۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۵۲۴۰۹۸

کمپین «کمک به روهینگیا» در اردوگاه‌های سوری

پناهجویان سوریه‌ای اردوگاه «ییلاق» در استان «ختای» در جنوب ترکیه ضمن محکوم کردن جنایات بوداییان افراطی علیه مسلمانان میانمار، کمپین جمع‌آوری کمک به پناهجویان روهینگیا راه‌اندازی کردند.
جمع آوری کمک به میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، پناهجویان اردوگاه ییلاق که بیشتر از ترک‌زبانان سوریه هستند، در کانتینرهایی زندگی می‌کنند که تبدیل به خانه آن‌ها شده و اکثر آن‌ها هیچ درآمد یا پس‌اندازی ندارند و تنها با کمک‌های بشردوستانه امرار معاش می‌کنند.

با این حال، وضعیت مسلمانان روهینگیایی در اردوگاه‌های بنگلادش آن‌ها را نیز متاثر کرده است. 

پناهجویان سوری این اردوگاه قالیچه‌ای را بیرون از مسجد برای جمع‌آوری اعانات پهن می‌کنند تا این کمک‌ها را به مسلمانان مظوم میانمار اهدا کنند.  

«علی ملا موسی»، یکی از پناهجویان سوری در این باره گفت: مگر می‌توان در برابر ظلم‌ علیه مسلمانان روهینگیا ساکت ماند، همه پناهجویان این اردوگاه به امید پایان یافتن مشکلات این مسلمانان دعا می‌کنند. 

وی افزود: با دیدن مظلومیت مسلمانان روهینگیا، مشکلات خود را فراموش کردیم و اکنون نگران خواهران و برادران بی‌پناه روهینگیایی خود هستیم و رنج آن‌ها را درک می‌کنیم و تلاش می‌کنیم به هر طریق ممکن به آن‌ها کمک کنیم. 

ایجاد مناطق ورود ممنوع برای مسلمانان میانمار

شبکه حقوق بشر برمه (میانمار) (BHRN)، تعداد مناطق ممنوع‌الورود مسلمانان در سراسر میانمار افزایش یافته است و اخیرا در ورودی ۲۱ روستای این کشور با اخذ مجوز از مقامات دولتی تابلوی «ورود مسلمانان ممنوع» نصب شده است. 

قبل از سال ۲۰۱۲ تعدادی از مناطق در ایالت‌های راخین و کایین دارای محدودیت‌های قانونی برای ورود مسلمانان بودند اما با رشد احساسات منفی بودائی‌ها علیه مسلمانان که آن‌ها را تهدید علیه جامعه میانمار می‌دانند، تعداد مناطق ممنوع‌الورود مسلمانان افزایش یافته است. 

در این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد انگیزه ممنوع کردن مسلمانان از ورود به روستاهای بودایی‌نشین از این تصور ناشی می‌شود که بوداییان افراطی حضور مسلمانان را موجب تضعیف قدرت بودایی‌ها و در نتیجه تهدیدی علیه خود می‌دانند. 

در این گزارش تصاویری از تابلوهایی آمده که در مناطق ممنوع‌الورود مسلمانان نصب شده و در آن به مسلمانان اخطار داده شده است حق ندارند حتی یک شب در اینجا توقف کرده، خانه‌ای کرایه یا خریداری کنند و یا با زنان بومی ازدواج کنند. 

علاوه بر این در بخش‌های مختلف میانمار تابلوهایی نصب شده که به ساکنان بومی اخطار داده حق غذا دادن به ببرها و جا دادن به مسلمانان را ندارند زیرا اگر سعی کنی به ببر غذا بدهی، خودت را خواهد خورد(و اگر به مسلمان جا دهی تو را از خانه‌ات بیرون می‌کند.

فعالان انگلیسی خواستار پایان «نسل‌کشی خاموش» در میانمار شدند

سالن کنفرانس مرکز اسلامی لندن بعد از اقامه نماز عصر به سرعت مملو از جمعیت شد تا نشست اضطراری بررسی بحران پیش‌روی مسلمانان روهینگیا در میانمار برگزار شود.

در یک ماه گذشته، گزارش‌های فراوانی از مشاهدات بازماندگان قتل عام، شکنجه و دیگر جنایت‌های علیه اقلیت مسلمان میانمار توسط ارتش این کشور،  منتشر شده است.

در نتیجه این خشونت‌ها، بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته شده و حدود ۳۰۰ هزار نفر آواره کشور همسایه، بنگلادش، شده‌اند.

عبدالله فایق، مسؤول برگزاری این گردهمایی در مرکز اسلامی شرق لندن خطاب به سالن مملو از جمعیت خواست با ارسال نامه به نمایندگان خود در پارلمان انگلیس و نیز مسئولان سفارت میانمار در لندن و همچنین شرکت در راهپیمایی‌ها، اعتراضات خود را به نسل‌کشی مسلمانان در میانمار اعلام و خواستار پایان دادن به این جنایات شوند.

شرکت‌کنندگان در این گردهمایی که با عنوان «نسل‌‌کشی خاموش» برگزار شد با اشاره به نمونه‌های مشابه این جنایات در بوسنی و رواندا و سکوت جهانی، خواستار رسیدگی به بحران مسلمانان میانمار شدند.

هارون خان، رییس شورای مسلمانان انگلیس در این باره گفت: اخبار مربوط به (سرکوب) مردم روهینگیا چند روزی وجود دارد و بعد دوباره خاموش می‌شود. ما نمی‌خواهیم که وضعیت این گروه تحت ستم دوباره از یادها برود.

مخالفت دولت میانمار با آتش‌بس شبه‌نظامیان روهینگیا

شبه‌نظامیان روهینگیا که تحت عنوان «ارتش آزادی‌بخش روهینگیای آراکان» با دولت میانمار می‌جنگند، یکشنبه (19 شهریور)  اعلام کرده‌ بودند که با هدف اجازه دادن به فعالیت های انسان‌دوستانه در مناطق جنگ‌زده، از روز یکشنبه به طور یک‌طرفه یک ماه آتش‌بس خواهند کرد.

دولت میانمار با اعلام اینکه با «تروریست‌ها» مذاکره نخواهد کرد، این آتش‌بس را رد کرد. دولت میانمار به بهانه حمله این گروه شبه‌نظامی در روز سوم شهریور ماه به ایستگاه‌های پلیس در ایالت راخین، حمله گسترده به اقلیت مسلمان روهینگیا و خشونت و کشتار آنان را آغاز کرد.

بنابر اعلام سازمان ملل، حدود 300 هزار مسلمان روهینگیا در 15 روز گذشته برای فرار از خشونت و مرگ عازم بنگلادش شده‌اند که اکثریت آنان بیمار و زخمی در منطقه کاکس بازار بنگلادش مستقر شده‌اند که نیاز مبرمی به کمک‌ دارند.

هزاران مسلمان روهینگایی به جای مانده در ایالت راخین در شمال غربی میانمار نیز بدون غذا و سرپناه باقی مانده‌اند و برخی همچنان تلاش می‌کنند که با گذر از کوه‌ها، بوته‌زارها و زمین‌های برنج خود را به بنگلادش برسانند.

این در حالی است که دولت میانمار همچنان این حقایق را انکار می‌کند و اخبار منتشر شده در این رابطه را دروغ‌های «تروریست‌ها» می‌خواند./۹۹۴/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات