۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۵۲۱۳۵۰
حجت الاسلام پناهيان:

مطالعه تاريح اسلام انسان را تربيت سياسي مي كند

حجت الاسلام پناهيان گفت: عجايب و نکات ارزشمندي در تاريخ اسلام است که مطالعه و تحليل آن تا تاريخ امروز و انقلاب اسلامي، انسان را تربيت سياسي مي‌کند.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا پناهيان دوشنبه شب در يادواره 150 شهيد و پنج شهيد گمنام نوش‌ آباد كاشان در مصلي اين شهر نقش ‌آفريني امام محمد باقر(ع) در قطعه‌اي ويژه از تاريخ را يادآور شد و گفت: تاريخ آن حضرت به دليل اعزام فرزند بلافصل خودش علي ابن باقر(ع) به مشهد اردهال كاشان با تاريخ مردم کاشان در هم آميخته ‌است.

وي با اشاره به اينكه امام محمد باقر(ع) به مردم کاشان اطمينان کرد و به درخواست آنها پاسخ داد گفت: اين افتخار بزرگي براي مردم منطقه كاشان است كه امام محمد باقر(ع) فرزند برومند خود سلطان علي بن باقر(ع) را بعنوان سفير و نماينده خود به كاشان و مشهد اردهال فرستاد.  

حجت‌الاسلام پناهيان همچنين با اشاره به اينكه رونق علمي جهان اسلام امروز به برکت کرسي‌هاي درس امام باقر(ع) و تربيت دانشمندان از سوی آن حضرت است، افزود: برخي از کوته ‌فکران امامت و علم امام پنج ساله را نمي فهميدند و نمي‌خواستند بپذيرند که امام باقر(ع) آشنا به غيب و اسرار الهي است.

وي، معرفت تاريخي را از معرفت‌هاي ارزشمند برشمرد و يادآور شد: رهبرمعظم انقلاب مطالعه دقيق تاريخ اسلام به ويژه تاريخ نبوي، علوي و ساير ائمه اطهار(ع) را سفارش و تاکيد كرده است.

اين استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: عجايب و نکات ارزشمندي در تاريخ اسلام است که مطالعه و تحليل آن تا تاريخ امروز و انقلاب اسلامي، انسان را تربيت سياسي مي‌کند.

جدايي دين از سياست حماقت محض است

حجت‌الاسلام پناهيان در ادامه با اشاره اينکه روضه نيز قطعه‌اي از تاريخ است و ذکر مصيبت امام حسين(ع) قسمت پاياني يک سريال تاريخي است، گفت: روضه ما را تاريخي و سياسي تربيت مي‌کند از اين رو، جدايي دين از سياست حماقت محض است.  

وي، با تاکيد بر اينکه هر منبري که براي سياست حرفي براي گفتن نداشته باشد آن منبر دين را تحريف و خراب مي‌کند، تصريح‌کرد: بدون استثنا در هر سخنراني بايد از سياست حرف زده شود چرا که دين بدون سياست امکان‌پذير نيست و نبوده‌ و نخواهد بود.

حجت‌الاسلام پناهيان، لازمه جدايي‌ناپذيري دين از سياست را مطالعه تاريخ اسلام دانست و يادآور شد: پيامبراكرم(ص) نيز فقط براي موعظه و درس اخلاق مبعوث نشد، بلکه سياسي بود و مباحث پيمان عقبه اول و دوم و انتصاب 12 رييس براي قبايل مدينه تنها نمونه اي از يک کار سياسي آن حضرت است.

وي با اشاره اينکه پيامبر اکرم(ص) قبل از دعوت به اسلام نيز موعظه مي‌کرد و آنقدر درستکار و امانتدار بود که لقب امين را در جواني به آن حضرت دادند، اظهار داشت: دشمنان اسلام به دليل اخلاق و موعظه با رسول خدا مخالفت نکردند، بلكه به دليل سياسي بودن پيامبراكرم(ص) با او جنگيدند و مبارزه کردند.  

حجت الاسلام پناهيان با اشاره به اينكه تاريخ انسان را تربيت سياسي مي‌کند، اظهار داشت: در همين فضاي سياسي پنج سال گذشته،کسانيکه در روزنامه‌هاي خود از النصره و تروريست بر عليه بشار اسد حمايت و جانبداري‌کردند امروز ديگر در بين ما نيستند.

وي يادآور شد: آنهايي كه طي 25 سال گذشته در روزنامه‌هاي خود به رهبري توهين ‌کردند و گفتند راه امام در مبارزه با آمريکا فراموش شده و کنارگذاشته ‌است و مبارزه با آمريکا بعد از امام از بين‌ رفته ‌است، امروز براي مذاکره و  افتادن در بغل آمريکا، خود را تکه‌تکه مي‌کنند.  

به گفته وي، اينها كساني هستند كه با دعوت از يک دانشمند آمريکايي در ايران از او خواستند در مورد چاپ کتاب خودش به نام «افول آمريکا» صحبت نکند از اين رو، تعجب اين دانشمند آمريکايي را برانگيختند چرا از او خواسته شده درباره نابودي آمريکا صحبت نکند.

حجت الاسلام پناهيان ادامه داد: اينها همان افرادي هستند که 12 سال قبل مي‌گفتند ما سعي داريم به دموکراسي آمريکا برسيم، اما امروز اگر آنها اگر را تکه تکه کنيد حاضر نيستند حرف خود را تکرار کنند.

وي افزود: در تاريخ انقلاب اسلامي ايران روحاني عمامه به ‌سر در مجلس شوراي اسلامي داشتيم که بعد از جنگ تحميلي و آغاز حمله آمريكا به عراق مي‌گفت، صدام مانند خالدبن وليد توبه کرده است و ما بايد صدام را در مبارزه با آمريكا حمايت كنيم و عليه آمريکا بجنگيم، اما امروز آلزامير گرفته اند و مي‌گويند چرا ايران بايد با آمريکا بجنگد.

استادحوزه علميه در ادامه به بازخواني قطعه ديگري از تاريخ در دوره امام حسن مجتبي(ع) و صلح آن حضرت با معاويه اشاره كرد و گفت: امام حسن(ع) به دليل خيانت فرماندهان سپاه اش مجبور به پذيرش صلح با معاويه شد.

برخي از سياسيون ما وقت نکردند تاريخ را مطالعه کنند

وي، لزوم تحليل تاريخ گذشته و مقايسه آن با تاريخ امروز را يادآور شد و افزود: برخي از سياسيون ما وقت نکردند تاريخ را مطالعه کنند و مي‌خواهند افتخار کنند كه شبيه امام حسن (ع) صلح کردند، در حاليكه  اين صلح در زمان کنوني هيچ افتخاري نمي تواند داشته باشد.

حجت‌الاسلام پناهيان، با استناد به اين روايت از امام صادق(ع) که خدا هميشه از ما اهل بيت(ع) افرادي را بين مردم معتبر مي‌کند و در ادامه اين افراد محل امتحان و انحراف مردم مي‌شود و هر کدام از اينها از دنيا بروند ديگري جايگزين آن مي‌شود گفت: بحث هاي قوي در تاريخ اسلام است که مطالعه و تحليل آن با زمان حاضر ضروري است.

به گفته وي، رهبر معظم انقلاب اسلامي کتاب تاريخ 250 ساله قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران را نوشته و حتي در زمان جواني خود در مشهد مقدس نيز جلسات تحليل تاريخ اسلام را داشته است.

حجت‌الاسلام پناهيان، همچنين با انتقاد از اينکه تاکنون واحد درسي تاريخ اسلام جزو دروس طلاب حوزه علميه نبوده اما به تازگي اضافه شده است و حتي مي توانند اين واحد درسي را غير حضوري بگذرانند گفت: وقتي طلاب و روحانيان ما تاريخ اسلام را مطالعه نکنند چه انتظاري از مردم مي توان داشت.

شايان ذکر است يادواره 150 شهيد، سرداران و پنج شهيد گمنام شهر نوش آباد با سخنراني حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان و مداحي ميثم مطيعي در مصلي شهر واقع در گلزار شهداي اين شهر برگزارشد./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات