۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۵۲۱۴۳۹
آیت الله سعیدی مطرح کرد:

ارتقای محتوای کتاب ها گامی به سوی دانش بنیان شدن کشور است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی کشور ها در جامعه جهانی دانش بنیان شدن است، گفت: ارتقای محتوای کتاب ها یکی از مهم ترین راهبردها برای رسیدن به یک کشور دانش بنیان خواهد بود.
 آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) ظهر دیروز در دیدار با اعضای شورای سیاست‌گذاری مجموعه کتابخانه‌های تخصصی استان قم که در سالن جلسات محراب حرم مطهر برگزار شد، با بیان اینکه کتاب یکی از مهم ترین منابع برای ارتقای دانش بشری در طول تاریخ بوده است، گفت: اسلام برای کتاب و اهل قلم ارزش خاصی قائل شده و ارزش مداد یک عالم را افضل از خون یک شهید می داند.

وی با بیان اینکه اسلام برای هر علمی ارزش قائل نیست، افزود: در شرع مقدس اسلام کتاب و علمی ارزشمند است که بتواند موجب تعالی و پیشرفت بشر در مسیر کمال شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه دانش قدرت است، گفت: امروزه یکی از مهم ترین اهداف کشورها دانش بنیان شدن در عرصه های مختلف است و این هدف جز با ارتقای محتویات کتاب ها و منابع علمی ممکن نخواهد بود.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه جامعه‌ای که بر اساس علم و دانش کار خود را دنبال کند می‌تواند به اعتدال می رسد، گفت: اسلام بهترین کارها را معتدل ترین آنها می داند و انسان را در عرصه های مختلف از جمله در عرصه علم و دانایی از افراط و تفریط منع کرده است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه مانند درمانگاهی برای درمان امراض روحی بشر است، افزود: اگر این کتابخانه در یک مکان مقدس نیز قرار داشته باشد، احساس متفاوتی به افراد منتقل می‌شود؛ به همین علت اگر به دنبال جامعه آرمانی و با نشاط هستیم باید برای ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش کنیم.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه فرهیختگان گمشدگان خود را در کتابخانه‌ها پیدا می‌کنند، تصریح کرد: کتابداران و کارکنان کتابحانه‌ها باید از یک سطح علمی متفاوت نسبت به مردم عادی برخوردار باشند.

آیت‌الله سعیدی ادامه داد: فرهنگ کتابخوانی غیر از مطالعه صرف کتاب های درسی است و فرهنگ کتابخوانی زمانی در جامعه نهادینه خواهد شد که اقشار مختلف جامعه برای مطالعه کتاب در خود احساس نیاز کنند و این احساس نیاز جز با تشویق مسؤولان و فرهیختگان ممکن نخواهد بود.

وی با بیان اینکه همکاری کتابخانه‌ها با یکدیگر دارای الزامات مختلفی است، افزود: فردی که به عنوان محور برای جمع کردن نمایندگان کتابخانه‌های تخصصی استان انتخاب می‌شود باید اضافه بر اعتقادات دینی مطلوب بتواند با همگان تعامل کند و مقبول همگان باشد و از امکانات موجود به بهترین صورت استفاده کند و نباید سلایق شخصی را در کار خود دخالت دهد.

آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه شورای سیاست‌گذاری مجموعه کتابخانه‌های تخصصی استان قم باید رفع مشکلات عرصه کتاب و کتابخوانی را مد نظر خود قرار دهد، یادآور شد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در عرصه کتاب و کتابخوانی می‌تواند نقشه راه مطلوبی برای شورای تخصصی کتاب باشد و اگر رهنمودهای رهبری در عرصه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مورد توجه قرار گیرد بسیاری از آسیب های فرهنگی موجود در جامعه برطرف خواهد شد./۹۶۸/ پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات