۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۲۳۴۵۸
با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه؛

کرسی تبیین رجل سیاسی در فقه سیاسی برگزار شد

کرسی تبیین «رجل سیاسی از منظر فقه سیاسی» جهت بررسی واژه رجال سیاسی در قانون اساسی در مورد شرط تصدی منصب ریاست جمهوری برگزار شد.
نشست علمی رجل سیاسی در فقه سیاسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کرسی تبیین «رجل سیاسی در فقه سیاسی» از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل پیش از ظهر امروز در تالار شیخ طبرسی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد.

ارائه دهنده بحث در این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران بود و حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام روح الله شریعتی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقادی بحث وی پرداختند.

دبیری علمی نشست را نیز ابوالحسن حسنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر عهده داشت که وی در ابتدا به بیان موضوع و طرح مسأله پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با اشاره به ابهامات موجود در مورد واژه «رجال سیاسی» در اصل 115 قانون اساسی و صدق یا عدم صدق آن بر زنان ابراز داشت: ظاهر این اصل تنها صدق بر مردان است که مهترین دلیل آن ظهور واژه رجل در ذکورت است و قرائن مخالفان برای رفع ید از ظهور این واژه باطل و بی اساس است.

همچنین حجت الاسلام ایزدهی در تأیید سخنان ارائه کننده بحث یادآور شد: اگر به این مسأله از بعد فقهی هم نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که رجل هرچند در مواردی بر زنان هم اطلاق می شود ولی در این مورد با توجه به این که اصل در قیود احترازی بودن است، نمی تواند بر غیر مردان صدق کند.

حجت الاسلام شریعتی اما، نظر مخالف را ارائه کرد و با بیان این که مطابق روایتی از پیامبر انسان باید مسؤولیت ها به افراد شایسته سپرده شود، گفت: اگر در موردی چند مرد بودند که برای تصدی ریاست جمهوری صلاحیت ندارند اما زنی دارای صلاحیت باشد طبق این حدیث این مسؤولیت باید به او داده شود و واژه رجال در قانون اساسی به معنای شخصیت است.

در ادامه این نشست حاضران به ارائه بحث و طرح پرسش هایی پرداختند و حجت الاسلام والمسلمین ارسطا در پایان ضمن پاسخ به این سؤالات به جمع بندی مباحث خود پرداخت و تأکید کرد که با توجه به ولایی بودن منصب ریاست جمهوری نمی تواند واژه رجال بر زنان صدق کند.

یادآور می شود، با توجه به این که این نشست برای طرح موضوع و بحث پیرامون آن زمان کافی وجود نداشت قرار بر این شد که در نشست های بعدی نیز مباحثی در تکمیل موضوع رجال سیاسی در فقه و حقوق ایران برگزار شود.

در این نشست جمع زیادی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین جمعی از دبیران و مسؤولان پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل نیز حضور داشتند و به ارائه بحث و نظر خود با کارشناسان پرداختند.

گفتنی است، گزارش مشروح و تفصیلی این نشست علمی بزودی از سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات