۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۵۲۴۴۳۶
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

اسلام، سیاست منهای توحید را نمی پذیرد

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خطبه غدیر با وجود اینکه یک خطبه سیاسی است در بردارنده بیش از ۱۱۰ جمله در مورد خداشناسی و توحید است، گفت: این موضوع نشان می دهد در اسلام سیاست منهای توحید معنا ندارد.
حجت الاسلام رضا محمدی

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی، استاد حوزه علمیه قم امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه غدیر دارای سندیت بسیار محکمی است، گفت: بیش از 100 صحابه آن را نقل کرده اند و به لحاظ محتوا نیز در اوج بوده و بیش از 110 جمله درباره خداشناسی در این خطبه بیان شده است.

وی افزود: با وجود این خطبه غدیر یک خطبه سیاسی است ولی همانطور که بیان شد بیشترین متن این خطبه خداشناسی است که نشان می دهد در اسلام سیاست منهای توحید معنا ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در این خطبه 50 جمله در مورد فضایل امام علی(ع) و 20 جمله در مورد فضائل امام زمان(عج) بیان شده است، گفت: در این خطبه همه چیز به وضوح و دقت بیان شده و مباحث اخلاقی، نبوت، معاد از دیگر مباحثی است که در این خطبه مورد تأکید قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه خطبه غدیر یک میراث کم نظیر فرهنگی است، گفت: باید برای معرفی این خطبه وقت بیشتری اختصاص داده شده و بیان معارف این خطبه نباید تنها به روز غدیر محدود شود.

وی با اشاره به دلایل انحراف از غدیر افزود: ساده لوحی سیاسی مردم و ارعاب و ترس و عمل کردن براساس نقشه از پیش تعیین شده موجب شد که انحراف از غدیر رقم بخورد و بعضی از صحابه رسول خدا(ص) تنها با گذشت 50 سال و شهادت امام حسین(ع) متوجه شدند که با تغییر مسیر از غدیر چه انحرافی در  جامعه اسلامی ایجاد شده است زیرا در ابتدا بیان می کردند که چه اشکالی دارد که جای امام علی(ع) و دیگری عوض شده است و مهم این است که امام علی(ع) حب ریاست ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حکمت 273 نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) دراین حکمت می فرمایند«اعْلَموا عِلْماً يَقِيناً اِنَّ اللّهَ لَمْ يَجْعَلْ لِلْعَبْدِ ـ وَإِنْ عَظُمَتْ حِيلَتُهُ، وَاشْتَدَّتْ طِلْبَتُهُ، وَقَوِيَتْ مَكِيدَتُهُ ـ أَكْثَرَ مِمَّا سُمِّىَ لَهُ فِي الذِّكْرِ الْحَكِيمِ، وَلَمْ يَحُلْ بَيْنَ الْعَبْدِ فِي ضُعْفِهِ وَقِلَّةِ حِيلَتِهِ، وَبَيْنَ أَنْ يَبْلُغَ مَا سُمِّيَ لَهُ فِي الذِّكْرِ الْحَكِيمِ. وَالْعَارِفُ لِهذَا الْعَامِلُ بِهِ، أَعْظَمُ النَّاسِ رَاحَةً فِي مَنْفَعَةٍ، وَالتَّارِکُ لَهُ الشَّاکُّ فِيهِ أَعْظَمُ النَّاسِ شُغُلاً فِي مَضَرَّةٍ، وَرُبَّ مُنْعَمٍ عَلَيْهِ مُسْتَدْرَجٌ بِالنُّعْمَى، وَرُبَّ مُبْتَلىً مَصْنُوعٌ لَهُ بِالْبَلْوَى، فَزِدْ أَيُّهَا الْمُسْتَنفِعُ فِي شُكْرِکَ، وَقَصِّرْ مِنْ عَجَلَتِکَ، وَقِفْ عِنْدَ مُنْتَهَى رِزْقِکَ»

وی افزود: منظور امام علی(ع) از بیان این حکمت این است که به هرکس به اندازه مقدرات او روزی داده می شود نه بیشتر و نه کمتر و در ترجمه این حکمت بیان شده که«يقين بدانيد خدا براى بنده اش اگرچه بسيار چاره جو و سخت كوش و در طرح نقشه ها قوى باشد بيش از آنچه در كتاب الهى براى او (از روزى) مقدر شده قرار نداده است و (به عكس)  هرچند بنده اش ناتوان و كم تدبير باشد ميان او و آنچه برايش در كتاب الهى مقرر گشته مانع نگرديده است و كسى كه از اين حقيقت آگاه باشد و به آن عمل نمايد از همه مردم، آسوده خاطرتر و پرمنفعت تر است و آن كس كه آن را ترك كند و در آن شك و ترديد داشته باشد، از همه مردم، گرفتارتر و زيانكارتر است و چه بسيارند افرادى كه مشمول نعمت (الهى) هستند؛ اما اين نعمت مقدمه بلاى هلاكت ايشان محسوب مى شود و چه بسيارند افرادى كه در بلا و سختى قرار دارند اما اين بلا وسيله اى براى آزمايش و تكامل آنهاست.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: مهم ترین درس این حکمت برای مؤمنان این است که همواره از خداوند شکرگزار بوده و قانع باشند زیرا قناعت زندگی را دلپذیر کرده و تحمل سختی ها را آسان می کند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات