۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۵۲۵۸۵۰

چند خبر کوتاه از جامعه الزهرا

تمدید ثبت نام اعزام مبلغ ماه محرم، جلسه دفاعیه پایان نامه با موضوع «بررسی استدلال‌های قرآن بر توحید الوهیت از منظر قرآن و روایات» و درس های مباهله برای مؤمنان از مهم ترین اخبار پایان هفته جامعه الزهرا(س) است.
جامعه الزهرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین نشست از سلسله نشست‌های «کلبه مهربانی» با موضوع «تحصیل و مدیریت خانواده» ویژه طلاب جامعه الزهرا(س) و همسرانشان در تالار بیداری اسلامی برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید صمصام الدین قوامی» امام‌جمعه پردیسان به ایراد سخن پرداخت.

همچنین در پایان این نشست و به مناسبت روز خانواده(۲۵ شهریورماه) به سی نفر از شرکت‌کنندگان، به‌قید قرعه هدایایی اهدا شد.

لازم به ذکر است، سلسله‌نشست‌های «کلبه مهربانی» در ۱۲ نشست با موضوعات مختلف با محوریت «مباحث خانواده» از سوی اداره کل امور طلاب و خانواده جامعه‌الزهرا(س) برگزار می‌شود.

یادآوری می شود، طلابی که در سلسله نشست‌های «کلبه مهربانی» حضور مستمر داشته باشند، به ‌قید قرعه کمک‌هزینه سفر به مشهد مقدس دریافت می‌کنند.

ثبت‌نام اعزام مبلغ جامعه‌الزهرا(س) ویژه ماه محرم تا ۲۵ شهریور تمدید شد

حجت الاسلام حسین تهرانی معاون فرهنگی و تبلیغی جامعه الزهرا(س) با اعلام این خبر گفت: ثبت نام بانوان مبلغ جامعه‌الزهرا‌(س) برای اعزام در دهه اول ماه محرم از ۲۰ شهریورماه آغاز شد که با توجه به استقبال مبلغان تا ۲۵ شهریور تمدید شده است.

وی افزود: علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام در «کاروان بزرگ مبلغان زینبی» می‌توانند به سامانه http://tabligh.jz.ac.ir/   مراجعه کنند.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد: بانوان مبلغ جامعه‌الزهرا‌(س) اواخر هفته آینده و در آستانه ماه محرم همراه با بسته‌های فرهنگی به مناطق مختلف کشور اعزام می‌شوند.

جلسه دفاعیه پایان‌نامه «بررسی استدلال‌های قرآن بر توحید الوهیت از منظر قرآن و روایات» برگزار می‌شود

جلسه دفاع از پایان نامه سطح ۳ رشته «تفسیر و علوم قرآن» با موضوع «بررسی استدلال‌های قرآن بر توحید الوهیت از منظر قرآن و روایات» توسط سرکار خانم «زهرا جاوید» برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «علی کریمیان» به عنوان استاد راهنمای این پایان‌نامه است؛ همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین «شفیعی دارابی» داوری این جلسه را به عهده دارد.

این جلسه روز شنبه -۲۵ شهریورماه- ساعت ۱۱:۳۰ در سالن دفاعیه واقع در طبقه سوم ساختمان شهید قدوسی(ره) برگزار می‌شود.

درس های مباهله برای مسلمانان در کلام استاد تاریخ جامعه الزهرا(س)

رویداد مباهله به‌گونه‌ای خاطرنشان کرد که قوام دین اسلام با حضور اهل‌بیت پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) در صحنه‌های اجتماعی محقق می شود.

زهرا یوسفیان» استاد رشته تاریخ جامعه الزهرا(س)گفت: رخداد مباهله یکی از حوادث مهم در تاریخ اسلام است که در عصر نبوی اتفاق افتاده و قرآن نیز در سوره‌ آل‌عمران به این مسئله مهم اشاره‌ کرده و نکاتی را درباره آن یادآور ­شده است. این رویداد تاریخی را می­توان از جهتی با یک نگاه برون مذهبی و چگونگی گفتمان با پیروان دیگر ادیان بررسی و از سوی دیگر با یک نگاه درون مذهبی آن را دنبال کرد که آن مساله‌ افضلیت و اثبات  جایگاه اهل‌بیت رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) در این واقعه است، از این رو مورخان، مفسران و دانشمندان کلامی شیعه هرکدام به‌نوعی از دیدگاه خود به آن پرداخته اند.

معنی لغوی و اصطلاحی مباهله

معنای لغوی: مباهله بر وزن "مُفاعِلَة" و از ریشه "بهل" است و معانی مختلفی برای آن بیان‌شده که به دو مورد آن اشاره می­شود:

الف)رها نمودن و به خود وا‌گذاشتن

ب)دعایى که همراه با تضرع و اصرار باشد

معناى اصطلاحى: زمانى که دو یا چند نفر، بر سر مسئله‌اى اختلاف‌نظر داشته باشند و هیچ‌کدام حاضر نباشند نظریه طرف مقابل را بپذیرند، در یکجا جمع مى‌شوند و به درگاه خداوند تضرع مى‌کنند و از خدا مى‌خواهند که آن‌کس را که بر باطل است رسوا نموده و مورد لعن و مجازات خویش قرار دهد. (ابن سلام، ۱۳۸۴ق، ج۴ص۲۳۰؛ ابن منظور، ۱۴۰۵ق، ج۱۱ص۷۲؛الجوهری، ۱۹۵۶م، ج۶ص۲۱۹۶)

پس موضوع مباهله، مخصوص اختلافات دینی و طبیعی است که طرفین مباهله، باید معتقد به پروردگار باشند تا بتوانند اقدام به چنین کاری نمایند، چون فردی که خداپرست نیست، نمی‌تواند از خداوند درخواستی داشته باشد.

اصل جریان مباهله در کتب تاریخی

جریان مباهله در منابع اولیه تاریخی کم‌وبیش چنین نقل‌شده است: پیامبر گرامى (صلی‌الله علیه و آله) به‌موازات مکاتبه با سران دولِ جهان و مراکز مذهبى، نامه‌ای نیز براى اسقف نجران «ابوحارثه» فرستاد و اهالى آن منطقه را به اسلام دعوت کرد. متن این نامه بدین شرح است: «به نام خداى ابراهیم و اسحاق و یعقوب. این نامه‌ای است از محمد(صلی‌الله علیه و آله) پیامبر و فرستاده خدا به اسقف نجران. خداى ابراهیم و اسحاق و یعقوب را حمد و ستایش و شما را از پرستش و عبادت بندگان به پرستش خدا دعوت می‌کنم؛ شما را دعوت می‌کنم که از ولایت بندگان خدا خارج شوید و تحت ولایت خداوند درآیید و اگر این دعوت را نمی‌پذیرید، باید به حکومت اسلامى جزیه بپردازید، وگرنه با شما اعلام جنگ می‌کنم. والسلام.»

فرستادگان پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) وارد نجران شده و نامه را به اسقف نجران دادند. با مشورت اسقفان و بزرگان قرار شد گروهى از صاحب‌نظران را براى بررسى اوضاع ‌واحوال به مدینه بفرستند. تعدادی از نخبگان انتخاب شدند که در رأس آنان ۳ تن از رهبران مذهبى نیز قرار داشتند. هیئت نمایندگى مسیحیان با لباس‌های فاخر و زیورآلات بر پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) که در مسجدی در مدینه بود وارد شدند. پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) حاضر به سخن گفتن با آن‌ها نشد. روز بعد با پوشیدن لباس ساده به دیدار رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) رفتند و با او به گفتگو پرداختند. مسیحیان قبل از آنکه وارد مذاکره رسمى با پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و آله) شوند، اظهار داشتند چون هنگام نماز است، اجازه دهید نمازمان را بخوانیم. حضرت به آن‌ها اجازه داد و آن‌ها به‌طرف قبله خودشان (مشرق) نماز خواندند. پس از اقامه نماز، مذاکرات آغاز شد و حضرت رسول (صلی‌الله علیه و آله) براى بار دیگر آن‌ها را به اسلام دعوت کرد آنان اظهار داشتند که ما قبل از تو مسلمان شده‌ایم. حضرت فرمود: دروغ می­گویید، چون شما صلیب را عبادت مى­کنید و گوشت خوک مى­خورید و عیسى(علیه‌السلام) را فرزند خدا مى­دانید و این امور با اسلام و اعتقاد به خداوند یگانه سازگار نیست. همچنین سخنانی در ارتباط با حضرت مسیح(علیه‌السلام) مطرح شد که با نزول آیات ۳۴ تا ۶۰ سوره آل عمران به آنان پاسخ داده شد لکن با عدم قبول آنان مواجه شد. نتیجه جلسه این شد که براى فرداى آن روز با پیامبر اسلام (ص) قرار مباهله بگذارند و خداوند پیامبرش را در این امر مورد خطاب قرار داده و از او خواست با آنان به مباهله برخیزد.(آل‌عمران/۶۱)

گزارشگران تاریخی تا این مرحله را کم‌وبیش در کتب خود آورده‌اند ( ابن هشام، بی‌تا، ج۱ص۵۷۳؛ ابن سعد، ۱۴۱۰ق، ج۱ص۲۶۸؛ بلاذری، ۱۹۸۸م، ص۷۱؛ یعقوبی، بی تا، ج۲ص۸۲؛ بیهقی،۱۴۰۵ق، ج۵ص۳۸۸؛ ابن کثیر، ۱۴۰۷ق، ج۵ص۵۴،....) و برخی مورخین به چگونگی برخورد و رفتار رسول خدا(ص) برای اجرای مباهله و همراهی على بن ابی‌طالب (علیه‌السلام)، فاطمه(س) و حسن و حسين (علیهماالسلام) اشاره ‌کرده وعدم انجام مباهله را از سوی هیئت نجرانی به خاطر همراهی  این عزیزان می­دانند. به عنوان مثال در یکی از منابع آمده است: «یکی از رهبران گفت: به خدایى که جان من در قبضه قدرت اوست، من جمعى را می‌بینم که اگر از ایزد تعالى بخواهند کوهى از زمین کنده شود، مستجاب خواهد شد. با او مباهله نکنید که با خاصان و عزیزان خود آمده است، چون وثوق و اطمینان به پروردگار خود دارد؛ اگر با او مباهله کنید، بلا نازل می‌شود و یک مسیحى را بر روى زمین باقى نمی‌گذارد؛ با او مصالحه کنید». پیامبر بزرگوار اسلام (صلی‌الله علیه و آله) پیشنهاد آن‌ها را پذیرفت و از انجام مباهله منصرف شد و قرارداد صلحى بین پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و آله) و مسیحیان نجران بسته شد. ( ابن سعد، همان، ج۵ص۶۳؛ ابن کثیر، همان، ج۵ص۵۴؛ مقریزی، ۱۴۲۰ق،ج۲ص۹۵،...)

زمان وقوع رویداد مباهله

برخی وقوع این رویداد تاریخی را سال سوم هجری و علت آن را نزول سوره آل‌عمران در این سال  می دانند، چرا که آیات ۱۲۰ تا ۱۸۰ راجع به جنگ احد است و برخی وقوع آن را در سال نهم هجری «عام‌الوفود» گزارش کرده­اند. به نظر می رسد این خبر به صواب نزدیک‌تر باشد چرا که بعد از جریان صلح حدیبیه و فتح مکه، قدرت اسلام فراگیر شد و پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) از موضع قدرت به سران دیگر مناطق ازجمله مسیحیان نجران نامه نوشت و آنان را دعوت به اسلام یا پرداخت جزیه کرد که نتیجه عدم پذیرش این دو آغاز جنگ یود. این‌گونه دعوت­ها حکایت از آن دارد که خود پیامبر(ص) دارای حکومتی قدرتمند و از پشتیبانی و همراهی مردم برخوردار و دارای سرزمینی محکم و استوار بوده است، در غیر این صورت مسیحیان نجران که اعرابي ثروتمند و متعصب بودند و نجران یک پایگاه قدرتمند مسیحیت به شمار می‌آمد حتی حاضر به مذاکره با پیامبر (ص) نمی شدند.

مناظره و گفتگو اولین قدم دین اسلام در برخورد با اندیشه‌های مقابل است

همچنین ماجرای مباهله نشان می‌دهد كه دین اسلام در برخورد با قدرت‌های مخالف خود، در گام نخست، تلاش دارد با بهره‌گیری از گفتگو و مناظره و استفاده از دليل و برهان، آن‌ها را به‌حق دعوت نمايد و در گام دوم، اگر معتقد به خدا بودند، آن‌ها را به مباهله و داورى خداوند متعال فرامی‌خواند، و اگر مباهله را هم نپذیرفتند، درصورتی‌که شرايط اسلام را قبول کنند، پیمان‌نامه سياسى امضا می کند.

برخورد کریمانه رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) در مورد بجا آوردن نماز هیئت نجرانی در مسجد مسلمانان و درخواست پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) که کسی متعرض به‌جا آوردن عبادات آنان نشود، حکایت از رفتار دینی- اجتماعی رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) و احترام او نسبت به هیئت­ها  و نمایندگان آنان به‌خصوص پیروان دیگر ادیان بود. بی‌اعتنایی پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) در ابتدای ورود آنان به خاطر پوشش نادرست و شاید با اهداف خاص به آنان فهماند که به فکر فریب مسلمانان نباشند.

واقعه مباهله، از جهات مختلف دیگر نیز حائز اهمیت و قابل تأمّل و بررسى است. مهم‌ترین نكاتى كه در اين رويداد ملاحظه می‌شود، عبارت است از: اثبات حقانیت اسلام در برابر مسيحيت، درستی و صداقت پیامبر اسلام(صلی‌الله علیه و آله) در امر رسالت خود، طرفدارى اسلام از منطق و صلح و بهره‌گیری از گفتگو و مناظره و استفاده از دليل و برهان(البته از موضع قدرت) و شروع گفتمان از مشترکات و آموزه­های توحیدی و اثبات برترى و حقانیت اهل‌بیت پیامبر(صلی‌الله علیه و آله).

مباهله و لزوم حضور اهل‌بیت پیامبر(صلی‌الله علیه و آله)

رویداد مباهله به‌گونه‌ای خاطرنشان ساخت که قوام دین اسلام با حضور اهل‌بیت پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) درصحنه‌های اجتماعی است وگرنه پیامبر می‌توانست شخصاً نفرین کند و اهل‌بیتش را با خودش نیاورد. بر هم زدن آداب‌ و رسوم جاهلی و زدن مهر بطلان بر فرهنگ غلط آن زمان در این رخداد با نشان دادن عملی اینکه فرزندان دخترى همچون فرزندان پسرى، فرزند خود انسان است، بنابراین امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) فرزندان پیامبرند. و مهم­ترین نکته اینکه قرآن علاوه بر کتاب الهی و وحیانی بودن، می­تواند به‌عنوان یک منبع اصیل کهن تاریخی مورد استفاده مسلمانان قرار گیرد و حوادث تاریخی اسلام و زندگی پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) از منظر قرآن بررسی شود. به‌گونه‌ای که  مدیریت خداوند و حمایت از پیامبرش در جای‌جای مدت رسالتش بخصوص در حوادث خاص همچون مباهله نظاره‌گر شد./968/پ۲۰۴/ی

ارسال نظرات