۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۵۱۸۷۱۲
هویت طلبگی(۱)

تقویت مراکز تخصصی هویت علمی طلاب را سامان می بخشد

حجت الاسلام موسوی نسب کرمانی با بیان این که حوزه باید با استعداد یابی و علاقه سنجی در علوم مختلف، طلاب را متخصص بار بیاورد، رویکرد تخصصی به علوم را مسیر ایجاد هویت واقعی در طلاب دانست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی نسب

حجت الاسلام سید محمدرضا موسوی نسب کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به نزدیک شدن به ایام آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: هر علم و هر حرفه ای نیازمند به اطلاعات و دانش هایی است که انسان را در آن کار پیش می برد؛ انسان برخی حرفه ها را با یک یا دو ساعت یاد می گیرد، برخی نیاز به ماه ها تلاش و کوشش دارد و برخی حرفه ها نیز سال ها کار و تلاش را می طلبد، همچنان که دوره پزشکی عمومی نزدیک به هفت سال به طول می انجامد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: فضای حوزه به علت گستردگی که در رشته ها و گرایش ها دارد، فرصت های زیادی را از طلبه می گیرد به این معنا که طلبه با ورود به حوزه باید خودش را آماده فراگیری یک دوره وسیعی از آموزش های دینی بکند.

وی مشکل اساسی در حوزه را که منجر به بحران هویت در میان طلاب شده است را تعریف نشدن درست دانش ها و گرایش ها دانست و خاطرنشان کرد: طلبه اگر بخواهد یک ادیب بشود جا دارد که تا آخر عمر در کتب و آثار مختلف علمی مشغول مطالعه باشد یا اگر بخواهد مفسر خوبی بشود باید مجموعه ای از دانش های مرتبط با این رشته را سالیان سال بیاموزد.

حجت الاسلام موسوی نسب کرمانی ادامه داد: می بینیم در حال حاضر طلبه باید یک عمر طولانی صرف کند تا مجموعه دانش های مختلف را بیاموزد که در حقیقت امری غیرممکن است؛ یعنی طلبه از هرعلمی بخشی را حفظ کرده و در هیچ یک به تخصص کافی نرسیده و سردرگم مانده است.

وی با بیان این که ایجاد مراکز تخصصی در حوزه گام مثبتی در مسیر هویت بخشی به طلاب بود، یادآور شد: طلبه با ورود عالمانه به مراکز تخصصی بخشی از هویت آینده خود را پیدا می کند ولی هنوز هم جا دارد که حوزه تخصصی تر کار کند، به این معنا که لازم نیست همه طلاب رسائل و مکاسب و کفایه و کتب مختلف دیگر را کامل بخوانند، بلکه وقتی طلبه در پنج شش سال با بخشی از فقه و اصول آشنا شد راه خود را انتخاب کند یا در مسیر اجتهاد یعنی فقه و اصول تخصصی قرار بگیرد یا مسیر علمی دیگری را اعم از تبلیغ، تفسیر، حقوق و یا علوم دیگر برای خود انتخاب کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) عنوان داشت: وقتی طلبه مجموعه ای از علوم را می خواند و متوجه می شود که در هیچکدام به تخصص کافی نرسیده است احساس دلزدگی می کند و اصلا حضور خود را در حوزه زائد می بیند، بنابراین حوزه در این مسأله باید از دانشگاه الگو بگیرد و طلبه ها را با استعداد یابی و علاقه سنجی در علوم مختلف، متخصص بار بیاورد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات