۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۵۱۷۸۹۹
حجت ‌الاسلام رفیعی:

مرز بین شادی حلال و حرام به هم خورده است

عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی با اشاره به اینکه متأسفانه در جامعه امروزی مرز بین شادی حلال و حرام به هم خورده است، گفت: متأسفانه شادی مادی حرام روز به روز در حال گسترش است و زنگ خطر آن از مدتها پیش به صدا در آمده است.
حجت ‌الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی، ظهر امروز در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی که در شهرکرد در حال اجرا است، با تشکر از برگزاری چنین نشستهای بصیرتی و معرفت افزایی، تصریح کرد: یکی از محاسن این جلسات موضوع محور بودن آن است و این حداقل حق هر مستمعی است که از قبل بداند در جلسات دینی حول چه موضوعی صحبت می شود.

وی با تأکید بر اینکه باید سرفصلهای جلسات دینی از قبل مشخص باشد، اظهار کرد: درخواستی که ما سالها از هیأتهای مذهبی داریم همین است که در مراسم های مختلف، برای سخنران موضوع مشخص کنید تا مشخص باشد در هر هیأتی حول چه محوری صحبت صورت می گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با تشریح نقش شادی و شادابی در خانواده دینی اظهار کرد: در قرآن از شادی با تعابیری همچون سرور، نشاط و فرح یاد شده است؛ متأسفانه آفت امروز جامعه اسلامی این است که کمتر به بحث شادی در اسلام از سوی روحانیت توجه می شود و بیشتر به عزاداری و گریه و زاری می پردازیم.

حجت ‌الاسلام رفیعی با تبیین انواع شادی، خاطرنشان کرد: دو نوع شادی وجود دارد، یکی شادی مادی و دیگری شادی معنوی است که شادی مادی نیز به دو قسم حرام و حلال تقسیم می شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در جامعه امروزی مرز بین شادی حلال و حرام به هم خورده است، اظهار کرد: متأسفانه شادی مادی حرام روز به روز در حال گسترش است و زنگ خطر آن از مدتها پیش به صدا در آمده است.

کارشناس دینی رسانه ملی با اشاره به انواع شادی های مادی حرام در جامعه، گفت: تمسخر دیگران یکی از این قسم شادی ها است؛ اسلام به هیچ وجه چنین شادی را نمی پسندد و آن را اصلا شادی نمی داند.

وی اختلاط زن و مرد را یکی دیگر از شادی های مادی حرام برشمرد و اظهار کرد: متأسفانه این اختلاط ها بیشتر در مراسم های عروسی دیده می شود که روز به روز هم در حال گسترش است؛ اسلام به شدت اختلاط زن و مرد را مزمت می کند.

عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی اضافه کرد: شادی همراه با آزار و اذیت، فرار از مسؤولیت، مشروب خواری، لهو و لعب، فریب و حقه از دیگر قسم های شادی مادی حرام در جامعه امروزی است که به شدت اسلام با آنها مخالف و آنها را شادی کاذب می داند.

وی در ادامه با برشمردن انواع شادی های مادی حلال بنا به روایات ائمه اطهار ابراز کرد: پیاده روی، اسب سواری، فرو رفتن در آب، نگاه به جنگل، گفت و گوهای صمیمی با یکدیگر، نوشیدن آب، ارتباط شرعی با همسر، مسواک زدن، شستن سر با گل ختمی و نگاه کردن به همسر زیبا شادیهای مادی حلال از دیدگاه اسلام و ائمه اطهار(ع) هستند.

حجت ‌الاسلام رفیعی با اشاره به انتقادهایی که به برنامه خندوانه صورت می گیرد، افزود: درست است که در برخی موارد هم به این برنامه انتقادهایی وارد است اما ماهیت آن چیز خوبی است و باید به عنوان یک الگو روی آن کار شود؛ به یقین ایجاد فضای شاد در جامعه حرکتی پسندیده است.

وی همچنین با اشاره به شادی معنوی تصریح کرد: این نوع شادی با شادی مادی کاملا متفاوت است؛ شادی معنوی با نماز، زیارت، دعا محقق می شود اما به شرط اینکه با خستگی همراه نباشد.

کارشناس دینی رسانه ملی در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، شادی را در سه چیز دانست و افزود: نخستین چیزی که شادی می آورد وفای به عهد است؛ اگر همه افراد جامعه به قولها و وعده هایی که می دهند عمل کنند، جامعه گلستان می شود و دیگر ناراحتی و غم بین مردم معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه هر کس حق خود را رعایت کند، شادی در جامعه نهادینه می شود، افزود: یکی دیگر از مواردی که شادی می آورد این است که در مشکلات خاضع و فروتن نکنیم و آستانه تحملمان را بالا ببریم./9457/پ202/ب1

ارسال نظرات