۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۵۱۹۶۸۱

سرگرمی قوی‎‌ترین ابزار فرهنگ‌سازی

فعال عرصه بازی‌های رایانه‌ای گفت: بر اساس آمار موجود بازی‌های رایانه‌ای به واسطه تعامل با مخاطب در پروسه بازی، صنعت گیم به یکی از ابزارهای قوی فرهنگسازی تبدیل شده است.
برنامه همبازی

به گزارش خبرگزاری رسا، عماد رحمانی که از فعالان بازی‌های رایانه‌ای کشور میهمان هفتمین قسمت از برنامه تلویزیونی «هم‌بازی» بود، او که در دانشگاه رشته تحصیلی اش علوم سیاسی بوده در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر ارتباط رشته دانشگاهی با حرفه کاری‌اش یعنی تولید بازی های رایانه ای گفت: من فکر می کنم علوم انسانی و مسائل فرهنگی و محتوایی از ذات بازی های کامپیوتری دور نیستند و یکی از قسمت های جذاب هر بازی بحث محتوا و داستان آن بازی است.

رحمانی در ادامه توضیح داد: زمانی که مشغول به تحصیل در رشته علوم سیاسی بودم همواره می خواستم به اتفاقات روز سیاست و یا اتفاقاتی که در تاریخ معاصر روی داده بپردازم و سناریوهایی در آن مقطع به همراه اساتید و دیگر دوستانم در زمینه وقایع انقلاب به نگارش در آوردم و وارد حیطه بازی های تاریخی و سیاسی شدم و پس از آن شرکت خود را در این زمینه تأسیس کردم.

وی با بیان این که در تاریخ معاصر اتفاقاتی را داریم که خط روایی آن‌ها برای تبدیل شدن به بازی رایانه ای بسیار مناسب است، گفت: برخی وقایع تاریخی نظیر واقعه 28 مرداد هم از فراز و فرود مناسب برخوردار است و هم بار دراماتیک به همراه دارد که از جمله می توان به خیانت، قتل و آشوب اشاره کرد.

رحمانی با بیان این که تاریخ و سیاست به صورت همگن کمک می کند تا مخاطب با ما همراه شود، گفت: تاریخ می تواند بهترین مسیر برای آموزش و فرهنگ سازی در جامعه باشد که از آن ها در قالب بازی های رایانه ای جهت ارتقاء فرهنگ در جامعه استفاده کرد.

این بازیساز تصریح کرد: آموزش، فرهنگ سازی و کنترل افکار از طریق بازی های رایانه ای یکی از مرسوم ترین روش هایی است که در کشورهای خارجی رواج دارد و مجموعه بازی های «ندای وظیفه» در غرب نیز با همین استراتژی ها تولید شده است.

رحمانی با اشاره به جایگاه صنعت بازی و سرگرمی در دنیای امروز، تصریح کرد: بازی های کامپیوتری جایگاه خود را در رسانه هر روز بیش از گذشته ارتقاء می دهند و ممکن است در گذشته برترین مدیوم انتقال فرهنگ سینما بود، اما بدون شک امروز و بر اساس آمار موجود بازی های رایانه‌ای به واسطه تعامل با مخاطب و شراکت دادن آن ها در پروسه بازی، صنعت سرگرمی را به یکی از قدرتمندترین ابزار فرهنگ سازی و انتقال مفاهیم روز تبدیل کرده است.

این بازیساز با بیان این که در ایران بهره گیری از صنعت بازی های رایانه ای جهت انتقال فرهنگ و آموزش تا حدودی آغاز شده و قدم‌هایی در این زمین برداشته شده است، گفت: متأسفانه به سبب وجود بازی های ضعیف و بدون پشتوانه فکری شاهد عقب‌گردهایی در این زمینه بوده ایم، اما امیدوارم که ما نیز همپای کشورهای خارجی پیش رویم.

رحمانی با بیان این که در مجموعه ای که زیرنظر من در حال فعالیت است، 14 عنوان بازی رایانه ای تولید شده است، اظهار داشت: در این مسیر سعی شد دوستانی هم عقیده و هم مسیر جهت همکاری انتخاب شوند و در جلسات پیش تولید یک اثر از تمام نظرات و پیشنهادهای دوستان جهت رسیدن به بازی مطلوب استفاده کردیم.

بنابرین گزارش، بازی آپارتمانی «کش و صندلی»، معرفی بازی اندرویدی و اسباب‌بازی نیز از دیگر آیتم‌های این قسمت از برنامه «همبازی» بود.

بر اساس این گزارش، «اگر غلطی از اون‌ها(اسرائیل) سر بزند، جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کند»، این سخن رهبری، خلاصه داستان بازی «حمله موشکی» است که در برنامه «همبازی» معرفی شد. در این بازیکن ماموریت دارد با استفاده از موشک‌های دوربرد و پیشرفته ایران، با رژیم صهیونیستی مقابله کند.

برخی مارکت‌های اندرویدی معروف به بهانه‌های مختلف، از انتشار این بازی خودداری کردند اما با وجود این مسئله، این بازی گرافیک خوبی با استقبال مخاطبان مواجه شده است.

بنابرین گزارش، «پرتاب حلقه» آیتم مربوط به بازی کودکان و مهدکوک بود در این برنامه معرفی شد. پرتاب حلقه، يکي از قديمي‌ترين بازي‌هاي رايج در دنيا است که به صورت فردي، گروهي و در مسابقات و به صورت‌هاي مختلف انجام مي‌شده است.

تقویت قدرت تشخیص رنگ در کودکان، هماهنگي عصب و عضله در کودکان، هماهنگي حرکات دست و چشم در کودکان، افزايش قدرت تمرکز و دقت در کودکان، افرايش مهارت کار گروهي و حس رقابت سالم در کودکان، ايجاد فرصتي براي تعامل والدين با کودکان در يک محيط شاد و دوستانه، بالا بردن مهارت ريسک‌پذيري و همچنين تخمين کودک از توانمنديهاي خود، افزایش خلاقیت در کودکان و نوجوانان با طراحی بازی‌های جدید و امکان انجام بازی به صورت فردی و گروهی از جمله مزایای این بازی است که برای کودکان بالای 3 سال تولید شده است.

آیتم پایانی هفتمین قسمت برنامه «همبازی»، آیتم علمی مربوط به نقش بازی‌ها در درمان بیماری پارکینسون بود که به صورت دوبله شده به روی آنتن رفت.

گفتنی است برنامه تلویزیونی «همبازی» هر هفته، روزهای زوج، از شبکه پنج سیما، ساعت ۱۶:۱۵ به روی آنتن می‌رود./۹۹۸/د۱۰۳/س

ارسال نظرات