‌ها موضوع جدیدی نیست بلکه ادامه روندی است که در حق آیت‌الله النمر انجام شده است خصوصا آنکه دستگاه قضایی عربستان هرگونه اعتراض را با اشدّ مجازات یعنی اعدام پاسخ می‌دهد.

آل‌سعود اهمیتی به تامین امنیت حجاج نمی‌دهد
وی با بیان وجه تشابه رژیم آل‌سعود و رژیم صهیونیستی در سرکوب مردم اظهار داشت: همان شیوه‌ای که رژیم اشغالگر قدس علیه مردم غزه به کار گرفته مانند تخریب مساجد، منازل، کشتار مردم و ترور شخصیت‌های دینی و سیاسی را تماما و بدون هیچ تفاوتی از سوی رژیم آل‌سعود علیه مردم عوامیه مشاهده می‌کنیم. ماموران امنیتی آل‌سعود به منازل مردم بیگناه حمله کردند، نوامیس و زنان را مورد آزار و اذیت قرار دادند، همان سیاست و راهبرد زمین سوخته که اسرائیل در پیش گرفته را بدون کم و کاست رژیم آل‌سعود علیه مردم بیگناه عوامیه بکار گرفته است. متاسفانه تمام سازمان‌های حقوق بشر نیز در قبال جنایات سعودی‌ها در عوامیه سکوت اختیار کردند. روزانه ده‌ها نفر از مردم عوامیه شهید و زخمی می‌شوند اما کمیته حقوق بشر سازمان ملل حتی بیانیه‌ای در محکومیت این جنایات صادر نکرده است.

شیخ الحرز با اشاره به سفر پادشاه عربستان به خارج از کشور و واگذاری امور کشور به محمدبن‌سلمان ولیعهد جدید سعودی تصریح کرد: شرایط و اتفاقات عربستان سعودی به سمتی در حال پیشروی است که قدرت از پادشاه به ولیعهد واگذار شود یعنی ما در یک مرحله انتقال قدرت از پادشاه عربستان به محمد بن سلمان هستیم و سفر ملک سلمان و برکناری شخصیت‌های مهم دولتی از منصب‌ها خصوصا برکناری محمد‌بن‌نایف نشان از واگذاری رفته‌رفته امور کشوری به ولیعهد دارد و بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی این نکته را گوشزد کرده‌اند. از این رو اگر در زمان حیات ملک سلمان فرزندش محمد بن سلمان به حاکمیت عربستان رسید نبایستی تعجب کرد.

روحانی مبارز عربستانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان جنگ رسانه‌ای آل‌سعود علیه انصارالله یمن مبنی بر حمله موشکی به مکه در ایام حج و دستاویز قرار دادن حج برای بهره‌وری سیاسی تاکید کرد: رژیم سعودی مدت زمانی است که با خودزنی و مظلوم نمایی درصدد برانگیختن احساسات و عواطف دینی مسلمانان است. آل‌سعود به دنبال آن است که به تمامی مسلمانان اثبات کند که مکه مکرّمه مورد هدف موشک‌های انصارالله یمن قرار گرفته اما این سخنان باطل و دروغ‌ها حتی در میان مردم سعودی نیز خریداری ندارد و امت‌های مسلمان می‌دانند که مکه برای همگان عزیز و محترم است. هیچ گروه‌ اسلامی فارغ از رویکردها و گرایش‌های فکری که دارد مطلقا حرمت خانه خدا را از بین نخواهد برد. جان حجاج بیت‌الله الحرام ذره‌ای برای آل‌سعود اهمیتی ندارد. آل‌سعود حاضر است هزاران حاجی در مکه قربانی شود اما بتواند به اهدافش دست یابد./981/ب920/ر

ارسال نظرات