۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۵۱۸۷۶۲
روزنامه رای الیوم:

سراسیمگی سعودی‌ها از مقاومت یمنی‌ها، فرستاده سازمان ملل را روانه تهران کرد

روزنامه رای الیوم سفر اخیر فرستاده ویژه سازمان ملل به تهران را اعتراف رسمی به نقش کارآمد و تاثیرگذار ایران در حل بحران یمن خواند و گفت: عربستان برای برون رفت از بحران یمن باید خسارات مالی و غیرمالی مردم بی گناه یمن را جبران کند.
حمله موشکی یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه برجسته «رای الیوم» در سرمقاله خود با عنوان «بن سلمان به دنبال راه برون رفت از بحران یمن است آیا تهران به این خواسته پاسخ می‌دهد؟»، تحرکات اخیر فرستاده ویژه سازمان ملل و سعودی‌ها برای پیدا شدن راه حل بحران یمن را نشات گرفته از شکست تجاوز ائتلاف عربی در یمن دانست.

در این یادداشت آمده است: مطبوعات متعدد جهانی نظیر ایندیپندنت، گلوبال و میدل ایست اخیرا اخبار محرمانه‌ای را درباره گفت‌وگوهای مقامات سابق آمریکایی با یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن درباره تمایل محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی برای ایجاد راه برون‌رفت کشورش از جنگ در یمن منتشر کردند که البته غیرمنتظره نبود چون طوفان قاطعیتی که این وزیر دفاع عربستان به راه انداخت به هیچ کدام از اهدافش نرسید یعنی نه ائتلاف الحوثی و کنگره مردمی را تسلیم کرد و نه مشروعیت عبد ربه منصور هادی را به صنعا بازگرداند.

گفته شده که سفیر امارات در واشنگتن در دیدار با «مارتن اندیک»، سفیر اسبق آمریکا در تل آویو و «استیفن هادلی»، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در دوره جورج بوش پسر ، شاهزاده بن سلمان را فردی عمل گرا در عربستان معرفی و بر تمایل وی برای پیدا شدن راه حل‌های جنگ در یمن تاکید کرده است.

بنابراین احتمال می‌رود که سفر دوره‌ای اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل که شامل ریاض، مسقط و در نهایت تهران بود به سفارش و تشویق ولی‌عهد سعودی و در راستای تعامل وی برای خروج از دام یمن انجام شد چون الحوثی‌ها  فرستاده سازمان ملل را مهره سعودی‌ها دانسته و از تعامل با وی خودداری می‌کنند.

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در دیدار با ولد الشیخ، بی طرفی سازمان ملل در بحران یمن را خواستار شد و آن را شرط اصلی برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز بحران یمن خواند.

سفر ولد الشیخ به تهران هم به معنای اعتراف رسمی و بین المللی به نقش کارآمد و تاثیرگذار ایران در جنگ یمن است و علاوه بر آن، طی روزها و هفته‌های اخیر سعودی‌ها از بین رهبران شیعی عراق همچون مقتدا صدر، قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق و حیدر العبادی، نخست وزیر در حال یارگیری است و گزارش‌ها حاکی است صدر، حامل پیامی از سعودی‌ها به الحوثی‌هاست، بنابراین آیا این روابط مقدمه‌ای برای میانجیگری است؟

ائتلاف عربی به رهبری عربستان چه بسا جنگ در یمن را از دست نداده باشد، اما قطعا پس از گذشت 2 سال و نیم از ورود به آن پیروز نشده است و همچنان در حال گرفتن جان و مال کشورهای ائتلاف است که تجاوزشان به یمن در همه سطوح هزینه‌بردار بوده است.

ما به این مساله اعتقاد نداریم که تصمیم پایان دادن به جنگ در یمن تنها در دست ائتلاف عربی-سعودی یا یک طرف باشد و رای و نظر طرف دیگر هم که در طول 2 سال گذشته با وجود همه توانمندی نظامی بسیار ناچیز خود دوام آورده مهم و سرنوشت‌ساز است و دستیابی به توافق با او برای دستیابی به هر گونه حل و فصل سیاسی ضروری است.

ما در عین حال اعتقاد نداریم که دستیابی به حل و فصل بحران یمن بدون ورود به مذاکرات مستقیمی که عربستان و امارات در آن باشند امکان‌پذیر است چون آنها باید به بیش‌تر خواسته‌های یمنی‌ها یا همه آن پاسخ بدهند از پرداخت غرامت مالی تا اقدام برای بازسازی خرابه‌های جنگ در یمن چون این ائتلاف بوده که همه خرابی‌ها را به بار آورد، 10 هزار یمنی را به کشتن داد، بیش از سی هزار نفر را زخمی و وبا و گرسنگی را در بین شهروندان یمن گسترش داد آن هم کشوری که تجاوزی به احدی نکرده و همه خواسته‌هایش در کسب روزی همراه با حفظ شرافت و عزت نفس خلاصه می‌شود./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات