۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۵۲۱۸۷۶
چند خبر کوتاه سیاسی؛

اگر ایثار شهیدان نبود، امروز از انقلاب و کشور چیزی باقی نمی ماند

اگر ایثار شهیدان نبود، امروز از انقلاب و کشور چیزی باقی نمی ماند، سخنان وزیر خارجه امارات در خصوص نقش منطقه ای ایران نادرست و توهم آمیز است و اشراف اطلاعاتی بر حرکت‌ها ی جریان‌های تروریستی در منطقه برخی از عناوین اخبار کوتاه سیاسی هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه در این جشنواره که با شعار توسعه و پیشرفت ایران اسلامی با تقویت وحدت و عزت ملی در سایه آزادی، امنیت و آرامش برگزار شد، گفت: رجایی و باهنر و بهشتی و مطهری شدن، آسان نیست؛ باید برای ادامه راهشان از خدا مدد گرفت.

 

رییس جمهور با گرامیداشت روز نیایش و اعیاد قربان و غدیر اظهار امیدواری کرد تا ملت ایران از این ایام پربرکت، بتوانند به خوبی بهره‌مند شوند.

 

دکتر روحانی با اشاره به اینکه سال ۱۳۶۰ بر ملت ایران بسیار سخت گذشت، گفت: البته ملت ایران در سال‌های ۵۸ و ۵۹ نیز در برابر سختی و توطئه‌ها، ایستادگی و مقاومت کردند و نظام جمهوری اسلامی ایران را استقرار بخشیدند، اما در سال ۶۰ خون شهیدان ما در سایه تجاوز بعثی‌ها و ددمنشی تروریست‌ها در مرکز شهرها و از جمله تهران به هم آمیخته شد.

رییس جمهور تأکید کرد: اگر خون شهیدان و ایثار آنها نبود، امروز از نظام، انقلاب و کشور چیزی باقی نمی‌ماند.

دکتر روحانی با گرامیداشت یاد شهید تندگویان و دیگر شهدای دولت‌، گفت: این گرامیداشت برای این است که در دوران دفاع مقدس، کمتر سابقه دارد که وزیری شخصاً برای رسیدگی به امور پالایشگاه‌هایی که دچار آسیب شده بودند به خط مقدم جبهه برود و این نشان می‌دهد که مردم و مسئولان ما همه جا کنار هم بودند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس، خون‌های مردم در کنار نمایندگان، وزرا و ائمه جمعه همه در کنار هم در جبهه ها ریخته شد، خاطر نشان کرد: این نشان‌دهنده عظمت کشور و ملت ما هستند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در سال ۶۲ در جبهه‌ها، طی دو روز پیاپی بنده فرزندان روسای سه قوه را دیدم و به خاطر این مسأله سجده شکر بجا آوردم.

رییس جمهور اظهار داشت: دلیل اینکه نظام ما در برابر همه توطئه‌ها ایستاد این بود که ملت یکپارچه در کنار هم ایستادند و از همه چیز خود در راه کشور، اسلام و ملت عبور کردند.

دکتر روحانی شهیدان رجایی و باهنر را از چهره‌های ممتاز این نظام دانست و با اشاره به اینکه اخلاق، رفتار و منش آنها نمونه بود، گفت: شهید رجایی در سال‌های قبل و بعد از انقلاب در تصمیمات مهم و جلسات با اهمیت همراه با دیگر بزرگان از جمله مقام معظم رهبری و شهید بهشتی حضور  فعال داشتند و اینجا باید از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد کنیم، چرا که هر خاطره‌ای از ذهن من از آن دوران می‌گذرد، می‌بینم که ایشان در جلسات و تصمیمات اصلی کشور در کنار بزرگان و همه آنهایی که پیرو راه و خط امام راحل بودند، حضور داشتند.

رییس جمهور با بیان اینکه نامگذاری هفته دولت به نام شهیدان رجایی و باهنر بخاطر آن است که ما به وظیفه خود بیشتر آگاه شویم، گفت: رجایی شدن، باهنر شدن، بهشتی‌ شدن و مطهری شدن، کار آسانی نیست و ما در این هفته باید با اراده و از قلب خود از خداوند استمداد کنیم که بتوانیم راه آن شهیدان را ادامه دهیم.

دکتر روحانی افزود: مردم ما با چهره شهیدان رجایی و باهنر احساس امنیت، آرامش، عدالت و معنویت می‌کردند، چرا که پاکی، صداقت، ایثار، فداکاری و پرکاری آنها نمونه بود.

رییس جمهور ضمن بیان خاطره‌ای از تلاش و پرکاری شهید رجایی در اوایل انقلاب، گفت: شهید رجایی به ما آموخت که جهادی کار کردن به معنای آن است که تا کار هست باید در محل خدمت بود و این بسیار ارزشمند است و نشان می‌دهد ما نباید برای خدمت به مردم روز، شب و ساعت بشناسیم.

دکتر روحانی افزود: اگر می‌گوییم می‌خواهیم جهادی و انقلابی کار کنیم معنای آن این است که تنها خود را موظف به این ندانیم که ساعت ۸ صبح به سر کار آمده و تا ۴ بعد از ظهر در اداره بمانیم، بلکه باید تا کار هست در کنار میز کارمان بمانیم و تلاش کنیم.

رییس جمهور افزود: کارکنان دستگاه‌های اجرایی باید به گونه‌ای باشند که هر روز که سر کار می‌آیند جدای از وظیفه و کار معمول خود چند کار را برای آخرت خود انجام دهند.

دکتر روحانی با انتقاد از اینکه برخی کارکنان، اینگونه عنوان می‌کنند که حقوق‌شان به نسبت کاری که انجام می‌دهند، کافی نیست، گفت: اگر از کار خود رضایت ندارید، چرا آن را انتخاب کردید و اگر کسی راضی نیست می‌تواند برود و این حرف کاملاً غلط است که بگوید، حقوق من نسبت به کاری که انجام می‌دهم کم است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: ما برای انجام خدمت در ساعت اداری موظف خود حقوق دریافت می‌کنیم و اگر یک ثانیه هم کم‌کاری کنیم در پیشگاه خداوند مسئولیم و باید جوابگو باشیم و این نه پاسخ‌دهی به رییس جمهور یا وزیر یا یک مدیر است بلکه پاسخ فرزندان یتیم این سرزمین و فقیران این کشور است؛ چرا که همه از بیت‌المال استفاده می‌کنیم

دکتر روحانی با اشاره به اینکه آنهایی که مؤمن به خدا هستند، یک قدرت کنترلی به نام تقوا دارند و نیاز به ساختمان و ابزار کنترلی نخواهند داشت، گفت: آنها با خدای خود هستند و می‌دانند همه اعمال آنها از سوی خدای متعال ثبت و ضبط می‌شود و خداوند شاهد عمل و رفتار آنهاست. این نظارت دو معنا دارد اول اینکه انسان تخلف نکند و دیگر اینکه انسان احساس قدرت کرده و بداند که تنها نیست.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در عین حال از لحاظ سیستم اداری موظف به نظارت و تقویت نظارت‌ها هستیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل ۲۶ قانون اساسی امور برنامه، امور بودجه، امور اداری و امور استخدامی کل کشور مستقیماً بر عهده رییس جمهور است و اینکه هر دستگاهی بخواهد برای خود اعلام کند که فلان میزان استخدام می‌کنیم و یا فلان قدر افزایش حقوق می‌دهیم بدون نظر رییس جمهور اشتباه خواهد بود. در حقیقت هر که می‌خواهد از بیت‌المال پولی دریافت کند، تمامی اجازه آن برعهده رییس جمهور است و این از مسئولیت‌های سخت و دشواری است که قانون برعهده رییس جمهور گذاشته است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه براساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسئولیت اجرای تمام اصول قانون اساسی نیز برعهده رییس جمهور است که این نیز مسئولیت بسیار سنگینی بشمار می‌رود، گفت: ریاست کل اجرا در کشور به استثناء مواردی که قانون برعهده رهبری گذاشته ،بار سنگینی بر دوش رییس جمهور است.

رییس جمهور با بیان اینکه کشور متعلق به مردم بوده و ملت بزرگ ایران صاحبان اصلی کشور هستند، گفت: ملت با رأی مستقیم و یا غیرمستقیم خود ما را در سمت‌های مختلف، می‌گمارند به گونه‌ای که رهبری، رییس جمهور، نمایندگان مجلس و خبرگان ،نمایندگان شوراها و حتی وزرا، تماماً با رأی مردم انتخاب می‌شوند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه آراء مردم مشروعیت قانونی و شرعی است، گفت: خداوند اختیار امور را به خود مردم واگذار کرده و این مردم هستند که این امور را به دیگران واگذار می‌کنند.

رییس جمهور افزود: اگر ما خادم مردم نباشیم و به آنها خدمت نکنیم، حتماً کار ما نامشروع است چرا که مشروعیت تمام امور کشور بر مبنای خدمت به مردم است.

دکتر روحانی اظهار داشت: اگر کارمندی بخواهد در اجرای امور و خدمت به مردم سستی، کاهلی و تنبلی کرده و فکر کند، بالاتر از مردم است، یقیناً دچار اشتباه، تخلف و خسران شده چرا که ملت ایران طبق قانون شرع و قانون اساسی اختیاردار ما هستند و همه ادارات، دستگاه‌های اجرایی و سایر دستگاه‌ها، مشروعیت‌شان در این است که به مردم و کشور خدمت کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور، براساس قانون وظایف سنگینی را برعهده دارند، گفت: اگر سیستم اداری کار خود را به درستی انجام نداده و پول و سرمایه‌های کشور به درستی هزینه نشود، این دو سازمان مسئول هستند.

 

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت وضع مقررات و قوانین صحیح در دستگاه‌های اجرایی برای خدمت بیشتر به مردم، گفت: مردم نباید برای انجام امور اداری خود تحقیر شده و در ادارات به آنها توهین شود. اگر یک ثانیه از وقت مردم تلف شود همه ما در پیشگاه خداوند مسئول هستیم.

رییس جمهور ادامه داد: ما باید بدانیم نیروی عظیم انسانی در دستگاه‌های اجرایی چگونه و به چه شکل وظایف خود را به انجام می‌رساند.

دکتر روحانی ضمن بیان خاطره‌ای از سفر رسمی خود در سال ۶۰ به کشور ژاپن و بازدید از سیستم اداری این کشور، گفت: اگر ساختمان اداری ما به درستی بنا نشود و درب‌ اتاق‌ها قفل باشد و مسئول آن سازمان نتواند به درستی بر رفتار کارکنان خود نظارت کند، مردم نمی‌توانند به ما دسترسی داشته و مسئولان نیز به کار سازمان خود رسیدگی کنند.

رییس جمهور با تأکید بر ضرورت ساماندهی دولت الکترونیک به طور جامع در کشور، گفت: دولت الکترونیک به گونه‌ای است که همه امور، توسط آن قابل بررسی و رسیدگی و تا زمانی که دولت الکترونیک در کشور سامان پیدا نکند و شفافیت نباشد، ما دچار مشکل خواهیم بود.

دکتر روحانی پدید آمدن حقوق‌های غیرمتعارف را بخاطر عدم شفافیت در سیستم اداری کشور عنوان کرد و گفت: سیستم ما باید به گونه‌ای باشد که تمام امور، مزایده‌ها، مناقصه‌ها و برنامه‌ها در پیشگاه مردم باشد و آنها به وضوح آن را بدانند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه نباید در کشور امضاء طلایی وجود داشته باشد، افزود: نباید مردم به انجام امور خود معطل بمانند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز ایجاد شغل پایدار برای جوانان کشور نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، اظهار داشت: متأسفانه سیستم اداری ما به گونه‌ای است که اگر یک نفر بخواهد در کشور سرمایه‌گذاری کند، با وجود سپری شدن زمان طولانی برای صدور مجوز و معطل شدن در دستگاه‌های مختلف این کار بسیار طولانی مدت خواهد بود در صورتی که ما باید موانع کار و فعالیت مردم را برطرف کرده تا در پایان دولت دوازدهم در پیشگاه مردم و خدا شرمنده نباشیم.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز در برخی کشورها، مجوز کار و فعالیت اقتصادی، ظرف مدت ۴۸ ساعت صادر می‌شود، خاطر نشان کرد: ما نمی‌خواهیم در کشور ما مجوز سرمایه‌گذاری ۴۸ ساعته صادر شود، اما باید تلاش کنیم تا حداقل ظرف ۴۸ روز این کار به انجام برسد.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت رفع نواقص از سیستم اداری و اجرای حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی، گفت: اساس حقوق شهروندی بر عدالت، احترام به مردم و یکسان دیدن همه مردم در برابر قانون است و سیستم اداری و دستگاه اجرایی ما باید حقوق شهروندی را به درستی و به طور کامل اجرا کند.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه تدوین حقوق شهروندی هرگز برای دوران و تبلیغات انتخاباتی نبوده است، اظهار داشت: حقوق شهروندی برای این است که به قوانین و مقررات احترام بگذاریم و مردم به واسطه آن احساس آزادی و آرامش کرده و عدالت به طور یکسان میان همه مردم اجرا شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید سیستم نظارتی دقیقی را از طریق دولت الکترونیک طراحی کنیم، گفت: این اقدام باید از اولویت‌های مهم ما در دستگاه اجرایی باشد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه باید در مدیریت کشور، جوانان، بانوان، اقوام و مذاهب مختلف حضور داشته باشند، گفت: نمی‌شود که بگوییم مدیران ارشد کشور، تنها از یک مذهب باشند و بقیه را کنار بگذاریم، چرا که همه جزو ملت ایران هستند و اگر بناست آنها به تکالیف‌شان مانند رفتن به سربازی و پرداخت مالیات مانند سایر مردم عمل کنند، باید از امتیازات یکسان نیز برخوردار باشند و نباید تنها در دوران انتخابات از آنها استفاده کرده و آنها را پای صندوق‌ بیاوریم ما یک ملت به نام ملت ایران هستیم.

دکتر روحانی تأکید کرد: اگر در کشور خواستار وحدت، انسجام و یکپارچگی هستیم، باید مبنای ما در مدیریت شایسته‌سالاری باشد نه وابستگی به این حزب یا آن جناح و مذهب خاص. اگر قرار است همه اختیارات و مسئولیت‌ها در اختیار گروهی که حاکم است، باشد، پس بقیه گروه‌ها و جناح‌ها در این مدت به مرخصی بروند.

 رییس جمهور با بیان اینکه گروه حاکم باید برای کل ملت ایران تلاش کنند، گفت: متأسفانه در کشور ما چرخش مدیریت به کندی انجام می‌شود و در این راستا در جریان انتخاب وزرای دولت دوازدهم در مشورت‌ها و پیشنهاداتی که به بنده می‌شد، همه افراد با سنین بالا بودند.

دکتر روحانی با انتقاد از اینکه گردش مدیران و حضور نخبگان و جوانان در سمت‌های مختلف، انجام نمی‌شود، گفت: به همین خاطر به همه وزرای دولت دوازدهم دستور دادم  که هر وزیر باید دو جوان را در سمت‌های بالای مدیریتی و حتی معاون وزیر بکار بگیرد، چرا که معتقدم که باید در این سال‌ها جوانان را بالا آورده و به آنها تجربه و آموزش لازم را بدهیم. این جوانان شور، نشاط و سلامتی بهتری دارند و می‌توانند امور را بهتر مدیریت کنند.

رییس جمهور ادامه داد: زنان ما از لحاظ قدرت، دانش، تدبیر و مدیریت چیزی کم از مردان ندارند و بخاطر اینکه در این سال‌ها زنان را از لحاظ مدیریت بالا نیاوردیم، امروز دچار مشکل هستیم.

دکتر روحانی انحصار را بزرگترین بلا برای بخش‌های مختلف کشور، برشمرد و گفت: باید انحصار را شکسته و خدمات را رقابتی کرده و در اختیار مردم بگذاریم، چرا که مردم بهتر، باکیفیت‌تر و ارزان‌تر کار کرده و امور را به انجام می‌رساند.

 رییس جمهور خاطر نشان کرد: باید خدمات را به مردم واگذار کنیم و در کشور، رقابت آزاد ایجاد نماییم چرا که بخش مردمی قطعاً دلسوزانه‌تر، تلاش و فعالیت می‌کند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز سیستم دولتی به طور ذاتی کهنه و فرسوده شده و قادر به انجام امور با کیفیت مناسب نیست، گفت: بخش خصوصی موفق است و ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کارها به مردم واگذار شود.

رییس جمهور تأکید کرد: در جشنواره شهید رجایی باید در راستای تحول سیستم اداری و انتخاب کارمندان و مدیران بهتر در کشور و بکار گیری سیستم‌های دقیق‌تر و بروز برنامه‌ریزی کنیم، تا از آنهایی که کار بهتری انجام می‌دهند، بیشتر تقدیر شود.

پیش از سخنان رییس جمهور، «جمشید انصاری» معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گزارشی از روند اجرای سیزدهمین جشنواره شهید رجایی و برنامه‌ها و اقدامات سازمان اداری و استخدامی کشور در راستای تقویت و کارآمدسازی دستگاه‌های اجرایی و اصلاح نظام اداری ارایه کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر:

مردم به سود بالای صندوقهای غیرمجاز اعتماد نکنند/ ارز تک نرخی می شود

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بیان نظرات خود درباره حوزه ماموریت بانک مرکزی پرداخت.

وی گفت:از ابتدای مرداد ۲۸۸هزار  مورد وام ازدواج پرداخت شده و ۱۹۸ هزار نفر دیگر در صف هستند. حدود ۱۲۰ هزار نفر دیگر هم تشویق شدند و برای وام ازدواج که به هر یک از زوجین ۱۰ میلیون تومان اختصاص می یابد، ثبت نام کرده اند. امیدواریم تا آخر شهریور به تمام متقاضیان وام پرداخت و پس از آن به روز شود.

وی افزود:در همه اقتصادهای باثبات و منضبط، ۲ تا ۳ درصد نوسان از نرخ تورم برای سود سپرده منطقی است. با شرایط جدید، هر سپرده ۱۵ درصد سود دارد ولی تورم کمتر از ۱۰ درصد است. اینطور، سپرده گذاران از تورم بازار عقب نمی مانند. در بانکداری بدون ربا، این نرخ، علی الحساب است و نرخ سود قطعی نیست. لذا بانکها می توانند آخر سال، دوباره سود را پرداخت کنند.

سیف خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی ما، نرخ سود تسهیلات متناسب است و بازارهای دیگر نمی توانند با آن رقابت کنند. در ضمن وقتی نرخ سود سپرده بالاست و انتظار سپرده گذاران از تورم بالاتر باشد، هزینه های مالی فعالیتهای تولیدی را بالا می برد و باعث کاهش رقابت پذیری محصولات نهایی می شود.

رییس بانک مرکزی در ادامه افزود: مدل خودروسازان، منطبق با عملیات بانکی بود. آنها مجوز نداشتند که عملیات بانکی انجام دهند. آنها مکلف شدند خود را با بانک مرکزی هماهنگی کنند. نمی تواند یک خودروساز، پیش فروشهایی کند یا به بهانه پیش فروش از مردم پول بگیرد و سودهای بالا بدهد. قرار شد این کار منضبط تر شود و آیین نامه ای برای خودروسازان تهیه شود که نظارت بر آن بر عهده بانک مرکزی است.

وی گفت : تنگنای مالی ما بر اثر مطالبات معوق است. در ابتدای دولت این ۱۵.۱ درصد از همه تسهیلات را تشکیل می داد که الان به ۱۱ درصد رسیده، ولی همین ۱۱ درصد نسبت به نرم های جهانی، بالاست. ۲ تا ۳ درصد منطقی است. بخش دیگری از تنگنای مالی، مطالبات بانک مرکزی از دولت است که قرار شد بخشی از بدهی های دولت تسویه شود. همچنین نسبت به افزایش سرمایه بانکها قرار شد اقدام شود. همچنین مسئله دارایی های غیر مالی مانند املاک بانکها بیشتر از حجم مجاز است. دارایی های تحمیلی مانند شرکتهایی که دولت به بانکها منتقل کرده، اشکال دیگر است.

وی افزود: تعیین حداقل اطلاعاتی که باید افشا شود و تشخیص ریسکهای بانکی اقدام دیگر ما است. این اقدامات نتایج مثبتی را در دو سال اخیر به وجود آورده و نگرانی ها را کم کرده.

سیف تاکید کرد: در اقتصاد متلاطم، کسی جرات سرمایه گذاری ندارد. یکی از دستاوردهای دولت یازدهم، بازگرداندن ثبات به بازار بود. انجام طرح یکسان سازی نرخ ارز نیاز است ولی نیاز به شرایطی دارد که نباید شتابزده آن طرح را عملی کرد. تنها موردی که به صددرصد اهداف خود در برجام نرسیدیم، در زمینه ارتباط بانکی است که به دلیل کارشکنی های آمریکا بوده است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: پیش بینی می کردیم در اوایل دولت دوازدهم، ارز را تک نرخی کنیم ولی ترجیح می دهیم زمان مشخصی برای آن اعلام نکنیم. تاکنون ۳ بار این کار را کردیم که آخرین مورد در سال ۸۰ بود ولی عدم رعایت برخی از اصول باعث شد دستاوردها هدر برود که شوک ارزی سال ۸۹-۹۰ را به وجود آورد. اگر اصرار بر نرخ خاصی ارز داشته باشیم حتما در مقاطعی لطمه می خوریم.

وی تاکید کرد: نرخ واقعی ارز در بازار به وجود می آید. این باید به تعادل برسد، اگر اصرار بر نرخ غلط کنیم، نمی توانم ثبات را حفظ کنیم. در دولت یازدهم شرایط مطلوب برای اقتصاد به وجود آمد چون از نوسانات ارز جلوگیری شد. این را در آینده با قدرت ادامه می دهیم و اجازه شوکهای هیجانی نمی دهیم.

سیف گفت: رشد نقدینگی ما به دلیل شرایط بالا بوده. در دولت یازدهم، بانک مرکزی زیر سئوال بود که چرا روی نرخ تورم متمرکز شده ایم. می گفتند در اقتصادی که رکود دارد، نباید روی سرعت کاهش تورم تمرکز کرد. در حالی که ما برنامه دقیقی داشتیم تا ضمن کاهش تورم، رشد را تجربه کنیم. در سال ۹۳ ما رشد ۳ درصد را داشتیم که نشان از خروج از رکود می داد. در سال ۹۴ رشد خوبی نداشتیم ولی در سال ۹۵، رشد ۱۲.۵ درصدی را داشتیم که بسیارشاخص بود. می گفتند این حاصل از رشد نفت است، ولی جزئیات اعلام شد رشد اقتصادی بدون نفت هم خیلی مثبت بود. در سال ۹۵، رشد کاملا روبه افزایش بود. فصل آخر سال ۹۵، مثبت ۵.۶ درصد بود. علایم سال ۹۶ هم نشان می دهد باید امیدوارم باشیم.

وی افزود: در بخش نفت، رشد نمی تواند حاصل شود چون همه ظرفیتهای این بخش محقق شده که از دستاوردهای مثبت برجام است. بقیه بخشهای اقتصادی هم انشالله رشد قطعی بالای ۵ درصد را داشته باشیم.

سیف گفت : در زمینه تبدیل سپرده ها اینطور است که منابع از روزشمار کوتاه مدت را به یکساله تبدیل می کند و این منابع یکسال در بانک می ماند و نوسان ندارد و جریانی به سایر بازارها ندارد. شرط گذاشتیم اگر بخواهند زودتر بردارند، مشمول نرخ ۱۰ درصد از ابتدا می شود. این روشی برای کنترل نقدینگی است.

وی افزود: اگر کسی ادعا کرد موسسه اعتباری است و سپرده می گیرد، ما این را تایید نمی کنیم. هنوز موسسه غیرمجاز شناخته شده ای در کشور سراغ نداریم. همه تعیین تکلیف شده اند ولی یک نمونه را عرض می کنم، اخیرا در یکی از مناطق اطراف تهران، صندوقی با شرایط خاص تاسیس شده، هیچ مجوز و اجازه ای نداشته. در ضمن مدت کوتاهی ۲۷۰ میلیارد تومان سپرده جمع کرده. به محض اینکه فهمیدیم شکایت کردیم و خوشبختانه بلافاصله اقدام شد. این اتفاق مشخص می کند مردم توجه به خطرها و ریسکهای این صندوقها ندارند.در دنیا تکلیف بانکها روشن است که تحت پوشش صندوق ضمانت سپرده ها هستند. به دلیل این نظارت، روی آنها محدودیت ایجاد می شود. مردم به صندوقهایی که بعضا تحت تاثیر عناوین متبرکه فعالیت می کنند اعتماد  نکنند. در وبسایت بانک مرکزی، صندوقهای مجاز و معتبر مشخص شده است چون نظارت بر عملکرد بانکها و موسسات مجاز، یکی از اصلی ترین وظایف ما است. ما نظارت می کنیم تا سپرده های مردم را از بین نبرند و تصمیمات غلط با آن نگیرند.

سیف گفت : من این صندوقها را به بهمن ها تشبیه می کنم که هر چه دیرتر به مانع برخورد می کنند، تخریب بیشتری دارند. مردم به نرخ های بالا توجهی نکنند چون این نرخها یعنی از بین رفتن سرمایه های مردم.

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور دربرنامه نگاه یک:

تشکیلات جدید نمی سازیم/ هماهنگی دستگاه ها و دریافت بازخوردها، اصلی ترین وظیفه معاونت اقتصادی است

دکترمحمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور دربرنامه نگاه یک از شبکه یک به بیان جزییات حوزه ماموریت خود پرداخت.

وی گفت: در دولت دوازدهم ثمره آرامش بازار و ثبات اقتصادی در کاهش تورم، ثبات بازار، نرخ ارز و رشد حاصل شده است. هماهنگی توسط ریاست جمهور برای پرش اقتصادی انجام می شود. ولی برای پیگیری و دنبال کردن هماهنگی، نیاز به معاون رئیس جمهور در امور اقتصادی نیاز است.

وی افزود: در معاونت اقتصادی اصلا دنبال تشکیلات جدید نیستیم. دستگاه های اقتصادی دارای اختیارات قانونی هستند. آنچه نیاز به هماهنگی بیشتر است و رئیس جمهور تشخیص می دهند، به معاونت اقتصادی محول می شود. بنابر اضافه شدن یک دستگاه به دستگاه های موجود نیست. دنبال پالایش مقررات و قوانین هستیم.

نهاوندیان تاکید کرد:جمعیت جوان ما، به مرحله ای رسیده که ورودی بازار کار ما سالانه یک میلیون نفر است. الان بالای ۳ میلیون نفر جویای کار داریم که کار پیدا نکرده. این پتانسیل پیشرفت کشور است. اگر بتوانیم بین این نیروی کار و بازار و سرمایه و تکنولوژی ارتباط برقرار کنیم این جهش در تولید را باعث می شود.

وی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی باید فراگیر باشد. اینطور نباشد که بخشهایی منتفع شوند  بخشهایی بی بهره بماند. فراگیر شدن رشد اقتصادی نگاه جدید اقتصادی و اجتماعی نیاز دارد. همزمان با تولید ثروت باید به توزیع عادلانه آن هم پرداخت. هدفگذاری کردیم در ۴ سال آینده فقر مطلق را از چهره جامعه حذف کنیم. یعنی ۱۰ میلیون نفر سطوح زیرین اقتصاد باید از زیر خط فقر بالا بیایند.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت : تصمیم گرفته شد میزان پرداختی به خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۳ برابر شود. اگر نگاه ویژه درباره کسانی که از رشد منتفع نشده اند، داشته باشیم به تعریف خود از رشد فراگیر خواهیم رسید.

نهاوندیان در ادامه گفت: خط فقر حداقلی از نیازهاست. حذف فقر یعنی کسی را زیر خط فقر نداشته باشیم. در ایران، یک و نیم دهک از ۱۰ دهک، زیر خط فقر هستند. عدد خط فقر هر سال متناسب با درآمد سرانه و معیشت، تعریف می شود. مسئول تعیین خط فقر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که هر سال این خط را تعیین می کند.

وی تاکید کرد: معاونت اقتصادی رئیس جمهور باید فرصتی به فعالان اقتصادی برساند که حرف خود را به بالاترین مسئولان اقتصادی بزنند. شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تشکیل شده و وزیر اقتصاد، رئیس این شوراست. معاونت اقتصادی بازتاب قوی تری از سیاستهای اقتصادی دولت را از منظر فعالان اقتصادی منتقل می کند. بازخورد فعالان بخش خصوصی در معاونت اقتصادی دنبال می شود. در اقتصاد دانش بنیاد و نوآور، ابتکارات به ذهن بخش خصوصی می رسد نه دولت. بر عکس گذشته که دولتها مبتکران بودند، نظریات جدیدمی گوید دولت فقط وظیفه دارد محیط را مساعد کند تا جوانان مبتکر نوآوری کنند.

وی گفت : کاهش مجوزها را وزارت اقتصاد دنبال کرد. این که چند جوان جمع شده اند کاری بکنند، نمی دانستند چقدر باید مراجعه کنند و چقدر مجوز بگیرند. ایده کاهش این مجوزها احصا شد و امیدواریم این در دولت دوازدهم مورد تصمیم گیری قرار گیرد. امیدواریم تصمیمات اصلی در ستاد اقتصاد مقاومتی گرفته شود و معاونت اقتصادی هم پیگیری کند موارد زودتر انجام شود.

وی افزود:باید در مبارزه با فساد از فعالان اقتصادی بخش خصوصی استفاده کرد. آنها بهتر از همه می دانند فساد کجا وجود دارد. اگر بتوانیم اعتماد آنها را جلب کنیم در صورت اعلام فساد، تشویق می شوند و نه تنبیه، باعث می شود به سالم سازی محیط بیشتر کمک کنیم.

نهاوندیان خاطر نشان کرد : ریشه بسیاری از فسادها متعلق به انحصار و رانت است. رقابت، حل اساسی این فسادهاست. باید به این تجربه رسیده باشیم هر جا حتی با توزیع حمایتی، انحصاری ایجاد کردیم، به سوءاستفاده رسیده ایم. راه حل عمومی و اصلی رقابت فضایی است، ولو در آغاز کار به برخی از منتفعان، خوش نیاید. اصلی مهمتر از اصل رقابت عادلانه و منصفانه برای مبارزه با فساد نیست. البته باید با فساد برخورد قضایی هم شود ولی بهترین پیشگیری، رقابتی شدن فضاست.

وی افزود: در دولت یازدهم یک مورد واگذاری به بخش خصوصی غیرواقعی نداشتیم. در دوره های قبل، برای پرداخت دیون دولت به برخی نهادها، واگذاری به عنوان رد دیون انجام شد. این با هدف سیاستهای اصل ۴۴ متناقض بود. در سیاستهای مقام معظم رهبری تصریح شده است باید وظیفه دولت بازتعریف شود و از تصدی گری خارج شده و سیاستگذار و تنظیم گر باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد به نیازهای کارگران بپردازد، گفت: مستمری بازنشستگان را بدهد و تکفل اجتماعی بیمه شدگان به بار سنگینی دوش دارد. دولت بخشی از دیون خود به این سازمان را به صورت کارخانه و مزرعه و پتروشیمی به این سازمان واگذار کرده. با این واگذاری از نظارت بخش دولتی محروم شده ایم و چابکی بخش خصوصی را هم از دست داده ایم. برخی واگذاری های هولدینگها به واحدهای بخش عمومی واگذار شده. وقت آن است که در این تصمیمات تجدیدنظر و بازنگری در تجربه واگذاری و خصوصی سازی کنیم.

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: واگذاری مدیریت تاکنون انجام نشده با وجودی که در قانون پیش بینی شده بود. این فرصت خوبی برای بالا بردن بهره وری است.

وی با اشاره به اینکه نظر ریاست جمهوری این است که اگر قرار است روشها اصلاح و بهره وری بالا برود فرقی ندارد در سازمان خصوصی سازی باشد یا در بخش خصوصی یا سازمان تامین اجتماعی، تاکید کرد: اصل کار، اصلاح روشهای مدیریتی است که به بازار و رقابت نگاه می کند. در ماه های آینده شاهد اصلاحات مدیریتی در این واحدها خواهید بود.

نهاوندیان گفت: ۹۵۰ هزار شغل سالانه به شرط سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری فقط پول دادن نیست. پول مهم است، ولی این منابع باید از جاهای مختلف فراهم شود. احساس امنیت برای سرمایه گذاری مهمتر از خود سرمایه است. ما در منطقه تنها نیستیم. کشورهای همسایه هم می خواهند سرمایه آنجا بنشیند. ما در رقابت بین المللی باید به سرمایه گذار نشان دهیم ایمن ترین فضا و سودآورترین فضا برای سرمایه گذاری ایران است.

وی گفت : پس از برجام، در مطالعات موسسات مشاوره بین الملل ایران به عنوان یکی از سودآورترین اقتصادهای بالقوه جهان معرفی می شود. ولی بالقوه ها باید تبدیل به بالفعل شود. رئیس قوه قضاییه تصریح کردند در بحث امنیت اقتصادی آماده همکاری هستند. در جلسه اخیر سران سه قوه همدلی و همگامی در احساس امنیت اقتصادی بحث اصلی بود. امنیت و آزادی اقتصادی مهم است. جوانان نباید احساس کنند برای هر کاری باید برود اجازه بگیرد. آزادی، امنیت و آرامش اقتصادی، لازمه پیشرفت است.در آرامش اقتصادی کارنامه خوبی داریم که نمونه اش آرامش در بازار ارز و کالاها است. باید اینجا گفت که کاهش تورم با ارزانی فرق دارد.

وی با اشاره به اینکه در ۴ سال گذشته متوسط درآمد و حداقل درآمد کارمندان دولت بیش از دو برابر شد، خاطر نشان کرد: ولی در ۴ سال فقط ۵۷ درصد تورم را دیدیم. لازمه اشتغال بالای ۹۵۰ هزار شغل، دادن پیامهای لازم به سرمایه گذاران است.

وی افزود: نسبت تحقق شروط، باید در تقنین صورت گیرد. برخی قوانین باید اصلاح شود. مجلس هم استقبال می کند. مقداری در قوه قضاییه است. رسیدگی به دعاوی اقتصادی مسئله مهم است. باید تسهیل در رسیدگی به پرونده های اقتصادی شود. فعال اقتصادی باید احساس کند فضای رسانه ای مساعد است. نباید نگران شود حسن شهرت او با یک کلمه که بیان می شود، از بین برود. این که اعتماد به یک بنگاه اقتصادی با یک فضای رسانه ای خراب نشود مهم است.

وی یادآور شد: در سیستم بانکی سوءعملکرد دو سه موسسه غیرمجاز، داشت به کل اعتماد به سیستم بانکی آسیب می زد. با روشنگری ها و تصمیمات و اقدامات حساب دارایی های همراه با آلودگی از مجموعه سیستم بانکی جدا شد. برای هر یک از موسسات مالی برنامه زمان بندی تعیین شده و سپرده گذاران مرحله به مرحله سپرده شان را دریافت می کنند. حکم اینها به تناسب میزان انحراف و تخلف، متفاوت است. نمی شود از منابع کل مردم برای یک جای خاص بی حساب و کتاب صرف کنیم. تعیین تکلیف شده و تکلیف در حال اجراست.

وی تاکید کرد: جنبه سلبی تحریمها این بود که مثلا جلوی کشتیرانی ایرانی را گرفته بودند. یعنی کشتیها قادر به پهلوگرفتن در بنادر دنیا نبود. ظرفیت بالایی از ناوگان عظیم ما، معطل مانده بود. به محض برجام، این منع برداشته شد و کشتیها شروع به حرکت کردند. الان بنادر ما فعال است و با سرمایه گذاری جدید، سهم خود را در حمل و نقل دریایی منطقه بازپس خواهیم گرفت. بیمه تجاری و اتکایی ما در تحریمها متوقف شده بود. پس از برجام، شرکتها شروع به بیمه کردند. بازارهای دنیا روی صادرات ما بسته بود، منع ها پس از برجام برداشته شد.

نهاوندیان گفت : صادر کنندگان قادر به انتقال پول خود نبودند. نمی توانستند پول خود را در خارج از کشور خرج خریدهای مدنظر خود کنند. الان این انتقالها راه افتاده. سوئیفت زمانی راه افتادن آن سوژه شده بود!چرا پول حاصل از فروش نفت به داخل منتقل شود؟ این پول باید در اختیار سیستم بانکی ما قرار گیرد. ژاپن از ما نفت می خرد، ارزش در اختیار بانک مرکزی و وزارت نفت قرار می گیرد و از آن محل، نیازهای کشور فراهم می شود.

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت:  ارز برای تامین مالی سرمایه گذاری یا تامین واردات است. ارز ما مشمول انسداد بود. برخی خریداران پول ما را نگه می داشتند و به اتکای پول خودمان، برای فاینانس پروژه ها به ما پول می دادند و ما مجبور بودیم سود هم بدهیم! این محدودیتها کاملا برداشته شده است.الان دیگر به روشهای حواله پول که بسیار پرمخاطره بود، نیست. ارز حاصل از فروش نفت در اختیار بانک مرکزی است و این صحیح نیست که پول نفت دریافت نمی شود.

وی با اشاره به اینکه  امضای توافق برای دریافت خط اعتباری ۸ میلیارد یورویی با کره، به معنای این است که توسعه تولید در ایران می تواند از منابع خارجی هم استفاده کند،افزود: این پول قرار نیست خرج کالای مصرفی شود. دریافت این خط به معنی این است که طرح دارای توجیه اقتصادی، دیگر متکی به سرمایه داخلی نیست.

نهاوندیان گفت : دسترسی به منابع مالی بین الملل که با کره ای ها شروع شد و با چین و ایتالیات و دیگر کشورهای اروپایی مذاکره شده، به این معناست که امکان استفاده مثبت و درآمد فراهم شده است. حالا تحرک ما را می طلبد. یک مرحله برداشتن موانع بود. حالا کار ایجابی آغاز شده که شریک خارجی بگیریم از بازار و فناوری خارجی استفاده کنیم. اگر کوتاهی کنیم، دیگر تقصیر ماست.

وی افزود: حساب آمریکا با بقیه دنیا فرق می کند. با آمریکا رابطه سیاسی نداریم. نباید خطا کنیم و آمریکا را با اروپا در یک خط قرار دهیم. این شرایط نامساعد بود که باعث شد دشمنان یک جبهه علیه ایران درست کنند. الان بعد از برجام، اروپا مقابل آمریکا ایستاده. دولت آمریکا حرفهای بی پایه ای علیه برجام می زند ولی اروپایی ها جواب او را می دهند.

وی تاکید کرد: تردید در این نکنید اگر آمریکا جاهلانه تصمیم غلطی بگیرد دیگر نمی تواند تصور کند اروپا از این تصمیم پیروی خواهد کرد. این توفیق ایران است که جبهه ضد ایرانی را در هم شکسته و آمریکا احساس تنهایی و انزوا می کند. آمریکا هنوز دنبال سیاستهای خصمانه علیه ما است.

وی افزود: یکی از شگردها برای تضمین سهم از بازار صادراتی، این است که خود آنها را در سرمایه گذاری دخیل کنیم. این ترفند موفقی است که چینی ها تجربه کردند.  جذب سرمایه خارجی، تضمین بازار خارجی است.

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت:جزء قرارداد تولید خودرو  این بود که یک سوم تولیدات باید صادر شود و دسترسی به فناوری جدید انجام شود. یکی از فواید سرمایه گذاری خارجی دسترسی شما به تکنولوژی روز شرکاست. دغدغه های تولید کنندگان در جلسات طولانی مورد بررسی قرار می گیرد.

تجلیل رییس جمهور از خانواده شهدای دولت و برگزیدگان دستگاههای برتر در جشنواره شهید رجایی

سیزدهمین جشنواره شهید رجایی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و با هدف تقدیر از تلاشگران عرصه خدمت به مردم شریف ایران اسلامی با شعار توسعه و پیشرفت ایران اسلامی با تقویت وحدت و عزت ملی در سایه آزادی، امنیت و آرامش در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رییس جمهور از خانواده ٥ شهید دولت، شهیدان محمد جواد تندگویان، سید موسی نامجو، موسی کلانتری، محمود قندی و حسن عباسپور و برگزیدگان و دستگاههای برتر جشنواره شهید رجایی در سال ٩٦ که بر اساس نتایج ارزیابی های انجام شده از عملکرد سال ٩٥ آنها انتخاب شده اند با اهداء لوح و تندیس جشنواره، تقدیر کرد.

بر این اساس وزارت امور اقتصادی و دارایی ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان ملی استاندارد، سازمان بهزیستی کل کشور و گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان ١٠ دستگاه برتر در سیزدهمین جشنواره شهید رجایی برگزیده و از سوی رییس جمهور مورد تقدیر قرار گرفتند.

معاون سیاسی وزیر کشور :

لایحه جامع انتخابات به کمیسیون سیاسی دولت ارسال شد/ تعامل با شورای نگهبان و تلاش برای انتخابات تمام الکترونیک

علی اصغر احمدی افزود: آخرین اصلاحیه لایحه جامع انتخابات را پس از رفت و برگشت هایی آماده کردیم و همین امروز به کمیسیون سیاسی دولت ارسال شد که در آن، یک بار دیگر آنچه را که مد نظر کمیسیون بود و شامل نظرات اصلاحی می شد، را گنجاندیم که انشاء الله این مساله بالاخره به سرانجام برسد.

وی افزود: علی القاعده وزارت کشور حتما خود را برای حدود دو سال آینده و انتخابات مجلس شورای اسلامی آماده می کند تا مقدمات آن را فراهم کند و این به معنای یک کار تشکیلاتی است و نه این که در فضای جامع بخواهیم وارد این بحث شویم. منظور تمهید مقدمات، اصلاح قانون، آئین نامه ها و روش هاست.

احمدی گفت: البته تلاش خواهد شد در تعامل با شورای نگهبان، با کمک دولت بتوانیم به سمت انتخاباتی تمام الکترونیکی حرکت کنیم . این حتما آرزوی ماست و دلمان می خواهد که حتما انجام شود ولی باید بپذیریم که دولت در این روند به ما کمک کند و هم نظرات شورای نگهبان را تامین کنیم که انشاء الله در آینده بتوانیم از یک انتخابات تمام الکترونیکی بهره ببریم و مردم ما شاهد آن باشند.

**اولویت های وزارت کشور در حوزه احزاب و تقسیمات کشوری

وی در عین حال در خصوص اولویت های وزارت کشور در حوزه معاونت سیاسی در دولت دوازدهم گفت: حوزه معاونت سیاسی وزارت کشور، یک کار بسیار برجسته و مشخص را دنبال می کند؛ یک حوزه سیاسی و احزاب است؛ مانند انتصاب استانداران، فرمانداران، بخشداران و همچنین کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب، جلسات با احزاب، تقویت احزاب که حتما در ظرف قانونی در برنامه است و باید تلاش کنیم رقم بخورد.

احمدی ادامه داد: نکته دوم هم در حوزه تقسیمات کشوری است که علی القاعده یک سری مطالباتی در کشور وجود دارد صرف نظر از لایحه جامع تقسیمات کشوری ولی به طور مشخص اگر جایی بر اساس قانون ، ظرفیت از روستا به شهر شدن و از دهستان به بخش تبدیل شدن و یا از بخش به شهرستان تبدیل شدن داشته باشد در دستور کار است که در حوزه اداره کل مربوطه دنبال خواهد شد.

**ارزیابی استانداران، فرمانداران و بخشداران برای تغییرات مدتهاست آغاز شده / نه عزلی داریم و نه برکناری

معاون سیاسی وزیر کشور در عین حال در خصوص تغییر استاندراران، فرمانداران و بخشداران گفت: خارج از همه تعارفات؛ در این که حسب نظر رییس جمهور و وزیر کشور مدت هاست کار ارزیابی استانداران، بخشداران و فرمانداران از این که زحمات زیادی متحمل شده اند تشکر می کنم اما به طور طبیعی ممکن است برخی از این عزیزان به لحاظ طول مدت خدمت واقعا در شرایط کامل بازنشستگی باشند، ممکن است ظرف مدیریتی شان در منطقه ای به پایان رسیده باشد و ممکن است بعضی خودشان نخواهند ادامه همکاری دهند.

**مشورت وزیر کشور با رئیس جمهوری در خصوص تغییرات / تغییر و تحول یک امر طبیعی است

وی ادامه داد: با ذکر این مطلب که اصطلاحا نه عزلی داریم و نه برکناری اما مدت هاست کار ارزیابی انجام شده و پیشنهادهایی به وزیر کشور تقدیم شده علی القاعده باید ما این مسیر را طی کنیم. البته وزیر کشور گفته است تا پایان شهریور و این به منزله آن نیست که همه مسایل در آنجا نقطه پایان باشد. نه. تغییر و تحول یک امر طبیعی است و در این لحظه، قالب کلی همراه با نقطه نظرات برای وزیر کشور تقدیم شده است و علی القاعده وزیر کشور مشورت هایی با رئیس جمهوری باید داشته باشد. امیدوارم کار به گونه ای باشد که نفع کشور و مردم در آن باشد.

**امیدوارم مدت زمان تغییرات طولانی نشود

وی بدون ورود به استان و استانداری خاص در این راستا اظهار داشت: مدیران ما باید تا آخرین لحظه کار خود را بکنند و اصطلاح عامیانه که جایگاه مدیر را نباید شل کرد و تا زمانی که پیشنهاد یک استاندار قطعی نشده و به دولت نرفته باشد و مصوب نشود طرحش را به لحاظ مدیریتی به مصلحت نمی دانم. امیداست خیلی طولانی نشود و آنچه نفع مردم است رقم بخورد.

احمدی افزود: مورد به مورد عمل خواهد شد. ممکن است به بعد مهر ماه هم کشیده شود. مدیریت این نیست که همه چیز را محدود به زمان کنید. باز هم نمی گویم در فاصله زمانی شهریور و مهر اما امیدواریم خیلی طولانی نباشد.

وزیر اطلاعات خبر داد؛

اشراف اطلاعاتی بر حرکت‌ها ی جریان‌های تروریستی در منطقه

 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات اظهار داشت: یاد شهدای گرانقدر رجایی و باهنر را گرامی می‌داریم، و برای همه خدمتگزاران نظام توفیق خدمت خالصانه به مردم را داریم.

وی افزود: دلیل حضور امروز ما در شهریار از دو جهت است؛ از یک سو به جهت نماینده ی این منطقه در مجلس خبرگان رهبری و از سوی دیگر به خاطر مسئولیتی است که در وزارت دارم.

وزیر اطلاعات با اشاره به هدایت ‌های امام سجاد(ع) عنوان کرد: بعد از شهادت امام حسین (ع) بسیاری حتی جرأت رفتن به در خانه امام سجاد (ع) را نداشتند؛ اما هدایت و راهنمایی‌های امام سجاد(ع) سبب شد که با گذر از دوران خفقان، مردم بتوانند در مسیر تعالیم دینی ورود کنند، تا جایی که تا پایان زندگی گُهربار خود بیش از ۱۷۰ مجتهد را تربیت کردند.

دکتر علوی با بیان اینکه نمونه ی بارز مشی  اهل‌بیت در عصر کنونی، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است تصریح کرد: بعد از امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) بیش از ۸۰۰ مجتهد را آموزش دادند، که پس از آن زمینه برای ایجاد آموزشگاه بزرگ و تربیت ۴ هزار شیعه در نزد امام صادق(ع) فراهم شد.

وی با اشاره به ضروت حرکت در مسیر اهل بیت بیان کرد: هیچ‌گاه نباید از ائمه جلو زده و یا از آن‌ها عقب ماند؛ بلکه همواره باید در کنار اهل بیت حرکت کنیم تا همچنان در مسیر عزّت و اقتدار باشیم.

وزیر اطلاعات ادامه داد: در زمان کوتاه ریاست‌ جمهوری شهید رجایی و نخست‌وزیری شهید باهنر که در محضر رهبر معظم انقلاب بودیم، آن‌ها تمام این مسئولیت‌ها را باری بر دوش خود می‌دانستند که وسیله برای خدمت به مردم است.

دکترعلوی با بیان اینکه هر مسئولیتی که در مسیر خدمت به مردم و گره‌گشایی باشد، ارزشمند است تصریح کرد: این جایگاه‌ها و مسئولیت‌ها گذرا است و این را همه باید بدانیم که هر آنچه آفریده شده است برای عموم مردم است، پس اگر مسئولیتی بر دوش فردی نهاده می‌شود، صرفاً امانتی است که با خدمت به مردم، محبت و گره‌گشایی مردم می‌توان آن را ارج نهاد.

وی همچنین ضمن اشاره به اینکه جمهوری اسلامی وظیفه دارد تا امنیت، اشتغال و آرامش را برای شهروندان خود فراهم کند گفت: مسئولیت اگر وسیله‌ای برای منیّت باشد، هیچ ارزشی ندارد، که در این مورد حضرت علی(ع) به مالک می‌فرماید که بر رعیت محبت و لطف داشته باش، و همه مردم اعم از اینکه هم کیش تو باشند و یا نباشند، از حقوق شهروندی برخوردارند.

وزیر اطلاعات افزود: دولت اسلامی از آغاز هم وظیفه‌اش بر همین اساس بوده است، و همه ی دولت‌ها تا به امروز این تلاش را داشته‌اند که البته در این میان برخی دولت‌ها وضع‌شان بهتر بوده و انتظار خدمت بیشتری هم وجود داشته؛ همچنان که در دولت دوازدهم نیز با وجود مشکلاتی که در زمینه ی مباحث اعتباری وجود دارد، خدمات خوبی ارائه شده است.

دکترعلوی با اشاره به پیشرفت کشور در حوزه ی ریلی و پالایشگاهی گفت: با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودیم، پول‌هایمان را نمی‌دادند، کشتی‌های ما اجازه کناره‌گیری در بسیاری از بنادر را نداشتند، و بسیاری از کشورها کالا به ما نمی‌فروختند؛ تا زمانی که دولت یازدهم روی کار آمدند و با تدابیری که اندیشیده شد شاهد پیشرفت‌هایی در حوزه ی  ریلی و پالایشگاهی بودیم.

وی با بیان اینکه با شلوغ بازی کاری انجام نمی‌شود عنوان کرد: با تدبیر و مدیریت کار است که می توان اقدامات مفیدی انجام داد، در چهار سال گذشته موانع گسترده‌ای از پیش روی کشور برداشته شد، و البته کار سختی بود؛ اما دولت یازدهم توانست این مهّم را به سرانجام برساند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: امیدواریم کشور همچنان در مسیر پیشرفت قرار بگیرد و همچنان عزّت‌مند و مقتدر به سوی اهداف خود پیش رود، که البته این مهّم لازمه‌ای دارد که در ابتدا وحدت، تعاون و دست به دست هم دادن است، و البته انتقاد هم خوب است؛ انتقاد در کنار بیان محسنات است که می‌تواند مؤثر واقع شود.

دکترعلوی با اشاره به ضرورت وحدت و همدلی اظهار داشت: لازم است همه تحت امر یک فرمانده که همان رهبر معظم انقلاب و ولی همه ی ما هستند، دست در دست هم کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهیم، و این را باید دانست که هر ملّتی که با یکدیگر اتحاد داشته باشند و با یکدیگر نزاع نکنند، از حرکت باز نخواهند ماند و در مسیر پیشرفت قرار خواهند گرفت و اگر بخواهیم عزّت و بزرگی داشته باشیم، باید اختلافات را کاهش داده و وحدت داشته باشیم تا به بهترین‌ها دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به موفقیت دولت یازدهم در دو حوزه ی  امنیت و سلامت عنوان کرد: همه ی  ما سرباز یک ولی هستیم، و باید در کنار هم قرار بگیریم تا رشد، توسعه  ی عمرانی، رفاهی و خدماتی را به خوبی به عموم مردم ارائه کنیم، و این را باید گفت که دولت یازدهم در دو حوزه  ی امنیت و سلامت خوش درخشید، که این را مدیون همّت و هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عج) و دستگاه‌ها و نهادهای درمانی و بهداشتی هستیم.

وزیر اطلاعات بیان کرد: در عرصه امنیتی به ۱۲۰ تیم ضربه وارد کرده‌ایم، و همچنان نیز با دقت در حال حاضر به دنبال وارد کردن ضربه به برخی از این تیم‌ها هستیم، که اکنون اشرافی خوبی بر حرکت‌های جریان‌های تروریستی در منطقه داریم، و تحرکاتشان کاملاً رصد می‌شود و در زمان لازم ضربات مهلکی به این افراد زده خواهد شد.

دکترعلوی در پایان با بیان اینکه سر سوزنی بر سر پیشرفت، سرمایه‌گذاری، نوآوری‌ها، ارتقاء و آرامش کشور با دشمن مصالحه نخواهیم کرد افزود: مردم این شهرستان‌ها با همت مسئولان و خود مردم باید بیش از پیش رشد پیدا کند، و با توانی که وجود دارد قطعاً شاهد رشد مدیریت مطلوبی در کشور خواهیم بود.

معاون اول رييس جمهور از مهندس سيد حسين مرعشي عيادت كرد

معاون اول رييس جمهور با حضور در يكي از بيمارستان هاي تهران از مهندس سيد حسين مرعشي معاون اسبق رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري عيادت كرد و از نزديك در جريان روند درمان و آخرين وضعيت پزشكي وي قرار گرفت.

دكتر جهانگيري كه توسط دكتر قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي همراهي مي شد؛ ضمن آرزوي سلامتي و بهبود كامل براي مهندس مرعشي، شفاي عاجل وي را از خداوند متعال خواستار شد.

معاون اول رئيس جمهور همچنين ابراز اميدواري كرد كه مهندس مرعشي با به دست آوردن بهبودي كامل خويش بتواند كماكان در خدمت نظام و كشور باشد.

گفتني است، سيد حسين مرعشي از فعالان سياسي و عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي به دليل عمل جراحي قلب در يكي از بيمارستان هاي تهران بستري شده است. وي در كارنامه سياسي و مديريتي خود علاوه بر معاونت رييس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري در دولت اصلاحات، رئيس دفتر رئيس جمهور در دوران رياست جمهوري آيت الله هاشمي رفسنجاني، دو دوره نمايندگي مردم كرمان در مجلس شوراي اسلامي و استانداري كرمان را نيز دارد.

قاسمی: سخنان وزیر خارجه امارات در خصوص نقش منطقه ای ایران نادرست و توهم آمیز است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان روز گذشته وزیر خارجه امارات عربی متحده در ارتباط با نقش منطقه ای کشورمان، آن را نادرست، غیرسازنده و توهم آمیز خواند.

بهرام قاسمی افزود: متاسفانه ابوظبی در سالهای اخیر به دلیل اتخاذ سیاست های ماجراجویانه و فراتر از ظرفیت های خود، مشکلات زیادی را در منطقه ایجاد کرده است.

وی به مشارکت امارات متحده عربی در جنگ و خونریزی ظالمانه و تلاش برای اشغال بخش هایی از قلمرو کشور یمن، مداخله در لیبی و همچنین تحریک دولت های منطقه برای محاصره و تحریم کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: کشور امارات متحده عربی لازم است به این سیاست های مخرب، ناکارآمد و تنش زا خاتمه دهد./907/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات