۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۵۲۲۸۶۸
چند خبر کوتاه سیاسی؛

وزرا خود را وقف کشور کرده و مسائل اقتصادی را خارج از بحث‌های سیاسی حل کنند

وزرا خود را وقف کشور کنند، شرایط برای استفاده بخش خصوصی از تسهیلات مالی خارجی فراهم شده است و فرآیند قانونی حقوق‌های نجومی انجام شده یا در حال انجام است بخشی از عناوین اخبار کوتاه سیاسی هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (دوشنبه، 13 شهریور) در جمع کارکنان مجلس در تالار مشروطه ضمن تبریک فرارسیدن عیدغدیرخم و قدردانی از کارکنان مجلس برای برگزاری مراسم باشکوه تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در مجلس و جلسات رأی اعتماد به کابینه گفت: مراسم تحلیف این دوره، ویژگی هایی ارزشمند برای کل نظام داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شرایط منطقه دچار آشفتگی است، عنوان کرد: بسیاری از کشورهای اسلامی دچار معضلات امنیتی و تروریستی هستند و در این میان درباره موضوع فلسطین که برای مسلمانان بسیار مهم بوده در نگاه برخی سیاستمداران غفلت صورت گرفته است.

وی افزود: برخی کشورهای قدرتمند منطقه ای و فرامنطقه ای خیالاتی داشتند تا با مانورهای سیاسی این موضوع را القا کنند که ایران دچار انزوای سیاسی شده و حتی برای این موضوع هزینه هم پرداخت می کنند تا بگویند ایران به خاطر نوع مواضع خود در قبال فلسطین، سوریه، یمن، بحرین و مبارزه با تروریسم منزوی شده و القا کنند که کشورهای جهان مواضع ایران را نمی پسندند.

*ترجمه اراده ملی در صحنه دیپلماسی با برگزاری مراسم تحلیف

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مسائل منطقه ای برای بسیاری از کشورها جدی است، اظهار داشت: تغییراتی که در دولت آمریکا ایجاد شده و اظهارات اخیر ترامپ نسبت به مواضع هسته ای ایران و نقش آفرینی ایران، بر این اساس بود تا القا کنند، ایران در کنجی قرار دارد، اما مردم با حضور باشکوه در انتخابات شورآفرینی کرده و پاسخ محکمی با صف های طولانی وبی سابقه خود به آنها دادند از این رو کار اصلی را مردم کردند که با رهنمودهای مقام معظم رهبری صورت گرفت.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با یادآوری این مطلب که هوشیاری سیاسی مردم بسیاری از امور را پاسخ داد، بیان کرد: ترجمه هوشیاری در میدان دیپلماسی نیاز به بیان با زبان و منطق داشت که مجلس در این راستا با برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری و دعوت از مسئولان عالیرتبه کشورها ترجمه اراده ملی در صحنه دیپلماسی را رقم زد.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس صرفاً در کمتر از یک ماه تدارک برگزاری مراسم تحلیف انجام شد، عنوان کرد: سازمان اداری و تشکیلاتی مجلس صرفا برای رتق و فتق امور عادی مجلس است لذا کمیته های مختلفی تشکیل شد و کارکنان مجلس کار ارزشمندی را با برگزاری مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ پارلمان ایران انجام دادند.

لاریجانی با بیان اینکه بعد از حوادث تروریستی اخیر در ساختمان مجاور مجلس، نگرانی هایی برای برخی وجود داشت، ابراز کرد: در این امر با دقت و روش حرفه ای و با کمک نیروهای سپاه پاسداران و حفاظت و همچنین ناجا، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کار به درستی انجام شد و بخش های اجرایی دیگر نیز با انضباط عمل در حوزه تشریفات، روابط عمومی و تبلیغات سایر بخش ها به صورت سنجیده عمل کردند.

رئیس قوه مقننه ایجاد هماهنگی میان بخش های مختلف داخلی و خارجی را از مهم ترین قسمت های کار دانست و گفت: در این خصوص وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری در همکاری که با مجلس داشتند هماهنگی موقرانه ای را با سایر کشورها صورت دادند همچنین معاونت اجرایی مجلس، حوزه ریاست و حراست کار ماندگاری را از خود بر جای گذاشتند تا بسیاری از مسائل به خصوص محدودیت جا در صحن علنی مجلس برطرف شود.

وی در ادامه استقبال کشورهای مختلف از دعوت جمهوری اسلامی برای حضور در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را از نکات مهمی دانست که به علت احترام به ملت ایران، روش سیاسی و مردمسالاری در کشورمان بود و افزود: در منطقه کمتر کشوری دارای دموکراسی عمیق است؛ برخی کشورها پارلمان ندارند یا اگر دارند امرا و سلاطین آنها، عزل و نصب را انجام می دهند و حتی اگر دموکراسی باشد امنیت نبوده و یا خلاءهای دیگری وجود دارد که در چنین شرایطی حضور این تعداد از مسئولان عالیرتبه خارجی در مجلس ایران نشان دهنده احترام آنها به ما است.

*حضور همزمان جریان‌های فلسطین و کشورهای مخالف آنها در مجلس

لاریجانی با اشاره به قدمت و سابقه تاریخی ایران گفت: مسئولان سایر کشورها کهن بودن و قدمت ایران را می فهمند لذا می دانند ما حکومتی قدیمی هستیم که از گذشته دور مبتنی بر دموکراسی زیسته ایم لذا حضور آنها و پذیرش دعوت ما به علت احترام به منش سیاسی ملت ایران بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در جمهوری اسلامی دموکراسی را با تفسیر و تبیین خودمان دنبال کردیم، بیان داشت: ما هنوز هم از فلسطین حمایت می کنیم چنانچه در مراسم تحلیف نیز بسیاری از احزاب و مسئولان جریان مقاومت فلسطینی و لبنانی حضور داشتند که بسیاری از کشورها آنها را قبول ندارند و حرف های گزافی می زنند لذا ما منش خود را بر اساس مکتب خود دنبال می کنیم.

*ایران هیچ‌گاه برای خوشآمد قدرت‌های بزرگ از مواضع خود کوتاه نیامد

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی نسبت به جنایات ماه های اخیر در میانمار که با سکوت در صحنه بین المللی مواجه شده، موضع گیری کرده و نسبت به یمن، سوریه و بحرین مواضع خود را داریم و حتی به آنها کمک می کنیم تا در مبارزه با تروریسم موفق شوند که در این مسیر نیز شهدای مدافع حرم نمادی از تفکر ما هستند که صرفا حرف نمی زنیم و در صحنه عمل می کنیم.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه غرب سعی دارد کشورهای منطقه را به هم ریخته کند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مردمسالاری دینی با مختصات خود را دنبال می کند و مسئولان عالیرتبه نیز با پذیرش این تعریف، در مراسم تحلیف حاضر شدند و ما تغییری در مواضع خود ندادیم و این در حالی است که بسیاری از کشورها برای خوشامد قدرت های بزرگ مواضع خود را تغییر می دهند یا وارد زدوبندهای منطقه ای می شوند.

*در ماجرای سوریه برخی گروه‌های مجاهد با روش کشورهای بزرگ همراهی می‌کردند

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با یادآوری این مطلب که کشورهایی که به دنبال منافع زودگذار خود هستند مواضع را ما را نمی پسندند، گفت: این کشورها گاهی به ما می گویند از مواضع خود کوتاه بیاییم تا در دنیا تک نمانیم که در این زمینه باید گفت در حوزه مسائل سوریه در ابتدا تک هم ماندیم و حتی برخی گروه های مجاهد نیز با روش کشورهای بزرگ همراهی می کردند اما ما با پایبندی بر عقیده خود تک ماندیم و در نهایت نیز همگان متوجه شدند مواضع و نظرات ایران درست بود.

وی ادامه داد: ایران با تعریف خود نسبت به کشورهای دیگر اقدام می کند و در این مسیر جوهره کار باارزش است و ایران باید روی موضوع مردمسالاری به جد ایستادگی کرده و در این زمینه تخفیفی صورت ندهد که از جوهره اصلی خود جدا می شود، چنانچه مقام معظم رهبری معتقدند «اصل»؛ «مشارکت جدی مردم» بوده که پرقیمت است و باعث ایجاد احترام برای کشورمان در عرصه بین المللی می شود و امنیت پایدار ایجاد می کند.

*وزرا خود را وقف کشور کنند

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه با وقار سیاسی مسیر خود درست طی کردیم، افزود: لازمه وقار سیاسی دیپلماسی پیچیده و سنجیده است که باید در بخش های اجرایی و تقنینی به آن توجه کرد لذا امیدواریم دستاوردهای حاصله از انتخابات، پشتوانه داخلی و حمایت های خارجی همگی کمک کند تا وضع مردم بهتر شود.

رئیس قوه مقننه رأی اعتماد مجلس به کابینه دوازدهم را به علت تسریع در انتظام امور دانست و اظهار داشت: امروز شیوه قدردانی از اهتمام عمومی مردم و مجلس این است که وزرا خود را وقف کشور کرده و مسائل اقتصادی را خارج از بحث های سیاسی و سلایق مختلف حل کنند که در این حوزه مجلس مطالبه گر و ناظر جدی بوده تا مطابق قانون و انتظارات مردم عمل شود.

در ابتدای این مراسم علی افراشته، معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی گزارشی از برگزاری مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری توسط مجلس شورای اسلامی ارائه داد.

جهانگیری در جلسه شورای اقتصاد:

شرایط برای استفاده بخش خصوصی از تسهیلات مالی خارجی فراهم شده است

جلسه شورای اقتصاد ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد.

جهانگیری با اشاره به یکی از پیشنهادات مطرح شده در این جلسه مبنی بر استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای انتقال آب شرب و کشاورزی به شهرهای شمال استان خوزستان، اظهارداشت: مسائل استان خوزستان از پیچیدگی و حساسیت فراوانی برخوردار است و دولت اهمیت ویژه ای برای حل مسائل این استان قائل است.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید حتماً برای حل و فصل مسائل مرتبط با آب و فاضلاب استان خوزستان تصمیمات لازم اتخاذ کنیم، استفاده از فاینانس برای آبرسانی به شهرهای شمال استان خوزستان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: استفاده از فاینانس در طرح هایی که بازپرداخت آن بر عهده دولت است، توجیه مالی ندارد اما در مورد این طرح به جهت اهمیت و شرایط اضطراری استان خوزستان، دولت از فاینانس استفاده خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به تصمیم دیگر جلسه شورای اقتصاد مبنی بر استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای ساخت سه بیمارستان در شهرهای تبریز، شیراز و تهران خاطر نشان کرد: باید در مصوبه این طرح ها توجیهات اقتصادی، فنی، مالی و زیست محیطی به طور دقیق لحاظ شود و میزان استفاده از تجهیزات ساخت داخل در این طرح ها لحاظ شود.

معاون اول رییس جمهور ضمن موافقت با استفاده از فاینانس برای احداث این سه بیمارستان تصریح کرد: لازم است رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تبصره ای به این پیشنهاد اضافه کنند و متعهد شوند که نحوه اداره این بیمارستان ها به گونه ای خواهد بود که از محل درآمد این بیمارستان ها، از بازپرداخت اقساط آن در سر رسیدهای مقرر اطمینان حاصل شود.

جهانگیری از دبیرخانه و کمیسیون شورای اقتصاد خواست در تمامی پیشنهادات و طرح هایی که متقاضی استفاده از تسهیلات مالی خارجی هستند، این موارد یعنی توجیهات فنی، اقتصادی، مالی، زیست محیطی و میزان و درصد استفاده از تجهیزات ساخت داخل را مدنظر قرار دهند و در پیشنهادات خود مطرح کنند.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با یادآوری اینکه خوشبختانه خط اعتباری کشورها برای جمهوری اسلامی ایران گشوده شده و زمینه استفاده از تسهیلات مالی خارجی فراهم شده است، بخش خصوصی را به استفاده از این فرصت فرا خواند و از رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خواست این موضوع را به بخش خصوصی اطلاع رسانی کند تا فعالان اقتصادی بتوانند برای اجرای طرح ها و پروژه های خود از این فرصت استفاده نمایند.

در این جلسه که وزرای نفت، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، سرپرست وزارت نیرو، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی و رییس اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند، نماینده دبیرخانه شورای اقتصاد گزارشی از جلسات کمیسیون این شورا درباره نحوه استفاده از تسهیلات مالی خارجی ارائه کرد و پس از اعمال برخی اصلاحات، دستورالعمل جدید استفاده از فاینانس به تصویب رسید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود 70 هزار تخت بیمارستانی در کشور روبرو هستیم و دولت منابع مالی مورد نیاز برای تامین این تعداد تخت بیمارستانی را ندارد، درخواست این وزارتخانه را برای احداث سه بیمارستان در شهرهای تبریز، شیراز و تهران با استفاده از تسهیلات مالی خارجی را مطرح کرد که پس از بحث و تبادل نظر با این درخواست موافقت شد مشروط بر آنکه نحوه اداره این بیمارستان ها به گونه ای باشد که از محل درآمد این بیمارستان ها آنها توانایی بازپرداخت اقساط در موعد مقرر را داشته باشند.

گفتنی است بر اساس گزارش وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی تسهیلات مورد نیاز بیمارستان 723 تخت خوابی تبریز 203 میلیون یورو، بیمارستان 1216 تخت خوابی شیراز 301.76 میلیون یورو و بیمارستان 1000 تخت خوابی تهران 323 میلیون یورو است.

استفاده از اوراق مشارکت ریالی و یا صکوک اسلامی به مبلغ 1500 میلیارد تومان برای اجرای طرح های مختلف وزارت نیرو از دیگر مصوبات این جلسه بود.

در ادامه این نشست با دو درخواست دیگر سرپرست وزارت نیرو موافقت شد که یکی فروش بخشی از اراضی مازاد نیروگاه پرند و دیگری استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای انتقال آب شرب و کشاورزی به شهرهای ایذه، باغ ملک، هفتگل ، قلعه تل، رامهرمز، صیدون و روستاهای مسیر بود که کل تسهیلات آبرسانی به شهرهای شمالی خوزستان 406 میلیون یورو و میزان اشتغالزایی این طرح 550 نفر بصورت مستقیم و 200 نفر بصورت غیرمستقیم است.

جوابیه دیوان محاسبات کشور

فرآیند قانونی حقوق‌های نجومی انجام شده یا در حال انجام است/ برخی تبرئه و برخی هم محکوم شدند

در پی اعلام خبری توسط یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تبرئه مدیران دریافت‌کننده حقوق‌های نجومی و مختومه شدن پرونده آنها در دیوان محاسبات کشور و نیز شکایت برخی از این مدیران به دیوان عدالت اداری جهت بازپس‌گیری پول‌های مسترد شده از آنان، اداره‌کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان جوابیه‌ای ارائه داد.

متن کامل جوابیه اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور به این شرح است:

بسمه تعالی

همانگونه که بارها مورد تاکید قرار گرفته و به استحضار مسئولان و ملت شریف ایران رسیده است، مبنا و میزان در رسیدگی‌های دیوان محاسبات کشور قانون و عمل به آن وظیفه ذاتی این نهاد نظارتی است.

در این راستا ضمن تکذیب ادعای مطروحه توسط یکی از نمایندگان عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی مبنی بر مختومه نمودن پرونده حقوق‌های نجومی اشعار می‌دارد دیوان محاسبات کشور متعاقب طرح موضوع حقوق‏های نجومی و با الهام از فرمایشات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) با درک صحیح از شرایط حاکم بر جامعه، در عالیترین سطوح، قبل از شروع فرآیند رسیدگی نسبت به تشکیل جلسات متعدد و کارشناسی و تخصصی اقدام و ظرف مدت کوتاهی دریافت‏ کنندگان را مجاب به استرداد وجوه به حسابهای خزانه نمود.

لذا مجدداً تاکید می‌نماید تمامی اقدامات دیوان محاسبات کشور با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و بر مبنای قانون صورت پذیرفته و کماکان در حال انجام است. یقیناً طرح مجدد و مکرر چنین موضوعاتی که مسیر قانونی رسیدگی آن طی شده یا در حال طی شدن است آن هم از ناحیه اشخاصی که خود با روند و فرآیند انتخاب و ایفاء وظایف مسئولان در دیوان محاسبات کشور به خوبی آشنا هستند و سالها در این سازمان به ایفاء همین وظایف بر اساس همین قوانین مشغول بوده ‏اند جای تعجب و تاسف دارد و این تاسف زمانی افزایش می‏ یابد که از لابلای مطالب مطروحه در برخی از سایت‌ها به نقل از گوینده محترم، شائبه مطالبات غیرحرفه ‏ای و فراقانونی به ذهن متبادر می‏‌گردد.

یقیناً محور رسیدگی در دیوان محاسبات کشور قانون است و این سازمان نظارتی با رعایت کلیه اصول حرفه‏ای در چارچوب موازین قانونی، وظایف محوله خود را به انجام رسانده و متاثر از گرایش‏های مختلف فکری نخواهد بود. لیکن به عنوان یکی از نهادهای حاکمیتی نظام اسلامی از کلیه اصحاب رسانه و صاحب منصبان کشور انتظار دارد از طرح غیر کارشناسی ذهنیات شخصی خود احتراز نمایند ، چرا که طرح وارونه فرآیندهای قانونی نتیجه‏ ای جز افزایش بی ‏اعتمادی در قاطبه افراد جامعه و آسیب به سلامت نظام اداری کشور نخواهد داشت.

مع‌الوصف همانگونه که از محتوای مصاحبه مذکور بر می‌آید فرآیند قانونی توسط هر یک از ارکان دیوان محاسبات کشور، مستقل از سایر ارکان، در خصوص موضوع حقوق‌های نجومی انجام شده یا در حال انجام است و این مطلب نیز بارها توسط مسئولان دیوان و این اداره کل اطلاع رسانی شده است.

بدیهی است در این فرآیند هر پرونده ،مستقل از پرونده‌های دیگر مورد رسیدگی و ارزیابی قرار گرفته یا می‌گیرد و هر واحد، وظیفه خود را با استقلال حرفه‏ای و به صورت جداگانه به انجام رسانیده یا می‌رساند که در بخشی از پرونده‏‌های رسیدگی شده با توجه به شرایط و قوانین حاکم بر پرداخت، تخلف احراز و محکوم شده است و در بخش دیگر نیز با توجه به قوانین حاکم بر آن تبرئه گردیده است.

در نهایت آرائی که پس از طی مراحل حسابرسی و تنظیم دادخواست در هیات‌های مستشاری (که منتخب کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می‌باشند) صادر می‌گردد، اعم از تبرئه یا محکومیت مستند به مواد 28 و 29 قانون دیوان محاسبات کشور قابل اعتراض از طرف دادستان و محکومین و رسیدگی مجدد توسط حاکم شرع (رئیس محکمه تجدید نظر) می‌باشد که مستند به تبصره 1 ماده 29 همان قانون منصوب رئیس محترم قوه قضائیه است.

در خاتمه خاطرنشان می‏ سازد که سازمان نظارتی متبوع بدون توجه به مطالبات غیرحرفه‌‏ای و غیرقانونی گرایش‌های فکری مختلف، ایفاء وظایف ذاتی خود را در محدوده قانون و استقلال حرفه‏ای ادامه خواهد داد و در این مسیر امیدوار به فضل و یاری و رحمت پروردگار متعال می‏ باشد.

اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل؛ یادآور می‌شود محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز گذشته با بیان اینکه دیوان محاسبات پرونده تعداد قابل توجهی از مدیران نجومی‌بگیر را مختومه اعلام و آنان را تبرئه کرده است، از شکایت برخی مدیران نجومی‌بگیر به دیوان عدالت برای بازپس گرفتن پول‌هایشان خبر داده بود.

وی در ادامه تصریح کرده بود: ما این موضوع را از دادسرای دیوان محاسبات پیگیری کردیم و مشخص شد  آنان دادخواست‌های لازم را به هیأت‌های مستشاری ارسال کردند، موضوع در این هیأت‌ها مطرح شده و افراد دریافت‌کننده حقوق‌های نجومی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در دفاع از خودشان قوانین و مقررات مترتب بر پرداخت‌ها را ارائه دادند، لذا اکثر این پرونده‌ها مختومه و تبرئه شدند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین عنوان داشته بود: تعدادی از مدیران نجومی‌بگیر نیز بعد از صدور رأی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند تا بتوانند آن حقوقی که طبق قانون و بر اساس قوانین آن زمان تعلق می‌گرفته و دریافت کردند اما مسترد شده بود را دوباره پس بگیرند.

با حکم سرلشکر جعفری؛

«مجتبی زارعی» رئیس سازمان بسیج اساتید کشور شد

بنا به پیشنهاد سردار غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و با حکم سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجتبی زارعی به ریاست سازمان بسیج اساتید کشور منصوب شد.

آئین معارفه وی فردا صبح در دانشکده علوم دانشگاه تهران با حضور دانشگاهیان برگزار می‌شود.

مجتبی زارعی، عضو هیأت علمی اندیشه سیاسی گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس است.

وی۳۰ ماه حضور داوطلبانه بسیجی در سال های دفاع مقدس داشته و با عضویت در لشکرهای ویژه ۲۵ کربلا ، لشکر ۶ ویژه کماندوهی پاسداران و سپاه یازدهم کردستان در عملیات های کربلای ۴و کربلای ۵ و عملیات های پارتیزانی شمال عراق و والفجر ۱۰ حضور داشت.

تحصیلات لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری زارعی در رشته های علوم سیاسی و اندیشه سیاسی است.

وی مقطع دکتری خود را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و رساله دکتری خود را با راهنمایی استاد غلامرضا اعوانی با عنوان «علم سیاست دینی و تجدد متعالیه» به پایان رسانید.

فعالیت های علمی و پژوهشی و بیش از ۱۰ عنوان از مقالات مجتبی زارعی عمدتا در حوزه فلسفه سیاسی اسلام و روش شناسی سیاسی فطرت و آثار سیاسی - اجتماعی فطرت متمرکز می باشد .

«بنیاد های نظریه تجدّد اوٓل و تجدّد ثانی» ، «پهلویسم یا شبه مدرنیسم در ایران» ، «تبارشناسی و عملکرد سازمان برنامه و بودجه در ایران عصر پهلوی اول و دوم به روایت اسناد وزارت دربار »، «از خوارج کلاسیک تا تکفیر معاصر» « نهضت ملی هسته ای در ایران »، « آمریکا تمام می شود » و... از جمله آثار او است.

زارعی صاحب امتیاز و مدیر مسوول مجله علمی تخصصی مدرسه اسلامی علوم سیاسی و عضو موسس انجمن اسلامی علوم سیاسی و روابط بین الملل ایران می باشد.

همچنین رییس دفتر سیاسی نهاد مرکزی نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها ، معاون سیاسی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ریاست مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری و ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی از جمله سوابق اجرایی زارعی در مجامع علمی ، فرهنگی و سیاسی است.

سردار فضلی:

رقابت بسیار صمیمانه‌ای در استان‌های مختلف برای بازسازی واقعه غدیرخم وجود دارد

سردار علی فضلی، رئیس ستاد بازسازی واقعه غدیرخم پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشستی خبری که در آستانه عید سعید غدیرخم برگزار شد، اظهار داشت: خداوند حمایت کرد و با هدایت عالمانه علمای بزرگوار و برخی از مراجع عظام تقلید، با محتوایی که مورد توجه شیعه و سنی بوده و هدایت راهبردی بنیاد معظم بین‌المللی غدیر خم، بازسازی واقعه غدیر از سال 89 در جهان اسلام برای اولین بار در شهر مقدس قم و در دامنه کوه خضر نبی(ع) انجام شد.

وی افزود: این مکان شباهت‌های فراوانی از حیث شکلی به جغرافیای غدیر دارد؛ در سال 89 با حضور قریب به 70 هزار نفر از مردم شریف استان قم و زائران حضرت معصومه(س)، این بازسازی انجام شد و از آنجایی که کاری مردمی است و با همه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌‌ها و اجرا با مشارکت شیعه و سنی از همه هنرمندان بازسازی این واقعه محقق شد.

سردار فضلی تصریح کرد: در سال 90 واقعه غدیر در 72 نقطه از کشور بازسازی شد که با توجه به توسعه کمّی و کیفی در سال 91 این بازسازی در یکصد نقطه از کشور انجام شد، در سال 92 نیز در 102 نقطه و در سال 93 در 147 نقطه بازسازی انجام شد. سال گذشته علاوه بر بازسازی واقعه غدیر در بیش از 140 نقطه در کشور، در 2 نقطه در سوریه و عراق و مجموعاً 150 نقطه در سال گذشته این بازسازی انجام شد.

رئیس ستاد بازسازی واقعه غدیر خم در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امسال هم با فضل خدا و با همت همه عزیزان شیعه و سنی و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد، تا این لحظه 143 نقطه در داخل کشور و یک نقطه در سوریه برای بازسازی واقعه غدیرخم درنظر گرفته شده است؛ یک رقابت بسیار صمیمانه در استان‌های مختلف کشور برای اجرای این واقعه وجود دارد، به عنوان مثال؛ در استان سیستان 11 نقطه برای بازسازی واقعه غدیرخم درنظر گرفته شده و برخی از استان‌ها نیز به دلیل استقبالی که داشتند، خواستار برگزاری این مراسم در بیش از یک روز را دارند./907/204/ح

ارسال نظرات