۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۵۲۴۴۸۸
چند خبر کوتاه سیاسی؛

ضرورت استفاده قوای سه گانه از تمام ظرفیت خود برای کمک به مردم مسلمان روهینگیا

استفاده قوای سه گانه از تمام ظرفیت خود برای کمک به مردم مسلمان روهینگیا، ابلاغ قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی از سوی رییس جمهور و وزیر کشور طرح استقبال از مهر را به استانداران سراسر کشور ابلاغ کرد عناوین برخی اخبار کوتاه سیاسی هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، بسیج اساتید، بسیج دانشجویی و بسیج کارکنان دانشگاه تربیت مدرس در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن جنایات حکومت میانمار علیه مسلمانان بیان داشتند: انتظار مردم انقلابی ایران اسلامی از قوای سه گانه این است که به بیانیه‌ها تنها اکتفا نکرده و از تمام ظرفیت حقوقی و دیپلماتیک خود نسبت به توقف و جبران ظلم وارد شده بر مردم مسلمان مظلوم روهینگیا و البته تنبیه دولت جنایتکار این کشور اقدام کنند.

در ابتدای این بیانیه اظهار شد: هر روزه هجوم وحشیانه و جنایت‌های هولناک علیه اقلیت مسلمان مظلوم روهینگیا توسط نیروهای دولتی میانمار و بودائیان افراطی این کشور انجام می‌شود. هر فردی با هر دین و مسلکی با دیدن تصاویر تن‌های سوخته و کودکان سربریده قلبش آکنده از درد و چشمانش اشک‌بار می‌شود. سلسله اقدامات خصمانه و سرکوبگرانه علیه اقلیت روهینگیا سال‌هاست که در میانمار در جریان است و این سکوت رسانه‌های جیره‌خوار آمریکایی و صهیونیستی در جهان بوده که تاکنون بر چنین جنایت‌های دهشتناکی سرپوش نهاده است.

همچنین در این بیانیه خاطر نشان شد: تأسف‌بارتر از آن سکوت هدفدار جامعه جهانی، مجامع بین‌الملل و مدعیان حقوق بشر در دنیا است که کشورهای اسلامی بویژه نظام جمهوری اسلامی ایران را به خاطر اجرای احکام اسلامی به نقض حقوق بشر متهم می کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شد: البته از این نهادهای بین المللی بیش از این انتظار نیست، زیرا تحت سیطره‌ کشورهای غربی قرار گرفته و به دلیل دوستی با حکومت جائر و جنایتکار میانمار، به وظایف انسانی و قانونی خود عمل نمی‌کنند.

در قسمت پایانی این بیانیه آمده است:‌ انتظار مردم انقلابی ایران اسلامی از قوای سه‌گانه این است که به بیانیه‌ها تنها اکتفا نکرده و از تمام ظرفیت حقوقی و دیپلماتیک خود نسبت به توقف و جبران ظلم وارد شده بر مردم مسلمان مظلوم روهینگیا و البته تنبیه دولت جنایتکار این کشور اقدام کنند.

سرلشکر باقری:

دشمنان با ترس از محور ایران-مدیترانه حرف می‌زنند/دولت‌های مرتجع منطقه در محافل خصوصی علنی به حال ما غبطه می‌خورند

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در محفل انس پیشکسوتان جهاد و شهادت که عصر امروز در مسجد حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد، اظهار داشت: امام(ره) در 26 شهریور 67 بعد از اینکه قطعنامه 598 را پذیرفتند در پیامی به مجمع سراسری فرماندهان سپاه به دستاوردهای دفاع مقدس اشاره کردند که دفاع مقدس منجر به حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور و شکست طرح‌های توسعه‌طلبانه دشمنان شد.

وی افزود: بعد از 29 سال که از پایان جنگ و این پیام می‌گذرد، وقتی به گذشته بر می‌گردیم و نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که جمهوری اسلامی ایران چه صحنه‌های سختی را پشت سر گذاشته است. ملاحظه می‌کنیم که علی‌رغم همه توطئه‌ها و دشمنی‌ها ما سربلند بودیم و توانستیم استقلال و تمامیت ارضی کشور را حفظ کنیم و توطئه دشمنان را نقش بر آب سازیم؛ این در واقع از برکات دفاع مقدس است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: دفاع مقدس برای ما که فرصت دیدن دانشگاه‌های نظامی را پیدا نکرده بودیم، مانند دانشگاهی بود که درس‌های زیادی را به ما ارائه کرد و باعث شد مسائل گوناگونی را درک کنیم. ما درس و مشق معنویت را فرا گرفتیم؛ لذا آنچه که در ظاهر وجود دارد از ابزار و سلاح، می‌بینیم و متوجه می‌شویم که این وسائل در برابر انسان با ایمان چه ارزش و جایگاهی دارد به عبارت دیگر عراقی که آن همه پشتیبان و سلاح داشت در برابر ایران چه سرنوشتی پیدا کرد.

باقری در ادامه گفت: امروز صدام و حامیان آن کجا هستند و ملت ما در کجا قرار دارد؛ ما درس ایثار را گرفتیم و روحیات بعد از دفاع مقدس آن‌را کم رنگ نکرده است. ما از دفاع مقدس خودکفایی را فرا گرفتیم و این را در همه ابعاد آموختیم، امروز در جایگاهی قرار داریم که از جهت سخت افزاری مانند سلاح، تجهیزات نظامی و مهمات به خود اتکایی رسیده‌ایم به نحوی که خودمان می‌سازیم، تکثیر می‌کنیم، به کار می‌گیریم و انبار می‌کنیم و این از افتخارات ملت ما است. درحالیکه ارتش‌های بزرگ هرچند در پیمان‌های مطرح هستند وقتی در سیاست‌ها با اخم قدرت‌ها مواجه می‌شوند از اینکه قطعه‌ای برای هواپیماهایشان ندهند یا تجهیزاتشان زمین‌گیر شود به هراس می‌افتند، لذا این زمان به ما می‌گویند خوش به حال شما که خودتان ساختید. این درس دفاع مقدس است که توانستیم جایگاه خود را پیدا کنیم.

باقری گفت: درس مقاومت و پایداری را آموختیم، اقتصاد مقاومتی که مطالبه رهبر انقلاب است مفهومش این است که اقتصاد کشور در برابر احتکارهای دشمنان محکم باشد و به بیرون اتکا نداشته باشد، اما اقتصاد ما چنین ظرفیتی را در حال حاضر ندارد.

وی ادامه داد: ما مانند اقتصاد مقاومتی نیاز به فرهنگ مقاومتی در برابر تهاجم فرهنگی داریم که ایستادگی کند. همچنین به سیاست مقاومتی هم که بتواند در برابر فشارهای خارجی نفوذ ناپذیر باشد، نیازمندیم. البته باید گفت درس این راه را در دفاع مقدس فرا گرفتیم که باید آن‌را را به سایر ابعاد دفاع ملی گسترش دهیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: این کارها شدنی‌تر از بخش دفاعی است. چرا که در دفاع مقدس یک سوزن ته‌گرد را به ما نمی‌دادند و حتی علم وفناوری محصولات و قطعات مختلف را نیز در آن دوران از ما دریغ می‌کردند. اما سایر بخش‌ها چنین شرایطی نداشتند با این وجود ما توانستیم در بخش نظامی مانند تولید ساخت موشک به خودکفایی برسیم. اکنون نیز باید به آن دوران رجوع کنیم و راه را برای سایر حوزه‌ها هموار کنیم که این می‌تواند با اقتصاد مقاومتی محقق شود.

باقری گفت: ما در دفاع مقدس اعتماد به نفس ملی را فرا گرفتیم و این در حالی بود که با همه جهان روبرو بودیم. کشورهایی در سطح قدرت ظاهری از ما برتر بودند؛ اما ما با اعتماد ملی بر همه آن قدرت‌ها با اتکا به ایمان الهی فائق آمدیم. ما همچنین در دفاع مقدس درس ابتکار و خلاقیت را فرا گرفتیم.

وی اظهار داشت: اکنون در موقعیتی قرار داریم که در ذهن احدی در قدرت‌های جهانی تهاجم به ایران نمی‌گنجد. زیرا ما درس بن‌بست شکنی را از دفاع مقدس فرا گرفتیم. امروز معتقدیم ایران هیچ‌گاه در بن‌بست قرار نمی‌گیرد مگر اینکه در بن‌بست‌هایی که ساخته خیال است، گرفتار شویم.

باقری گفت: ما از دفاع مقدس درس وحدت ملی را فرا گرفتیم. زیرا در آن دوران در هیچ یگانی مسائل مذهبی، قومی و زبانی دخیل نبود و تصمیم‌گیری‌ها و مأموریت‌ها بدون توجه به چنین مسائلی صورت می‌گرفت. لذا اکنون آثار آن در امنیت کشور نمایان شده است.

وی افزود: ما در دفاع مقدس مشارکت ملی را آموختیم. اینکه هرکس با توجه به توانی که دارد از جبهه و رزمندگان حمایت می‌کرد نشان از مشارکت ملی بود. البته کسانی هم بودند که به این موارد بی‌توجهی می‌کردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: به برکت دفاع مقدس هیچ همسایه‌ای جرأت و قدرت آن را نداشت که بخواهد با ایران درگیر شود و این موضوع تا دهه 80 که با حوادث افغانستان و عراق توأم می‌شود، ادامه داشت. در این مقطع زمانی شاهد حضور تهدیدات نظامی قدرت‌های بزرگ جهانی در همسایگی کشورمان هستیم، اما با این وجود خدا را شاکریم که مقام معظم رهبری مجموعه این صحنه‌ها را به خوبی مدیریت کرده است و این باعث شد تا قدرتمان را به رخ دیگران بکشیم که نتیجه آن ایجاد بازداندگی بود.

باقری افزود: اکنون از چنان امنیتی برخوردار هستیم که هیچ سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و حتی مسئولان نمی‌توانند عنوان کنند که سرمایه‌گذاری در کشور ما به خطر می‌افتد البته امنیت کشور ما از این به بعد نیز همچنان برقرار خواهد بود هر چند با حوادث و تهدیدات نرم و نفوذ مواجع هستیم.

وی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی و رزمندگانش روزی در کنار دیوارهای اهواز می‌جنگیدند، اما امروز در جایگاهی هستند که دشمنان با ترس از مسائلی مانند محور ایران-مدیترانه حرف می‌زنند. امروز دولت‌های مرتجع منطقه زمانی که اسم جمهوری اسلامی می‌آید در محافل خصوصی به حال ما غبطه می‌خورند و می‌گویند ای کاش ما هم در مسیر شما بودیم.

باقری اظهار داشت: مسئله پیشکسوتان دفاع مقدس از موضوعات اساسی است. بنده در مسئولیتی که دارم از پیشنهادات مبنی بر حمایت از پیشکسوتان دفاع مقدس استقبال می‌کنم و در اینجا اعلام آمادگی می‌کنم برای همکاری با پیشکسوتان دفاع مقدس هر کجا نیاز به همکاری باشد کمک می‌کنیم و آماده هستیم مجموعه‌های مناسب با این بخش از جامعه نیروهای مسلح در نیروهای مسلح ایجاد کنیم.

وی افزود: اکنون مجموعه‌های فرهنگی دفاع مقدس در 31 استان در حال ساخت است که امسال 10 مجموعه در استان‌ها افتتاح می‌شود. در کنار آن باغ موزه دفاع مقدس نیز در تهران ایجاد شده که مجموعه‌ای آماده برای شما و ایثارگران است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان گفت: ما نماینده‌ای در شورای فرهنگ عمومی کشور داریم، لذا پیشنهاد می‌کنم برابر نظر شما پیشکسوتان دفاع مقدس می‌توانیم روزی را در تقویم کشور به نام روز پیشکسوتان ثبت کنیم. علاوه برا این در دانشگاه‌ها برای دروس دفاع مقدس و پروژه‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی می‌توان از وجود پیشکسوتان بهره برد.

توسط روحانی صورت گرفت؛

ابلاغ قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی

رئیس جمهوری قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را جهت اجرا به وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کرد.

در ابلاغیه رئیس جمهوری آمده است:در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران " قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی " که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ۳۱/‏۰۵/‏۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۸/۶/ ۱۳۹۶ به تایید شورای نگهبان رسیده جهت اجرا ابلاغ می شود.

بر اساس ماده واحده این قانون تهیه، عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی، علمی و یا هنری اعم از الکترونیکی و یا غیر الکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل - با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود جرم بوده و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات به شرح زیر است:

۱_ ارتکاب جرم توسط شخص حقیقی مشمول مجازات جزای نقدی درجه ۳ و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه ۶ است.

۲_ در صورت ارتکاب جرم توسط شخص حقوقی علاوه بر مجازات مرتکب و مدیران و گردانندگان مربوطه - مجازات شخص حقوقی حسب مورد مطابق مواد (۲۰)( ۲۱) و (۲۲) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱ تعیین می‌گردد.

در تبصره ۷ این قانون آمده است : وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مکلفند جهت پیشگیری از جرائم موضوع این قانون اقدامات زیر را انجام دهند:

۱- ترویج فرهنگ احترام به حقوق مالکیت فکری از طریق گنجاندن دروس ذیربط و اصلاح سرفصل برنامه‌های درسی و برگزاری کارگاههای آموزشی

۲- الزام دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی به اعمال نظارت دقیق بر رعایت حقوق مالکیت فکری در آثار علمی و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی

۳- اعمال مجازات انتظامی اخراج دانشجو یا ابطال پایان‌نامه و رساله یا مدرک تحصیلی در صورت احراز تخلف تقلب علمی با توجه به میزان تخلف

۴- اعمال مجازات انتظامی تنزل رتبه یا پایه عضو هیئت علمی، اخراج - لغو قرارداد در صورت احراز تخلف تقلب در آثار علمی با توجه به میزان تخلف

همچنین در تبصره ۹ آمده است :دانشگاه‌ها، پژوهشگاهها، موسسات آموزش عالی پژوهشی فناوری دولتی و غیردولتی زیر نظر وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی، حوزه‌های علمیه، موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی، موسسه‌های وابسته به دستگاههای اجرایی و دانشگاه فرهنگیان موظف هستند از این پس پیشنهادها (پروپوزال‌ها)، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که فاقد طبقه‌بندی هستند در سامانه‌های اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایران داک) ثبت و تایید و فایل تمام متن و نتیجه را همانندجویی کنند. ارائه گواهی ثبت و بارگذاری فایل تمام متن و نتیجه همانندجویی این مدارک برای هرگونه پرداخت مالی به استادان راهنما، مشاور و داور و تخصیص امتیاز در ترفیع و ارتقاء آنها و همچنین دانشجویان الزامی است.

توسط رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی؛

بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی ابلاغ شد

معاون اول رییس جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی «بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی» را به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد.

بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی که به پیشنهاد کارگروه برنامه ملی پیشبرد برون گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی) در جلسه مورخ 9/5/1396 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده است، از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به کلیه دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.

برای مشاهده متن کامل این بسته اینجا کلیک کنید.

وزیر کشور طرح استقبال از مهر را به استانداران سراسر کشور ابلاغ کرد

در آستانه مهرماه و بازگشائی مدارس کشور و به منظور افزایش سطح رضایتمندی مردم، وزیر کشور طرح استقبال از مهر را با رویکرد خدمت رسانی مطلوب و مناسب توسط مدیران شهری و روستایی، به استانداران سراسر کشور، ابلاغ کرد.

بنا بر این گزارش، در دستور وزیر کشور خطاب به استانداران آمده است: آغاز فصل پاییز در میهن عزیزمان ایران اسلامی با فصل شکوفایی علم و دانش قرین گردیده است. تحرک و پویایی رهروان علم و دانش برای بازگشایی سال تحصیلی جدید، چهره شهرها و روستاهای کشور را در شور و نشاطی آمیخته با تغییرِ فصل همراه می‌کند.

در این راستا شهروندان میهن اسلامی و آینده سازان کشور عزیزمان، شایسته خدمت رسانی مطلوب و مناسب توسط مدیران شهری و روستایی هستند. نظر به اهمیت این موضوع و به منظور افزایش سطح رضایتمندی مردم، به پیوست طرح استقبال از مهر جهت اجرا ابلاغ می شود.

در فراز پایانی ابلاغ وزیر کشور، از استانداران خواسته شده است؛ ضمن ابلاغ طرح مذکور به شهرداری ها، دهیاری ها و دیگر دستگاه های ذیربط نسبت به تشکیل ستادهای استقبال از مهر برابر با طرح ابلاغی، اقدام و ضمن نظارت بر حسن اجرای آن، گزارش اقدامات انجام شده را پس از اجرا به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور منعکس کنند./907/204/ح

ارسال نظرات