۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۵۲۱۳۵۵
چند خبر کوتاه سیاسی؛

یافتن راه‌حل سیاسی منطقی‌ترین راه برای حل بحران‌های داخلی و خارجی است

یافتن راه‌حل سیاسی منطقی‌ترین راه برای حل بحران‌های داخلی و خارجی، «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت ماند و راه اندازی قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه در ستاد کل نیروهای مسلح برخی از عناوین اخبار کوتاه سیاسی هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با سناتور «گیدو جیراردی» معاون مجلس سنای شیلی و هیات همراه، اظهار داشت: متاسفانه قدرت های بزرگ به تفاوت های فرهنگی و سنتی کشورها توجه نداشته و بخش عمده ای از مشکلاتی که در دهه های اخیر در مناطق مختلف به وجود آمده ناشی از بی توجهی به همین مسئله بوده است ضمن اینکه حمله آمریکا به عراق و افغانستان نشأت گرفته از همین مورد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست های دوگانه غرب و به ویژه آمریکا نسبت به کشورهای مختلف، ابراز داشت: رفتارهای دوگانه و متضاد باعث ایجاد ناامنی و به خطر افتادن آرامش و صلح در جهان شده چنانچه برخی کشورها هستند که تاکنون یک انتخابات در آنها برگزار نشده و اگر مجلسی هم دارند، عوامل آن توسط رأس حکومت تعیین می‌شود اما نه تنها مسئله حقوق بشر در آنجا اهمیتی ندارد بلکه از دوستان نزدیک به آمریکا هم هستند.

وی افزود: کشمکش‌های داخلی و دو قطبی شدن فضای داخل کشورها، زمینه را برای حضور بیگانگان مهیا می کند لذا کشورهای خواهان استقلال و صلح نباید اجازه دهند این فضا در کشورشان حاکم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت افزایش همکاری‌های پارلمانی، سیاسی و اقتصادی دو کشور تاکید کرد و افزود: پیشنهاد شما در زمینه گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی می‌تواند راه حل خوبی برای نزدیکی میان دو کشور باشد.

*معاون مجلس سنای شیلی: رفتار ترامپ چالشی برای جهان است/جمهوری اسلامی روند حمایت از صلح و امنیت بین‌المللی را ادامه دهد

همچنین دراین دیدار سناتور «گیدو جیراردی» معاون مجلس سنای شیلی ضمن ابلاغ سلام رییس جمهور شیلی، گفت: هیات همراه من همه از اعضای صاحب نظر مجلس سنا و حزب حاکم هستند و این سفر با هدف تبادل نظر و شناخت هر چه بیشتر ایران از زوایای مختلف فرهنگی، اقتصادی، صنعتی . علمی و احیای روابط تجاری و اقتصادی که در گذشته وجود داشته، انجام گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه رفتار و گفتار رییس جمهور جدید آمریکا چالش های جدید در جهان به وجود آورده که مقابله با آن نیازمند همفکری کشورهای خواهان استقلال و صلح جهانی است، تصریح کرد: استکبار جهانی با نگاه ترامپ رییس جمهور آمریکا باعث شده تا کشورهای خواهان ثبات و استقلال با بحران مواجه شود و به همین دلیل ما با هدف استقرار صلح و امنیت و توسعه کشورمان در زمینه های علمی، فرهنگی و سیاسی هستیم.

معاون مجلس سنای شیلی با اشاره به تشکیل کمیسیون «آینده» در مجلس سنای شیلی، اظهار داشت: ما در کنار کمیسیون های سنتی، یک کمیسیون ثابت با عنوان «آینده» به منظور بررسی معضلات جامعه بشری و ارائه راهکار تشکیل داده ایم که علاوه بر سناتورها، روسای دانشگاه ها و دانشمندان نیز در آن عضو هستند.

وی تاکید کرد: ما در کنار این کمیسیون سالانه یک همایش برگزار می کنیم که برجسته‌ترین اندیشمندان جهان به تضارب آراء پرداخته و مسایل مهمی که جوامع بشری را تهدید می کند مورد بحث و بررسی قرار می دهند لذا امیدواریم در همایش آینده نیز هیأتی ایرانی از نمایندگان و اندیشمندان حضور یابد.

سناتور گیدو جیراردی در پایان از رییس مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت بیشتر جمهور اسلامی ایران با توجه به قدرت منطقه ای، در برقراری صلح و امنیت بین المللی شد.

«محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت ماند

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با حفظ سمت در جایگاه قبلی خود به عنوان سخنگوی دولت در دولت دوازدهم ابقاء شد.

گفتنی است، نوبخت پیش از سکانداری سخنگویی دولت یازدهم را بعهده داشت.

همچنین اولین نشست خبری نوبخت سخنگوی دولت دوازدهم امروز سه شنبه 7 شهریورماه در محل نهاد ریاست برگزار می شود.

سرلشکر باقری خبر داد؛

راه اندازی قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه در ستاد کل نیروهای مسلح/ضرورت تغییر نگاه به خدمت سربازی

سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در نخستین جلسه شورای عالی سیاستگذاری مهارت آموزی کارکنان وظیفه، که با حضورذسورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان و جمعی از فرماندهان و مقامات عالی رتبه و معاونین وزرا و مدیران برخی نهادها و دستگاه‌های اجرایی کشور در ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، از خدمت سربازی به عنوان دورانی مقدس یاد کرد و گفت: با رویکرد انقلابی و جهادی و در سالی که توسط مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام گذاری شده است، تفکر و نگاه به سرباز و سربازی نیازمند تغییر است.

وی با بیان اینکه جوانان امروز آینده‌سازان کشور بوده و آینده ایران اسلامی با توسعه امنیت، فرهنگ و اقتصاد شکل می‌گیرد، اظهار کرد: رویکرد نیروهای مسلح به سربازی، علاوه بر نقش آفرینی در دفاع و امنیت، باید به سمت و سوی تربیت و پرورش جوانانی عاشق کار و تلاش، ماهر و حرفه‌ای سوق پیدا کند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه به نیروی جوان کشور باید به عنوان یک سرمایه بزرگ ملی نگریسته شود، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، با بیکاری جوانان و معطل ماندن این سرمایه مواجه هستیم که مشکلات متعددی را در زمینه‌های معیشتی، فرهنگی، اجتماعی و تشکیل خانواده ایجاد کرده است.

سرلشکر باقری با اشاره به اینکه فرهنگ کار در جامعه ما قوی نیست، به خلاهای دوره‌های تحصیلی دبیرستان و دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: جوانان ما در این محیط ‌های آموزشی مطالبی را فرا می‌گیرند که منجر به ایجاد مهارت برای ورود به بازار نمی‌شود و جوانان بعد از پایان خدمت سربازی هم آمادگی کار ندارند.

وی افزود: دوران مقدس سربازی فرصت بی نظیری است که جوانان عزیز با کسب مهارت‌ها و افزایش توانمندی‌های خود، آمادگی مسئولیت پذیری اجتماعی و ورود به عرصه تولید اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی در جامعه را کسب کنند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح تحقق این مهم را مستلزم عزم فراگیر و حرکت منسجم در سطوح سه گانه «نیروهای مسلح»، «خانواده و جوانان» و نیز «دولت و نهاد های اجرایی و اقتصادی» دانست و اظهار کرد: سهم بی‌بدیل نیروهای مسلح تغییر رویکرد، بسیج توان و امکانات و سازماندهی مناسب، نقش خانواده ها زمینه سازی و تقویت این آمادگی در جوانان و نقش دولت و سایر نهادهای اجرایی، ایجاد و تقویت زیر ساخت‌های حمایتی و انگیزشی برای جذب جوانان در بازار کار است.

وی یکی از مهم ترین مسائل امروز جوانان را موضوع «مهارت آموزی و اشتغال» توصیف و تصریح کرد: از فرصت دوساله خدمت سربازی برای مهارت آموزی 500 هزار سرباز جوان و ورود آنان پس از دوران خدمت مقدس سربازی به جامعه کار و تشکیل خانواده باید استفاده کرد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ارتقای سطح مهارت، افزایش نشاط و ایجاد جذابیت در خانواده‌ها را از رویکردهای اصلی مهارت آموزی سربازان عنوان و تاکید کرد: در صورتی که نگاه خوشایندتری به مقوله سربازی معطوف شود، خانواده‌ها جوانان خود را برای استفاده از دوران خدمت جهت مهارت آموزی  و فرصت‌سازی برای اشتغال بعد از خدمت بیش از پیش ترغیب می‌کنند.

وی افزود: بدیهی است در صورتی که جوانان دوره سربازی را فرصتی برای رشد و بالندگی  و کسب مهارت و توانمندی برای ادامه زندگی عزتمندانه خود بدانند، جوان پرنشاط و با انگیزه، همانگونه که در صف کنکور و دانشگاه می‌ایستد، مشتاقانه در صف خدمت سربازی نیز قرار می‌گیرد.

عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: هر چند آموزش‌های مهارتی در حال حاضر به صورت محدود و در بخش‌هایی از نیروهای مسلح در حال اجرا است، اما این تلاش‌ها باید با ایجاد همگرایی و مشارکت جمعی بین نهادهای موثر در حوزه جوانان و تعامل، همکاری و نقش پذیری دستگاه های اجرایی، گسترده‌تر، هدفمندتر و نظام‌مندتر شده تا پیامدهای آن در عرصه جامعه و خانواده خود را نشان دهد.

سرلشکر باقری با اعلام خبر راه اندازی قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه در ستاد کل نیروهای مسلح، در تشریح ضرورت‌های این اقدام گفت: در راستای تحقق تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نسبت به بکارگیری اثربخش نیروهای وظیفه، کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی با ایجاد زمینه اشتغال جوانان، بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی سربازان تحصیل کرده و نخبه در عرصه‌های دفاعی کشور و نیز لزوم توجه به قرار گیری سربازان در مسیر اشتغال پس از خدمت و کاهش نرخ رشد بیکاری در جامعه - به عنوان ی «تهدید ملی» - از طریق ایجاد مهارت، قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه در ستاد کل نیروهای مسلح راه اندازی و اولین همایش مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در 13 شهریور ماه 96 در تهران برگزار می‌شود.

ریس ستاد کل نیروهای مسلح  در پایان اظهار امیدواری کرد: به فضل الهی توجیه فرماندهان و مدیران در این همایش زمینه‌های لازم برای فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی موضوع مهارت آموزی کارکنان وظیفه در مجموعه نیروهای مسلح از صدر تا ذیل را فراهم آورد.

طی پیامی؛

سردار یزدی درگذشت دو جوان بسیجی در جریان اردوهای جهادی را تسلیت گفت

سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ با صدور پیامی درگذشت دو جوان بسیجی تهران در جریان اردوهای جهادی را تسلیت گفت.

متن پیام به این شرح است:

خبر عروج کبوتران سبک بالی که عاشقانه در راه خدمت به بندگان خوب خدا گام برداشتند و فضای جامعه را عطرآگین از ترنم شهادت کردند، موجب تآثر و تآلم فرماندهان و رزمندگان سپاه حضرت محمدرسول الله(ص) گردید و جهادگران بسیجی را در سازمان بسیج سازندگی تهران بزرگ که مدتی است داغدار شهادت مظلومانه همرزم دیگر خود شهید مدافع حرم محسن حججی هستند به سوگ نشاند.

یاد این مردان بی ادعا را که پرچمدار جهادی دیگر در سنگر انقلاب بودند و با نیروی ایمان، خالصانه در حرکت‌های جهادی به مبارزه با محرومیت می پرداختند گرامی می‌داریم و به یقین اجر و ثواب کار این مجاهدان حقیقی جز رضوان الهی نیست و خدای شهیدان خود پاداش آن ها را عطا می‌فرماید.

این جانب ضمن ابراز همدردی با خانواده محترم بسیجیان حادثه دیده در سانحه اردوی جهادی کرمانشاه، از درگاه خداوند متعال برای مصدومان و مجروحان آرزوی بهبودی و شفای عاجل و برای خانواده معزز شهیدان «امین شیرازی» و «سید امیر فارس حسینی» صبر و اجر مسألت می‌نمایم.

لاریجانی در مراسم رونمایی از وبگاه کمیسیون ویژه تولید ملی:

لزوم تصویب ممنوعیت واردات حدود ۸۰۰ کالای غیرضرور به کشور/دولت تصویب نکند مجلس تصمیم می‌گیرد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از وب‌گاه خبری کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت: بنده در جریان مباحث کمیسیون ویژه هستم و در گذشته نیز که این کمیسیون تشکیل شده بود اقدامات موفقیت‌آمیزی داشت و کارهایی که به مجلس ارائه کرده بود حرکت رو به جلویی را نشان می‌داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امیدوارم در این دوره نیز با یک عزم قوی‌تر برخی از موانعی که برای تولید کشور وجود داشته و مورد تأکید مقام معظم رهبری است رفع شود.

وی با بیان اینکه اصل 44 به درستی اجرا نشده است، ادامه داد: مقام معظم رهبری اخیراً بار دیگر بر عدم اجرای صحیح آن تأکید کردند. به یاد دارم زمانی که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود این مجمع 8 هدف اصل 44 را بررسی کرد که کدام یک از آنها محقق شده است. تقریباً در هیچ کدام از این اهداف اصل 44 قانون اساسی موفق نبوده است و تنها  در یک بند تا حدی پیش رفته است.

لاریجانی اظهار کرد: این چه سیاست‌گذاری است که قانون آن تصویب شده اما 8 هدف آن محقق نشده است در حالی که گفته می‌شود تمامی امکانات آن ارائه شده است لذا مشخص می‌شود که مسیر را اشتباه رفته‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تأکیدات اخیر رهبری درباره اصل44 تکلیف کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی را سنگین می‌کند، افزود: باید مشخص شود که چگونه اموالی که از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل شده و کار را خراب کرده است ارجاع شود.

وی ادامه داد: مشخص است واگذاری یک نیروگاه به وزارت دفاع یا بنیاد شهید یا دستگاهی که هیچ تعریفی برای آن وجود ندارد کار اشتباهی است لذا باید بررسی شود که از چه رخنه‌ای استفاده و این اقدامات صورت گرفته است، باید این ایرادات بررسی شود که آیا این واگذاری‌ها صد درصد غیرقانونی بوده و یا برای رد دیون واگذار شده است لذا مشخص است که رخنه‌ای وجود داشته که از آن سوء استفاده شده است و باید این رخنه بسته شود.

لاریجانی با بیان اینکه باید فشار آورده شود تا دستگاه‌های مختلف روی ریل اصلی قرار گیرند، تصریح کرد: این موضوع سبب می‌شود که فضا برای کار فراهم شود البته این موضوع که ممکن است شرایط بخش خصوصی فراهم نباشد همیشه وجود دارد چرا که بخش خصوصی ایران همانند سایر کشورها خیلی محض نیست و باید با ارائه تسهیلات به آنها کمک شود تا بتوانند در ریل اصلی قرار گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برخی کشورها مدل‌های خاصی در بخش مالیات بر ارزش افزوده دارند و کشوری همانند کره جنوبی مدل اخذ مالیات بر ارزش افزوده خود را از کشور آلمان گرفته است و از این روش بسیار راضی است.

وی ادامه داد: اخذ مالیات از زنجیره مشکلاتی ایجاد کرده است اما معاون وزیر اقتصاد وقت در جلسه‌ای با بنده اظهار کرد که تمامی کشورها به جز یکی دو کشور مالیات را به صورت زنجیره‌ای اخذ می‌کنند.

لاریجانی با بیان اینکه هم اکنون تولیدکننده‌ها از نحوه اخذ مالیات از ارزش افزوده از زنجیره‌ها ناراحت هستند، اظهار کرد: تولیدکنندگان اظهار می‌کنند که اکنون که برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و بازگشت آن با مشکلات و تأخیرهای زیادی مواجه هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید صندوق مکانیزه فروش در فروشگاه‌ها قرار گیرد، افزود: می‌توان در جلساتی با اتاق اصناف بررسی کرد که به چه ابزاری برای مکانیزه کردن صندوق‌ها نیاز دارند و این امکانات در اختیار آنها قرار داده شود البته باید روی این موضوع بحث دقیقی صورت گیرد چرا که می‌تواند عامل مهمی در رکود تولید باشد.

وی با بیان اینکه اگر درست، ثابت و شفاف مالیات اخذ شود مردم می‌فهمند که چگونه باید سرمایه‌گذاری کنند، ادامه داد: اکنون با هر گروه از تولید‌کنندگان جلسه‌ای برگزار می‌شود همه آنها از نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده ناراحت هستند.

لاریجانی با بیان اینکه باید در حوزه واردات و صادرات کار انقلابی صورت گیرد، یادآور شد: چرا باید اجازه داده شود که کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند از خارج از کشور وارد شوند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ایران کشوری نیست که سیستم آن باز باشد و تولید آن مرحله به مرحله در حال حرکت رو به جلو است.

وی ادامه داد: اگر نعمت‌زاده گفته که حدود 800 قلم کالا نیازی به واردات ندارد باید به دولت گفته شود که یا ممنوعیت واردات این 800 کالا را تصویب کند یا خود مجلس در این باره تصمیم‌گیری ‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه باید به وزیر اقتصاد گفته شود که تا حدود یک ماه دیگر درباره ممنوعیت این کالاها تصمیم بگیرد یادآور شد: اگر این موضوع در دولت تصویب نشد مجلس درباره آن تصمیم می گیرد البته باید همزمان با ممنوعیت واردات برخی کالاها درباره قاچاق کالا نیز فکر کرد اما باید تعرفه ها متوازن شود که بخش خصوصی بتواند کالا تولید کند.

وی افزود: باید از تولیدکنندگان حمایت شود و اگر وزارت صنعت قبول دارد که باید ورود حدود 800 کالا ممنوع شود در دولت درباره آن تصمیم‌گیری کند اما اگر در این باره تصمیم‌گیری نکند با توجه به اینکه بار مالی نداشته مجلس می‌تواند درباره آن تصمیم‌گیری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به مسئله قاچاق کالا توجه شود، ادامه داد: وزارت اطلاعات گزارشی درباره قاچاق کالا به بنده ارائه کرد که گزارشی در 3 تا 4 مقطع 5 ساله است و وضعیت نفوذ‌هایی که در مرزهای داخل به بیرون از کشور است را نشان می‌دهد.

لاریجانی اظهار کرد: در 20 سال پیش حدود 8 مکان بود که در آن تبادل قاچاق صورت می‌گرفت و 5 سال بعد این موضوع 5 برابر شده و 5 سال پس از آن نیز 10 برابر شده و اکنون در تمامی مرزهای کشور ورود و خروج‌ صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مجلس و دولت باید با یکدیگر درباره ورود و خروج کالا تصمیم بگیرند، افزود: باید بررسی شود که آیا در مرزهای سایر کشورها به این میزان ورود و خروج کالا صورت می گیرد؛ به نظر می‌رسد که با تساهل و رفتارهای نادرست اوضاع مرزها اینگونه شده و این سبب شده که کنترل مرزی کشور با مشکل مواجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای چرخیدن چرخ تولید باید 20 موضوع همزمان با یکدیگر حرکت کند، ادامه داد: موضوع قاچاق، تعرفه و مسائل بخش خصوصی باید با یکدیگر دیده شود و اگر با یکدیگر دیده نشود مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.

لاریجانی با تأکید بر اینکه باید بسته‌هایی برای مسئله تولید تهیه شود تصریح کرد: اولویت قرار دادن بخش اشتغال اقدام بسیار درستی است که کمیسیون ویژه باید روی آن بررسی‌های لازم را انجام دهد تا مشخص شود که در چه بخش‌هایی می توان کمک کرد.

وی با اشاره به تهیه گزارش‌هایی درباره اجرای اصل 44 و حمایت از تولید از سوی کمیسیون ویژه تولید ملی برای قرائت در صحن علنی مجلس افزود: زمانی که این گزارش‌ها به صحن علنی ارائه می‌شود باید پیشنهادات برای اصلاح قانون همراه آن ارسال شود تا با استفاده از تبصره (1) ماده 49 نمایندگان نظرات خود را بیان کنند و در ریل کمیسیون قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید سخت گیری ها درباره قوانینی که تصویب شده و اجرا نمی شود، بیشتر شود تصریح کرد:  هر 6 ماه باید از دستگاه ها گزارش گرفته شود که چرا کار جلو نرفته است و براساس ماده 236 آیین نامه داخلی می توان متخلفان را به مجلس معرفی کرد و اگر دستگاهی قانون را روی زمین گذاشته معرفی شود.

امیر حاتمی در برنامه «تیتر امشب»:

قابلیت‌های موشکی را افزایش می‌دهیم/ تجاوز دشمن پاسخ سختی دارد/ برنامه ویژه وزارت دفاع برای تقویت توان هوایی/ پیشرفت 85درصدی در ساخت سامانه باور٣٧٣

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، به منظور بررسی و تشریح دستاوردهای حوزه نظامی، همزمان با هفته دولت، در برنامه زنده تلویزیونی «تیتر امشب» شبکه خبر حاضر شد.

امیر حاتمی در این برنامه اظهار داشت: مهمترین اصل دکترین دفاعی ایران دفاع همه جانبه با رویکرد بازدارندگی فعال است و اگر دشمنی بخواهد جرات تعرض به ایران را داشته باشد، همه مولفه های قدرت نظام به کمک دفاع خواهد آمد.

وی افزود: توان دفاعی را آنقدر افزایش می‌دهیم که کسی جرات تعرض به ایران را نداشته باشد و بداند پاسخ ایران کوبنده و دندان شکن خواهد بود.

وزیر دفاع گفت: تقویت قدرت دفاعی کشور همواره اولویت ماست و با استفاده از تمام توان در وزارت دفاع، در سراسر کشور در این راستا تلاش می‌کنیم.

حاتمی تصریح کرد: در حوزه‌های موشکی دریایی هوایی و زمینی و پدافند اولویت‌های مشخصی داریم.

وی ادامه داد: توان موشکی امروز ایران توان خوبی است و یکی از مولفه های اصلی بازدارندگی توان موشکی کشور است.

وزیر دفاع گفت: همانطور که ما برای تقویت توان دفاعی تلاش می‌کنیم، دشمنان هم سعی بر تضعیف آن دارند اما ما به دقت آنها را رصد کرده و متناسب با آنها خودمان را تقویت می‌کنیم.

حاتمی افزود: در حوزه موشکی، دشمن روی ضدموشک فعالیت می‌کند و ما افزایش قابلیت‌های موشکی را دنبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم دشمنان نخواهند توان موشکی ما را تست نکنند؛ البته یکبار پاسخ موشکی به تروریستها دادیم.

وزیر دفاع اظهار داشت: قدرت، برد و توان موشکهای ما پاسخگوی نیازهای ما است.

حاتمی در پاسخ به این سوال که گویا برخی هم در داخل با انتقاد از توان موشکی، آن را تحریک‌آمیز می‌دانند، گفت: البته من انتقاد داخلی به توان موشکی را بصورت جدی در جایی ندیدم اما اگر به صحنه واقعی پیش روی خود نگاه کنیم، روشن است که اگر توان بازدارندگی نداشته باشیم، چشمهایی هستند که به کشورمان طمع داشته باشند.

وی افزود: قدرت موشکی ما یک قدرت دفاعی بازدارنده است و اگر بخواهیم در آرامش و امنیت باشیم، حتما باید کسانی که نظر سو به کشور دارند پاسخ دندان شکنی دریافت کنند که یکی از مولفه های آن، قدرت موشکی است.

وزیر دفاع گفت: ما امروز با تهدیدات متنوعی مواجهیم که شامل تهدیدات تروریستی و تکفیری و یا تهدیدات هوایی و دریایی می‌شود. ما با دفاع بومی برای همه اینها برنامه ریزی کرده ایم و دارای توان متوازن در همه حوزه ها هستیم.

حاتمی با بیان اینکه توان دفاعی ما در همه حوزه‌ها در جایگاه خود توان مناسبی است، تصریح کرد: امروز تهدید فعال منطقه، جنگهای نیابتی و تهدیدات تکفیری است که با تلاش محور مقاومت ناکارآمدی آنها هم نمایان شده است.

وی تاکید کرد: ما در منطقه ای هستیم که طمع زیادی در آن وجود دارد اما سیاست ایران، سیاست اصولی و پایدار بوده و تاکید کردیم امنیت منطقه بدون دخالت قدرتهای فرامنطقه ای محقق می‌شود.

وزیر دفاع گفت: حمایت از محور مقاومت هم در راستای ایجاد امنیت در منطقه و مقابله با زیاده خواهی دشمنان توسط خود کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.

حاتمی افزود: حمایتها از محور مقاومت بصورت مستشاری و به درخواست خود کشورها صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، درخصوص برنامه‌ریزی برای تقویت حوزه های دیگر ازجمله هوایی، تصریح کرد: حوزه هوایی یکی از حوزه هایی است که الان باید بیشتر به آن بپردازیم.

وزیر دفاع گفت: در حوزه جنگنده های سنگین برنامه داریم و مقدمات کار و مطالعات اولیه انجام شده است و ما باید به سمت یک قدرت هوایی راهبردی برویم.

حاتمی گفت: همه سامانه های S-300 خریداری شده، در کشور مستقر شده اند و بخش های حساس و حیاتی کشور تحت پوشش آن است.

وی افزود: این سامانه از سامانه های خوب و بروز پدافند است و می‌تواند اهداف متعددی را رهگیری، کشف و به آنها حمله کند. برد موشک آن ٢٠٠ کیلومتر است و ارتفاع ٢٧ کیلومتر را پوشش می‌دهد.

وزیر دفاع گفت: در حوزه ارتفاع بلند، بزودی سامانه بومی باور٣٧٣ را در کنار S-300 خواهیم داشت.

حاتمی افزود: باور٣٧٣ بیش از ٨٥ درصد پیشرفت داشته و نسبت به S-300 بروزتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز بیش از ١٠ هزار پروژه تحقیقاتی انجام شده یا در حال انجام با دانشگاه ها یا شرکت های دانش بنیان داریم و  در مجلس هم اعلام کردیم، سرمایه گزاری جدیدی در وزارت دفاع نمی‌کنیم که نشود آن را در جامعه انجام داد.

وزیر دفاع درخصوص معیشت کارکنان نیروهای مسلح نیز گفت: مهمترین کاری که باید دنبال کنیم، تحقق قانون خدمات کشوری درمورد نیروهای مسلح است. این را پیگیری خواهم کرد تا انجام شود.

امیر حاتمی در بخش دیگری از سخنان خود، درخصوص هماهنگی و همدلی میان سپاه و ارتش و نیز تبریک فرماندهان سپاه از انتصاب یک ارتش به وزارت دفاع اظهار داشت: در سایه فرماندهی حکیمانه و مقتدرانه رهبری، امروز از وحدت و انسجام خوبی در نیروهای مسلح برخورداریم و کاملا طبیعی بود که همه فرماندهان نیروهای مسلح از سپاه و ارتش و ناجا از نماد نیروهای مسلح در دولت حمایت کنند و ما هم پشتیبان و خدمتگزار همه نیروهای مسلح هستیم.

وی افزود: همه ما مثل یک خانواده هستیم و اگر رقابتی هم می‌شود، در مقابل دشمن بسیار منسجم و محکم هستیم.

وزیر دفاع درخصوص دیدار با رهبری و تدابیر ایشان برای تقویت بنیه دفاعی گفت: در دیدار رهبری، موارد متعددی مطرح شد اما از مواردی که خیلی باید توجه کنیم، گذر زمان بود که تذکر محکمی دادند. ایشان تاکید کردند زمان خیلی زود می‌گذرد اما توجه کنید که امیرکبیر همه کارهایش را ظرف 3 سال انجام داد، پس می‌شود در این ٤ سال در عین اینکه کوتاه است، کارهای ماندگاری صورت بگیرد.

امیر حاتمی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های ما تولید محصولات دفاعی اقتصادی باتوجه به اقتصاد مقاومتی است و باید توجه داشته باشیم که ٢درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف موضوعات نظامی و امنیتی می‌کنیم.

وی در پایان بار دیگر با تاکید بر تقویت توان موشکی گفت: ما در هر دو حوزه موشکهای کروز و بالستیک، قابلیتها را افزایش خواهیم داد و چون موضوع سرعت در موشک‌های کروز یک موضوع اساسی است، کار ویژه ای در این باره در دستور داریم.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: در موشک‌های بالستیک نیز ایجاد قدرت مانور بیشتر و پایین آوردن قیمت با حفظ کیفت را دنبال می‌کنیم.

طی پیامی؛

سرلشکر جعفری شهادت دو تن از بسیجیان در اردوهای جهادی را تسلیت گفت

سردار سرلشگر محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی شهادت دو تن از بسیجیان جهادگر تهرانی در جریان برگزاری اردوهای جهادی را تسلیت گفت.

متن پیام سردار جعفری به شرح زیر است:

خانواده معزز شهیدان والامقام سید امیر فارس حسینی و امین شیرازی

تاریخ سراسر افتخار انقلاب اسلامی مزین به نام ایثارگران و مردانیست که در اعتلای آرمانهای والای اسلام همواره با روحیه جهادی و انگیزه الهی و حضور بی‌منت در میادین و عرصه‌های جهادی و انقلابی هرگز آسودگی و آسایش را بر نتابیدند. همان مردان بی ادعا و بصیری که برای شرکت در این آزمون بزرگ سر از پا نشناختند و خالصانه و عاشقانه برای خدمت‌رسانی و رفع محرومیت از مناطق محروم، راحت دنیای فانی را وانهاد تا رضایت حضرت حق را با لبخند بر لبان محرومین و مستضعفین به نظاره بنشینند. سلام بر شهیدان سرافراز سید امیر فارس حسینی و امین شیرازی، آن جوانان مؤمن انقلابی که در این مسیر متعالی و در راه تحقق اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی عارفانه قدم نهادند و سرانجام نیز بر سر این پیمان جان مطهر خویش را تقدیم نمودند. طوبی لهم و حسن ماب

اینجانب ضمن اظهار تأسف و تأثر فراوان از حادثه ناگوار پیش آمده برای جهادگران عزیز در گیلانغرب، شهادت آن دو عزیز افلاک نشین را که در اردوی جهادی و حین خدمت به مردم خوب منطقه گیلانغرب به فیض شهادت نائل آمدند به خانواده معظم و فداکار آنان تبریک و تسلیت عرض نموده و از خداوند بزرگ برای آنان علو درجات و برای بستگان پاداش صابرین مسئلت دارم و همچنین برای مصدومین این حادثه تلخ سلامت عاجل و کامل طلب می‌نمایم.

امیر اسماعیلی: 24 ساعته از آسمان ایران حفاظت می‌کنیم

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) طی سخنانی با اشاره به برخی دستاوردهای جدید این قرارگاه، اظهار داشت: سامانه «سما» یک سامانه دو منظوره برای تعیین وضعیت آب و هوا و استفاده جهت سامانه های پدافندی است که در 400صد نقطه استقرار دارد و در آینده در کل کشور مستقر می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: سامانه «صامت ١» دیگر دستاورد قرارگاه با هدف یکپارچه سازی سامانه های شنود الکترونیک است و این امکان را به شبکه یکپارچه می‌دهد که سایت های شنود از هم مطلع باشند و اهداف را کشف کنند.

اسماعیلی افزود: این سامانه در کشور مستقر شده است و عملیاتی است و قابلیت کشف اهداف در هوا و زمین و دریا را دارد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاطرنشان کرد: سامانه سوم، سامانه «سمیع» است که برای اولین بار در منطقه این رادار در ایران تولید شده است.

اسماعیلی گفت: این سامانه توانایی کشف اهداف و مسیر یابی در ارتفاع متوسط را دارد و مدیریت یکپارچه کنترل هوایی بین سازمان هواپیمایی و پدافند را ایجاد می‌کند. این رادار بومی که توسط پدافند طراحی و تولید شده و در انتهای برنامه ٥ساله ششم توسعه تعداد بیشتری از آن تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ما ٢٤ساعته و بدون تعطیلی از آسمان ایران دفاع می کنیم، تصریح کرد: اگر پرواز ایساف را نشاندیم -در حالیکه فکر نمی‌کردند کشف شوند- و اگر در قائله دستگیری ملوانان، جنگندهای امریکایی که قصد ورود از آبهای خلیج فارس را داشتند و بیرون از مرزها نگه داشته شدند، بخاطر توان موشکی و راداری پدافند و پهپادهای هوافضای سپاه بود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: از سال ٩٣، ایکائو لقب امن ترین آسمان منطقه را به ایران داده و این از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

اسماعیلی درخصوص اتفاق اخیر در مهراباد و قطع برق رادار فرودگاه، خاطرنشان کرد: درخصوص اطلاعات پروازی، آنچه که نظامی است فقط در اختیار پدافند است اما در حوزه پروازهای تجاری و مسافری، در محدوده فرودگاه ها به عهده سازمان هواپیمایی کشوری است. در این خصوص ممکن است قطع برق شهری، مولدهای برق و یوپی اس داشته باشیم که این پیش بینی در قرارگاه و ارتش و سپاه دیده شده و نهادهای دیگر هم باید این پیش بینی ها را داشته باشند.

وی ادامه داد: البته قرارگاه، رابطینی در فرودگاه ها دارد که در مواقع نیاز از توان قرارگاه کمک می‌گیرند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه تمام رزمایش‌ها و عملیات‌های نیروهای نظامی با پشتیبانی و حضور پدافند هوایی صورت می‌گیرد، افزود: قرارگاه در هر ماه در یک رزمایش یا حضور و شرکت داشته یا خودش برگزار کرده است.

اسماعیلی تاکید کرد: هر کشوری به ایران حمله کند اگر آمدنش دست خودش باشد که نیست، رفتنش قطعا با خودش نخواهد بود و در اینجا مدفون می‌شود.

وی یادآور شد: کشورهای فرامنطقه ای با بسیاری از کشورهای منطقه تعهد نظامی دارند، با رییس جمهورشان دست می‌دهند اما عروسی آنها را هم عزا می‌کنند. این درحالیست که آسمان ایران همچنان امن است./907/302/ب2

ارسال نظرات