۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۵۲۴۷۳۷
کارشناس دینی:

مدگرایی در جهت مثبت و نوگرایی، ارزش است

رییس اداره آموزش عقیدتی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، چشم و هم چشمی ها را عامل جامعه شناختی مدگرایی عنوان کرد و گفت: از دیدگاه اسلام، اگر مد و مدگرایی در جهت مثبت و خلاقیت باشد ارزشمند است.
سبک زندگی

حجت الاسلام علی شرفی رییس اداره آموزش عقیدتی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، ضمن تعریف مد گفت: واژه «مد» در لغت به معناى سلیقه، الگو و روش بوده و در اصطلاح، به روش و طریقه‏اى موقتى که براساس ذوق و سلیقه افراد یک جامعه و سبک زندگى از جمله شکل لباس پوشیدن و معاشرت و تزیین و معمارى خانه را تنظیم مى‏کند گفته می شود.

وی افزود: از دیدگاه اسلام، اگر مد و مدگرایی در جهت مثبت و خلاقیت باشد ارزشمند است، اما در صورتی که مد و مدگرایی جنبه تجمل و اسراف داشته باشد مردود بوده و مدنظر اسلام نیست، نمونه هایی از مد و مدگرایی در تاریخ اسلام و در زمان حیات پیامبر(ص) وجود داشته است، احداث خندق اطراف شهر مدینه به پیشنهاد سلمان فارسی در جنگ خندق یک فرهنگ و جریانی بود که در آن زمان رخ داد.

مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه پیروى از مد و زیبایى‏خواهى و تنوع ‏پسندى، ریشه در نهاد انسان دارد تصریح کرد: تنوع، زیباخواهى و کمال‏ جویى فطرى به عنوان نیازهای فطری انسان منشا اصلى آن بشمار می رود.

حجت الاسلام شرفی ضمن تشریح عوامل جامعه شناختی مدگرایی تصریح کرد: افراط در مد و مدگرایی و در نتیجه جهل و نا آگاهى، ضعف ارزش ‏هاى معنوى، تبلیغات وسیع دشمنان و خودباختگى و تقلید کورکورانه از دیگران و یا خودنمایى، فخرفروشى، احساس حقارت و خود کم ‏بینى پیش می آید که براى افراد جامعه بسیار خطرساز است و باید از آن پرهیز کرد.

رییس اداره آموزش عقیدتی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه عوامل متعددی در رواج مد و مدگرایی در جامعه اسلامی دخیل است افزود: یکی از این عوامل، نفوذ مد و مدگرایی از طریق فرهنگ بیگانه است و افراد به دلیل خونمایی به این سمت و سو گرایش پیدا می کنند.

وی، چشم و هم چشمی ها را عامل دیگر جامعه شناختی مدگرایی عنوان کرد و گفت: این مهم‌ترین عامل رواج مدگرایی در جامعه اسلامی است که علاوه بر وارد کردن ضررهای اقتصادی، به عنوان یکی از ناهنجاری های اجتماعی نیز مطرح می شود.

کارشناس دینی به جایگاه مدگرایی در فرهنگ دینی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اسلام با همه انواع مد مخالف نیست تصریح کرد: اسلام، امروزی شدن و نوگرایی در سبک و شیوه لباس پوشیدن را نیز به صورت کلی پذیرفته است، آنچه اسلام با آن مخالف است پشت پازدن به ارزش ها مثل پوشش شرعی، پرهیز از اسراف، رعایت نکردن اخلاق اجتماعی و همانند سازی با بیگانگان است.

حجت الاسلام شرفی در ادامه تاکید کرد: اگر این پدیده های انحرافی در قالب مد به خود جوانان داده شوند و میل فطری نوگرایی و نیاز امروزی شدن به لجن زار انحرافات سوق یابد با اسلام مغایر بوده و این دین مبین به هیچ وجه آن را نمی پذیرد.

وی، مدگرایی را نوعی مصرف گرایی خواند و افزود: جنبه منفی مدگرایی به اسراف و تجمل منتهی می شود که در دین مبین اسلام، به شدت نهی شده و از این رو می توان مدگرایی را مصرف گرایی دانست.

مدرس دانشگاه، مدگرایی را تفکری وارداتی خواند و گفت: اسلام نه تنها مدگرايي و به روز بودن جوانان را منع نمی کند بلكه راه اعتدالي با حدود و موازين كاملاً مشخص در اين زمينه ارائه مي دهد تا جوان و نوجوان بر اساس علاوه بر پاسخگويي به نيازهاي غريزي خود اعم از زيبايي طلبي و نوگرايي بر اساس این موازین، از انحرافات احتمالي که ممکن است در قالب مد دامنگير آن ها شود مصونيت مي بخشد.

رییس اداره آموزش عقیدتی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در پایان گفت: مدگرایی در زنان به دلیل گرایش این قشر به انواع پوشش و آرایش و همچنین تنوع طلبی و زیباطلبی، بیشتر مشاهده می شود./851/ت۳۰۲/س

 

 

 

 

 

ارسال نظرات