۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۵۲۶۴۸۷
رییس دانشگاه باقرالعلوم:

تغییر ارزش‌ها در زمان امام حسین واقعه عاشورا را رقم زد

حجت الاسلام والمسلمین مریجی تغییر در ارزش ها در سال ۶۱ هجری را سبب رقم خوردن واقعه غم بار عاشورا دانست و تأکید کرد که در آن دوران ارزش های اصیل، مادی شده بودند.
شمس الله مریجی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین روز از همایش آموزشی «مبلغان و شبهات عاشورایی» با حضور جمع کثیری از روحانیان، مبلغان و اساتید و مسؤولان حوزه پیش از ظهر امروز از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این همایش با اشاره به فلسفه قیام عاشورا و مسائل اجتماعی پیرامون آن اظهار داشت: ما در مورد عاشورا می خواهیم با نگاهی جامعه شناختی وارد شویم و کاری به رویکرد کلامی و تاریخی آن نداریم.

وی افزود: یک سؤالی که شاید در ذهن بسیاری از ما ایجاد شده باشد این است که چرا امت اسلام در سال 11 هجری هنگامی که پیامبر گرامی اسلام مشغول وضو گرفتن است، تلاش می کنند از آب وضوی ایشان برای خود تبرک بگیرند ولی همین امت پنج دهه بعد قربة الی الله سر سبط او را از تن جدا می کند؟.

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که غالب لشکریان یزید ارج و قرب خاندان پیامبر را می دانستند، ابراز داشت: یکی از این افراد شبث بن ربعی است اما به جایی می رسد که به شکرانه کشته شدن امام حسین(ع) در کوفه مسجدی تأسیس می کند  و از این دست افراد زیاد داریم.

وی اضافه کرد: در این باره باید به سه سؤال پاسخ دهیم؛ چه چیزی در عصر امام حسین(ع) تغییر کرد؟ چه کسی تغییر داد؟ و چطور تغییر پیدا کرد؟ این را هم بدانید واقعه روز عاشورا در عصر امام زمان(عج) هم تکرار خواهد شد و افراد زیادی از بزرگان دین جلوی ایشان خواهند ایستاد؛ اما در یک جمله باید بگوییم در عصر حسین بن علی(ع) ارزش ها تغییر پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با بیان این که یزید و یزدیان با تلاش و فریب مردم، پول و طلا را به عنوان ارزش جامعه اسلامی جا انداختند، خاطرنشان کرد: در مقتل مقرم می خوانیم که غروب روز عاشورا یکی از لشکریان یزید وقتی می خواست گوشواره از گوش دختران امام حسین(ع) بکشد، گریه می کرد و می گفت من خاندان شما را می شناسم ولی چه کنم اگر من گوشواره را نکشم دیگری خواهد کشید؛ می بینید ارزش حقیقی به مادیات رسیده بود نه این که آنها ندانند به جنگ چه کسی رفته اند.

وی تصریح کرد: انگیزه ها و نگرش ها رفتار انسان را تغییر می دهد و نگرش انسان را نیز باورها، اعتقادات و ارزش ها ایجاد می کند؛ ارزشی که در سال 61 هجری وجود داشت و باعث کشته شدن امام حسین(ع) شد متأسفانه امروز هم در جوامع اسلامی وجود دارد و آن توجه وافر به مادیات است.

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع)  در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که با مطالعات اجتماعی سه نوع شبهه در مورد عاشورا مطرح شده است، یادآور شد: بخش نخست ناظر به فرهنگ آیین های عاشورایی است، بخشی درباره مسائل اقتصادی و هزینه های عزاداری است و بخش سوم، اشکال گوناگون عزاداری به لحاظ تنوع فرهنگ شیعه است که همه این بخش ها نیاز به مطالعات جدی دارد./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات