۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۵۲۴۰۳۱

کشورهای اسلامی باید مجدانه در بحران کشتار مسلمانان میانمار بکوشند/ میانمار به توجه جهانی احتیاج دارد

ابراز نگرانی عمیق از جنایت و خشونت علیه مسلمانان روهینگیا، سردار فدوی با سرلشکر موسوی دیدار کرد و کشورهای اسلامی باید مجدانه در بحران کشتار مسلمانان میانمار بکوشند برخی از عناوین اخبار کوتاه سیاسی هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا طی بیانیه‌ای نسبت به جنایت علیه مسلمانان میانمار واکنش نشان داد و بیان داشت: در کشوری که به دست برنده جایزه صلح نوبل اداره می‌شود، روستاهایی به آتش کشیده می‌شود، جان‌هایی گرفته می‌شود، خانواده‌هایی از هم می‌پاشند و در سکوت جهانی هزاران هزار انسان آواره می‌شوند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: غم بی‌انتهای پایان جنگ جهانی دوم و پیکرهای بی‌گناه انسان‌هایی که طعمه جاه‌طلبی‌های اهالی سیاست شدند، کشورها را به این اندیشه انداخت تا راه‌کاری برای ایجاد ثبات، امنیت و جلوگیری از جنگ به وجود آورند. سازمان ملل متحد نهادی بود که در این شرایط بنیان نهاده شد تا برابرانه و به دور از هرگونه تبعیض نژادی، قومی، دینی و ملیتی برای حفظ کرامت و جان انسان‌ها بکوشد.

همچنین در این بیانیه تاکید شد: نهادی که خود را موظف می‌دید در «هرجایی» و در هر زمانی به یاری انسان‌های بیگناه و برقراری صلح بشتابد. امروز و دهه‌ها بعد از پایان جنگ‌جهانی، جهان ما بیشتر از هر زمان دیگری در آتش نزاع می‌سوزد. از سوریه و بحرین و عراق، تا یمن و نیجریه و میانمار، کمتر زمینی را می‌توان یافت که خون انسانی بر آن جاری نباشد. در این میان سازمانی که بنا بود سد راه خشونت‌های کور و تعصب‌های جاهلانه باشد ناتوان‌تر از هر زمانی در تاریخ وجودی خود به نظر می‌آید و روشن‌ضمیرانی که دل در گرو توفیق این نهاد داشتند ناامیدتر و مستاصل‌تر از همیشه به دنبال راهی برای پایان این «جنون جهانی» هستند.

در ادامه این بیانیه خاطر نشان شد: در محضر وجدان جهانی، پول و قدرت تبدیل به مشخصه‌های تصمیم‌گیر در سازمان‌ملل شده‌اند؛ نفوذ کلام، تحریک و لابی‌گری قدرت‌ها توانسته حقوق بشر، کرامت انسانی، همزیستی و تمام دست‌آوردهای گرانقدر بشری را تبدیل به کالاهایی کند که خرید و فروش آن در راهرو‌ها و اتاق‌های سازمان ملل ممکن است و چه رخدادی بهتر از سلاخی مسلمانان میانمار این شرایط ناگوار را پیش چشم ما نمایش می‌دهد؟ در کشوری که به دست برنده جایزه صلح نوبل اداره می‌شود، روستاهایی به آتش کشیده می‌شود، جان‌هایی گرفته می‌شود، خانواده‌هایی از هم می‌پاشند و در سکوت جهانی هزاران هزار انسان آواره می‌شوند.

همچنین در این بیانیه اظهار شد: سکوت کر کننده‌ای که این گمان را تقویت می‌کند که برخلاف ادعا، انسان‌ها نه تنها در مقابل یکدیگر برابر نیستند، بلکه خون عده‌ای از دیگران رنگین‌تر و ارزش جان جمعی از دیگر انسان‌ها بالاتر است. ارزش‌ها گویی دوگانه است؛ ارزش جان‌هایی که در خیابان‌های اروپا قربانی جهالت کور می‌شوند بسیار پربهاتر از زندگی‌هایی است که در میانمار از بین می‌روند. برای یکی باید اشک حسرت افشاند و مویه کرد، درحالی که برای دیگری نهایتاً به ابراز تأسفی بسنده کرد.

در این بیانیه تاکید شد: میانمار هم‌اکنون و در همین لحظه به توجه جهانی احتیاج دارد. جان‌هایی فدا و انسان‌هایی قربانی گشتند اما هنوز فرصت نجات جان‌های دیگری و اسکان پناهجویان و تسکین دردهای لطمه‌دیدگان وجود دارد. جهانیان، و به خصوص کشورهای اسلامی، باید مجدانه بکوشند تا این بحران انسانی کنترل و عوارض آن کاهش یابد. در ناتوانی سازمان‌های جهانی این رسالت بر شانه‌های تک‌تک وجدان‌های بیدار است تا آگاهی جهانی را از مسیر شبکه‌‌های اجتماعی گسترش دهند تا صدای مردم ستم‌دیده میانمار به گوش جهان برسد. باشد که این قدم‌های فردی، موجی نجات‌بخش برای پایان این بحران انسانی شکل دهد.

در نشست ویژه سران کشورهای اسلامی درباره مسلمانان میانمار تأکید شد؛

ابراز نگرانی عمیق از جنایت و خشونت علیه مسلمانان روهینگیا/ تأکید بر توقف جنایت‌ها و ضرورت کمک‌های انسان‌دوستانه به آسیب‌دیدگان و آوارگان

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور طی دیشب و امروز در دیدار با رؤسای جمهوری ترکیه، ونزوئلا، آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان بر ضرورت توجه جدی جهان اسلام به وضعیت آسیب‌دیدگان مسلمان و آوارگان منطقه روهینگیا میانمار تأکید کرد.

بیانیه سران کشورهای اسلامی حاضر در اجلاس علم و فناوری سازمان همکاری‌های اسلامی، ضمن ابراز نگرانی شدید از جنایت و خشونت علیه مسلمانان منطقه روهینگیا در میانمار، خواستار توقف فوری حمله به مسلمانان در این منطقه شده است.

سران حاضر در اجلاس آستانه، همچنین بر ضرورت سازماندهی جمعی و همکاری کشورهای اسلامی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به آسیب‌دیدگان و آوارگان تأکید کردند.

سردار فدوی با سرلشکر موسوی دیدار کرد/ تاکید بر هم‌افزایی ارتش و سپاه در حوزه اقتدار دریایی

فرمانده نیروی دریایی سپاه با حضور در ستاد فرماندهی آجا با فرمانده کل ارتش دیدار و دو طرف بر لزوم هم‌افزایی ارتش و سپاه در مسیر تحقق اقتدار دریایی نیروهای مسلح تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی آجا، دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با حضور در ستاد فرماندهی آجا با امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار و دو طرف بر لزوم هم افزایی ارتش و سپاه در مسیر تحقق اقتدار دریایی نیروهای مسلح تاکید کردند.

بنا بر این گزارش، بررسی راهکارهای ارتقای هم افزایی و تقویت همکاری های فی مابین در حوزه نیروی دریایی ارتش و سپاه، انتقال تجربیات، بهره مندی از دستاوردها و برکت افزایی در راستای تعاملات رزمی و دفاعی، ارتباط نخبگان و تلاش در جهت نیل به اهداف ترسیم شده در مسیر تحقق اقتدار دریایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله محورهایی بود که در این دیدار مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

قطعنامه پایانی تجمع دانشگاهیان در اعتراض به کشتار مسلمانان در میانمار؛

تعلق جایزه صلح نوبل به جنایتکاران، حقیقت شعارهای حقوق‌بشری غرب را روشن می‌کند

قطعنامه پایانی تجمع جمعی از دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ و اقشار مختلف مردم در برابر ساختمان نمایندگی سازمان ملل متحد در تهران در اعتراض به کشتار وحشیانه مسلمانان در میانمار قرائت شد.

متن این قطع‌نامه که به امضای پنج تشکل دانشجویی رسیده است،‌ به این شرح است:

بسم الله القاصم الجبارین

پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) فرمودند: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»

«کسى که صداى انسانى را بشنود که فریاد کمک‌خواهی سر می‌دهد و بی‌تفاوت باشد، مسلمان نیست.»

همزمان با ایام حج و اعیاد سعید قربان و غدیر، مسلمانان مظلوم میانمار، مجدداً توسط نیروهای دولتی و بودائیان افراطی این کشور مورد هجوم وحشیانه قرار گرفته‌اند. فجایع انسانی روزهای اخیر علیه مسلمانان مظلوم میانمار، توجه و نگرانی هر انسان آزاده و باوجدانی را به خود جلب کرده است. روزها از پی هم می‌گذرند اما همچنان مجامع بین المللی مدعی حقوق بشر، موضع خود را مشخص نکرده‌اند. همان نهادهایی که هر روز مسلمانان را به خاطر احکامی همچون قصاص و جهاد به خشونت و نقض حقوق بشر متهم می‌کردند، امروز در برابر نسل کشی مسلمانان میانمار "سکوت مرگ" پیشه کرده‌اند. نهادهای بین المللی، تحت سیطره‌ی کشورهای غربی قرار گرفته و به دلیل دوستی با حکومت جائر و جنایتکار میانمار، به وظایف انسانی و قانونی خود عمل نمی‌کنند.

ما به عنوان پیشگامان جنبش دانشجویی مسلمان و به نمایندگی از جوانان مسلمان و انقلابی جمهوری اسلامی ایران، ضمن محکومیت شدید اقدامات غیرانسانی حکومت و افراطیان بودایی، مواضع خود را به شرح ذیل اعلام می‌داریم:

1- استاندارد دوگانه‌ کشورهای عضو شورای امنیت در خصوص کشتارهای میانمار، قطعاً به تضعیف جایگاه این شورا و سازمان ملل در بین مسلمانان و دیگر مردم آزاده‌ دنیا منجر شده است. مردم دنیا وقتی می‌بینند به رؤسای حکومت‌های افراطی و جنایتکار در غرب و شرق آسیا که در حال نسل کشی مردم غیرنظامی و مظلوم یمن، فلسطین، بحرین، کشمیر و میانمار هستند، جایزه‌ صلح نوبل تعلق می‌گیرد، به حقیقت پوشالی شعارهای دفاع از حقوق بشر این کشورها پی می‌برند.

2- امروز دیگر هنگامه‌ سکوت و انفعال نیست و این سکوت به منزله‌ تأیید جنایت‌های مزدوران سفاک استکبار در سراسر دنیا محسوب خواهد شد و به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. وقت آن رسیده که تمامی مردم دنیا و به خصوص مسلمانان، فریاد آزادی‌خواهی سر داده و با یکدیگر متحد شده و در برابر استکبار و عوامل وابسته به او در سرتاسر دنیا بایستند. از رؤسای تمامی کشورهای اسلامی و دیگر دولت‌های مستقل دنیا دعوت می‌کنیم تا با تشکیل یک جبهه‌ متحد در برابر این جنایتکاران، از اقدامات خون‌بار آن‌ها جلوگیری نمایند.

3- از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه توقع می‌رود از تمام ظرفیت اجرایی و دیپلماتیک خود در بین کشورهای جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری‌های اسلامی به خوبی استفاده نموده و با برگزاری جلسه‌ اضطراری برای بررسی کلیه‌ی راهکارهای حل معضل میانمار، پا به عرصه‌ دفاع از این مردم مظلوم گذارند. همچنین بر دستگاه قضایی و ریاست محترم قوه‌ی قضائیه فرض است که مطابق دستورات اخیر رهبری، از تمامی ظرفیت‌های حقوقی موجود برای پیگیری این موضوع استفاده نموده و دست از این انفعال بین المللی در حوزه‌ی دفاع از حقوق بشر بردارند. امروز جمهوری اسلامی و مسلمانان هستند که باید از دولت‌ها و نهادهای مدعی در سطح جهان، مطالبه‌ رعایت حقوق بشر را داشته باشند و آن‌ها را در جایگاه پاسخگویی نسبت به بشریت بنشانند.

در پایان بار دیگر از تمامی مسلمانان و مردم آزاده‌ی دنیا درخواست می‌کنیم که دست از اختلافات جزئی قومی و مذهبی برداشته و با تشکیل جبهه‌ی متحد مستضعفین، دست به اقدامات عملی و ملموس در قبال این زورگویان متجاوز بزنند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

امضاء:

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور (دفتر تحکیم وحدت)

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی

بیانیه و طومار اعتراضی دانشجویان پس از پایان تجمع تحویل دفتر سازمان ملل در تهران شد.

دستور معاون اول رییس‌جمهور برای تهیه نقشه راه بهبود وضع ایمنی جاده‌های کشور

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور با اشاره به وضع ایمنی جاده های کشور و حوادث رانندگی و خسارت های جانی و مالی ناشی از آن، بر ضرورت انجام اقدامات اساسی در این باره تاکید و تصریح کرد: باید نقشه راهی برای بهبود ایمنی جاده های کشور در بازه زمانی مشخص تهیه کرد.

جهانگیری پس از مطالعه گزارش کارشناسی دفتر هیات دولت درباره «ارزیابی ایمنی جاده ای ایران» در پی‌نوشتی خطاب به وزرای کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد:

« جنابان آقایان دکتر آخوندی، دکتر شریعتمداری، دکتر رحمانی فضلی، دکتر نوبخت، دکتر هاشمی و سردار اشتری

با سلام، وضع ایمنی جاده های کشور و حوادث رانندگی و خسارت های جانی و مالی ناشی از آن، به یک مسأله بسیار مهم تبدیل شده است. علیرغم تلاش های انجام گرفته و کاهش تعداد افراد فوت شده، باید یک اقدام اساسی انجام داد و نقشه راه را برای بهبود اوضاع در بازه زمانی مشخص تهیه کرد. ضمن بررسی، پیشنهادهای لازم را ظرف دو ماه تهیه و گزارش نمایید».

گزارش وزارت نفت از عملکرد و چشم‌انداز آینده صنعت نفت در هیات دولت بررسی شد

گزارش عملکرد وزارت نفت و چشم انداز آینده این صنعت و ضرورت‌های آینده به ویژه افزایش ضریب بازیافت و جلب سرمایه و تکنولوژی مورد نیاز در جلسه عصر امروز یکشنبه 19 شهریور هیات وزیران به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ارایه شد.

در ادامه جلسه، دفتر هیات دولت گزارشی درخصوص معرفی سامانه تصمیم به هیات وزیران ارایه داد.

با راه اندازی سامانه تصمیم، امکان دسترسی به مصوبات دولت از زمان ارایه پیشنهاد تا مرحله ابلاغ آن بصورت برخط برای تمامی دستگاه های اجرایی فراهم شده است و هریک از اعضای دولت با کلمه و رمز عبور خود می توانند به این سیستم دسترسی داشته باشند.

همچنین اعضای دولت از طریق سامانه یاد شده می توانند در پرونده پیشنهاد بصورت برخط به پرونده های خود و جزئیات آن شامل مستندات حقوقی، استعلام ها، جلسات برگزار شده در واحد رسیدگی کننده و نتیجه نهایی آن دسترسی داشته باشند.

نمایش احکام، تغییرات، نامه های مرتبط در پرونده مصوبات و امکان جستجوی پیشنهادها و مصوبات هیات دولت، از دیگر امکانات سامانه تصمیم است.

هیات وزیران در ادامه، به وزارت جهاد کشاورزی اجازه داد نسبت به انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت موافقت نامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری مولداوی ظرف مدت سه سال از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه، اقدام کند./907/204/ح

ارسال نظرات