۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۵۲۷۰۰۳
مدیرعامل خبرگزاری رسا عنوان کرد؛

جریان سکولار در صدد کاهش دادن مرجعیت روحانیت است

حجت الاسلام محققی با بیان این که جریان سکولار در صدد کاهش دادن مراجعه مردم به روحانیت است، گفت: هدف مجموعه رسا ترویج اسلام انقلابی و سیاسی در حوزه های علمیه بر اساس تأکیدات حضرت امام و رهبر معظم انقلاب است.
بازدید تولیت مسجد مقدس جمکران از خبرگزاری رسا بازدید تولیت مسجد مقدس جمکران از خبرگزاری رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا، در جریان بازدید حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان از خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت مسأله رسانه در دنیای امروز گفت: دوران حاضر از بسیاری از جهات شبیه دورانی است که رنسانس در غرب اتفاق افتاد.

وی افزود: یکی از ابزارهای مؤثر در انقلاب صنعتی و فرهنگی غرب رسانه بود، خود غربی ها اذعان دارند که با آمدن رسانه فروپاشی حاکمیت کلیسا بر مسائل سیاسی و اجتماعی شدت گرفت بدان معنا که با آمدن صنعت نشر و چاپ کتاب مقدس و در اختیار گرفتن آن به مردم رجوع آن ها به کلیساها کاهش پیدا کرد و در اثر اشتباهات روحانیت مسیحیت و قبل  از آن تهی کردن عناصر بقای مسیحیت توسط یهود سبب شدن که با ظهور صنعت رسانه مرجعیت اجتماعی کلیسا زوال پیدا کند، این جزو نظریاتی است که غربی ها به آن اذعان دارند.

مدیرعامل موسسه رسا با بیان این که تقدس زدایی رسانه در جامعه دینی غرب و اشتباهات کلیسا منجر به انقلاب فرهنگی و صنعتی شد، اظهار داشت: بر این اساس مدرنیته که امروز به عنوان محصول تمدن غرب شناخته می شود به منصه حضور آمد.

وی ادامه داد: بسیاری سعی دارند که زمان حاضر را با آن دوران مشابهت سازی کنند، امروزه منابع به راحتی به صورت دیجیتال در اختیار عموم قرار می گیرد و جریانی می خواهد از این مسأله استفاده کرده وآنچه در دوران گذشته در غرب اتفاق افتاد دوباره تکرار کنند، این ها جریان سکولار هستند در حوزه پایگاه داشته و در بیرون نیز جایگاه اجتماعی دارند.

حجت الاسلام محققی با بیان این که جریان سکولار در صدد کاهش دادن مراجعه مردم به روحانیت است، ابراز داشت: بر همین اساس از دهه 60 حمله برخی به حوزه علمیه و مرجعیت و شبهاتی که درباره اجتهاد و تقلید مطرح شد صورت گرفت تا این که به دوران اصلاحات رسید و محصول این دوران حمله به نهادها و نمادهای دینی بود و به عنوان مثال قصاص، عاشورا و مبانی دین را زیر سؤال بردند.

وی عنوان کرد: مانیفست جریان روشنفکری که در حوزه به عنوان جریان سکولار شناخته می شوند این است که در مشابهت سازی می خواهند به شدت مرجعیت روحانیت در جامعه را پایین بیاورند، حضرت امام فرمودند که اگر نظام آسیب ببیند اسلام تا قرن ها نمی تواند سر بلند کند و جریان سکولار به دنبال این مسأله هستند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا خاطرنشان کرد: اسلام افراطی، تکفیری و داعش را می توان از همین منظر تفسیر کرد، به همین جهت اهمیت کار رسانه ای و تبیین بسیار مهم است، هدف اصلی دوستان رسا ترویج اسلام انقلابی و سیاسی در حوزه های علمیه بر اساس تأکیدات حضرت امام و رهبر معظم انقلاب است.

وی اضافه کرد: مهمترین جریان و رقیب ما در حوزه جریان سکولار است که سکولارها در قامت و لباس سنتی ها و روشنفکران حوزوی یک حرف می زنند که روحانیت از سیاست و دخالت در امور باید کنار بکشد و کار را واگذار کند و در فتنه 88 نیز دنبال همین شعار بودند.

حجت الاسلام محققی با بیان این که جهت گیری اصلی مجموعه رسا همسویی و همگرایی حوزه و حاکمیت بر اساس تأکید رهبر انقلاب است، گفت: خوشبختانه مراجع عظام تقلید از کار مجموعه رسا در 13 سال گذشته حمایت کردند و این برنامه ها مورد توجه و عنایت و مسؤولان و بزرگان حوزه علمیه بوده است.

وی افزود: مجموعه رسا افزون بر خبرگزاری، در عرصه مکتوب نیز فعالیت دارد چرا که بسیاری از افراد با محصولات مکتوب بهتر وبیشتر ارتباط برقرار می کنند، بر این اساس نشریه رسائل بعد از اخذ مجوز از سال گذشته آغاز به کار و انتشار کرده است، این کار به قوت ادامه پیدا می کند و ارزیابی ها نشان می دهد که جای خود را باز کرده است، موضوعاتی که مورد سؤال و پرسش اذهان نخبگان جامعه است از زبان جریان علمی حوزه به آن ها پاسخ داده می شود.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با بیان این که معاونت رسانه های تخصصی از سال گذشته در مجموعه تأسیس شده است، ابراز داشت: عنصر و عامل رقابتی ما حوزه و اندیشه است بدان معنا که اگر رویدادی رخ دهد شاید در رویدادها نتوان رقابت کرد اما در زمینه فرایندها و تحلیل ها می توانیم رقابت کرده و حرف اول را بزنیم، به همین دلیل سایت های تخصصی راه اندازی شده که یکی از آن ها پایگاه تخصصی فقه حکومتی با هدف گفتمان سازی در این زمینه است.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به بحث فقه حکومتی در حوزه عنوان کرد: فقه حکومتی دو دامنه دارد که یکی در حوزه و دیگری بیرون حوزه وجود دارد، بیرون حوزه این است که مسؤولان به حوزه اعتماد کرده و مسائل خود ا وارد حوزه کنند، وقتی خدمت برخی از بزرگان می رسیم اعلام می کنند که دست آنها از مسائل خالی است.

حجت الاسلام محققی خاطرنشان کرد: بخشی از پاسخگویی به نیازها و مشکلات فقهی نظام رفع حداقلی است که در شورای نگهبان انجام می شود و بخش دیگر خروج از بن بست ها به شمار می رود که در قالب استفتائات انجام می شود، قله ای که رهبر انقلاب طلب دارند حل مشکلات فقهی در کوتاه مدت و در دراز مدت گام های 5 گانه تمدن بزرگ اسلامی است.

وی اضافه کرد: در سال نخست راه اندازی پایگاه فقه حکومتی در سراسر کشور 17 استاد 23 کرسی درس خارج فقه حکومتی داشتند، برخی از این درس خارج همان معاملات است که با نگاه حکومتی گفته می شد، برخی از دروس مربوط به فضلای جوان می شد که غالبا تخصص دانشگاه نیز داشتند، چیزی که رهبری می خواهند این است که حوزه با روش متداول وارد شود و مسائل حکومتی را ارائه کند و برای این کار باید ارتباطی بین حوزه و حاکمیت برقرار شود و مسائل طرح و پاسخ داده شود.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با بیان این که سال گذشته 40 کرسی درس خارج فقه حکومتی پوشش داده شد، گفت: برای سال جدید نیز بنا شده اساتید بیشتری در این زمینه ورود داشته باشند، فقه حکومتی در حوزه باید گفتمان سازی شود

وی عنوان کرد: پایگاه های دیگری درباره دشمن شناسی و سبک زندگی راه اندازی شده و حرکت ما به سمت تخصصی شدن است چون در شرایط رقابتی امروز رسانه های تخصصی می توانند مورد اطمینان و مورد اعتبار باشند.

حجت الاسلام محققی از تولید مستنداتی پیرامون مسأله وحدت و نظر و تجلیل علمای اهل سنت از عاشورا و شخصیت امام حسین(ع) خبر داد و خاطرنشان کرد: بخش اول این مستند به پایان رسیده و برای صداوسیما ارسال شده است./1323/202/ص

 

ارسال نظرات