۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۵۲۳۲۲۷
در آستانه غدیر؛

نگاهی بر کتاب عهد ماندگار + دانلود

کتاب «عهد ماندگار» شامل مستند گذرا بر واقعه غدیر و مروری بر خطبه و ترجمه پیامبر در روز عید غدیر است.
دانلود فایل کتاب عهد ماندگار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه، کتاب «عهد ماندگار؛ خطبه پیامبر در روز عید غدیر» را به قلم محمدعلی جلالی منتشر کرده است.

یکی از مهم‌ترین وظایف ما شیعیان، افزایش معرفت نسبت به امامان معصوم(ع)، دین و آیین و آموزه‌های دینی است، و به یقین راه برای شناخت هر شخص، شناسنامه و معرفی نامه‌ای است که توسط خود آن شخص آماده و نوشته شده باشد، چرا که بیشترین و دقیق‌ترین اطلاعات و معلومات را خود شخص دارد. از این رو، نویسنده در مقدمه این کتاب چنین آورده است:

پیامبر اکرم(ص) که در زندگی خود فرمایشی در موضوعات دینی و دستورات الهی نفرمود،؛ مگر آنکه وحی الهی بود و انجام دستورات خداوند.

در روز عید غدیر، در آن اجتماع بی‌سابقه که مسلمانان، و با شرایط ویژه، خطبه‌ای ایراد کرد که نتیجه‌گیری زحمات بیست و سه سال رسالتش بود و اتمام حجتی در بیان مقام و جانشینی و ولایت مسلمین، پس از خود.

خطبه‌ای خواندنش به دستور خداوند بود و نخواندش مساوی با عدم ابلاغ کامل رسالت. خطبه‌ای که از زبان معصوم، به بیان مقام و و ویژگی‌ها و مقام معصومین(ع) اشاره دارد و هر یک جملاتش، نیاز به دقت و تأمل دارد. خطبه‌ای که پایان‌بخش عهدی است که به دستور پیامبر، توسط مسلمان خوانده شد و حضرت دستور داد تا تمام مسلمانان حاضر در آن روز بزرگ، این عهد را سینه به سینه منتقل کنند تا ماندگار شود.

 همچنین در مقدمه درباره این کتاب چنین آمده است:

«عهد ماندگار» مروری است بر خطبه پیامبر در روز عید غدیر و دقت در ترجمه کلمات گهربار حضرت. پیش از مطالعه خطبه و ترجمه آن، مرور مستند و گذارا بر واقعه غدیر از ابتدای حرکت پیامبر از مدینه تا پایان یافتن مراسم عید غدیر خواهیم داشت و پس از نقل روایان حدیث غدیر، متن خطبه غدیر را مطالعه می‌کنیم.

این کتاب از بخش‌های: واقعه غدیر، روایان حدیث غدیر از صحابه و متن خطبه تشکیل شده است .

نویسنده در فصل اول این کتاب به بررسی عنوان‌هایی همچون: آغاز سفر، از مدینه تا مکه، حجاج یمن، خطبه زمینه ساز، تحویل میراث انبیاء به صاحب ولایت، سلام به عنوان «امیرالمؤمنین»، اعلان عمومی حضور در غدیر، موقعیت جغرافیا غدیر خم، ورود به منطقه غدیر، آماده‌سازی جایگاه سخنرانی، پیامبر و امیرالمؤمنین بر فراز منبر، اقدامات عملی پیامبر حین خطبه، تبریک و تهنیت غدیر، شعر غدیر، حضور جبرئیل در غدیر، معجزه الهی در غدیر و پایان مراسم غدیر پرداخته است.

ظهور ملائکه به صورت آدمی در موارد خاص اتفاق افتاده که پیام خاصی برای هدایت مردم همراه داشته است، در غدیر نیز این اتفاق پس از سخنرانی پیامبر(ص) پیش آمد و بار دیگر حجت را بر همگان تمام کرد.از این رو، نگارنده زیر عنوان «حضور جبرئیل در غدیر» چنین آورده است:

پیرامون حضور جبرئیل در غدیر این نقل تاریخی آمده است که در آن روز مردی زیبا صورت و خوشبوی کنار مردم ایستاده بود و می‌گفت: به خدا قسم، روزی مانند امروز هرگز ندیدم. چقدر کار پسر عمویش را مؤکد نمود، و برای او پیمانی بست که جز کافر به خدا و رسولش آن را برهم نمی‌زند. وای بر کسی که پیمان او را بشکند.

یکی از صحابه رسول خدا، نزد پیامبر آمد و عرض کرد: شنیدی این مرد چه گفت؟! حضرت فرمود: آیا او را شناختی؟ گفت: نه. حضرت فرمود: او روح‌الامین جبرئیل بود. تو مواظب باش این پیمان را نشکنی، که اگر چنین کنی، خدا و رسول خدا و ملائکه و مؤمنان از تو بیزار خواهند بود.

 گفتنی است، سازمان اوقاف و امور خیریه کتاب «عهد ماندگار؛ خطبه پیامبر در عید غدیر» را در 96 صفحه با شمارگان 11000 نسخه به قیمت 5000 تومان منتشر کرده است و علاقه‌مندان می توانند متن این کتاب را از فایل ضمیمه دریافت کنند./۹۹۸/ن۶۰۱/ش

ارسال نظرات