۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۱۸۵۸۳
آیت الله طبسی تشریح کرد؛

بهترین دستورالعمل برای آبادانی خانواده های امروزی از منظر امام حسن عسکری

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نصیحتهای امام حسن عسکری(ع) به مرحوم صدوق، این مجموعه از نصایح را بهترین دستورالعمل برای آبادانی خانواده های امروزی دانست و گفت: داشتن خانه و خانواده آباد و فرزندان صالح با حرکت در مسیر دستورات الهی محقق می شود.
آیت الله طبسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، آیت الله نجم الدین طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، صبح امروز در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی که در شهرکرد در حال اجرا است، با اشاره به نصیحتهای امام حسن عسکری(ع) به مرحوم صدوق، این مجموعه از نصایح را بهترین دستورالعمل برای آبادانی خانواده های امروزی دانست و اظهار کرد: نخستین نصیحت امام عسکری(ع) به مرحوم صدوق این بود که نماز را به پا دار؛ اقامه نماز در شرایط کنونی جامعه از مهمترین ضرورتها است چراکه هیچ عملی از اجرای فرمان خداوند متعال بالاتر نیست.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ نماز اول وقت و به جماعت باید در بین خانواده های ایرانی نهادینه و فراگیر شود، گفت: نباید به خاطر بی بندوباری های امروز جامعه به دنبال مقصر باشیم، نخستین مقصر خود ما هستیم؛ وقتی در خانه ها به نماز اول وقت و جماعت بی توجهی می شود، به یقین بی بندوباری در جامعه رشد پیدا می کند.

آیت الله طبسی، اهل زکات بودن را یکی دیگر از نصایح امام عسکری(ع) به مرحوم صدوق بیان کرد و افزود: حق خدا را باید پرداخت کنیم تا زندگیمان پاک و طاهر شود؛ کسی که حق خدا را ندهد، نمازش باطل است.

وی، اهل گذشت بودن را یکی دیگر از این نصایح برشمرد و اظهار کرد: باید از گناهان و خطاهای یکدیگر در زندگی بگذریم تا خداوند نیز از ما و گناهان ما بگذرد؛ این وعده الهی است که متأسفانه در شرایط کنونی کمتر به آن توجه می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چهارمین نصیحت امام عسکری(ع) به مرحوم صدوق را خویشتن داری بیان کرد و گفت: زود رنج بودن و موضع گیری های بیجا در محیط خانواده از مهمترین آفتها برای برهم خوردن آرامش خانواده است؛ محیط خانه را با اخلاق خوش و خویشتن داری آباد کنیم.

وی اهل صله رحم بودن را یکی دیگر از این نصحیتها و از ضرورتهای امروز جامعه بیان و تصریح کرد: فردی که اهل صله رحم نباشد، به یقین فرزند صالح نخواهد داشت؛ با هر دستی بدهید با همان دست پس می گیرید.

آیت الله طبسی، رسیدگی به همدیگر و بردباری در مشکلات را یکی دیگر از تأکیدات امام عسکری(ع) برشمرد و خاطرنشان کرد: انسان مؤمن در گرفتاری ها به فکر برادر دینی خود است؛ کسی که خانه آباد می خواهد باید اهل صبر و بردباری باشد، حلم و بردباری در مشکلات مهمترین نیاز امروز جامعه است چراکه نتیجه ای به جز آرامش ندارد.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه اهل مطالعه بودن یکی دیگر از تأکیدات همیشگی ائمه اطهار(ع) به تک تک افراد جامعه است، ابراز کرد: متأسفانه میزان مطالعه در کشور فاجعه است؛ دشمن کتاب را از جامعه ما گرفته و به جای آن فضای مجازی را گسترش داده که این بزرگترین آفت برای ضربه زدن به اعتقادات است چراکه فضای مجازی محیطی غیرقابل اعتماد است.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه دشمن با گسترش فضاهای مجازی به خوبی فکر جوانان ما را به امور واهی مشغول کرده است، گفت: گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه خصوصا در بین نسل جوان از مهمترین ضرورتهای امروز کشور است که باید برای آن برنامه ریزی جامعه و مدون صورت گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اهل تحقیق بودن را یکی دیگر از نصیحتهای امام عسکری(ع) به مرحوم صدوق بیان کرد و افزود: دنیای امروز، دنیای تبلیغات است، نباید هر چیزی را به راحتی قبول کنیم، تحقیقات شرط لازم برای پذیرش موضوعات مختلف و از مهمترین نیازهای امروز جوانان است.

وی، اهل قرآن بودن را یکی از تأکیدات همیشگی ائمه اطهار(ع) برشمرد و با اشاره به اینکه خانه بدون قرآن با جهنم تفاوتی ندارد، تصریح کرد: متأسفانه قرآن و مفاهیم قرآنی آنچنان که باید در خانواده ها جای خود را پیدا نکرده و این بزرگترین خسران است؛ باید بکوشیم فرهنگ ناب تعالیم قرآنی در جامعه به فرهنگ عمومی مردم تبدیل شود که اگر این شد، خانه ها آباد می شود.

آیت الله طبسی، تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر را نصیحت دیگر امام عسکری(ع) به مرحوم صدوق برشمرد و گفت: متأسفانه در جامعه امروزی فرایض الهی رو به روز بیشتر به فراموشی سپرده می شود و به یقین دود این امر حیاتی به چشم همه خواهد رفت.

وی با تأکید بر اینکه مسؤولان کشور برای نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید از خود شروع کنند، افزود: سهل انگاری در این زمینه خون شهدا را به باد می دهد؛ باید با حساسیت تمام نگذاریم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به فراموشی سپرده شود و این لازمه داشتن خانه ای آباد و جامعه ای ایمانی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه افراد جامعه به دنبال آزادی هستند و آزادی حق مسلم آنها است اما به والله هیچ کجای دنیا آزادی مطلق وجود ندارد، اظهار کرد: آزادی در چارچوب شرع معنا پیدا می کند؛ نمی شود به بهانه آزادی از خط قرمزهای دین بگذریم.

استاد حوزه علمیه قم، حیات انقلاب اسلامی را منوط به حیات امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بیان کرد و افزود: نگذاریم جای معروف و منکر در جامعه عوض شود؛ دشمن به دنبال ترویج منکرات در جامعه و قبح شکنی است و متأسفانه بسیاری از مسؤولان در خواب غفلت به سر می برند.

وی در ادامه اهل نماز شب بودن را یکی دیگر از دستورات همیشگی ائمه اطهار(ع) به افراد جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: اهل نماز شب بودن و سحرخیزی، خانه ها را در برابر فتنه ها واکسینه می کند؛ نماز شب و فرصت بندگی در نیمه های شب را از دست ندهید که هر آنچه انسان به دنبال آن است، در این شب زنده داری ها رقم می خورد.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه باید فرهنگ دینی خود را نو نگه داریم، اظهار کرد: بی ارزشی و به دنبال امور واهی رفتن اوج اُمُل بودن و بی کلاسی است؛ اگر به دنبال نوگرایی هستید، به سمت اسلام ناب محمدی(ص) بروید که در آن برای همه امور زندگی دستورالعمل وجود دارد.

آیت الله طبسی در پایان اسلام را دین تمدن گرا بیان کرد و افزود: داشتن خانه و خانواده آباد و فرزندان صالح با حرکت در مسیر دستورات الهی محقق می شود؛ از دستورات دین اسلام غافل نشویم و نشر آنها را وظیفه ذاتی خود بدانیم./9457/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات