۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۲۳۴۴۸
حجت الاسلام ذاکری:

نهج البلاغه کتاب دین و جامعه است

عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) قم، با اشاره به وجود پاسخ شبهات مختلف در نهج البلاغه، گفت: معلمان و اساتید نهج البلاغه می‌توانند با توجه به وجود خطبه‌ها، حکمت‌ها و نامه‌های بسیار با موضوعات سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی، پاسخگوی نیازهای جامعه در عرصه‌های مختلف باشند.
حجت الاسلام ذاکری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی اکبر ذاکری، عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) قم، ظهر امروز در گردهمایی اساتید نهج البلاغه و مفسران قرآن کریم اصفهان، با بیان اینکه روز هجدهم ذی الحجه روزی است که امام علی(ع) خلافت و حکومت را در اختیار گرفتند، گفت: پس از اینکه پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کردند، با توطئه‌های برخی افراد، ایشان 25 از اعمال ولایت محروم بودند.

وی در ادامه زمان بیعت مردم با امام علی(ع) را همزمان با پخش شدن خبر مرگ خلیفه سوم عثمان ذکر کرد و افزود: پس از اینکه مردم متوجه می‌شوند عثمان کشته شده است و دیگر زنده نیست به سمت امام علی(ع) یورش برنده و تقاضا می‌کنند خلافت را بپذیرند، روایتی که مدعی است 3 روز بعد از این واقعه مردم به سراغ امیرالمؤمنین(ع) برای پذیرش خلافت رفتند از سوی سیف بن عمر نقل شده است که یک شخص کذاب بوده و موثق نیست.

حجت الاسلام ذاکری با بیان اینکه پذیرش روایت سیف تنها به این دلیل بوده که تاریخ طبری روایت او پیرامون بیعت مردم با امام علی(ع) را ذکر کرده است، تصریح کرد: عده‌ای از اندیشمندان کشور سوریه اقدام به دسته بندی اخبار تاریخ طبری بر سه قسمت صحیح، ضعیف و متوسط کرده‌اند که روایات سیف بن عمر را به دلیل مشخص بودن دروغگویی او رد کرده‌اند.

نهج البلاغه پاسخگوی شبهات سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی است

عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) یکی از فواید پذیرش حکومت توسط امام علی(ع) را ترویج سخنان و فرمایشات ایشان دانست و تصریح کرد: زمانی که کسی حاکمیت داشته باشد منش، روش، سیره و سخنان او در جامعه ترویج خواهد شد، اگر ایشان حکومت ظاهری را نپذیرفته بودند بسیاری از فرمایشاتشان در نهج البلاغه وجود نداشت.

وی با اشاره به امکان استفاده از ظرفیت‌های موجود در نهج البلاغه برای استفاده در حکومت‌داری و پاسخگویی به شبهات پیرامون حکومت اسلامی، اظهار کرد: بخشی از خطبه‌ها و نامه‌های نهج البلاغه پیرامون مسائل حکومتی و راه و روش حکومت داری است، معلمان و اساتید نهج البلاغه می‌توانند با توجه به وجود خطبه‌ها، حکمت‌ها و نامه‌های بسیار با موضوعات سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی، پاسخگوی نیازهای جامعه در عرصه‌های مختلف باشند.

حجت الاسلام ذاکری جامعه اسلامی در دوران حکومت امام علی(ع) را بسیار گسترده‌تر و پر شبهه و سؤال‌تر از دوران پیامبر اکرم(ص) توصیف کرد و گفت: برای پاسخگویی به شبهات و به روز بودن در عرصه مبانی دینی باید به نهج البلاغه مسلط باشیم./1304/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات