۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۱۹۰۵۰

محکومیت جهانی حملات تروریستی داعش در اسپانیا

درحالی که گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه ای مسؤولیت حمله به عابران پیاده در بارسلون را برعهده گرفته است که این حملات با محکومیت گسترده از سوی مقامات و شخصیت های سیاسی و مذهبی جهان مواجه شد.
اسپانیا

به گزارش خبرگزاری رسا، سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه ای حمله تروریستی بارسلون که داعش مسؤولیت آن را برعهده گرفته است، محکوم کرد.
«یوسف العثیمین»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ضمن ابراز تأسف از وقوع این اقدام تروریستی دردناک، تأکید کرد که تروریسم به دین، ملیت و نژاد خاصی ارتباط ندارد.
در همین راستا، مرکز اسلامی الازهر در مصر با صدور بیانیه ای ضمن محکمویت این حادثه دردناک تمام جنایاتی را که توسط گروههای تروریستی در هر تقطه از جهان رخ می دهد، محکوم و تاکید کرد که اسلام دین و آئینی است که بر حق بشر در داشتن زندگی توآم با صلح و آرامش تأکید دارد.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که خانواده سلطنتی اسپانیا ضمن محکومیت این رویداد تروریستی در توئیتی نوشت: آنها قاتل هستند؛ جانیانی که نمی توانند ما را بترسانند. همه اسپانیا بارسلون است.
واتیکان هم در پیامی اعلام کرد: پاپ رهبر کاتولیک های جهان برای قربانیان این حمله دعا می کند و با همه مردم اسپانیا به خصوص زخمی ها و خانواده های قربانیان ابراز همدردی می کند.
امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه توئیت کرد: همه فکر من و همبستگی فرانسه با قربانیان این حمله تراژیک در بارسلون است. ما متحد و مصمم می مانیم.
وزارت خارجه عراق نيز با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت حمله تروریستی بارسلون در اسپانیا بر لزوم مقابله جدی با خطابه های تکفیری تأکید کرد.
 این وزارتخانه در بیانیه خود بر لزوم مقابله جدی با خطابه های تکفیری تأکید و با دولت و ملت اسپانیا اعلام همدردی کرده و به خانواده های قربانیان تسلیت گفته است.
وزارت خارجه عراق اعلام کرده است: تروریست های تکفیری پس از متحمل شدن شکست های پی در پی به دست دلیرمردان عراقی، شبکه های تروریستی نهفته خود در برخی از کشورهای اروپایی را فعال کرده است تا با اظهار وجود به زعم خود از حالت شکست خارج شود.
«آن ایدالگو» شهردار پاریس هم در توئیتی خطاب به مردم بارسلون اعلام کرد: پاریسی ها کنار شما هستند. بارسلون و پاریس در عشق و شکیبایی سهیم هستند.
دفتر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان این حملات را تکان دهنده خواند. اشتفن زایبرت سخنگوی مرکل توئیت کرد: با اندوهی عمیق به قربانیان این حمله تکان دهنده در بارسلون فکر می کنیم و با مردم اسپانیا ابراز همبستگی و دوستی می کنیم.
محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز این هجوم ددمنشانه را حادثه ای تروریستی خواند و جهان را به مقابله با انواع شکلهای خشونت و ترور فراخواند.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در توئیتی ظاهرا در واکنش به حملات بارسلون نوشت: بروید مطالعه کنید ببنید ژنرال پرشینگ (فرمانده نیروهای اعزامی آمریکا که در جنگ جهانی اول در برابر آلمان پیروز شدند) زمانی که تروریست ها را می گرفت، چطور آنها را مجازات می کرد. (همین موجب شده بود) که برای سی و پنج سال هیچ فعالیت تروریستی توسط افراط گرایان اسلامی صورت نمی گرفت.
وی در توئیت دیگری نوشت: آمریکا حمله بارسلون را محکوم می کند و هرکاری را که لازم باشد برای کمک انجام می دهد. قوی و پایدار باشید. دوستتان داریم!
مایک پنس معاون ترامپ نیز گفت: صحنه های اخیر کشتار و بی نظمی حال همه ما را بد کرده است.
باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا هم در توئیتر نوشت: من و میشل به قربانیان و خانواده هایشان فکر می کنیم. آمریکایی ها همیشه با دوستان اسپانیایی خود می مانند.
تیم فوتبال بارسلونا نیز اعلام کرد که «عمیقا غمگین» شده است. لیونل مسی بازیکن این تیم هم در شبکه های اجتماعی نوشت: بسیاری از ما می خواهیم که در دنیایی مملو از صلح و بدون نفرت زندگی کنیم؛ جایی که احترام و شکیبایی اساس همزیستی است.
در همین راستا، رییس جمهور روسیه حمله تروریستی نیز روز پنج شنبه در شهر بارسلون را محکوم کرد.
 «ولادیمیر پوتین» همچنین خواستار واکنشی متحد از سوی جامعه بین المللی برای مبارزه با تروریسم شد و با انتشار بیانیه ای مراتب تأسف و تأثر خود را از این حمله تروریستی به «فیلیپ ششم» پادشاه اسپانیا و دوستان و خویشاوندان قربانیان این حادثه ابراز کرد و گفت: «ما این جنایت بی رحمانه علیه شهروندان عادی را به شدت محکوم می کنیم».
وی در ادامه افزود که برخورد عامدانه یک خودروی ون به عابران پیاده در شهر بارسلون اسپانیا «بار دیگر لزوم اتحاد صادقانه تلاشهای جامعه بین المللی در عرصه مبارزه علیه نیروهای تروریستی را تصدیق کرد».  
وزارت امور خارجه روسیه نیز در یک پیام توئیتری مراتب تأسف و همدردی خود را به دولت اسپانیا اعلام کرد.
در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: «ما به شدت حمله تروریستی در بارسلون اسپانیا را محکوم می کنیم و مطمئن هستیم که این عمل شرارت بار هیچگونه توجیهی ندارد. ما با مردم اسپانیا همدردی و با شما سوگواری می کنیم».
 واکنش دبیرکل سازمان ملل به حادثه بارسلون
آنتونیو گوترش نیز روز پنجشنبه حمله تروریستی در بارسلون در اسپانیا را که به کشته شدن 13 نفر و زخمی شدن دستکم 100تن دیگر منجر شد، محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری شینهوا از سازمان ملل متحد، «فرحان حق»، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد: دبیر کل سازمان ملل متحد از صمیم قلب به خانواده ها و دوستان آنهایی که در این حمله کشته شدند و دولت و مردم اسپانیا تسلیت می گوید.
وی بهبود سریع آنهایی را که زخمی شده اند، آرزو و ابراز امیدواری کرد افرادی که عامل این خشونت مهیب هستند به سرعت سزای اعمال خود را ببینند.
فرحان حق خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد با دولت اسپانیا در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی خشن ابراز همبستگی می کند.
 سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن محکومیت اقدامات تروریستی و ضد انسانی شب گذشته در بارسلونای اسپانیا با دولت، ملت و خانواده قربانیان و مجروحان این جنایت هولناک ابراز همدردی کرد.
بهرام قاسمی خاطرنشان کرد: پس از شکست های میدانی و پی در پی تروریست های افراطی در منطقه، گسترش عملیات کور تروریستی در اقصی نقاط جهان در دستور کار این جانیان قرار دارد و کشتار مردم عادی و بیگناه از اهداف شوم آنان است.
وی با تاکید بر این واقعیت که «تروریسم افسار گسیخته کنونی به معضلی جهانی تبدیل شده است» افزود: امروز تروریسم کور داعشی همه مرزهای جغرافیایی و عقیدتی را در نوردیده و اکنون جهان و همه مردم در سراسر گیتی از خاورمیانه تا آفریقا و از شرق دور تا اروپا هدف اقدامات پلید و ضد بشری آنان است.
گفتنی است، در حمله خونین پنجشنبه شب، 26 مردادماه یک خودرو ون به عابران در مرکز شهر بارسلون 13 نفر کشته و بیش از یکصد نفر زخمی شدند.
این در حالی است که حال ۱۰ نفر از زخمیان این حادثه بسیار وخیم گزارش شده است.
بعد از آن در یک حمله دیگر، مأموران پلیس در یک پست ایست و بازرسی هدف قرار گرفتند.
همچنین یک خانه در شهر «آلکانار» منفجر شد که به حملات تروریستی پنجشنبه مرتبط بود.
بامداد جمعه، 27 مرداد نیز یک گروه دیگر از مردم در شهر کامبریلس در یکصد کیلومتری جنوب بارسلون با یک خودرو مورد حمله قرار گرفتند که 6 مصدوم برجای گذاشت.
راشاتودی گزارش داد: گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که این گروه در برخورد عامدانه یک خودرو ون به عابران پیاده در شهر بارسلون دست داشته است.
داعش همچنین اعلام کرد که این حمله در پاسخ به درخواست‌های آن مبنی بر حمله به کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی ضد داعش صورت گرفته است.
پلیس پنج تروریست مرتبط با این حمله را به ضرب گلوله از پای درآورده است.
«ماریانو راخوی»، نخست وزیر اسپانیا نیز بامداد امروز اعلام کرد که این کشور در سوگواری قربانیان حمله بارسلون، شاهد سه روز عزای عمومی خواهد بود و پرچم ها در نهادهای دولتی نیز به حالت نیمه برافراشته درمی آیند./994/ب101/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات