۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۵۱۶۹۵۹
به مناسبت ۱۷مرداد؛

خبرنگارانی که با خون نوشتند

۱۷ مرداد، سالروز شهادت مظلومانه شهید محمود صارمی، یادآور تلاش ها ومجاهدت های مردان و زنانی است که طلایه دار جبهه آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم عزیز و شریف می باشند.
خبرنگاران شهید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، روز 17 مرداد در تقویم جمهوی اسلامی ایران به عنوان روز خبرنگار نامیده شده است.

۱۷ مرداد، سالروز شهادت مظلومانه شهید محمود صارمی، یادآور تلاش ها ومجاهدت های مردان و زنانی است که طلایه دار جبهه آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم عزیز و شریف می باشند.

در متن پیش رو بر آن هستیم تا با بیان زندگی نامه این شهدای عزیز هفت شهید خبرنگار را که آخرین خبر خود را با خون خود نگاشتند تقدیم خوانندگان رسا کنیم.

شهید محمود صارمی

محمود صارمی زادهٔ ۱۳۴۷ در شهرستان بروجرد و ۱۷ مرداد ۱۳۷۷در مزارشریف به فیض شهادت نائل آمد؛ خبرنگار و مسؤول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف بود که در سال ۱۳۷۷ در جریان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف به شهادت رسید.

محمود صارمی در روستای چهاربره شهرستان بروجرد از توابع استان لرستان متولد شد؛ از آن جایی که خانواده به کار کشاورزی مشغول بودند و پدر خانواده گاه‌وبیگاه برای یافتن کار راهی کشور کویت می‌شد پس لازم بود کودکان از همان سال‌های نخستین زندگی دوشادوش خانواده مشغول به کار شوند؛ محمود هم از این قاعده مستثنی نبود.

دوره ابتدایی را در همان روستا به پایان رساند و برای ادامه تحصیل روانه شهر بروجرد شد و در منزل خواهرش سکونت نمود.

 پس از شرکت در کنکور سراسری و پذیرفته شدن در رشته جغرافیا به تهران مهاجرت کرد؛ خانواده محمود هم به شهر مهاجرت کردند و بعد از گذراندن چند ترم از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران راهی جبهه‌های نبرد شد و مدت ۱۷ ماه را شرکت کرد.

پس از جبهه به دانشگاه بازگشت و به ادامه تحصیل پرداخت؛ محمود در سال ۱۳۷۰ مشغول به همکاری با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گردید.

 در سال ۱۳۷۱ در حالی که به تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد ادامه ‌داد و ازدواج نمود؛ در سال ۱۳۷۵ به عنوان مسؤول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان انتخاب شد و دو سال بعد در تاریخ ۱۷/۵/۱۳۷۷ در شهر مزار شریف به دست گروه طالبان به فیض شهادت نائل آمد.

شهید محمد مهدی شریفی

شهید محمد مهدی شریفی 20 بهمن ماه سال 1347 در شهر مقدس قم به دنیا آمد، و تحت تربیت پدر بزرگوارش حجت الاسلام والمسلمین رضا شریفی قرار گرفت.

وی تحصیلات خود را در مقطع راهنمایی و متوسطه در مدرسه امام موسی صدر و دبیرستان امام صادق(ع) قم ادامه داد و سپس درحوزه علمیه قم مشغول تحصیل شد.

مهدی علاقه خاصی به فعالیت خبری داشت که باعث شد تا کار در زمینه حوزه خبر را نیز در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم از همان ابتدای مقطع متوسطه آغاز کند و دراین عرصه متعهدانه و خالصانه در راستای خدمت به مردم و انعکاس فداکاری های جوانان این مرز و بوم در جبهه های جنگ و حمایت های مردم در پشت جبهه همت کرد.

شهید شریفی در پی دلاورمردی های جوانان این مرز و بوم و در پاسخ به ندای حضرت امام خمینی(ره)، شوق حضور در جبهه های جنگ تحمیلی در وی صد چندان شد و در 28 آذر ماه سال 64 در حالی که خود را آماده دفاع از اسلام و میهن میدید و از سوی دیگر قصد انعکاس و روایتگری از شیرمردی های جوانان این مرز و بوم داشت، به منطقه جنوب کشور اعزام شد.

وی آخرین خبر خود را نیز در جبهه های جنگ تحمیلی با خون خود نوشت که پیرو ولایت و رهبری باشید، دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی را حفظ کنید و راه و اهداف شهدا را ادامه دهید.

پیکر مطهر این شهید گرانقدر که در جبهه های جنگ تحمیلی هم به کار تبلیغ، هم کار خبر و هم دفاع از میهن فعالانه مشغول بود، همراه با خیل شهدای عملیات والفجر 8 بر دوش مردم شهید پرور قم تشییع  شد.

شهید مجید جباری شهیر

شهید مجید جباری شهیر که در سال ۱۳۳۹ در تبریز دیده به جهان گشود و همچون بسیاری از هم نسلی هایش در سالهایی که باید به شادی پیروزی مبارزه با رژیم طاغوتی می گذشت؛ رهسپار جبهه های نبرد با رژیم متجاوز بعث شد.

شهید مجید جباری با همراهی دو برادر خود لباس سبز پاسداری به تن کرد؛ فعالیت همزمان در صدا و سیما و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کارنامه رسانه ای این شهید بزرگوار دیده می شود.

برنامه تلویزیونی«جنگ فجر» و برنامه رادیویی«پاسدار سسی» مهمترین تریبون هایی بودند که شهید جباری به واسطه آنها فریاد بلند حقانیت رزمندگان اسلام را به گوش ملت ایران و جهانیان می رساند.

گزارش ها و مصاحبه های بسیاری که شهید جباری در مأموریت های یک ماهه  در جبهه های نبرد تهیه می کرد؛ از دل بر می آمد و بر دل ملت شهیدپرور ایران و به خصوص آذربایجان های با غیرت می نشست.

معروف ترین تولید رسانه ای شهید جباری شهیر گفت وگو با شهید مهدی باکری، فرمانده دلاور لشکر عاشورا بود.

شهید غلامرضا رهبر

غلامرضا رهبر متولد ۱۳۳۶خبرنگار و نماینده صداوسیما در قرارگاه خاتم الانبیاء، نوح و کربلا و در روز۲۱ دی ماه ۱۳۶۵ در عملیات کربلا  به فیض شهادت نائل آمد.

پدر غلامرضا، عبدالحسین رهبر از پرسنل رده بالای شرکت نفت و در عین حال خبرنگار روزنامه اطلاعات در آبادان بود.

غلامرضا از دوران کودکی به گویندگی و خبرنگاری علاقمند بود و همکاری‌هایی نیز با بخش کودک و نوجوان صدا و سیمای مرکز آبادان داشت که پیش از انقلاب با نام رادیو نفت ملی فعالیت می‌کرد و سالها به عنوان گوینده در رادیو آبادان فعالیت می‌نمود.

 با توجه به اینکه خانواده اش از قشر مرفه جامعه بودند و تعداد زیادی از اقوام و آشنایان او در کشورهای دیگر سکونت داشتند او نیز قصد عزیمت به خارج از کشور برای ادامه تحصیل داشت که فوت پدرش باعث شد غلامرضا در ایران و کنار مادرش بماند.

پس از انقلاب و شروع جنگ نقش خبرنگاری ایشان پررنگ تر شد و در خط مقدم جبهه مشغول تهیه فیلم و خبر برای واحد مرکزی خبر بود.

 غلامرضا بعنوان نماینده صدا و سیما و هماهنگ کننده اکیپ‌های خبری صدا و سیما به مناطق جنگی اعزام شد و بارها از اسکله الامیه و دلاوری های رزمندگان اسلام تصاویر زیبایی تهیه نمود که هنوز از آن گزارش ها به عنوان الگوی خبرنگاری جنگ یاد می‌شود.

غلامرضا رهبر اولین گزارشگر شهید صدا و سیمای ایران در جنگ بود که آخرین گزارش وی از عملیات کربلای ۵ شنیده شد.

شهید اسماعیل عمرانی

خبرنگار شهید اسماعیل عمرانی«خبرنگار خبرگزاری ایسنا» اسماعیل عمرانی در 28 شهریور 1359 در عنبر آباد جیرفت متولد شد و تحصیلات خود را در مدرسه های آزادی امام صادق (ع) و حضرت آیت الله خامنه ای ادامه داد.

عمرانی در سال 1378 در رشته ی علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت به تحصیل مشغول شد و پس از انصراف از آن رشته ی مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور بم را انتخاب کرد.

اسماعیل که در واقعه ی زلزله ی بم تعداد زیادی از دوستان و همکلاسی های خود را از دست داده بود در سال 82 با شرکت در طرح اسکان موقت زلزله زدگان بم به مجموعه ی جهاد دانشگاهی استان کرمان پیوست و در سال 83 فعالیت خود را در خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه ی کویر آغاز کرد .

عمرانی برای گسترش فعالیت حرفه ای خود به دفتر مرکزی خبرگزاری دانشجویان ایران«ایسنا» در تهران عزیمت کرد و در اعزام به ماموریت، برای پوشش خبری مانور نیروی دریایی عاشقان ولایت«چابهار» در پانزدهم آذرماه 1384 در سانحه ی سقوط هواپیمای c-130 در آسمان آرام گرفت.

شهید محسن خزایی

خزایی در سال ۱۳۷۴ به عنوان متصدی صدا فعالیت خود را در صداو سیما آغاز کرد؛ وی در سال ۱۳۸۳ مدیر باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان شد و پس از موفقیت در باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان به عنوان مدیر خبر گیلان معرفی گردید.

در ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ تروریست ها با کمین در جاده فرودگاه بین‌المللی دمشق و شلیک به خودروی خبرنگار شبکه خبر در سوریه از ناحیه شکم زخمی شد.

وی در ۲۲ آبان ۱۳۹۵ در حلب در حین تهیه گزارش به فیض شهادت نائل آمد و به دنبال شهادت خزائی، مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب، وزیر امور خارجه، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد،وزیر اطلاعات، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور، سخنگوی شورای نگهبان، مسؤول سازمان بسیج رسانه،رییس دانشگاه آزاد اسلامی، رییس ستاد مرکزی راهیان نور کشور و رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، فرماندار زابل، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، رییس رسانه ملی، مدیرکل صدا و سیمای سیستان و بلوچستان، نماینده ولی فقیه در سیستان وبلوچستان پیام های تسلیتی صادر کردند./978/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات