۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۵۱۷۱۳۱
شورای مرکزی وقف شیعیان اوتارپرادش:

شیعیان فقط حق تصمیم گیری در خصوص وضعیت مسجد بابری را دارند

شورای مرکزی وقف شیعیان ایالت اوتارپرادش با ارائه دادخواستی به دادگاه عالی هند اعلام کرد: شیعیان به عنوان صاحبان اصلی مسجد بابری، فقط حق تصمیم گیری در وضعیت این مسجد را دارند.
مسجد بابری هند

به گزارش خبرگزاری رسا، شورای وقف شیعیان ایالت اوتارپرادش با ارائه دادخواستی به دادگاه عالی هند اضافه کرد فقط شورای وقف شیعیان صلاحیت مذاکره برای یافتن راه حل صلح آمیز با مدعیان را دارند.

شورای وقف شیعیان ایالت اوتارپرادش، آمادگی این شورا را برای گفت‎وگو برای حل صلح آمیز اختلاف بوجود آمده در خصوص مسجد بابری اعلام کرد.

شورای مرکزی وقف شیعیان ایالت اوتارپرادش در پایان نشست دو روزه در لکنو مرکز ایالت اوتارپرادش اعلام کرد مسجد بابری در ایودیا که توسط هندوهای افراطی تخریب شد به شیعیان تعلق دارد.

این شورا در نخستین مرحله قصد دارد فرمان صادر شده توسط ددگاه فیض آباد که براساس آن مالکیت این مسجد به اهل سنت داده شده را به چالش بکشد.

وسیم رضوی رییس شورای وقف شیعیان گفت که مسجد 'میرباقی' که به نام مسجد 'بابری'نیز شناخته می شود ،متعلق به شیعیان هندوستان است.

دادگاه عالی هند چندی پیش با تسریع در روند رسیدگی به اختلافات در خصوص مسجد بابری موافقت کرد.

تعدادی از قضات دادگاه عالی هند در ماه آوریل سالجاری اعلام کردند دادگاه رسیدگی به اتهامات چند رهبر حزب بی جی پی ازجمله 'ال کی آدوانی'،' ام ام جوشی' و 'اوما بهارتی' در خصوص تخریب مسجد بابری بار دیگر برگزار می شود.

پیش از این دادگاه عالی الله آباد، عاملان تخریب مسجد بابری را از اتهامات تبرئه کرده بود.

بر اساس تحقیقات سازمان امنیتی هند ' ال کی آدوانی' یکی از رهبران شناخته شده حزب بی جی پی و 20 نفر دیگر با تخریب مسجد بابری، متهم به ترویج دشمنی میان ادیان هند شده اند.

تاکنون بارها شمار زیادی از مسلمانان ،احزاب سیاسی و اجتماعی و حتی هندوها با برگزاری تجمع های مختلف خواستار مجازات عوامل تخریب مسجد بابری شده اند.

مسجد بابری روز ششم دسامبر سال 1992میلادی ( 15 آذر1371) در شهرک «آیودیا» در ناحیه «فیض آباد» در ایالت اوتارپرادش از سوی افراط گرایان هندو تخریب شد.

گروهی ازهندوهای افراطی از نوامبر سال 1949 ( آبان 1328) ادعا کردند که مسجد بابری پس از تخریب معبد «رام» ساخته شده است و نزدیک منبر این مسجد جایگاه تولد«رام » یکی از خدایان هندوها است.

به دنبال این اختلافات، دولت این مسجد را تعطیل کرد واین قضیه مدت ها مسکوت ماند،اما دراوایل دهه 1980میلادی قضیه«مسجد بابری» و «معبد رام» دوباره مطرح شد.

یک سازمان افراطی هندو به نام «ویشو هندو پریشاد» «شورای جهانی هندوها» برای ساخت معبد رام در محل مسجد بابری یک نهضت سراسری در کشور را آغاز کرد.

درسال 1986میلادی در زمان دولت «راجیو گاندی» نخست وزیر وقت هند، دادگاه محلی فیض آباد حکم به باز کردن در مسجد بابری داد. از آن زمان به بعد تنها هندوها اجازه یافتند به این مسجد و در جایی که مدعی هستند «محل تولد رام» است، وارد شوند.

پس از آن،حرکتی برای احداث معبد رام به راه افتاد و در روز ششم ماه دسامبر (15آذر)هزاران نفر ازافراط گرایان هندو در شهرک آیودیا تجمع کردند و در حضور نیروهای امنیتی این مسجد تاریخی را که در زمان «ظهیرالدین محمد بابر» بنیانگذار پادشاهی خانواده مغول در هند و از سوی «میر باقی» یکی از فرماندهان بابر در سال 1527میلادی ( 906 هجری شمسی ) ساخته شده بود،تخریب کردند./994/ب101/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات