۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۵۲۳۸۹۲
حکیم:

سکوت مجامع بین المللی در برابر میانمار شرم‎آور است

رییس ائتلاف ملی عراق سکوت مجامع بین المللی و حقوق بشر در برابر کشتار مسلمانان میانمار را شرم آور توصیف کرد.
سید عمار حکیم

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق طی مراسمی که به مناسبت عید غدیر خم در بغداد برگزار شد، در واکنش به تصمیم اقلیم کردستان برای برگزاری همه‎پرسی جدایی از این کشور گفت: امیدواریم که مسؤولان اقلیم در تصمیم خود تجدید نظر کنند. ما خواهان عزت، کرامت، ثبات و اقتدار برای مردم ساکن در اقلیم کردستان و ملت عراق هستیم.

وی افزود: آیا در این شرایط حساس کرامت کردستان در جدایی از عراق محقق می‎شود؟ اقتدار و ثبات اقلیم کردستان در گروی اقتدار و ثبات عراق است بنابراین چنین فرضی که مردم کردستان با جدایی از این کشور به کرامت دست پیدا می‎کنند، یک فرض غیر ممکن است.

رییس ائتلاف ملی عراق بر ضرورت احترام به ماده 139 و 140 قانون اساسی این کشور تاکید کرد و اظهار داشت: مشکل و اختلاف‎های میان مسؤولان اقلیم کردستان و دولت عراق وجود دارد که با گفت‎وگو و احترام به قانون اساسی این کشور قابل برطرف شدن است.

وی ادامه داد: سکوت در برابر نسل کشی میانمار خجالت آور، عامل رسوایی سازمان‎های حقوق بشر و نشان دهنده عدم صداقت سازمان‎های بین المللی در انجام وظایف خود است.

حجت الاسلام حکیم خاطرنشان کرد: در حالی سازمان‎های بین المللی و کشورهای مختلف از تحرکات هسته‎ای کره شمالی به شدت ابراز نگرانی می‎کنند که چشم‎ خود را در برابر کشتار دسته جمعی مسلمانان میانمار بسته‎اند و حتی از برگزاری یک نشست و یا تماس تلفنی برای محکوم کردن این اقدام وحشیانه دریغ می‎ورزند.

وی تاکید کرد که مجامع بین المللی باید به صورت جدی مساله کشتار مسلمانان روهینگیا که در قرن 21 در برابر دیدگان جهانیان صورت می‎گیرد را پیگیری کنند.

رییس ائتلاف ملی عراق با بیان اینکه مجاهدان این کشور پیروزی‎های ارزشمندی را مقابل جریان تروریستی داعش بدست آوردند، بیان داشت: ملت عراق آماده آزادسازی شهر الحویجه و غرب استان الانبار هستند. این پیروزی‎ها موجب شد که جهانیان به چشم احترام به مردم این کشور نگاه و اراده آنان را تمجید کنند.

گفتنی است طبق ماده 140 قانون اساسی عراق، ساکنین اخراجی استان کرکوک و چند منطقه مورد اختلاف میان دولت مرکزی عراق و دولت محلی منطقه کردستان عراق در استان های نینوا و دیاله باید به مناطق سکونت خود بازگردانده شوند، سپس سرشماری آغاز شود و سرانجام همه پرسی تعیین سرنوشت با دو گزینه استقلال اداری مناطق مورد اختلاف یا الحاق مناطق مورد اختلاف به منطقه کردستان عراق برگزار شود.

این ماده می‎بایست تا روز 31 دسامبر 2007 اجرا می شد، اما به دلیل اختلافات دو طرف اینگونه نشد. کُردهای عراق بر لزوم اجرای ماده 140 تأکید می کنند و عرب ها و ترکمن های ساکن کرکوک و مناطق مورد اختلاف دیگر مخالف اجرای این ماده هستند زیرا نگران الحاق مناطق نفت خیز به منطقه کردستان عراق هستند. عرب ها و ترکمن ها احزاب کُرد را به اسکان صدها هزار کُرد در مناطق مورد اختلاف برای تغییر ترکیب جمعیتی آن متهم می کنند./994/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات