۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۱۹۱۷۱

رالی خون

کاتالونیا در غمناک‌ترین روزهای تاریخ معاصرش عزادار شد و هدف حملات تروریستی گسترده‌ای قرار گرفت که دست کم ۱۴ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی در پی داشته است.
اسپانیا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از وطن امروز، کاتالونیا در غمناک‌ترین روزهای تاریخ معاصرش عزادار شد و هدف حملات تروریستی گسترده‌ای قرار گرفت که دست کم 14 کشته و بیش از 100 زخمی در پی داشته است. 4حادثه تروریستی مزبور شامل انفجاری در منزلی مسکونی، زیر گرفتن عابران در رالی خونین بلوار محوری بارسلون، گذشتن یک خودرو از  ایست بازرسی پلیس و حمله  یک ون دیگر در محدوده پایتخت ایالت کاتالونیا در فاصله بعدازظهر پنجشنبه تا بامداد جمعه رخ دادند. این شدید‌ترین  حملات تروریستی از زمان انفجار سال 2004 قطار شهری در قلب مادرید، پایتخت اسپانیا محسوب می‌شود که 191 کشته به دنبال داشت.

در حالی که القاعده حادثه 13 سال پیش مادرید را برعهده گرفته بود، این بار داعش بزرگ‌ترین حمله خود به خاک اسپانیا را اعلام کرد. اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که خود درگیر بحران نژادپرستی در کشورش است، از موقعیت استفاده کرد و برای توجیه حمایت خود از حامیان برده‌داری و سفیدبرترپندارهای آمریکایی یک توئیت جنجالی دیگر را این بار حواله اروپایی‌ها کرد. او  در واکنش به حمله تروریستی پنجشنبه‌شب بارسلون نوشت: «بررسی کنید و ببینید ژنرال پرشینگ آمریکایی در زمانی که تروریست‌ها دستگیر می‌شدند، با آنها چه کار می‌کرد. دیگر هیچ تروریست افراطی اسلامی به مدت ۳۵ سال وجود نداشت». اشاره او به جنایت‌های ژنرال «جان پرشینگ» ملقب به «جک سیاه» در سال‌های اولیه قرن بیستم بود که پس از پیروزی آمریکا بر اسپانیا در جنگ فیلیپین، فرماندار منطقه مسلمان‌نشین «مورو» شده بود. او در راس یک گروه نظامی از نژادپرستان آمریکایی برای آرام کردن قیام اهالی مسلمان این منطقه ۵۰ نفر از آنان را دستگیر کرد و دستور قتل ۴۹ نفر از آنها را با گلوله‌های آغشته به خون خوک (که در اسلام نجس شمرده می‌شود) صادر کرد و نفر پنجاهم را آزاد کرد تا ما وقع را  برای سایر بومیان نقل کند. بدین ترتیب ترامپ که متهم به حمایت از نژادپرستان آمریکایی است، در یک اظهارنظر نژادپرستانه دیگر خواستار کشتار مسلمانان اروپا به بهانه تروریسم تکفیری شد.

سریال وحشت
حملات تروریستی کاتالونیا درست فردای شکست تحقیرآمیز باشگاه بارسلونا از رقیب حیثیتی‌اش، رئال‌مادرید در دیدار  ال‌کلاسیکوی سوپرجام اسپانیا رخ داد، در روزهایی که آبی‌واناری‌ها به عنوان نماد هویت کاتالان‌ها اصلا حال و روز خوشی ندارند و بحران بارسا مردم بارسلون را غمگین کرده است. نخستین حمله در حقیقت  انفجاری در خانه‌ای در شهر کوچک «الکنار» در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بارسلون بود که یک کشته و ۱۶ زخمی بر جای گذاشت. به گزارش پلیس، این انفجار در اثر انباشت گاز روی داد و شمار زخمی‌ها پس از آن افزایش یافت که در زمان تحقیق آتش‌نشانان و نیروهای پلیس، انفجار دومی روی داد. به همین دلیل یوسپ لوئیس تراپرو، مقام ارشد پلیس این منطقه انفجار الکنار را با حملاتی که ساعاتی بعد در خود بارسلون رخ داد در ارتباط می‌داند.

به گفته او، افراد حاضر در این خانه در حال آماده‌سازی یک دستگاه انفجاری بودند. ساعت 5 عصر در اوج ازدحام در مرکز توریستی شهر بارسلون بود که یک خودروی ون فیات سفیدرنگ ناگهان تغییر مسیر داده و به جمعیتی که در خارج از ایستگاه متروی پلاسای کاتالونیا ایستاده بودند یورش ‌برد. به گزارش یورونیوز، در جریان این حادثه ۱۳نفر کشته و حدود ۱۰۰ نفر نیز زخمی شدند. سپس راننده خودرو را به سمت عابران پیاده در بلوار مشهور  رامبلاس هدایت کرده و درنهایت پس از ۵۰۰ متر، خودرو را متوقف کرده، از آن خارج شده و فرار کرد و طبق آخرین گزارش‌ها همچنان متواری است. یک ساعت و نیم پس از این حادثه بود که پلیس کاتالونیا در شرایط آماده‌باش پس از حملات نخست، در شهر «ویک» در 80 کیلومتری شمال بارسلون متوجه یک خودروی ون شد که شماره آن نشان می‌داد همزمان با فیات استفاده شده در حمله رامبلاس کرایه شده است. سپس  ساعت 7:30 شب به وقت اسپانیا و نیم ساعت پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده در سراسر کاتالونیا، در شهر سنت جوست دسورن در حومه غربی بارسلون، یک راننده که در تلاش بود با خودرو از موانع پلیس عبور کند، متوقف شد.

این حادثه منجر به جراحت یک مامور پلیس شد. در حالی که در ابتدا گفته می‌شد راننده مهاجم با شلیک پلیس کشته و متوقف شده اما یک مقام رسمی متعاقبا ارتباط میان این حمله با حمله مرکز شهر بارسلون را رد کرد. اما وزیر داخلی کاتالونیا اعلام کرد فرد مهاجم به دلیل جراحت از ضربات چاقوی یک مهاجم ناشناس دیگر کشته شده است. در حالی که ساعت  9 پنجشنبه‌شب گروه تروریستی داعش در پایگاه اطلاع‌رسانی‌اش یعنی تارنمای اعماق حملات مزبور را کار عوامل خود دانسته بود، یک حادثه دیگر نیز پس از آن به وقوع پیوست. در نهایت حدود ساعت ۲ بامداد روز جمعه در شهر«کمبریلز» واقع در ۱۲۰ کیلومتری جنوب بارسلون، گروهی از مهاجمان با یک خودروی آئودی به عابران حمله کرده و 6 غیرنظامی و یک مامور پلیس را زخمی کردند که یکی از عابران مجروح دیروز درگذشت. پلیس بلافاصله  4 نفر از مهاجمان را که دارای کمربند انتحاری بودند به ضرب گلوله از پای در آورد و نفر پنجم را زخمی کرد که او نیز در بیمارستان جان سپرد.

وزیر داخلی، پنجمین سرنشین مقتول خودروی مهاجم را مالک خودرو معرفی کرده که در زمان وقوع حادثه رانندگی نمی‌کرده بلکه در صندلی کنار راننده نشسته بود.  طبق گزارش منابع رسانه‌ای کاتالان، 2 مظنون در شهرهای الکنار و ریپل در این ایالت دستگیر شده‌اند که یکی از آنها مراکشی‌تبار است. همچنین  یکی  از کسانی نیز که به عنوان مظنونان بازداشت‌شده معرفی شده بود در حقیقت یک شهروند مراجعه‌کننده به کلانتری برای گزارش سرقت شناسنامه‌اش محسوب می‌شده است. در میان قربانیان و مجروحان حملات تروریستی کاتالونیا افرادی از ۲۴ کشور مختلف دیده می‌شوند که تنها 26 نفر آنها فرانسوی هستند. اسپانیا، آلمان، هلند، آرژانتین، ونزوئلا، بلژیک، پرو، رومانی، ایرلند، کوبا، یونان، مقدونیه، بریتانیا، اتریش، پاکستان، تایوان، کانادا، اکوادور، آمریکا، فیلیپین، کویت، ترکیه و چین دیگر کشورهایی هستند که تلفاتی در این حملات داشته‌اند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با اعلام این موضوع گفت ۱۱ تن از مجروحان فرانسوی حادثه رامبلاس در وضعیت بحرانی به سر می‌برند. تعدد شهروندان فرانسوی قربانی حملات 17 آگوست کاتالونیا باعث شد خاطره حمله مشابه تابستان گذشته یک کامیون به ساحل نیس که 76 قربانی در پی داشت در این کشور زنده شود. متعاقب آن شهرهای پاریس و نیس که از حملات تروریستی داعش طی 2 سال اخیر ضربات سختی خورده‌اند با شهر بارسلون اعلام همبستگی کردند. بدین ترتیب تروریست‌های تکفیری دست‌پرورده دولت‌های اروپایی و آمریکا، خاطره یک تابستان دیگر این قاره را هم برای توریست‌ها تلخ کردند تا ناامنی بیش از پیش بر این قاره سایه بیفکند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات