۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۵۱۷۱۲۶
مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه چهارمحال و بختیاری:

خبرنگاری خدمت ارزشمند و خالصانه در عرصه گسترش معارف دینی است

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه خبرنگاری تنها یک حرفه و شغل نیست، گفت: خبرنگاری یک خدمت ارزشمند و خالصانه در عرصه گسترش معارف دینی است.
کریم سرافراز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام کریم سرافراز، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت قمربنی هاشم(ع) استان چهارمحال و بختیاری، عصر امروز در مراسم تجلیل از خبرنگاران بسیجی این استان که به همت سازمان بسیج رسانه در تالار لاله شهرکرد برگزار شد، با تأکید بر اینکه عرصه خبرنگاری از مهمترین و حساس ترین میدانهای جهاد و مبارزه است، تصریح کرد: نامگذاری روز شهادت شهید صارمی به عنوان روز خبرنگار نشانگر حضور فعالانه خبرنگاران در عرصه ایثار و فداکاری است.

وی با بیان اینکه خبرنگاری تنها یک حرفه و شغل نیست، خاطرنشان کرد: خبرنگاری یک خدمت ارزشمند و خالصانه در عرصه گسترش معارف دینی است.

حجت الاسلام سرافراز، عرصه مطبوعات را یک عرصه فرهنگ آفرین برشمرد و تصریح کرد: به یقین نظارت مطبوعات بر امور سبب نظم بخشیدن در جامعه می شود.

وی خبرنگاری را از ارکان کرامت بخشیدن به انسان بیان کرد و گفت: یک خبرنگار می تواند جامعه صالح بیافریند چراکه وقتی مقاله و یا گزارشی منتشر می کند، در حقیقت به دنبال جهت دادن به فرد و جامعه است؛ در نقطه مقابل نیز می تواند فردی خیانتگر و تحریف کننده باشد اگر به رسالتش عمل نکند.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ملاک پذیرش یک خبر در جامعه این است که مردم حق ندارند هر خبری را از هر کسی قبول کنند، اظهار کرد: مردم خبر را با ملاک اعتماد می پذیرند یعنی خبررسان باید مورد اعتماد جامعه باشد.

این مقام مسؤول، خبرنگار را ملاک اعتماد خبر دانست و تصریح کرد: به یقین فاسق بودن خبرنگار سبب عدم اعتماد عمومی به خبر خواهد شد؛ بنابراین داشتن چهره ای ارزشی برای یک خبرنگار از ضرورتها است.

وی با تأکید بر اینکه انسان مؤمن به خبرهای بی پایه در فضای مجازی توجهی ندارد، گفت: متأسفانه ملاک دینی و الهی در پذیرش خبر در شرایط کنونی رعایت نمی شود و خبرهای منتشر شده در فضای مجازی بدون هیچ گونه سند و پایه و اساسی مورد قبول افراد قرار می گیرد.

حجت الاسلام سرافراز در ادامه به بیان مهمترین ویژگی های اخلاقی یک خبرنگار اشاره کرد و افزود: نخستین ویژگی یک خبرنگار ارزشی احساس مسؤولیت، وجدان و تعهد کاری است که اگر نباشد، خبرنگار معنایی پیدا نمی کند.

وی صداقت و واقع نمایی را دومین ویژگی اخلاقی یک خبرنگار برشمرد و اظهار کرد: مهمترین شرط در خبرنگاری صداقت در انعکاس اخبار است؛ خبرنگار باید اخبار را همان طور که هست منعکس کند و به بیان واقعیتها بپردازد تا مردم به اخبارش اعتماد کنند.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه چهارمحال و بختیاری، رعایت عدالت و انصاف را از دیگر ویژگی های یک خبرنگار متعهد برشمرد و ابراز کرد: اگر موضع گیریهای یک خبرنگار منصفانه نباشد، کسی به آن توجه نمی کند؛ بنابراین باید قلم خبرنگار در راستای عدالت بچرخد.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه خبرنگار باید سودمند و فایده رسان باشد، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: بهترین بندگان کسانی هستند که به جامعه خود سود برسانند؛ بنابراین خبرنگار باید مروج خوبی ها و نیکی ها باشد و سعی کند اخبار سودمند را مخابره کند.

وی با بیان اینکه خبر خبرنگار باید برای همه باشد، افزود: خبرنگار نباید در انتشار خبر بخش نگری کند چراکه این بزرگترین آفت برای کار او خواهد بود.

حجت الاسلام سرافراز در پایان داشتن شم خبری قوی، در مسیر خبر بودن، تخصص لازم داشتن، ارتباط با مردم، تعهد و روابط عمومی بالا را از مهمترین مهارتهای مورد نیاز برای یک خبرنگار بیان کرد./9457/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات