۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۵۲۴۶۷۳
حجت الاسلام والمسلمین واعظی:

منزلت طلاب در پذیرش پیام تبلیغ از سوی مردم مؤثر است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منزلت اجتماعی طلاب را موضوعی مهم در پذیرفتن پیام تبلیغ از سوی مخاطب دانست و بر تلاش روحانیت برای ارتباط با مردم تأکید کرد.
نشست خبری حجت السلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در اختتامیه دومین جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق که در سالن مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به اهمیت خاطره نگاری طلاب عنوان کرد: کشور ما یک ویژگی خاص دارد چرا که سازواره های اجتماعی بسیار متنوعی در کشور ما وجود دارد یعنی ما شهرنشین، روستانشین، عشایر، کوهستان نشین و کویر نشین داریم و این سازواره های متنوع دارای بافتهای فرهنگی متناسب با خود هستند.

وی افزود: علاوه بر آن ما در کشور دارای قومیتی های متعدد هستیم؛ از طرفی حوزه یک امتیاز خاص دارد و آن امتیاز این است که  از تمام این سازواره های اجتماعی و قومیت ها در حوزه ما طلبه وجود دارد و به عبارتی روحانیت و حوزه در بطن و متن جامعه با همه شاکله های مختلف نماینده دارد و ما در حوزه از اقشار و طبقات مختلف طلبه داریم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: این موضوع یک امتیاز ایجاد می کند که به واسطه این بافت چند لایه، پیچیده و متنوع و حضور روحانیت در ایام تبلیغی در اقصی نقاط کشور این ارتباط اجتماعی ایجاد شده و این خاطره نویسی در واقع می تواند تابلویی از واقعیت های فرهنگی و اجتماعی ما باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطره نگاری را نوعی ایجاد اسناد تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: خاطره نویسی احداث و ایجاد اسناد تاریخی برای شناسایی واقعیت ها و تطورات فرهنگی ما است  و هیچ سندی بهتر از این خاطرات واقع بینانه آن هم از جانب کسانی که داعیه ای بر خلاف واقع گفتن ندارند، نمی تواند این تاریخ را به نسل بعد کند.

وی اضافه کرد: دین خدا و مکتب اهل بیت(ع) را حضور تبلیغی طلاب در مناطق مختلف حفظ کرده است و تاریخ و نسل های بعدی باید بدانند که تقوا، ایمان، دین و مکتب اهل بیت(ع) چگونه و با چه سختی هایی حفظ شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رکن مفهوم سازی و رکن انتقال پیام در تبلیغ بسیار مهم است؛ بنابراین نگارش خاطره ها باید از دو جهت قوت داشته باشد، یکی در بحث محتوایی یعنی حسن سلیقه در انتخاب مضمون و محتوا و دوم در بخش آرایه های بیانی و نوشتاری جذاب و تأثیرگذار گه در مخاطب اثر بگذارد چراکه در غیر این صورت، این فعالیت ارتباطی ناقص می ماند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تأکید کرد: این خاطرات دو نوع مخاطب دارد که یک مخاطب خاص و یک مخاطب عام است که مخاطب عام برای ایجاد علاقه مندی نسبت به خواندن این امور، نیاز به مسائل بیرون متنی دارد و آن هم بحث منزلت اجتماعی طلاب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پذیرفتن این پیام در قالب خاطرات، غیر از زیبایی متن و پیام، به نوع نگاه مردم به طلبه و روحانیت برمی گردد و منزلت اجتماعی و پیش قضاوت ها در این موضوع بسیار مهم است که طلاب با حسن سلوک، انجام وظیفه، صادق و خدوم بودن، تطابق قول و فعل و محبت به مردم و مردم دوستی و در کنار مردم بودن این منزلت را می سازند و همانطور که سلف صالح ما این ویژگی ها را داشتند و سبب تأثیرگذاری تاریخ حوزه و روحانیت شدند، طلاب و مبلغان ما نیز باید در این جهت کوشش جدی داشته باشند./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات