۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۵۱۹۰۲۶
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

نقش روحانیت در معرفی اسلام به عنوان دین محبت غیرقابل انکار است

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با تأکید بر اینکه باید خداشناسی در محیط خانواده ها عقلانی شود، گفت: باید بعد محبتی اسلام را به جامعه منتقل کنیم که در این بین نقش روحانیت و حوزه های علمیه غیر قابل انکار است.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، صبح امروز در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد در حال اجراست، با تشریح نقش بیداری و بصیرت و دغدغه مندی نسبت به مسائل روز در شکل گیری خانه آباد، اظهار کرد: برای رسیدن به خانه آباد باید همانند یک دیده بان جامعه را رصد کنیم تا گرفتار آسیبها و چالشها نشویم یا اگر می شویم بتوانیم در مواجه با آنها شیوه ای منطقی به کار گیریم.

وی در پاسخ به این سؤال که مهمترین چالشهای امروز جامعه اسلامی و راه مواجهه با آنها چیست؟ گفت: اگر مسیر ما در مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در عمل خدا محور باشد و آگاهی و بصیرت دینی داشته باشیم به یقین دچار چالش نخواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، انحراف از مسیر صراط مستقیم را شرک پنهان بیان کرد و افزود: باید ببینیم در زندگی های امروز چقدر در مسیر الی الله قرار داریم، به هر میزان که از این مسیر فاصله بگیریم، دچار شرک خفی شده ایم و این یک خطر جدی است.

پژوهشگر فلسفه دین در ادامه به بیان برخی از مصادیق آسیبهای پیش روی خانواده ها پرداخت و ابراز کرد: تفرقه نخستین آسیب پیش روی خانواده ها است؛ امروزه با وجود خُرده فرهنگ های متفاوت در کشور، برخی در تلاشند این خُرده فرهنگها را به تفرقه تبدیل کنند که باید هوشیار باشیم.

عضو شورای علمی گروه معرفت ‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه خُرده فرهنگ با ضد فرهنگ متفاوت است، تصریح کرد: در ایران اسلام به دلیل وجود قومیتها و نژادهای مختلف، خُرده فرهنگهای بسیاری وجود دارد که همه این خُرده فرهنگها در دل فرهنگ اصیل اسلام به وحدت رسیده اند و این بزرگترین نعمت الهی است.

وی تفرقه بین قومیتها را یکی از مهمترین رویکردهای دشمن در ایران اسلامی برشمرد و افزود: دشمن به دنبال القای برتری یک قوم بر قوم دیگر و در نهایت ایجاد تفرقه بین آنها است؛ باید مراقب باشیم که تنها امتیاز انسان نسبت به دیگری تقوای اوست نه قومیت و نژاد و مرتب این مسأله را در خانواده ها متذکر شویم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تأکید بر اینکه باید زبان قومیتی خود را به فرزندانمان نیز یاد دهیم تا فرهنگ گذشته حفظ شود، اظهار کرد: تمام گویشها مملو از فرهنگ است؛ به یقین اگر زبان فراموش شود، بخش عظیمی از فرهنگ ایران اسلامی به فراموشی سپرده می شود و این بزرگترین خسران است.

وی با اشاره به شرایط امروز کشور ترکیه خاطرنشان کرد: ترکیه پس از آتاتورک رسم الخط خود را تغییر داد، همین امر سبب شد نسلهای بعدی نتوانند به کتابهای قدیمی خود رجوع و از مطالب آنها استفاده کنند تا آنجا که می توان گفت مردم ترکیه در صدسال گذشته خلاصه شده اند و نشانی از فرهنگ گذشته خود ندارند.

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه چنین اتفاقی نباید در ایران اسلامی رخ دهد، تصریح کرد: در عین اینکه باید زبان فارسی را پاس بداریم، باید زبان هر قومیتی نیز حفظ شود و این از ضرورتها است.

وی، افراط در گرایشهای مذهبی را یکی دیگر از چالشهای پیش روی امروز جامعه اسلامی بیان و خاطرنشان کرد: در ایران اسلامی هم شیعه وجود دارد و هم اهل سنت؛ دشمن به دنبال افراطی گری در گرایشها و در نهایت ایجاد تفرقه بین مذاهب مختلف است که متأسفانه تا حدی هم موفق بوده است.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان اینکه متأسفانه در برخی هیأتهای مذهبی به این افراطی گری ها دامن زده می شود، اظهار کرد: دشمن به دنبال ترویج سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی است و این خطری جدی برای جامعه اسلامی است اگر هوشیار نباشیم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، حرکت در مسیر سبک زندگی علوی و نبوی را بهترین راهکار برای مقابله با چالشهای فراروری جامعه اسلامی بیان کرد و ادامه داد: اخلاق و منطق لازمه گرایش به سمت دین اسلام است؛ متأسفانه دشمن به دنبال آن است که اسلام را دین خشونت گرا معرفی کند تا گرایش به سمت آن کم شود، در حال که اسلام دین رحمت و مهربانی است.

وی با بیان اینکه شبهادت دینی که به اصطلاح از ادیان مطرح می شود، یکی دیگر از آسیبهای جامعه اسلامی است، گفت: برخی به دنبال آن هستند که ایران باستان را در مقابل اسلام قرار دهند و این طور القاء کنند که بین این دو جمع شدن معنا ندارد در صورتی که این یک تفکر اشتباهی است.

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه ایرانی ها با بصیرت و آگاهی و به اختیار خود اسلام آوردند و تاریخ گواه بر این ادعا است، اظهار کرد: متأسفانه مسأله محبت و اینکه اسلام دین مهربانی است برای جامعه به خوبی تبیین نشده است در حالی که در اسلام هزاران روایت در مورد محبت و عشق وجود دارد تا آنجا که بسیاری از فلاسفه در این زمینه رساله داده اند و این چیز کمی نیست.

پژوهشگر فلسفه دین با بیان اینکه متأسفانه مسیحیانی که تا دیروز در اروپا به جان هم افتاده بودند امروز داعیه دار محبت شده اند، گفت: باید بگوییم متأسفانه در معرفی اسلام ناب محمدی(ص) به عنوان دین محبت کم کاری کرده ایم و این کم کاری متوجه روحانیت می شود.

وی با اشاره به اینکه نتوانسته ایم اسلام را به خوبی در جامعه عرضه کنیم، اظهار کرد: باید در محیط خانه به شبهات دینی فرزندان به خوبی پاسخ دهیم؛ محیطی آرام برای بیان شبهات در خانه ایجاد کنیم تا فرزندان سرخورده نشوند.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با تأکید بر اینکه باید خداشناسی در محیط خانواده ها عقلانی شود، تصریح کرد: باید بعد محبتی اسلام را به جامعه منتقل کنیم که در این بین نقش روحانیت و حوزه های علمیه غیر قابل انکار است.

وی بهره گیری از کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام شهید مطهری را درشرایط امروز جامعه ضروری دانست و گفت: اگر این کتاب را مطالعه کنیم متوجه می شویم اسلام و ایران مکمل هم بوده اند و اینکه بخواهیم بگوییم بین آنها هیچ تناسبی وجود ندارد، تحلیلی کاملا اشتباه است./9457/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات