۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۵۲۴۲۸۹
پژوهشگر پژوهشکده تعلیم و تربیت:

در مواجهه با اسناد بین‌المللی باید محتاط باشیم

پژوهشگر پژوهشکده تعلیم و تربیت گفت: ما در مواجهه با اسناد بین‌المللی باید محتاط باشیم با توجه به اینکه رقابت‌ها در دنیا دوستانه نیست.
سند ۲۰۳۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی پارسانیا پژوهشگر پژوهشکده تعلیم و تربیت، شامگاه 20 شهریور در نشست تخصصی مواجهه با اسناد بین‌المللی در عرصه تعلیم و تربیت که در مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد، انواع مواجه به اسناد بین المللی نظیر سند 2030 است، گفت: ما در اصل یک برنامه برای پیشرفت کشور و یک برنامه برای نظام آموزشی داریم در درون این برنامه براساس نیازسنجی اصول و سیاست هایی را اتخاذ کردیم که با اسنادی نظیر 2030 هم مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه درباره اسناد بین المللی ما سه نوع مواجهه داریم، عنوان کرد: یکی از آنها انتقال ماشینی یا تقلید محض است که نوع آموزشی کشورهای دیگر را به شکل بسته‌ای یا تقلید محض وارد می‌کنیم.

پارسانیا افزود: نوع دیگر مواجه نیازسنجی است که بر اساس اهداف و اصول خود برخی بندها یا بخش‌ها را که غرب به شما ارائه می‌کند انتخاب و برخی را رد می‌کنید، این نوع مواجه انتقال گزینشی یا انتخابی است.

پژوهشگر پژوهشکده تعلیم و تربیت ادامه داد: در نوع دیگر انتقال مولد یا مواجهه خلاقانه است، یعنی ما به اسنادی که در کشورهای دیگر نوشته شده نگاه می‌کنیم با مواجه انتقادی آن را منبع الهام برای تغییر در ساز و کار آموزشی خود قرار می‌دهیم بدون اینکه تقلید داشته باشیم.

وی بیان داشت: معمولا پژوهشگران آموزش و پژوهش تطبیقی در توصیه به کشورها برای کشور ایران نوع سوم را توصیه می‌کنند.

پارسانیا ابراز کرد: تجربه نظام آموزشی ایران با کشورهای دیگر این تجربه را نشان می‌دهد که در آغاز مدرنیه نظام آموزشی کشورمان در دوران عباس میرزا در مواجه جدی با نظام آموزشی غرب مبهوت فن آوری و تکنولوژی فرانسوی‌ها می‌شود و این سوال را دارد که چگونه غرب طبیعت را به استخدام خود درآورده است.

پژوهشگر پژوهشکده تعلیم و تربیت افزود: بررسی تاریخی نشان می‌دهد نخستین مواجهه نظام آموزشی ایران با عالم غرب از نوع انتقال ماشینی یا تقلیدی بوده هیچ مواجه انتقادی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: اوج تقلیدگرایی محض نظام آموزشی ایران در دوره پهلوی رخ می‌دهد، حتی سازوکار رسمی در بخش آموزش از سوی کارشناسان فرانسوی طراحی می‌شود، یکی از آنها همین مدارس متوسط بوده است.

پارسانیا گفت: وقتی انقلاب می شود در سازوکار نظام آموزشی از محتوا تا روش آموزشی نیاز به تحول داشت، که بر همین اساس در دهه 60 سند تحول نوشته می شود، این سند به دلایل ناموجهی اجرا نمی شود، تا اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 90 نوشته می شود.

پژوهشگر پژوهشکده تعلیم و تربیت بیان داشت: در آن فلسفه تربیت، اهداف و اصول آن نگاشته شده است و در پایان سند تحول نوشته شده که 131 راهکار است که باید اجرایی شود؛ وقتی ما مبانی نظری مدونی داریم در مواجه با اسناد بین المللی دست پری داریم بنابراین باید با اسناد بین المللی مواجه محتاطانه داشته باشیم، با توجه به اینکه رقابت‌ها در دنیا دوستانه نیست و بر اساس دشمنی است بنابراین در هنگام مواجه به اسناد بین المللی باید این موضوع را در نظر بگیریم./۸۰۷/پ202/ب1

ارسال نظرات