۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۲
کد خبر: ۵۲۲۸۳۶
حجت الاسلام پور سید آ‌قایی:

خلاصه کردن مهدویت در پاسخ به شبهات ظلم به این اندیشه است

رییس مؤسسه آینده روشن انتظار را زمینه سازی برای ظهور تعریف کرد و گفت: خلاصه کردن انتظار و مهدویت در مبارزه با بهائیت و پاسخگویی به شبهات دیگران ظلم به این اندیشه است.
حجت‌الاسلام پور سید آقایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مسعود پورسید آقایی رییس مؤسسه آینده روشن شامگاه دوشنبه در مراسم افتتاحیه نخستین دوره سطح 4 تخصصی مهدویت مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قم با بیان این که مؤسسه آینده روشن از سال 83 به قصد تأسیس سطح 4 در حوزه های علمیه آغاز به کار کرد، گفت: این خواسته ما خیلی دیر به ثمر نشست.

وی افزود: مرکز تخصصی مهدویت هم پایه گذاری شد که بنده مدیر مؤسس آن بودم و مجوز سطح 3 را آنجا گرفتیم و برنامه ها و درس ها آمده و برقرار شد، به دلیل فقر شدیدی که در عرصه مهدویت بود می طلبید چندین مؤسسه پژوهشی در این راستا وارد فعالیت شوند، از همان موقع هیأت علمی متشکل از فضلا و اساتید حوزه علمیه قم و برخی از شخصیت های برجسته انقلابی تشکیل شد که در نظام اثرگذار هستند.

حجت الاسلام پورسیدآقایی از آیت الله مؤمن، آیت الله اراکی، حجج اسلام والمسلمین ابوترابی، اختری، لواسانی و آقایان سرلشکر فیروزآبادی و احمدی مقدم به عنوان هیأت امنای مؤسسه آینده روشن نام برد و اظهار داشت: از رهنمودهای این جمع همواره استفاده شده و این بزرگان مؤسسه را یاری می کردند.

وی ادامه داد: سطح 4 مؤسسه بسیار طولانی شد و 3 سال طول کشید، سرفصل ها و مواد خام این عرصه فراهم شد، مشکلات مالی داشتیم که با کمک اعضای هیأت امنا سعی کردیم برطرف شود، سال گذشته مجوز سطح 4 را از حوزه علمیه گرفتیم و با شاخص های بسیاری دقیقی که داشتیم یک دوره امتحان برگزار کردیم که تنها یک نفر قبول شد، سعی کردیم افرادی حضور پیدا کنند که علاقه به پژوهش داشته باشند؛ از این رو سال گذشتهبا وجود اصرار بر قبول کردن بقیه افراد بود اما دوره را تشکیل ندادیم.

رییس مؤسسه آینده روشن با بیان این که امسال مجددا امتحان برگزار شد و کسانی که در امتحان بسیار دقیق و مصاحبه علمی قبول شدند مورد پذیرش مرکز بودند، ابراز داشت: یکی از شاخص های مهم ما هماهنگی با انقلاب و روحیه انقلابی داشتن است، همانگونه که رهبر انقلاب تأکید دارند که حوزه ها باید اینگونه باشند.

وی عنوان کرد: قبل از مراسم افتتاحیه نخستین جلسه کلاس سطح 4 برگزار شد و امیدواریم افراد مدافع حریم ولایت و امام زمان(ع) تربیت شوند که امروز به شدت از نظر دفاعی و تهاجمی نیازمند هستیم، امروز هجمه های سنگینی به بحث مهدویت انجام می شود.

حجت الاسلام پورسید آقایی خاطرنشان کرد: یک بحث دفاع وجود دارد که باید با جدیت انجام شود اما اصل اندیشه مهدویت را یک اندیشه مهاجم می دانیم، اندیشه و مکتب تشیع مهاجم است، باید از آموزه ها در عرصه اندیشه راهبردی، تمدن سازی و ترسیم افق چشم انداز استفاده شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه اندیشه ای که همطراز اندیشه رسالت و نبوت است به خوبی ترویج نشده است، بعد از توحید اندیشه ای همسنگ مهدویت مگر اندیشه رسالت و نبوت نداریم، اما چرا درباره این اندیشه کم گذاشته ایم و در لاک دفاع فرو رفته ایم، همواره شبهه مطرح کرده اند و جواب دادیم اما نگفتیم این مسأله راهبرد نظام در عصر غیبت است.

رییس مؤسسه آینده روشن با بیان این که انتظار زمینه سازی برای ظهور است، گفت: خلاصه کردن انتظار و مهدویت در مبارزه با بهائیت و پاسخگویی به شبهات دیگران ظلم به این اندیشه است، در دانشگاه عالی دفاع ملی به همت سرلشکر فیروزآبادی تمام رشته های دکتری دو واحد دکترین مهدویت دارند.

وی افزود: دکترین مهدویت نگاه راهبردی به اندیشه مهدویت است و فقط شامل سخنان احساس برانگیز و یک خواب و رویا بیان کردن نیست، پاسخ دغدغه رهبر انقلاب در زمینه جامعه ایرانی اسلامی، جامعه ای منتظر است که باید خود را به سطح لازم برای ظهور برساند.

حجت الاسلام پورسید آقایی با بیان این که چندی است که در ایام نیمه شعبان فضلای حوزه به کشورهای خارجی دعوت می شوند به گونه ای که نمی توانیم همه را پاسخ دهیم، اظهار داشت: همایش های بسیار مهمی برگزار می شود و دیگران حرف می زنند اما از حوزه علمیه یک نماینده نداریم، در این زمینه باید مهاجم باشیم چون حرف های مکتب تشیع بسیار غنی است.

وی ادامه داد: باید مطالب برای مردم جامعه و جهان مطرح و تبیین شود، این اندیشه باید با زبان هنر هم بیان شود، در حال حاضر سه مجله داریم که دو مجله علمی پژوهشی هستند، یکی مشرق موعود است که شماره 42 و 43 آن منتشر شده است، ما تا دو شماره آینده این مجله را هم بسته ایم؛ مجله علمی پژوهشی باید 7 مقاله ارائه دهد و برخی چند سال عقب هستند، ما حدود 15 مقاله چاپ می کنیم و تا دو سه شماره آینده بسته شده است.

رییس مؤسسه آینده روشن با بیان این که هیأت علمی هفته ای دو جلسه برگزار می کند، ابراز داشت: یک مجله علمی ترویجی داریم که پژوهش های مهدوی است، یک مجله علمی پژوهشی دیگر به نام عصر آدینه با رویکرد هنر موعود داریم، همچنین برای کودک و نوجوانان به صورت ماهانه مجله هایی منتشر می شود.

وی عنوان کرد: همایش دکترین مهدویت را داریم که به صورت سالانه و بین المللی با رویکرد اندیشه مهدویت برگزار می شود، در این همایش نگاه راهبردی به اندیشه مهدویت بررسی و مجموعه مقالات آن در چند جلد چاپ می شود، این همایش دو روزه سال ها در سالن اجلاس سران و صداوسیما برگزار می شد اما به درخواست آیت الله العظمی مکارم شیرازی دو سال است که در قم برگزار می شود.

حجت الاسلام پورسید آقایی خاطرنشان کرد: غالبا همایش با مرجعیت آغاز و با مرجعیت ختم می شود، چهار کمیسیون در این همایش برگزار می شود، با دانشگاه ها و مراکز حوزوی مختلف اگر ظرفیت پژوهش ها را داشته باشند  ارتباط داریم.

وی اضافه کرد: این مباحث در شبکه های سیما و شبکه جهانی پخش زنده شده و مورد استفاده قرار می گیرد، ما در گام های اول بوده و هنوز خیلی کار داریم، ما نخستین مرکز حوزوی هستیم که هیأت علمی داریم و هیچ مرکز تخصصی در حوزه هیأت علمی ندارد، البته هیأت علمی ما همانند دانشگاه ها نیست که حقوق بالا داشته باشد.

رییس مؤسسه آینده روشن با بیان این که مراکز تخصصی باید هیأت علمی داشته باشند، گفت: حق التدریس بودن مشکلی را حل نمی کند و با توجه به عرصه های گسترده ای که وجود دارد تمام وقت در حوزه های لازم فعالیت شود؛ زمانی خبرگزاری داشتیم اما به دلیل مشکلات مالی به پایگاه خبری تبدیل شده است.

وی افزود: سعی داریم با بضاعت موجود عرصه های گوناگون تبلیغی را پوشش دهیم، رهبر انقلاب تأکید دارند که اندیشه مهدویت با زبان هنر بیان شود، از این رو با وجود این که این رویکرد در مؤسسات علمی پژوهشی باب نیست اما معاونت فرهنگی هنری را در مؤسسه راه اندازی کردیم که هم مجله آن را داریم و هم این که تا کنون 4 فیلم ساخته ایم و سعی داریم که فعالیت های فرهنگی هنری گسترش پیدا کند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات