۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۵۲۰۳۲۸
رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم مطرح کرد؛

اهمیت بزرگداشت و تکریم بزرگان و علما در حوزه علمیه

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم با بیان اینکه الگوسازی و اسوه سازی از اهداف نکوداشت بزرگان و علمای حوزه علمیه است، گفت: اگر چاشنی اخلاق در کنار علم نباشد این علم بی اثر خواهد بود، بسیار افرادی هستند که بسیار به علم پرداختند؛ اما نبود اخلاق سبب شد این فعالیت علمی برکت نداشته باشد.
حجت الاسلام واعظی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم، ظهر امروز در آیین رونمایی از کتاب مرزبان اخلاق در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، سیاست‌های مختلفی را ترسیم کرده‌ایم، گفت: فعالیت‌های فرهنگی، هنری، تبلیغی، رسانه‌ای و اقدامات متعدد در دفتر تبلیغات حوزه علمیه انجام می‌گیرد که تنها بخشی از اقدامات این مجموعه است.

نکوداشت بزرگان از رسالت‌های حوزه علمیه است

وی در ادامه تجلیل و نکوداشت شخصیت‌های بزرگ علمی و فرهنگی را از رسالت‌ها و مأموریت‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه عنوان کرد و افزود: بزرگداشت معاصرین یک بازتاب مهمی دارد و آن اسوه سازی و الگو سازی برای طلاب و روحانیون جوان است، نکوداشت علما سبب می‌شود تا طلاب بتوانند به خوبی الگوهای معاصر را بشناسند و با استفاده ازسیره و روش آنها مسیر درستی را در پیش بگیرند.

حجت الاسلام واعظی قدردانی از علما و بزرگان را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: بدترین چیز برای یک جامعه عدم قدردانی از علما و بزرگان و شخصیت‌های خدوم آن جامعه است، هروقت در جامعه سفیهان و بی مایگان در صدر بشینند و عالمان و نخبگان و بزرگان قدر نبینند این جامعه یک جامعه منحط است و بالاترین عذاب برای یک عالم قرار گرفتن در میان جاهلان و عدم استفاده جامعه از علم آن عالم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به تصمیم بزرگان و علمای اصفهان برای برگزاری کنگره نکوداشت آیت الله مظاهری، تصریح کرد: آیت الله مظاهری اصلا تمایلی به برگزاری کنگره بزرگداشت خود نداشتند و به شدت با این موضوع مخالف بود، علت هم وارستگی و کرامت نفس و بزرگی روح این مرجع تقلید بود؛ اما لازم بود برای ارائه یک الگو و اسوه به جامعه علمی و حوزه علمیه این کار صورت بگیرد.

دفتر آیت الله مظاهری در جمع آوری آثار وی کوتاهی نکند

وی با اشاره به تدوین و چاپ کتاب مرزبان اخلاق در سه جلد پیرامون سیره اخلاقی و آثار آیت الله مظاهری، اظهار کرد: کتاب مرزبان اخلاق بیشتر مقالاتی که در آن وجود دارد آثار اخلاقی و ابعاد اخلاقی آیت الله مظاهری است، بخشی از مسائلی که در این کتاب آمده است می‌تواند گسترده‌تر باشد، سال‌های سال آیت الله مظاهری تفسیر قرآن گفته‌ است و دفتر وی باید با فعالیت دقیق و عدم کوتاهی در انجام امور به جمع آوری و چاپ و نشر تفسیر قرآن کریم آیت الله مظاهری بپردازد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم، به جمع آوری تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی اشاره کرد و افزود: لازم است دفتر آیت الله مظاهری نیز به جمع آوری، تدوین و چاپ و نشر تفسیر قرآن آیت الله مظاهری بپردازند. از ویژگی های آیت الله مظاهری توجه ویژه به اخلاق و سیره اخلاقی است، لازم است روحانیت ما امروزه بیش از پیش به مسأله تهذیب و اخلاق توجه داشته باشد، در شرایط امروزی جامعه، حیات جامعه و به ویژه حوزه علمیه به اخلاق محوری و تهذیب نفس گره خورده است به همین دلیل لازم است حوزه علمیه بیشتر از پیش به اخلاق بپردازد.

حجت الاسلام واعظی با بیان اینکه بروز و ظهور حوزه علمیه و علمی که عرضه می‌شود نیازمند اخلاق و تهذیب است، تصریح کرد: اگر چاشنی اخلاق در کنار علم نباشد این علم بی اثر خواهد بود، بسیاری از افراد هستند که بسیار به علم پرداختند ولی نبود اخلاق سبب شد این فعالیت علمی برکت نداشته باشد، برکت کار طلاب به اخلاق و اهمیت دادن به اخلاق است.

تکریم و احترام استاد از ویژگی‌های طلاب است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت‌های فراوان آیت الله مجتهدی و تربیت شاگردان بزرگ در مدرسه آیت الله مجتهدی تهران، اظهار کرد: این عالم وارسته 11 سال بیشتر تحصیل نکرد؛ اما عمری با برکت داشت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد.

وی ادامه داد: این عمر با برکت حاصل توجه ایشان به اخلاق است، میوه یک طلبه و روحانی علم و اخلاق است که با پیوند خوردن با ولایت و معنویت، این میوه شیرین خواهد شد و مانع بی‌اثری آن می شود؛ چرا که اخلاق گمشده دیروز و امروز جامعه ما است.

وی با بیان اینکه طلاب باید بیش از پیش به اهمیت رابطه بین طلبه و استاد توجه داشته باشند، عنوان کرد: نباید رابطه طلبه و استاد نظیر برخی محافل علمی فاقد احترام و معنویت باشد، در حوزه علمیه همیشه یک پیوند معنوی و عاطفی ایمانی میان طلبه و استاد برقرار بوده است؛ به همین دلیل یکی از ویژگی‌های طلاب باید احترام و اکرام اساتید باشد./1304/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات