۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۲۶۱۵۱
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

نسبیت زمینه افول اخلاق در جامعه بشری است

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که اگر اخلاق از دین جدا توصیف شود اخلاق به ساحت نسبیت وارد خواهد شد، گفت: نسبیت اساس اخلاق را از جامعه اسلامی محو خواهد کرد.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شامگاه امروز در برنامه تلویزیونی زمزم معرفت که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به اهمیت تعظیم شعائر الهی از منظر شرع مقدس اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: تعظیم اعیاد و شعائر الهی ارزش های اساسی سبک زندگی اسلامی را شکل می دهد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پاسخ به این سوال که«آیا این روایت صحیح است که امام علی(ع) فرمودند: من نقطه باء بسم الله الرحمن الرحیم هستم؟» ابراز داشت: باید توجه داشت که تمام حقایق عالم در قرآن کریم تجمیع شده است؛ این در حالی است که در روایات ثقلین تصریح شده است که تمام حقائق قرآن کریم در سوره فاتحه آمده است.

وی در تبیین ابعاد روایی و فلسفی این سؤال افزود: تمام سوره حمد در ساحت معنای «بسم الله الرحمین الحریم» تجمیع شده است؛ این در حالی است که این عنوان مقدس با حرف «باء» شروع شده است؛ بر این اساس این حرف «تعیُن بخش» این عنوان مقدس است.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه تفهیم این مساله نیاز به مباحث تفصیلی دارد، عنوان داشت: باید توجه داشت که حرف«باء» شروع قرآن کریم و «تعیُن بخش» قرآن کریم است؛ بر این اساس امیرمؤمنان(ع) قرآن ناطق و «تعیُن بخش» اسلام مبین هستند.

کارشناس برنامه تلوزیونی زمزم معرفت در پاسخ به این سؤال که«چرا برخی در فلسفه اخلاق دین را زیر سؤال می برند! به این بهانه که دین امروزی دینی دست چندم است! آیا این مطالب جایگاهی در دین دارد؟ یا اساسا باطل است؟» گفت: این عقیده و این الگوی تحلیل از دین مبین اسلام اساسا باطل است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به آبشخورهای اخلاق در دین مبین اسلام، اظهار داشت: معیارها و شاخص های اخلاقی از دین گرفته شده است؛ بر این اساس هرگونه استدلالی مبتنی بر رهایی دین و تمسک به اخلاق در منطق و فلسفه اخلاق باطل است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) اخلاق و معیار فعل اخلاقی را امر الهی توصیف کرد و گفت: اگر مؤمن به مبانی امر شده اخلاق از سوی خداوند متعال جامع عمل بپوشاند به حقیقت اخلاق و به سعادت نهایی نایل خواهد شد.

وی افزود: اگر اخلاق از دین جدا توصیف شود اخلاق به ساحت نسبیت وارد خواهد شد؛ بر این اساس هر مکتبی برای خود شاخص هایی تعیین خواهد کرد و نسبیت اساس اخلاق را از جامعه اسلامی محو خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که تمام گزاره های اخلاق از سوی عقل ادراک نمی شود، ابراز داشت: شرع مقدس اسلام با حقیقت احاطه به هویت انسان برای مؤمن تشریع شده است؛ بر این اساس چون خیلی از گزاره ها از سوی عقل درک نمی شود شرع مقدس اسلام به تبیین ابعاد اخلاق برای مؤمن پرداخته است.

کارشناس برنامه تلویزیونی زمزم معرفت با بیان این که عقل تفاوت و فلسفه بین نماز دو و چهار رکعتی را درک نمی کند این در حالی است که عقل در اصل توحید برای مؤمن حجت است، گفت: اطاعت از رسول و ولایت ائمه معصوم علیهم السلام پس از ایشان شرعا و عقلا واجب است./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات