۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۵۲۱۷۶۳
عضو شوراي اقامه نماز كشور:

سلامت معنوي درگرو فريضه نماز است

عضو شوراي اقامه نماز كشور با اشاره به اينكه سلامت معنوي در گرو فريضه نماز است، گفت: پيامبراكرم(ص) مي فرمايد گرسنه با غذا سير مي شود و تشنه با آب سيراب مي شود؛ اما من هرگز از نماز سير و سيراب نمي شوم.
حجت الاسلام سيد جواد بهشتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام سيد جواد بهشتي، عضو شوراي اقامه نماز كشور بعد از ظهر امروز در اجلاس يك روزه نماز در سالن آمفي تئاتر دانشگاه علوم پزشكي كاشان، يكي از اهداف اين اجلاس را آموزش پرستاران براي همراهي بيماران در اقامه نماز دانست و افزود: براي نماز خواندن نياز به تشويق نيست، بلكه همين كه بيمار احساس كند پرستار و پزشك معالج او دقايقي او را براي اقامه ترك كرده است سبب تشويق و ترغيب بيمار به اقامه نماز خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه دعوت به نماز بي كلام و نامحسوس و غير مستقيم و با محبت تأثيرگذاري بيشتري دارد، يادآور شد: در رابطه با نماز خواندن و نماز نخواندن در كشور بيش از 200 تحقيق انجام شده است كه يكي از مسائلي كه سبب نماز خواندن افراد شده اخلاق است و يكي از مسائلي هم كه سبب نماز نخواندن افراد شده تروشرويي و بداخلاقي بوده است.

حجت الاسلام بهشتي در ادامه به اشاره به 30 روش دعوت به نماز خواندن، گفت: همانگونه كه همه انسانها با يكديگر متفاوت هستند و هر كسي داراي سليقه و تفكري و شيوه اي از زندگي هستند، روشهاي دعوت به نماز خواندن نيز روشهاي متفاوتي است كه هر فردي را بايد با يك نوع روشي دعوت به نماز خواندن شود.

به گفته وي، براي ترويج فرهنگ نماز در جامعه بايد به سراغ همه طيف‌ها رفت و همه روشهاي دعوت به نمازخواندن استفاده كرد تا بالاخره يك روش تأثيرگذار باشد.

عضو شوراي اقامه نماز كشور از دوران بيماري به عنوان يك دوره سازندگي و طلايي نام برد و افزود: انسان در دوره بيماري احساس نرمي و فروتني دارد و با يك تلنگر بيدار مي‌شود، بنابراين بيمار در حالت بيماري ضمن اينكه خود را تربيت مي‌كند به الطاف خداوند نيز نظر دارد و اين جا است كه نماز داروي شفابخش روح و جسم انسان است.

حجت الاسلام بهشتي با تأكيد بر فراهم كردن فضاهايي در كنار اتاق‌هاي عمل بيمارستانها براي اقامه نماز و دعاي بيماران و همراهان بيماران، گفت: فراهم كردن فضايي براي دعا كردن و نمازخواندن در لحظات بيماري لذت خاصي دارد كه اين فضا بايد در كنار اتاق هاي عمل در بيمارستانها ايجاد شود.

وي با اشاره به اينكه، در كتاب شريف صحيفه سجاديه 54 دعا است كه يك دعا از اين 54 دعا براي بيماران است كه بايد اين دعا را بخوانند و تكليف خود را از اين دعا استخراج كنند، گفت: امام سجاد(ع) در اين دعا به خدا مي فرمايد، نمي دانم درحالت بيماري و يا در حالت سلامت به تو نزديكتر هستم.

عضو شوراي اقامه نماز كشور، يادآور شد: در كتاب وصال الشيعه 60 هزار حديث آمده است كه از اين تعداد 20 هزار حديث در رابطه با نماز است.

حجت الاسلام بهشتي، با اشاره به اينكه سلامت معنوي در گرو فريضه نماز است، گفت: پيامبراكرم(ص) مي فرمايد: گرسنه با غذا سير مي شود و تشنه با آب سيراب مي شود، اما من هرگز از نماز سير و سيراب نمي شوم و اميرمومنان(ع) نيز مي فرمايد: مسلمانان از نماز غافل نشويد.

وي با اشاره به اينكه،  امام خميني(ره) نيز مي فرمايد نماز معجوني الهي است كه سعادت دنيا و آخرت و فرد و جامعه را تضمين مي كند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نيز مي فرمايد انسان هميشه به نماز محتاج است اما در صحنه هاي خطر و يا در لحظات خطر انسان به نماز محتاج تر است.

 وي افزود: در قرآن برخي از موضوعات يك بار و برخي ديگر چندين بار تكرار شده است اما موضوع نماز در قرآن بيش از هزار بار تكرار شده است و پيامبراكرم(ص) نيز مي فرمايد اولين واجبي كه در اسلام به آن اشاره شده است نماز است.

عضو شوراي اقامه نماز كشور،در ادامه با اشاره به اينكه اسلام براي درمان بيماران با دوا و دعا نگاه متفاوتي به درمان بيماران دارد، گفت: غالب پاسخ پيامبران به بيماران دو بخشي دوا و دعا بوده است و مي‌گفتند اين دعا را بخوان و اين دوا را بخور، ضمن اينكه اطباي مسلمان نيز از جمله ابوعلي سينا و شيخ بهايي نيز در گذشته همين روش دوا و دعا را براي درمان بيماران خود تجويز مي‌كردند./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات