۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۲۷۳۲۲
عفو بین الملل:

غیر نظامیان یمنی با سلاح‌های آمریکایی کشته می شوند

سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای تاکید کرد که حملات علیه غیرنظامیان یمن با استفاده از تسلیحات ساخت آمریکا به قتل می رسند.
یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، کارشناسان سازمان عفو بین الملل با بررسی بقایای بمبی که منزل مسکونی در منطقه فج عطان در جنوب غربی صنعا را هدف قرار داده بود و ائتلاف عربی به رهبری عربستان آن را حادثه تصادفی نامید، به این نتیجه رسیده اند که این حمله با استفاده از بمب ساخت آمریکا صورت گرفته است.

لین معلوف مدیر دفتر خاورمیانه ای سازمان عفو بین الملل گفت: تداوم ارسال سلاح برای ائتلاف عربی از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه برای استفاده از آن در جنگ علیه یمن، به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.

وی افزود: ائتلاف عربی بارها و پشت سرهم مرتکب تخلفات بزرگ مغایر با قوانین بین المللی از جمله جنایات جنگی طی 30 ماه جنگ در یمن شده که عواقب ویران کننده ای برای غیر نظامیان این کشور داشته است.

جنجال درباره تکرار موارد نقض حقوق بشر از سوی ائتلاف عربی در یمن هنگامی شدت یافت که زید بن رعد الحسین کمیساریای عالی حقوق بشر طرح اجرای تحقیقات بین المللی مستقل درباره کشته شدن بیش از 5 هزار غیر نظامی در بحران یمن را که بیشتر آنها در بمباران کشته شده بودند، مطرح کرد.

این طرح پس از وقوع چند حادثه در مدت اخیر که ائتلاف عربی را با موج انتقادها مواجه ساخت، مطرح شد.

کانادا وهلند از طرح رعد الحسین استقبال کردند و این در حالی بود که ائتلاف عربی مدعی شد حملات آن کاملا دقیق و بر اساس قوانین بین المللی بشر دوستانه صورت می گیرد.

مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس سه شنبه گذشته از امضای قرارداد همکاری نظامی وامنیتی جدید با عربستان خبر داد.

عربستان همراه با چند کشور دیگر از ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.

این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از 12هزار یمنی و زخمی شدن ده ها هزار تن دیگر و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات