۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۵۲۳۲۰۳
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی:

غدیر تا سقیفه حلقه مفقوده تاریخ اسلام است

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی تبیین تاریخی غدیر را عاملی مهم در رفع شبهات غدیر دانست و دوران غدیر تا سقیفه را حلقه مفقوده تاریخ صدر اسلام نامید.
عید غدیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دکتر نعمت الله صفری فروشانی در نشست علمی جایگاه غدیر در منابع اسلامی و گونه شناسی شبهات که امروز در مجتمع عالی امام خمینی(ره) جامعة المصطفی برگزار شد با اشاره به اهمیت تبیین تاریخی غدیر عنوان کرد: مسأله غدیر یک موضوع چند رشته ای است که می تواند در رشته هایی مانند حدیث، رجال، کلام، تفسیر، ادبیات و علم تاریخ مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: علم تاریخ به دو بخش تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی تقسیم می شود که در تحلیل تاریخ باید نقل ها را کنار یکدیگر قرار داد تا حلقه های مفقوده تاریخ را پیدا کرده و مسائل را بر این اساس تبیین کنیم.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی تصریح کرد: اگر تبیین صحیحی از واقعه غدیر داشته باشیم، بسیاری از شبهات پاسخ داده می شود و باید بر این اساس با تکیه بر محکمات تاریخی، از ظرفیت رشته های دیگر استفاده کرده و سعی در کشف حلقه های مفقوده تاریخی داشت.

وی اضافه کرد: برای تبیین تاریخی غدیر باید اوضاع تاریخی دوران قبل از غدیر و همچنین روابط پیامبر(ص) با امیرمؤمنان(ع) و فرمایشات رسول خدا(ص) درباره امام علی(ع) مورد بررسی قرار گیرد.

صفری فروشانی با اشاره به جناح های موجود در صدر اسلام خاطرنشان کرد: یکی از بحث هایی که در موضوع حدیث شناسی مورد غفلت قرار گرفته، احادیث پیامبر(ص) درباره جناح امام علی(ع) و همچنین افراد و هواداران این جناح است.

وی ادامه داد: خصوصیت جناح علی(ع) این است که از سران و قبیله داران نیستند و پشتوانه اجتماعی ندارند اما جناح انصار و مهاجر پشتوانه قوی اجتماعی دارند و به همین منظور نیز پیامبر(ص) تلاش فراوانی در جهت تقویت جناح امیرمؤمنان(ع) انجام دادند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی تأکید کرد: سلمان، ابوذر، مقداد و عمار که روایات فراوانی از پیامبر(ص) چه به صورت فردی و چه گروهی درباره آنها وجود دارد در جناح امیرمؤمنان(ع) قرار دارند و حضرت علی(ع) نخ تسبیح و شخصیت محوری این جناح است.

وی ابراز کرد: جناح مهاجر و انصار بعد از غدیر فعالیت های فراوانی انجام دادند و نهایتاً در سقیفه توانستند غدیر را به حاشیه رانده و حکومت بر جامعه اسلامی را در دست بگیرند.

صفری فروشانی افزود: در فاصله 70 روزه میان غدیر تا سقیفه، تاریخ در سکوت مطلق به سر می برد و در حالی که همه کارهای کوچک و بزرگ پیامبر(ص) تا قبل از این تاریخ بیان شده است، اما در این دوماه یک خفقان تاریخی وجود دارد و این برهه از تاریخ حلقه مفقوده و نقطه عطف تاریخی در موضوع غدیر است.

وی در ادامه اظهار کرد: بسیاری از صحابه در موضوعات عبادی تبعیت کاملی از پیامبر(ص) داشتند اما در مسائل سیاسی اجتهاد در برابر نص انجام داده و در برابر رسول خدا(ص) مقاومت می کردند و این موضوع در حدیبیه و در برهه های مختلف تاریخ زندگانی پیامبر دیده می شود.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) برای مدیریت فتنه های جامعه، دو راه را در پیش گرفتند که یکی فرستادن سپاه اسامه و دیگری موضوع کاغذ و قلم است که هیچ کدام مورد توجه صحابه قرار نگرفت و در نتیجه غدیر به حاشیه رفت./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات