۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۱۹۲۶۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

مخالفت آیت‌ الله سیستانی با همه‌پرسی کردستان عراق/ مسائل مستحدثه و چالش‌های پیش‌روی الازهر مصر

عدم مذاکره آیت الله سیستانی پیرامون همه پرسی عراق، پیروزی حزب الله در جنگ سی و سه روزه، چالش الازهر با مسائل مستحدثه فقهی مهمترین اخبار هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ‌ گروه بین‌الملل: مساله همه پرسی کردستان عراق را باید مهمترین موضوع جهان اسلام در هفته گذشته برشمرد. سرخط مهمترین اخبار هفت گذشته را در بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» مرور خواهیم کرد: 

عراق: مخالفت با همه پرسی کردستان
آیت‌الله حیدری از علمای عراق درباره لزوم اثرگذاری اندیشمندان اسلامی بر غربی‌ها گفت: همان‌گونه که تفکرات برخی از دانشمندان غربی در بین طلاب و دانشجویان ما خریدار دارد، ما هم باید کاری کنیم که تفکرات اندیشمندان بزرگ ما مثل ابن‌سینا، ملاصدرا و غیره به دانشگاه‌ها و مجامع علمی آنان راه پیدا کند.
حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف با محکومیت جنایات داعش و طالبان در میرزا اولنگ افغانستان تاکید کرد: جریانهای تروریستی و تکفیری با تحریک عناصر خود در افغانستان موجب قلع و قمع شیعیان در این کشور شدند.
منابع خبری به نقل از دفتر حضرت آیت الله سیستانی در عراق اعلام کردند که این مرجع از سفر هیأت کُردی به نجف اشرف استقبال می‌کند اما درباره همه‌پرسی با این هیأت مذاکره نمی‌‌کند.
حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی در آستانه عملیات آزادسازی تلعفر با فرماندهان گردان العباس (ع) دیدار و بر نجات افراد بی گناه از دست تروریست ها تاکید کرد.
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف خاطرنشان کرد: همه پرسی اقلیم کردستان وحدت ملی را تهدید میکند و باید با گفتوگو این مشکل را حل و فصل کرد.
حجت الاسلام شیخ محمد ناصری امام جمعه ناصریه بر ضرورت استفاده از اوقات فراغت تابستان تاکید کرد و بیان داشت: والدین باید فرزندان را با معارف اسلامی آشنا کنند.
حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق با بیان اینکه داعش حامیانش را از دست داده است، خاطرنشان کرد: ماهیت اصلی تروریسم برای جهانیان مشخص شده است.
شیخ محمد عیسی علیوی نمایندگان سازمان اوقاف اهل تسنن در استان دیالی به زیارت بارگاه مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) در کربلا مشرف شدند.
صلاح العبیدی سخنگوی رهبر جریان صدر گفت که مقتدا صدر خواهان انحلال بسیج مردمی نشده بلکه درپی تدوین وضعیتی قانونی برای آنها است.
جبار سعیداوی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به عدم ثبات شحصیت حقیقی و حقوقی مقتدا صدر تاکید کرد که وی توانایی مخالفت با مرجعیت و بسیج مردمی را ندارد.
یک پایگاه خبری عربی اعلام کرد که نخست‌وزیر عراق برای چندمین بار متوالی به کشورهای محاصره کننده دوحه، اعلام کرد که بغداد حاضر نیست علیه قطر موضعی بگیرد و بی‌طرف است.
احمد الاسدی سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی عراق بار دیگر تاکید کرد که مشارکت این نیروها در نبرد آزادسازی تلعفر از لوث داعش، فعالانه و مهم است.
هادی العامری دبیر کل سازمان بدر عراق در دیدار با هیأت اقلیم کردستان این کشور گفت که باید بر وحدت عراق و همبستگی ملی تمرکز کنیم.

لبنان: افزایش توان بازدارندگی حزب الله 
آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان بر لزوم تجدیدنظر عربستان بر مواضع جنگ طلبانه در جهان اسلام تأکید کرد.
حجت الاسلام سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه دیگر زمان تهدید و حمله کردن اسرائیل گذشته است، گفت: اکنون اسرائیل به وجود یک درخت در مرز هم اعتراض می‌کند چون از مقاومت می‌ترسد، من از مردم می‌خواهم که بروند و درخت بکارند؛ این کار، مقاومت است.
حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان خاطر نشان کرد که همکاری و هماهنگی رژیم صهیونیستی و تکفیری ها به اثبات رسیده است.
حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت با اشاره به گسترش تروریسم در جهان تاکید کرد که نابودی این غده سرطانی با همدلی و همکاری جهانی امکان پذیر است.
حجت الاسلام سید ابراهیم امین السید رییس شورای شرعی حزب الله گفت که جنگ با تروریست ها در سوریه در مرحله آخر قرار دارد.
حجت الاسلام شیخ نبییل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان جبهه النصره را کمربند امنیتی رژیم اشغالگر در این کشور توصیف کرد.
حجت الاسلام احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه بیروت تأکید کرد که مقاومت اسلامی از نهضت حسینی تغذیه می کند.
حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان هرگونه جنگ علیه مقاومت اسلامی را مستلزم پرداخت بهایی بسیار سنگین توصیف کرد.
حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان تاکید کرد که موفقیت مقاومت در مبارزه با تروریسم مهمترین الگو برای آزادسازی فلسطین است.
شیخ زهیر الجعید هماهنگ کننده جبهه العمل اسلامی لبنان گفت: هدف پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی ضربه زدن به اسلام از داخل است.
شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت با اشاره به پیروزی حزب‌الله در جنگ 33روزه گفت: پیروزی در جنگ سال 2006 به همه لبنان و اعراب و مسلمانان تعلق دارد و ملتی که مقاومت و رهبری نظیر سید حسن نصرالله در آن وجود دارد باید شاد و مفتخر باشد.

بحرین: بازنگری در گفتمان دینی به دور از جانبداری
آیت الله غریفی از علمای شیعه بحرین دوری گفتمان دینی از جانبداری به یک مذهب و قومیت و اعطای حق به همه مردم را خواستار شد.
حجت الاسلام شیخ محمد خجسته عضو مجلس علمای اسلامی بحرین با اشاره به رویکرد سیاسی عربستان به حج تاکید کرد که این رژیم حق ممنوع ساختن حاجیان از ادای فریضه الهی حج را ندارد.
حجت الاسلام سید محی الدین المشعل از روحانیان شیعه بحرین از سوی نیروهای امنیتی آل خلیفه بازداشت شد.
جمعیت الوفاق اسلامی بحرین از آل‌خلیفه به عنوان عامل فساد مالی و اداری در این کشور یاد کرد.

مصر: الازهر کعبه مسلمانان و نماد وحدت اسلامی
احمد طیب شیخ الازهر با اشاره به تاثیر این نهاد دینی در صیانت از فرهنگ و تمدن اسلامی، الازهر را کعبه مسلمانان در اسلام اعتدالی توصیف کرد.
شیخ طارق النصر عالم برجسته الازهر مصر تاکید کرد که در صورت تحقق شروط طلاق، اهل سنت قائل به صحت طلاق الکترونیکی و در غیر این صورت حکم به بطلان آن داده‌اند.
محمد المحرصاوی رییس دانشگاه الازهر مصر در اظهار نظری مدّعی شد که این نهاد دینی زبان عربی و فرهنگ اسلامی را مصونیت بخشیده و قبله دوم معنوی مسلمانان است.
شیخ علی الازهری عضو هیأت علمی الازهر مصر تاکید کرد که ازدواج زن مسلمان با مرد مسیحی در شریعت اسلامی جایز نیست.
شوقی علام مفتی مصر با اشاره به لزوم بازنگری در گفتمان دینی تاکید کرد که فتوای نااهلان سبب ایجاد هرج و مرج در جوام اسلامی شده است.
عباس شومان معاون شیخ الازهر با انتقاد از طرح تساوی سهم الارث مردان و زنان این طرح را ظلم آشکار به حقوق زنان توصیف کرد.
عماد یوسف قندیل اندیشمند شیعی مصر تاکید کرد که رشوه عربستان به کشورهای عربی سبب خاموش ساختن فریاد اعتراض قربانیان حادثه منا شده است.
دیده بان مبارزه با افراط‌گرایی الازهر نسبت به شیوه جدید عملیات تروریستی در کشورهای اروپایی به نام «گرگ تنها» هشدار داد.

عربستان: درخواست وساطت برای خروج از جنگ یمن
سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد که مردم شهر عوامیه از سوی نیروهای امنیتی سعودی به محاصره در آمده اند.
منابع آگاه از درخواست رسمی دولت عربستان از بغداد برای افتتاح کنسولگری در نجف اشرف خبر دادند.
اسناد جدید منتشر شده نشان می‌دهد ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با دو مقام سابق آمریکایی اعتراف کرده که خواستار خروج از جنگ یمن است که خودش آغازگر آن بود.

یمن: وزارت اوقاف و ارشاد یمن بر اصرار نظام سعودی برای جلوگیری از ورود یمنی ها به بیت الله الحرام جهت ادای مراسم حج برای سومین سال پیاپی تاکید کرد.
کمیته عالی انقلاب یمن به مناسبت تشکیل شورای عالی سیاسی یمن و انتقال قدرت به این شورا در بیانیه ای، گردش صلح آمیز قدرت در یمن را بهترین گزینه برای یمن عنوان کرد.
افغانستان: مولوی خداداد صالح رییس شورای علمای غرب افغانستان ضمن تاکید بر لزوم تحکیم اخوت اسلامی اعلام کرد که علمای دین باید از ترویج عقاید باطل از سوی مبلغان تکفیری و وهابیت در افغانستان جلوگیری کنند.
پاکستان: حجت الاسلام عارف حسین واحدی دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان گفت: شیعیان در پاکستان جایگاه رفیعی دارند و هیچگاه در پاکستان تفرقه و دودستگی ایجاد نکرده و به اختلافات فرقه ای دامن نزدیم.
هند: علما و اندیشمندان مسلمان هند نشستی با موضوع فلسطین و مسجدالاقصی برگزار کرده و تحریم روابط دولت این کشور با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.
فلسطین: سراسقف عطاء الله حنا رهبر مسیحیان ارتودوکس فلسطین، توطئه گران علیه سوریه را همان توطئه گران علیه فلسطین توصیف کرد.
شیخ رائد صلاح رییس جنبش اسلامی فلسطین در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ بار دیگر به دست نظامیان رژیم صهیونیستی بازداشت شد.
انگلستان: آیین اختتامیه دوره‌های قرآنی آستان عباسی در لندن با برافراشتن پرچم گنبد حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع) در این شهر برگزار شد./981/ب952/ر

ارسال نظرات