۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۵۱۷۹۸۱
مروری بر دیدگاه های حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای درباره‌ی انقلاب اسلامی؛

بازخوانی برشی از کتاب «معارف انقلاب»

در این نوشتار فقط به یکی از بخش های مهم این کتاب با عنوان «ده عمل و دستاورد بزرگ امام» پرداخته ایم.
معارف دانلود فایل

اشاره: به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «معارف انقلاب»؛ مروری بر دیدگاه های حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظلّه‌العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره‌ی انقلاب اسلامی، کتابی است که به کوشش علیرضا مختارپور تهیه شده و مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (دفترحفظ و نشر آثار  حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای) آن را منتشر کرده است.

در این کتاب بیش از 400 فراز از دیدگاههای معظم‌له با موضوع انقلاب اسلامی که در طول بیش از 20 سال گذشته در دیدارها، سخرانی‌ها و خطبه‌های نماز جمعه بیان شده است، گرد‌آوری و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شده است.
در برخی بخشهای این کتاب به تحلیل دوران حاکمیت طاغوت و ویژگیهای آن دوران، مبارزات ملت ایران به رهبری امام عظیم الشأن و ویژگی‌های رهبری ایشان، اصول و محکمات، دستاوردها، آثار و برکات، ارکان و پیام‌های انقلاب، توطئه‌ی رنگارنگ دشمنان در به انحراف کشیدن و نابودی انقلاب و همچنین وظیفه مردم و نسلهای آینده در شناخت و پاسداری انقلاب اسلامی پرداخته شده است.

مروری بر فهرست و مطالب این اثر ارزشمند به خوبی نشان دهنده جامعیت و همه جانبه نگری گوینده در تحلیل این انقلاب عظیم است که با دقت کامل و تحلیل دقیق به تمامی ابعاد و زوایای انقلاب از جمله تحلیل دوران حاکمیت طاغوت و ویژگیهای آن دوران، رهبری امام عظیم الشان، ویژگیهای رهبری امام، اصول و محکمات، دستاوردها و آثار و برکات، ارکان، پیامهای انقلاب، توطئه های رنگارنگ دشمنان در به انحراف کشیدن و نابودی انقلاب و همچنین وظیفه مردم و نسل­های آینده در شناخت و حفظ انقلاب اسلامی پرداخته اند.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای که خود در تمام مراحل تکوین، رشد و پیروزی انقلاب اسلامی حضور فعال، مستمر و مؤثر داشته اند به دلیل اهمیت آشنایی نسل های مختلف، خصوصا نسل جوان با علل، عوامل، مراحل، ویژگی ها و آثار انقلاب اسلامی همواره در فرصت های گوناگون به تبیین انقلاب اسلامی پرداخته­اند.

اولین مطلب این کتاب بیانات مقام معظم رهبری در چهل و دومین مجمع عمومی سازمان ملل در 31 شهریور سال 66 است که حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: من از ایران می آیم که زادگاه پرآوازه ترین و در عین حال ناشناخته ترین انقلاب های دوران معاصر است. انقلابی بر پایه دین خدا و در امتداد راه پیامبران و مصلحان بزرگ؛ راهی به درازای همه تاریخ بشر. ریشه استوار و اندیشه زیربنایی این انقلاب جهان بینی توحیدی اسلام است.

بخش پایانی مطالب این کتاب نیز گزیده ای از سخنان مقام معظم رهبری در سفر 10 روز به قم، دیدار مردم قم در سالروز قیام خونین 19 دی و خطبه های نماز جمعه تهران در روز 15 بهمن ماه سال  89  است.

در ادامه سعی شده است با توجه به شرایط ارتباط  کنونی جامعه جهانی با ایران بازهم این موارد بازخوانی شود تا همگان و به ویژه مسئولان با شجاعت و اقتدار هرچه بیشتر در برابر جریان های مختلف و تحریم ها ایستادگی کرده، از حقوق مسلم ایران دفاع کنند. البته با توجه به حجم بالای مطالب کتاب ما در این نوشتار فقط به یکی از بخش های مهم این کتاب با عنوان «ده عمل و دستاورد بزرگ امام» پرداخته ایم.

رهبر معظم انقلاب در مقدمه در توصیف حضرت امام (ره)  اظهار می دارند: «هنوز زود است که تحليلگرهاى جهانى بتوانند امام بزرگوار را به درستى بشناسند؛ شخصيت عظيمى كه در طول تاريخ بعد از انبيا و اوليا، امثال او بسيار بندرت ظهور مى كنند.  آنها كارهاى بزرگ انجام مى دهند و مثل برق مى درخشند و فضا را منور مى كنند و مى روند.

امام بزرگوار ما كارهاى بزرگِ متناسب با بزرگى خود انجام داد و من امروز بعضى از آنها را به ياد شما مى آورم . يقيناً اگر تحليلگرها و متفكران كارهاى بزرگ امام امت را فهرست كنند، چند برابرِ آن چيزى خواهد شد كه من امروز آنها را برمى شمارم».

ایشان «احياي اسلام» را اولين كار بزرگ حضرت امام(ره) دانسته، در این باره چنین گفته اند: «دويست سال است كه دستگاه هاى استعمارى سعى كردند تا اسلام به دست فراموشى سپرده شود. يكى از نخست وزيرهاى انگليس در جمع سياستمداران استعمارى دنيا اعلام كرده بود كه ما بايد اسلام را در كشورهاى اسلامى منزوى كنيم ! قبل و بعد از آن نيز پولهاى گزافى خرج شد تا اسلام در درجه ى اول از صحنه ى زندگى، و در درجه ى دوم از ذهن و عمل فردى انسانها خارج شود؛ چون مى دانستند اين دين، بزرگترين مانع در راه چپاول قدرتهاى بزرگ و استكبارى است. امام ما اسلام را دوباره زنده كرد و به ذهن و عمل انسانها و صحنه ى سياسى جهان برگرداند».

 مقام معظم رهبری  «اعاده ى روح عزّت به مسلمين» را دومين كار بزرگ امام(ره) برشمرده و فرموده اند: «اينگونه نبود كه اسلام صرفاً در بحث ها و تحليل ها و دانشگاه ها و صحن جامعه و زندگى مردم مطرح شود؛ بلكه بر اثر نهضت امام ما، مسلمان ها در همه جاى عالم احساس عزّت كردند.

بنابراين، با كار بزرگى كه امام)ره ( انجام داد، مسلمان ها در همه جاى دنيا احساس عزّت مى كنند و به مسلمانى و اسلام خود مى بالند.

از نظر ایشان «سومين كار بزرگ ایشان اين بود كه به مسلمانها احساس درك امت اسلامى داد.  قبل از اين، مسلمان ها در هر جاى دنيا كه بودند، چيزى به نام امت اسلامى برايشان مطرح نبود و يا اصلاً جدى تلقى نمى شد. امروز همه ى مسلمان ها در اقصاى آسيا تا قلب آفريقا و تمام خاورميانه و در اروپا و امريكا احساس مى كنند كه جزو يك جامعه ى جهانىِ بزرگ به نام امت اسلامى هستند. امام احساس شعور نسبت به امت اسلامى را ايجاد كرد، كه بزرگترين حربه براى دفاع از جوامع اسلامى در مقابل استكبار است».

«نابودي رژيمي فاسد و وابسته» و ازاله­ ى حكومت پادشاهى در ايران، هم از بزرگترين كارهايى بود كه كسى مى توانست آن را تصور كند؛ زیرا ايران مهم ترين دژ استعمار در منطقه­ى خليج فارس و خاورميانه بود و اين دژ به دست امام در هم فرو ريخته شد».

از نظر ایشان «ايجاد حكومتى بر مبناى اسلام هم چيزى بود كه به ذهن مسلمان ها و غيرمسلمان ها خطور نمى كرد، و خواب خوشى بود كه مسلمان هاى ساده لوح هم هرگز آن را با خود تصور نمى كردند و نمى ديدند و امام)ره(  در حد يك معجزه، به اين خيال افسانه آميز لباس واقعيت پوشاند».

رهبر معظم انقلاب احياي نهضت اسلامي در جهان را از دیگر کارهای مهم حضرت امام(ره) برشمرده، فرموده اند: «قبل از انقلاب اسلامى، در بسيارى از كشورها و از جمله كشورهاى اسلامى، گروه ها و جوان ها و ناراضي ها و آزادى طلب ها، با ايدئولوژي هاى چپ وارد ميدان مى شدند؛ اما بعد از انقلاب اسلامى، پايه و مبناى حركتها و نهضت هاى آزاديبخش، اسلام شد. امروز در هر نقطه يى از دنياى وسيع اسلام كه جمعيت يا گروهى به انگيزهى آزاديخواهى و ضديت با استكبار حركت مى كنند، مبنا و قاعده­ى كار و اميد و ركنشان، تفكر اسلامى است».

ایجاد  نگرشى جديد در فقه شيعه  هم از کارهای مهم حضرت امام(ره ) بوده است؛ زیرا از دیدگاه رهبر انقلاب، «فقاهت ما پايه ­هاى بسيار مستحكمى داشته و دارد.  فقاهت شيعه، يكى از محكم ترين فقاهت ها و متكى به قواعد و اصول و مبانى بسيار مستحكمى است.  امام عزيزمان اين فقه مستحكم را در گستره يى وسيع و با نگرشى جهانى و حكومتى مورد توجه قرار داد و ابعادى از فقه را براى ما روشن كرد كه قبل از آن روشن نبود».

امكان زمامداري بر اساس اخلاق و زهد نیز مسئله بسیار مهم است و از نظر مقام معظم رهبری، «در دنيا پذيرفته شده است كه كسانى كه در رأس اجتماعات قرار مى­ گيرند، اخلاق فردىِ خاصى داشته باشند! تكبر ورزيدن، برخوردار بودن از زندگى راحت و مسرفانه، تجمل­گرايى، خودرأيى و خودخواهى و امثال اينها، چيزهايى است كه مردم دنيا قبول كردند كه كسانى كه در رأس حكومت ها قرار مى گيرند، اين اخلاق را داشته باشند.  حتّى در كشورهاى انقلابى، انقلابيونى كه تا ديروز زير چادرها زندگى مى كردند و در دخمه­ها مخفى مى­شدند، به مجرد اينكه به حكومت مى رسند، وضع زندگيشان عوض مى شود و اخلاق حكومتي شان تغيير مى كند و همان وضعيتى را به خود مى گيرند كه بقيه­ى سلاطين و رؤساى عالم داشتند! ما از نزديك چنين چيزى را ديده ايم؛ براى مردم هم مايه ى تعجب نيست. امام ما اين باور غلط را عوض كرد و نشان داد كه رهبر محبوب و معشوق يك ملّت و ديگر مسلمانان عالم مى تواند زندگى زاهدانه يى داشته باشد و به جاى كاخهاى مجلل، در يك حسينيه از ديداركنندگان پذيرايى كند و با لباس و زبان و اخلاق انبيا با مردم برخورد كند ... از معجزات بزرگ آن بزرگوار اين بود كه هم در زندگى خود و هم در آن دستگاهى كه به وجود آورده بود، نور معرفت و حقيقت تجلى يافته بود».

  از نظر رهبر انقلاب مسئله مهم دیگر احياء روحيه غرور و خودباوري در ایرانیان بود؛ زیرا «قدرتهاى خارجى  مدتى انگليسيها و مدتى هم روسها و ديگر دولتهاى اروپايى، و پس از آن امريكاييها  ملّت ما را تحقير كرده بودند.  ملّت ما هم باور كرده بود كه قابليت و لياقت كارهاى بزرگ را ندارد، سازندگى از او بر نمىآيد، ابتكار از او ساخته نيست و ديگران بايد بر او آقايى كنند و به او زور بگويند بنابراين، روح غرور و افتخار ملى را در ملّت ما كشته بودند؛ ولى امام عزيز ما، روح غرور و افتخار ملى را در ملّت ايران بيدار و زنده كردند.

در همان حال كه ملّت ما از احساسات و نخوتهاى بيجاى ناسيوناليستى كه استكبار عامل آن، و رژيم منحوس پهلوى مروجش بود  مبرا هستند، اما احساس عزّت و قدرت مى كنند. امروز ملّت ما از دست به دست هم دادن و توطئه ى مشترك شرق و غرب و ارتجاع نمى ترسند و احساس ضعف هم نمى كنند.  جوانهاى ما احساس مى كنند كه خودشان مى توانند كشورشان را بسازند. مردم ما احساس مى كنند كه قدرت و توان آن را دارند كه در مقابل تحميل ها و زورگويي هاى شرق و غرب بايستند. اين روح عزّت و خودباورى و غرور ملى و افتخارات حقيقى و اصيل را امام)ره( در ملّت ما زنده كرد».

نکته پایانی درباره حضرت امام (ره) از نظر رهبر معظم انقلاب «اثبات اين نكته بود كه «نه شرقى و نه غربى »، يك اصل عملى و ممكن است. ديگران خيال مى كردند كه يا بايد به شرق متكى بود و يا به غرب، يا بايد نان اين قدرت را خورد و ستايشش كرد و يا آن قدرت را ! فكر نمى كردند كه يك ملّت بتواند هم به شرق و هم به غرب «نه» بگويد و بايستد و بماند و خود را روز به روز ريشه دارتر كند؛ اما امام)ره( اين نكته را ثابت كرد».

مطالب نقل شده، از خطبه ی نمازجمعه ى تهران(23/ 04/ 68) برگرفته و در این کتاب نقل شده است.

این مطالب مرور شد تا تمام مسئولان کشور اسلامی ایران بدانند که می توان با توکل به خدا و استفاده از نیروی اتحاد مردم ایران بار دیگر توطئه های کنونی شرق و غرب را درهم شکست و در برابر ناقضان برجام نیز واکنشی عزت مندانه نشان داد و بینی زیاده خواهان را به خاک مالید. چنین باد!

ضمنا علاقه مندان می توانند متن کامل کتاب را از فایل ضمیمه دریافت کنند./925/ پ 202/ش

منابع:

http://farsi.khamenei.ir

http://www.mehrnews.com/news

کتاب معارف انقلاب؛ مروری بر دیدگاه های رهبر معظّم انقلاب اسلامی پیرامون انقلاب اسلامی، ص 58- 63

 

ارسال نظرات