۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
کد خبر: ۵۲۶۸۷۰
چند خبر اسلامی؛

چهارده شب سوگواری سیدالشهدا در «لس آنجلس» آمریکا

مسجد «الزهرا» در لس آنجلس آمریکا همزمان با فرا رسیدن دهه محرم ویژه برنامه‌های سوگواری را با حضور مداحان و سخنرانان برگزار می‌کند.
محرم در لس آنجلس

به گزارش خبرگزاری رسا، مسجد «الزهرا» در لس آنجلس آمریکا همزمان با فرا رسیدن دهه محرم ویژه برنامه‌های سوگواری را با حضوز مداحان و سخنرانان از پنج‌شنبه( 30 شهریور) به مدت 14 شب برگزار می‌کند.

مراسم سوگواری با مداحی «حاج محمد طاهریان» و دیگر ذاکرین اهل بیت (ع) و سخنرانی حجت‌الاسلام «سید روح‌الله جیدری»، امام جماعت این مسجد برگزار می‌شود. نماز جماعت، زیارت عاشورا و قرائت قرآن کریم نیز بخشی از برنامه‌های این مراسم است. مراسم هر شب از ساعت 19 به وقت محلی برگزار خواهد شد.

اعضای این مسجد طی چند روز گذشته مشغول آماده سازی مسجد برای ایام محرم بودند و دیوارهای آن را با پارچه‌های سیاه مزین کردند.

گفتنی است مراسم دعای توسل و کمیل نیز روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه هر هفته در این مسجد برگزار می‌شود.

طرح ویژه تأمین امنیت مساجد افغانستان در ماه محرم

وزارت کشور افغانستان با نام‌نویسی و مسلح‌کردن صدها نفر از شهروندان شهرهای مختلف این کشور برای تأمین امنیت مساجد در طول ماه محرم تلاش می‌کند.

وب‌سایت «سرور دانش»، معاون دوم رییس‌جمهور افغانستان با انتشار این خبر نوشت: تدابیر امنیتی در ماه محرم علاوه بر مسلح کردن صدها نفر از شهروندان شامل به کارگیری نیروهای امنیتی و پلیس در اطراف مساجد است.

حدود سه میلیون شیعه در افغانستان وجود دارد که همواره مورد هدف گروه‌های تروریستی بوده و دولت تاکنون نتوانسته است اقدامات کافی برای حفظ امنیت آن‌‌ها انجام دهد.

سرور دانش در این باره گفت: پس از وقوع حوادث تأسف‌بار اخیر ، مردم افغانستان نباید منتظر اقدام پلیس برای حفاظت از آن‌ها باشند و مردم به ویژه جوانان در مناطق خود باید مواظب امنیت مساجد باشند.

«ویس احمد برمک»، وزیر کشور افغانستان نیز اظهار کرد:‌ تدابیر لازم برای پرداخت حقوق و تحویل سلاح و وسایل لازم به ثبت‌نام کنندگان صورت گرفته است.

تبعیض علیه دانش‌آموزان مسلمان در مدارس دانمارک

دانمارک کشوری است که از سیستم آموزشی آن در اروپا با عنوان یک نمونه خوب یاد می‌شود. اما با این حال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر وجود تبعیض دینی علیه دانش‌آموزان مسلمان در مدارس این کشور همواره مورد انتقاد کارشناسان بوده است.

تحقیقات نشان می‌دهد که در مدارس ابتدایی دانمارک برخی معلمان و دانش‌آموزان با مسلمانان بدون هیچ دلیل خاصی بدرفتاری می‌کنند.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که در صورت ادامه روند موجود در مدارس این کشور، دانمارک با چالشی اساسی مواجه خواهد شد که ممکن است به جامعه آن لطمه بزرگی وارد شود.

کارشناسان همچنین رسانه‌های غربی را یکی از علل ایجاد شکاف میان پیروان ادیان و فرهنگ‌های مختلف در اروپا می‌دانند.

گفتنی است، در سال‌های اخیر به دلیل فعالیت گرو‌ه‌های تروریستی نظیر داعش در خاورمیانه و وقوع حملات تروریستی در غرب، اسلام‌هراسی رشد فزاینده‌ای را به ویژه در کشورهای اروپایی داشته است.

کتاب «مسلمان‌بودن در آسیای مرکزی» در هلند منتشر شد

کتاب «مسلمان‌بودن در آسیای مرکزی؛ عملکردها، سیاست‌ها و هویت‌ها» نوشته «مارلین لاروئل» در 344 صفحه به زبان انگلیسی توسط انتشارات «بریل» در شهر «لایدن» هلند منتشر شد.
این کتاب به بررسی جایگاه اسلام در آسیای مرکزی معاصر می‌پردازد.

لاروئل در این کتاب دین اسلام را به عنوان یک «شکل‌دهنده اجتماعی» و نقشه‌ای برای هدایت هر چه سریع‌تر ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی معرفی می‌کند که می‌تواند رنگ‌ها و هویت‌های مختلف را از ایمان کاملا متعالی به خدا تا منبع ایدئولوژیک‌بودن برای ایدئولوژی سیاسی به منظور رسیدن به مقصود به خدمت گرفته و این کار را از طریق پدیده‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی انجام دهد.

کتاب مذکور توضیح می‌دهد که مسلمان‌بودن در آسیای مرکزی معاصر چه معنایی دارد و این امر را با در نظر گرفتن ویژگی‌های تاریخی و جامعه‌شناختی و بررسی رابطه میان اسلام، سیاست و دولت، نقش در حال تغییر اسلام در ارزش‌های اجتماعی و مسأله پوشش زن به عنوان یک بحث عمومی انجام می‌دهد.

نمایش هنر ایرانی در مسجد بزرگ فرانسه

رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه اعلام کرد: نمایشگاه آثار خوشنویسی و نگارگری مهدی ایرانی از هنرمندان کشورمان در گالری مسجد بزرگ شهر لیون به عنوان دومین مسجد بزرگ کشور فرانسه و با حضور تعداد بسیاری از مسلمانان و علاقمندان غیر مسلمان لیون برگزار شد.

استقبال بازدید‌کنندگان از این نمایشگاه و کارگاه معرفی هنر ایرانی بسیار چشم‌گیر بود، به گونه‌ای که در برخی ساعات ازدحام جمعیت سبب عدم توانایی شش مترجم حاضر در پاسخگویی به پرسش‌های مطرح‌شده، شد.

پس از توضیحات ارائه‌شده از سوی مهدی ایرانی در خصوص آثار نگارگری و خوشنویسی و بازدید مشتاقانه از این آثار و پی بردن به ظرافت‌ها و اصالت این هنر، کارگاه آشنایی با هنر ایرانی ـ اسلامی توسط وی برگزار شد.

در این راستا، ایرانی عبارت قدسی «بسم الله الرحمن الرحیم» را با سه نوع خط نستعلیق و ثلث نوشته و در پایان، این عبارت را با طرح «مرغ بسم الله» نگارش کرد که این مسئله خود موجب شگفتی دوچندان بازدیدکنندگان شد.

در پایان این کارگاه، در رابطه با حروف فارسی توضیحات جامعی برای شرکت‌کنندگان داده شد و سپس نام برخی از آنها به زبان فارسی به رشته تحریر درآمد.

نگارش اسامی افراد سبب ایجاد علاقه بیشتر در بازدیدکننده‌ها شد و آنها را بیشتر متوجه جلوه‌های بی‌بدیل هنر ایرانی کرد. در این نمایشگاه هشت اثر خوشنویسی و بیست اثر نگارگری به نمایش درآمد.

مهدی ایرانی پیش از این نمایشگاه‌های گوناگونی را در شهر آنکارا، استانبول، موزه داکا(بنگلادش)، دبی، ابوظبی، شارجه، بانکوک، الجزیره(پایتخت الجزایر) برگزار کرده و صاحب عناوین مختلفی در جشنواره‌ها و فستیوال‌های داخلی و خارجی است.

این هنرمند کاشانی همچنین دارای مدرک فوق ممتاز و فارغ التحصیل انجمن خوشنویسان ایران بوده و از اعضای فعال انجمن نگارگری ایران است.

تلاش تایوان برای گسترش روابط با کشورهای اسلامی

«تسای اینگ ون» رییس اجرایی تایوان در دیدار با اعضای «اتحادیه مسلمانان چینی تبار» که در این کشور فعالیت می‌‌کنند، گفت: مسلمانان مانند پلی هستند که جوامع اسلامی و کشور تایوان را به یکدیگر پیوند می‌دهند.

وی اسلام را یکی از مهم‌ترین ادیان جهان برشمرد و تصریح کرد: ما خواستار گسترش روابط با مسلمانان و کشورهای اسلامی هستیم. مسلمانان جهان می‌توانند تایوان را خانه دوم خودشان بدانند.

رییس اجرایی تایوان، ادامه داد: با هدف تسهیل سفر گردشگران مسلمان به کشورمان در فرودگاه‌ها و ترمینال‌های مسافربری نماز‌خانه‌هایی را احداث کرده‌ایم تا آن‌ها بتوانند بدون کمترین مشکلی به عبادت بپردازند.

تسای اینگ ون، در بخشی از سخنان خود نیز با تمجید از نقش مسلمانان در پیشرفت و توسعه تایوان گفت: ما در تلاش هستیم که صنعت گردشگری حلال را در کشور گسترش دهیم. به همین دلیل رستورا‌ن‌ها را نیز به دریافت مجوز حلال تشویق می‌کنیم.

برگزاری جشنواره «میراث مسلمانان» در آمریکا

این جشنواره که با سازماندهی بنیاد «المصطفی» یوتا از ساعت یک ظهر الی 5 بعد از ظهر برگزار می‌شود، شامل نمایشگاهی از آثار هنری، صنایع دستی، نمایش، موسیقی و غذاهای سنتی مسلمانان است.

سریانی عمر، سخنگوی بنیاد المصطفی در این باره گفت:‌ هدف این جشنواره گرد هم آوردن جوانان مسلمان و غیرمسلمان برای آشنایی با سهم مسلمانان در گذشته و حال در پیشرفت‌های ایالت یوتا است.

وی افزود: مسلمانان در بسیاری از زمینه‌های فرهنگی در ایالت یوتا فعالیت داشته و خواهند داشت و جشنواره فرصتی برای به نمایش گذاشتن برخی از این فعالیت‌های هنری و فرهنگی است.

شرکت‌کنندگان در این جشنواره همچنین با دستاوردهای هنرمندان، دانشمندان و مخترعان برجسته مسلمان معاصر و گذشته در عرصه‌های مختلف آشنا می‌شوند.

نئو اسلام‌گرایان هند؛ فرصت یا تهدید

نئو اسلام‌‌گراها گروهی در هندوستان هستند که خود را مسلمان می‌دانند و بیشتر به دنبال مادی‌گرایی و ثروت‌اندوزی هستند.

نئو اسلام‌گرایان شکلی از اسلام را میان گروه اهل سنت ترویج می‌کنند که هیچ سنخيتی با روح دستورات اسلامی ندارد. آنان بیشتر به دنبال مادی‌گرایی و ثروت‌اندوزی هستند و از اعمال دینی برای نشان‌دادن برتری‌شان در جامعه مسلمانان سوء استفاده استفاده می‌کنند.

در شرایط کنونی که جریان تندرو «هندوتوا» به مسلمانان ضعیف فشار وارد می‌کند، نئو اسلام‌گرایان توجهی به این مسئله نداشته و مشغول زندگی خود هستند.

باید گفت که این فرم از اسلام، برآمده از یک سیستم ضعیف و نبود یک رهبر معنوی قوی است.

در همین راستا، خانه فرهنگ ایران در بمبئی مطلبی در اختیار ایکنا قرار داده که در آن ویژگی‌های این گروه و تأثیرات منفی آن‌ها در جامعه هند بررسی شده است.

در این مطلب که به قلم عبدل شعبان، معاون رییس انستیتو علوم اجتماعی تاتا در کالج «تولجاپور» هند نوشته شده، آمده است: مسلمانان یکی از محروم‌ترین جوامع هندوستان در قرن ۲۱ هستند و در سال‌های اخیر سیاست‌های اقلیتی، بیشترین تأثیر منفی را بر روی آنها گذاشته است.

نئو اسلام‌گرایان در نتیجه ارتباط با غرب آسیا شکل جدیدی از اسلام را معرفی کرده‌اند. تأثیرات مذهبی و فرهنگی کشور‌های غرب آسیا به طور قابل ملاحظه‌ای رفتارهای فرهنگی مسلمانان هند را تغییر داده است. پوشش‌هایی نظیر روبنده تا چند دهه گذشته برای مسلمانان هندوستان بیگانه بود؛ اما اکنون در برخی نقاط این کشور رواج یافته است.

برخی از این رفتارها باعث به وجود‌آمدن اختلاف بین جوامع مذهبی می‌شود و مخالف مشارکت تأثیرگذار زنان در فعالیت‌های روزمره اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

نگاهی عمیق‌تر به  مشکلات مسلمانان هند نشان می‌دهد که سنت‌گرایی(گرایش به سنت‌های غلط و مغایر با اسلام) در میان مسلمانان و نئومسلمانان هم عامل عقب‌ماندگی اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی و سوء شهرت آنها است.

سه طلاقه‌کردن، اجتناب از تعیین مهریه شایسته برای زنان و غصب حقوق مالکیت زنان که در میان برخی فرقه‌های مشخص مسلمانان رایج است از این دست بوده و به عنوان یک اعتقاد توجیه می‌شود؛ در حالی که همه این‌ها با مفهوم عدل و انصاف در اسلام و مدرنیته مغایرت دارد.

اگرچه الزامات و دسترسی به امکانات اقتصادی که انتخابی هم نیستند به تعاملات مسلمانان با انستیتوهای آموزشی شکل می دهد اما تأکید سنت‌گرایان بر زبان اردو و  مدارس اردو‌زبان منجر به نادیده‌گرفتن زبان‌های مدرن از جمله انگلیسی شده است.

تعداد زیادی از دانش‌آموزان مسلمان در مدارس بومی معمولی یا مدارس اردو زبان با زیر ساخت‌ها و معلمان ضعیف و کیفیت پایین آموزش تحصیل می‌کنند.

اردو نه زبان اول کشور هند است و نه زبان تجارت. بنابراین دانش‌آموزانی که از مدارس اردو زبان یا مدارس دینی فارغ التحصیل می‌شوند به جمع کارگران پاره وقت، فاقد مهارت یا مشاغل با سطح پایین اضافه می‌شوند.

در ایالت مهاراشترا ۴۶ % از دانش‌آموزان مسلمان در چنین مدارسی ثبت نام شده‌اند که مثال بارزی از عقب‌ماندگی مسلمانان است. میزان ترک تحصیل مسلمانان در سراسر کشور و پس از دوره متوسطه بسیار بالاست. تعداد اندکی از این دانش‌آموزان تحصیلات عالی را عمدتا در دانشگاه‌ها یا کالج‌های سطح پایین به اتمام می‌رسانند و بیشتر آنها قادر به ارتباط با بخش‌های اقتصادی مدرن و یا یافتن شغل پر منفعت نیستند.

نخبگان مسلمان هم برای حفظ موقعیت طبقاتی خود با تقویت تاریک‌اندیشی و ترویج شیوه‌های نئو اسلامی، کاملا استراتژیک عمل می‌کنند. اجتماع مسلمانان از داشتن مدارس مدرن و انستیتوهای آموزش عالی خصوصا در حیطه علوم اجتماعی بی بهره‌اند. بدین سان نمی‌توان مطالعات جدید را ترویج داده و دست به اصلاحات سریع زد.

در پایان باید گفت نئو‌ اسلام‌گرایان هم همانند نئو هندوئسیم‌ها به کثرت‌گرایی هندوستان آسیب می‌زنند و نفعی برای مسلمانان ندارند و بیشتر به دنبال منافع خود هستند.

حضور کریم منصوری در یادبود شهدای «ذی‌قار»

محفل قرآنی یادیود شهدای «ذی قار» با تلاوت کریم منصوری، قاری بین‌المللی کشورمان در صحن حرم مطهر امام حسین(ع) در کریلای معلی برگزار شد.

این محفل قرآنی به همت دارالقرآن آستان مقدس امام حسین(ع) و با همکاری مؤسسه «واحة القرآن» شهر «بصره»(جنوب عراق) برگزار شد.

شماری از قاریان آستان حسینی، قراء استان بصره عراق و «کریم منصوری»، قاری بین‌المللی کشورمان در این محفل قرآنی که به مناسبت یادبود شهدای حوادث تروریستی اخیر استان «ذی قار» برگزار شد، تلاوت کردند.

«صفاء السیلاوی»، مسؤول واحد اطلا‌ع‌رسانی دارالقرآن آستان حسینی در این باره گفت: ثواب این محفل نورانی تلاوت قرآن به ارواح طیبه شهدای حوادث انتحاری اخیر استان «ذی قار» اهدا شد.

شهر «ناصریه» مرکز استان «ذی قار» واقع در جنوب عراق، روز پنجشنبه 23 شهریورماه سال جاری شاهد دو عملیات تروریستی انتحاری بود که بر اثر این دو عملیات بیش از 150  نفر شهید و زخمی شدند که چند تن از شهدا از زائران ایرانی بودند. گروه تروریستی داعش مسئولیت دو حمله انتحاری را بر عهده گرفت.

قطب‌نمای انتخابات آلمان و مسلمانان منتشر شد

شورای مرکزی مسلمانان در آلمان با همکاری روزنامه اسلامی و اتحادیه مسلمانان آلمان قطب‌نمای انتخابات آلمان و مسلمانان را به عنوان راهنمای تصمیم‌گیری برای انتخابات مجلس فدرال آلمان در سال 2017 منتشر کرد.

سایت شورای مرکزی مسلمانان آلمان نوشت: در همین راستا پرسشنامه‌ای درباره انتخابات برای احزاب مختلف فرستاده شد تا راهنمایی برای تصمیم‌گیری تقریبا 2 میلیون مسلمان که در آلمان زندگی می‌کنند، باشد.

این قطب‌نما در واقع شامل پاسخ‌هایی است که به سؤالات شخصی مسلمانان آلمان در ارتباط با انتخابات 24 سپتامبر داده شده است.

سیاستمداران و احزاب به طور مستقیم و گروهی حتی به صورت شخصی به 30 سؤال در مورد موضوعاتی مانند اسلام، سیاست داخلی، آزادی مذهبی، نژادپرستی، مواضع ضد اسلامی و سیاست پاسخ داده‌اند.

قطب‌نمای انتخابات آلمان و مسلمانان ابزاری به منظور تصمیم‌گیری فعال برای بسیاری از رأی‌دهندگان مسلمان در آلمان است.

آیمان مازیک، رییس هیئت مدیره شورای مرکزی مسلمانان در آلمان درباره این نظرسنجی گفت: بسیاری از مسلمانان هنوز تصمیمی نگرفته‌اند، من امیدوارم نظرسنجی انجام‌شده بسیاری را به رأی‌دادن و تصمیم‌گیری درست تشویق کند، این نظرسنجی در واقع نشان می‌دهد که احزاب و سیاستمداران مختلف چگونه با نیازها و نگرانی‌های مسلمانان آلمان رفتار می‌کنند.

شورای مرکزی مسلمانان در آلمان به تازگی اقدامات دیگری را نیز به منظور تشویق مسلمانان به حضور در انتخابات انجام داده است.

«رای من شمارش می‌شود» کمپینی است که با کمک پوسترها، سخنرانی‌های چند زبانه برای نماز جمعه و سخنرانی درباره سیستم سیاسی(انتخاباتی) مسلمانان را تشویق می‌کند که در انتخابات شرکت کنند و اعضای منتخب آنان به عنوان نماینده وارد مجلس شوند.

مرکز اسلامی «برینتری» میزبان غیر مسلمانان می‌شود

مرکز اسلامی شهر «برینتری» در ایالت «ماساچوست» آمریکا روز شنبه اول مهر در مراسم درهای باز با هدف ایجاد روابط دوستانه و معرفی اسلام میزبان غیرمسلمانان می‌شود.

کاشف احمد، امام جماعت مرکز اسلامی برینتری در این باره گفت:‌ هدف از برگزاری این مراسم ایجاد ارتباط با غیرمسلمانان و پاسخ به نگرانی‌های آن‌ها است.

وی افزود: این مراسم فرصت خوبی برای غیرمسلمانان است تا بدانند در مسجد چه می‌گذرد.

احمد تصریح کرد:‌ در زمانی که اطلاعات نادرست درباره اسلام در جامعه آمریکا رواج زیادی پیدا کرده است، این مراسم زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا بتوانیم درکی صحیح از اسلام را افزایش داده و به حفظ صلح، انسجام و حسن‌نیت در میان مردم کمک کنیم.

سخنرانی، بازی و سرگرمی برای کودکان و پذیرایی بخشی از برنامه‌های این مراسم است که از ساعت 11 صبح آغاز و تا 5 بعد از ظهر ادامه خواهد داشت.

سیاه‌پوش شدن حسینیه بلغارستان در آستانه محرم

حسینیه رایزنی فرهنگی ایران در بلغارستان به منظور میزبانی از عزاداران ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان سیاه‌پوش شده است.

رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان اعلام کرد: حسینیه رایزنی هر ساله میزبان عزاداران امام حسین(ع) در ماه محرم است و این روزها برای استقبال از ماه عزای شیعیان سیاه‌پوش شده است.

وی افزود: امسال مراسم سوگواری دهه اول محرم به همت سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در بلغارستان و با همکاری مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این حسینیه برگزار می‌شود و ایرانیان مقیم، دوستداران اهل بیت(ع) و حسن دو طاقی، کاردار سفارت ایران در صوفیه در آن حضور می‌یابد.

کیانی تصریح کرد: این مراسم به مدت ده شب با سخنرانی محمدرضا جباران و مداحی مهدی سیفی همراه است و شروع مراسم از شامگاه یکشنبه(دوم مهرماه) خواهد بود.

رایزن فرهنگی کشورمان در بلغارستان در پایان یادآور شد: مراسم مذکور تا 10 شب ادامه دارد و هر شب در آن سفره ابا عبدالله الحسین(ع) از سوی خیرین برپا است./۹۹۴/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات