۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۵۲۳۲۰۹

سفر ملک سلمان به روسیه و اهمیت آن در شرایط کنونی

پادشاه عربستان در ماه اکتبر به مسکو سفر کرده و بحران پیرامون قطر، اوضاع در سوریه و یمن و اختلافات کشورهای عربی با ایران، در مرکز مذاکرات وی قرار دارد.
پادشاه عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی قرار است در ماه اکتبر سال جاری به مسکو سفر کند. یک منبع خبری در محافل دیپلماتیک روسی و یک مقام آگاه در ریاض، در گفت وگو با روزنامه «ایزوستیا»، این مسئله را به اعلام کرده اند. "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز این مسأله را تایید کرده ولی یادآور شد که زمان و جزییات این سفر هنوز بطور دقیق مشخص نشده است.

فعال شدن سیاست روسیه در جهت گیری خاورمیانه

سفر پادشاه عربستان به مسکو را می توان نشانه دیگری از فعال شدن سیاست روسیه در جهت گیری به سمت منطقه خاورمیانه ارزیابی کرد. مسأله این است که "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه که به تازگی به سه کشور کویت، امارات متحده عربی و قطر سفر کرده، طی یکی دو هفته آینده نیز قرار است به عربستان سعودی سفر کند. یک دیپلمات آگاه روسی به این روزنامه گفته است که مقامات مسکو و ریاض در حال کار فعال به روی فراهم سازی مقدمات سفر پادشاه عربستان به روسیه هستند، توافقات کلی در این زمینه صورت گرفته و انتظار می رود که این سفر در ماه اکتبر سال جاری انجام شود.

این مقام افزود: «در حال حاضر در منطقه خلیج فارس مشکلات متعددی بوجود آمده و روسیه تلاش می کند تا در حل و فصل مناقشات این منطقه، از بحران در روابط برخی کشورهای عربی با قطر گرفته تا اختلافات جدی بین کشورهای عربی منطقه خلیج فارس با ایران، سهمی داشته باشد. به همین دلیل بررسی این مسائل در بالاترین سطح بسیار ضروری است.»

عربستان و روسیه به همکاری با یکدیگر نیازمند هستند

کارشناسان نیز بر این عقیده هستند که شرایط کنونی، بهترین موقعیت برای سفر پادشاه عربستان سعودی به روسیه است.   

"انور عشقی" ژنرال عربستانی و مدیر مرکز تحقیقات راهبردی و حقوقی خاورمیانه در گفتگو با «ایزوستیا» گفته است: «سفر "سلمان ابن عبدالعزیز آل سعود" به مسکو در آینده نزدیک انجام خواهد شد. "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه رسما از پادشاه عربستان دعوت کرده و او نیز این دعوت را پذیرفته است. حتی این احتمال وجود دارد که در جریان این سفر توافقنامه های نظامی بین دو کشور به امضاء برسد. مسأله این است که روسیه و عربستان سعودی به همکاری با یکدیگر نیاز دارند و این مشارکت به نفع هر دو طرف خواهد بود.»

بحران دیپلماتیک بین برخی کشورهای عربی و قطر، اختلاف نظر اعراب با ایران و همچنین وخامت اوضاع در یمن، باعث شده تا روسیه فعالانه در این جهت گیری فعال شده و تماس‌های خود با کشورهای منطقه را افزایش دهد. علاوه بر این کشورهای عربی منطقه بشدت نگران مناقشات نظامی در سوریه، عراق و لیبی هستند و عربستان سعودی که یکی از نقش آفرینان کلیدی در منطقه است، نیازمند توجه خاص است. دقیقا این مسائل، در کنار روابط دوجانبه، در سفر وزیر خارجه روسیه به ریاض مورد بررسی قرار گرفته و بعد نیز در جریان مذاکرات ملک سلمان در مسکو مطرح خواهند شد.  

سفر ملک سلمان؛ انگیزه تازه‌ای برای حل مشکلات منطقه

"بوریس دالگوف" کارشناس ارشد مرکز تحقیقات عربی-اسلامی موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه معتقد است: «اهمیت سفر ملک سلمان به مسکو کاملا مشخص است. عربستان سعودی نقش مهمی در روند اوضاع منطقه خاورمیانه دارد. بدین ترتیب این سفر در بالاترین سطح می تواند انگیزه تازه‌ای به حل و فصل مشکلات مختلف در منطقه ببخشد.»

امکان تحقق سفر پادشاه عربستان به روسیه چندین ماه است که در حال بررسی است، ولی این مسأله تنها بعد از سفر "والنتینا ماتوینکو" رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه به ریاض در ماه آوریل سال 2017 بطور جدی تر پیگیری شد که در جریان آن پیام دعوت پوتین به پادشاه عربستان تقدیم شد./994/ب101/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات