۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۵۱۸۱۲۵
آیت الله ممدوحی مطرح کرد؛

بررسی شیوه های گوناگون دعای مؤمنان به درگاه پروردگار

آیت الله ممدوحی دعای قلبی صحیح را زمینه ساز ایجاد بهترین حال انسان در مناجات با پروردگار دانست و به تبیین شیوه های مختلف دعای مؤمنان در محضر خداوند متعال پرداخت.
ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن ممدوحی صبح امروز در ادامه سلسله جلسات «در محضر اندیشمندان» که با رویکرد دانش افزایی اساتید و طلاب در محل مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار می شود، به تبیین شیوه صحیح ارتباط با پروردگار از طریق دعا بر اساس الگوی ارائه شده از سوی امام سجاد(ع) در کتاب شریف صحیفه سجادیه پرداخت.

آیت الله ممدوحی ضمن معرفی کتاب «شهود و شناخت» خود که در تفسیر صحیفه سجادیه به نگارش درآورده است، به مرور انواع شیوه های درست و یا نادرست دعا کردن پرداخت و اظهار کرد: یکی از شیوه هایی که مؤمنان به وسیله آن به دعا می پردازند، دعای لفظی است. اگر این دعای لفظی با خواسته دل انسان تطابق نداشته باشد، مؤثر نخواهد بود.

وی در بیان مصادیقی از عدم تطابق میان خواسته دل و زبان، خاطرنشان کرد: برای نمونه برخی افراد هدایت خود را از هداوند طلب می کنند اما در منزل خود از ماهواره استفاده می کنند و یا حجاب نوامیس آن ها با آنچه اسلام خواسته، سازگاری ندارد.

آیت الله ممدوحی با بیان این که گاهی دعای لفظی انسان با خواسته دل او تطابق دارد اما حقیقت آن دعا، درخواست صحیحی از محضر پروردگار نیست، افزود: گاهی زبان و دل انسان با یکدیگر سازگار هستند اما شخص به دلیل عدم دقت عقلانی، دعای نادرستی را از خدا می خواهد و این افزون طلبی او را نابود می کند. اگر کسی اطلاع داشته باشد که در پس برخی دعاها چه نتایجی وجود دارد، هرگز آن دعا را از محضر پروردگار نمی خواهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بیان نمونه هایی از ادعیه نادرست پرداخت و گفت: شخصی در محضر معصوم(ع) از خداوند خواست که او را مورد فتنه و امتحان قرار ندهد. معصوم(ع) خطاب به او فرمود «از خدا بخواه تو را در موفقیت در امتحانات و فتنه ها یاری کند.» در نتیجه کسی که عاقل است، همواره صلاح دین و دنیای خود را از خداوند طلب می کند.

وی در همین رابطه به روایتی از مولای متقیان، امیرمؤمنان(ع) اشاره و اظهار کرد: امیرمؤمنان(ع) می فرماید «چه بسیار اموری که انسان بر آن حریص است اما وقتی به آن دست پیدا می کند، می گوید ای کاش آن را نمی خواستم.»

آیت الله ممدوحی «دعای ملحون» را یکی از انواع دعای صحیح نزد پروردگار قلمداد کرد و افزود: دعای ملحون دعایی است که ممکن است الفاظ آن دقیقا درست نباشد اما نزد خداوند متعال صحیح منظور می شود چرا که شخص دعا کننده نسبت به الفاظ صحیح جاهل است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دعای قلبی صحیح را زمینه ساز ایجاد بهترین حال انسان در مناجات با پروردگار دانست و گفت: دعای قلبی دعایی است که لفظ ندارد و انسان یک تقاضای دلی را در وجود خود دارد و این دعا بهترین حال انسان در درگاه خداوند است. در این شرایط گاهی انسان دعای خود را در دل نگاه می دارد و حتی آن را به زبان نمی آورد.

وی با اشاره به «دعای تکوینی» به عنوان یکی دیگر از انواع ادعیه خاطرنشان کرد: دعای تکوینی در واقع همان نیازی است که در وجود انسان قرار داده شده است. مانند نیاز یک نوزاد به شیر مادر و نیز نیاز سایر مخلوقات به لطف پروردگار که در عبارت شریف «یسئله من فی السّماوات و الأرض» به آن اشاره شده است./820/پ202/ب1

ارسال نظرات