۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۵۲۷۴۳۴
چند خبر از میانمار؛

عفو بین‌الملل: روستاهای مسلمانان روهینگیا در آتش می‌سوزند

سازمان عفو بین‌الملل با ارائه مستندات جدیدی از آتش‌سوزی در روستاهای مسلمانان روهینگیا گفته کمپین خشونت علیه آنها هنوز متوقف نشده است.
جنایات در میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، عفو بین‌الملل می‌گوید سه ویدئوی جدید که جمعه از داخل ایالت «راخین» در میانمار گرفته شده‌اند، برخاستن دود غلیظ از روستاهای میانمار را نشان می‌دهند.

مطابق این گزارش، در تصاویر ماهواره‌ای جدید هم دود غلیظی بالای سازه‌های سوخته دیده می‌شوند.

منابع محلی در ایالت راخین گفته‌اند این آتش‌سوزی‌ها را نیروهای امنیتی میانمار راه انداخته‌اند.

یک مقام عفو بین‌الملل گفت که شواهد جدید، با اظهارات «آنگ سان سو چی»، رییس‌جمهور میانمار مبنی بر پایان یافتن «عملیات پاکسازی» (به قول وی) در ایالت راخین از روز 5 سپتامبر تناقض دارند. 

تیرانا حسن، از مقام‌های عفو بین‌الملل گفت: «حدوداً سه هفته بعدتر، ما می‌توانیم ببینیم که هیچ وقفه‌ای در کمپین خشونت علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت شمالی راخین وجود نداشته است. خانه‌ها و روستاهای روهینگیا کماکان در آتش می‌سوزند.»

وی اضافه کرد: «مقام‌های میانمار ظاهراً تنها به فراری دادن مردم روهینگیا از خانه و کاشانه‌هایشان راضی نیستند و ظاهراً مصمم هستند کاری کنند که آنها خانه‌ای برای بازگشت در اختیار نداشته باشند.»

استقبال چین از تصمیم میانمار برای بهبود وضعیت مسلمانان راخین

وزیر خارجه چین از تلاش دولت میانمار برای تنش زدایی و بهبود وضعیت مسلمانان استان راخین در میانمار استقبال کرد.  

بنا بر متن بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه چین، «وانگ ئی» این سخنان خود را در جریان دیدار خود با مقام های دولت میانمار که در حاشیه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد عنوان کرده است.

گفتنی است تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار تن از شهروندان راخین برای حفاظت از جان خود در برابر ارتش و بودائیان نژادپرست این کشور به خاک بنگلادش گریخته اند.

سازمان ملل متحد، خشونت های فجیع اعمال شده علیه مسلمانان میانمار را پاکسازی قومی خوانده است.

این درحالیست که شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما خواهان اعزام یک هیات از سوی سازمان ملل به میانمار و ایجاد مناطق امن در این کشور با نظارت این سازمان هستیم تا مسلمانان روهینگیا بتوانند به کشور خود بازگردند.

وی در ادامه افزود: ما مین گذاری مناطق مرزی میان میانمار و بنگلادش را برای ممانعت از بازگشت مسلمانان روهینگیا که از غرب میانمار به بنگلادش گریخته اند محکوم می کنیم.

تلاش ۷ کشور برای برگزاری نشست شورای امنیت درباره میانمار

بریتانیا، آمریکا، فرانسه، مصر، قزاقستان، سنگال و سوئد از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواسته اند تا شورای امنیت را در جریان عملیات نظامی ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین بگذارد.

اتیوپی به عنوان رییس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرده است که در حال رایزنی برای تعیین زمان دقیق برگزاری این نشست است.

شورای امنیت خواستار پایان خشونت ها شده است ولی سازمان های حقوق بشری اعلام کرده اند که خشونت ها همچنان ادامه دارد.

سازمان ملل عملیات نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را پاکسازی قومی خوانده است. امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه نیز تاکید کرده است که این عملیات در میانمار، نسل کشی است.

سازمان ملل: فرار روهینگیایی ها بزرگترین مهاجرت گروهی در دهه های اخیر است

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری روز جمعه به نقل از دفتر هماهنگی کمک های انسانی سازمان ملل اوچا اعلام کرد که شمار روهینگیایی هایی که از ایالت راخین به بنگلادش گریخته اند تاکنون به 700 هزار نفر رسیده است.

برهمین اساس نزدیک به 400 هزار نفر از این آوارگان در فاصله کمتر از دو ماه گذشته و در اثر خشونت های بوداییان ساکن میانمار وادار به فرار و پناه آوردن به کشور بنگلادش شده اند.

وی به نقل از کمیساریای پناهندگان سازمان ملل نیز اعلام کرد که این نهاد در پاسخ به درخواست دولت بنگلادش با شدت بخشیدن به عملیات کمک رسانی خود درحال توزیع پتو به پناهندگان است تا آن ها را از صدمات ناشی از بادها و باران های موسمی در این مناطق مصون نگه دارد.

دوجاریک یادآور شد که کارکنان این کمیساریا هم اکنون درحال سازمان دهی به اردوگاه تازه ای برای مهاجران تازه هستند و اضافه کرد که این اردوگاه در همسایگی اردوگاه دیگری که پناهندگان روهینگیایی در دهه های گذشته در آن اسکان داده شده اند برپا شده است.

وی همچنین گفت که برنامه جهانی غذای سازمان ملل تاکنون حدود 385 هزار نفر از این پناهندگان را زیر پوشش کمک رسانی های غذایی قرار داده و اضافه کرد که فلیپو گراندی کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل نیز روز شنبه به منظور ارزیابی این بحران و دیدار با پناهندگان به بنگلادش خواهد رفت.

برهمین اساس سازمان بهداشت جهانی در مورد شرایط روهینگیایی ها در مناطق مرزی میان بنگلادش و میانمار ابراز نگرانی شدید کرده و گزارش داده است که بدلیل شرایط نا امن موجود در این مناطق دسترسی و کمک رسانی های دارویی و بهداشتی به این افراد بسیار سخت است.

نمایندگان پناهجویان روهینگیا در هند با ارائه دادخواستی به دادگاه عالی با رد اتهام ارتباط با گروههای تروریستی و افراطی،خواستار جلوگیری از تصمیم دولت در اخراج آنها از هند شدند.

نمایندگان پناهجویان روهینگیا از سازمان ملل خواستند که از اخراج این پناهجویان از هند جلوگیری کند

نمایندگان مهاجران روهینگیا در این دادخواست که امروز به دادگاه عالی ارائه شد با رد نگرانی دولت در خصوص احتمال پیوستن پناهجویان به گروههای تروریستی اضافه کردند پناهجویان روهینگیا در هند هیچ ارتباطی با گروههای افراطی و تروریستی مانند داعش ندارند.

محمد سلیم الله یکی از نمایندگان پناهجویان روهینگیا در هند با اظهار نگرانی از سخنان وزیر کشور هند در خصوص اخراج مسلمانان روهینگیا از این کشور اظهار کرد پناهجویان در صورت بازگشت به میانمار با خطر شکنجه و مرگ مواجه هستند.

محبوبه مفتی سروزیر ایالت جامو و کشمیر پیش از این اعلام کرده بود پناهجویان ارتباطی با گروههای تروریستی ندارند.

راجنات سینگ وزیر کشور هند چندی پیش پناهجویان روهینگیا را تهدیدی برای امنیت ملی هند دانست و از سروزیران ایالت ها خواست با شناسایی این افراد، آنها را از کشور اخراج کنند.

در پی این تصمیم دولت هند، نمایندگان پناهجویان با ارائه دادخواستی به دادگاه عالی این کشور خواستار لغو این تصمیم دولت شدند.

این تصمیم دولت هند باعث انتقاد شدید شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی شد.

دولت هند با رد انتقادات اعلام کرد سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های بین المللی، مشکلات مربوط به امنیت ملی هند را درک نمی کنند.

براساس گزارش های منتشر شده، حدود 40 هزار پناهجوی مسلمان روهینگیایی در هند زندگی می کنند.

این تصمیم دولت هند در زمانی گرفته می شود که حمله ارتش میانمار و بودائیان افراطی به مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین تاکنون باعث کشته شدن بیش از سه هزار نفر و فرار حدود 450 هزار نفراز این افراد به بنگلادش شده است.

انگ سان سوچی رهبر میانمار و برنده صلح نوبل به علت سکوت درخصوص کشتار و خشونت نظامیان مورد انتقاد گسترده کشورها و گروه های حقوق بشری قرار گرفته است.

دولت میانمار پیش از این با رد گزارش بازرسان سازمان ملل در خصوص اتهامات تجاوز گروهی، شکنجه، آتش سوزی و کشتار از سوی نیروهای امنیتی علیه مسلمانان روهینگیا،مانع ورود بازرسان سازمان ملل و انجام گروه حقیقت یاب سازمان ملل شده است.

ورود پناهجویان مسلمان روهینگیایی به بنگلادش متوقف شد

مقامات بنگلادشی روز شنبه از متوقف شدن ورود مسلمانان پناهجوی روهینگیایی از میانمار به بنگلادش خبر دادند.

در یک ماه اخیر بیش از 430 هزار نفر از روهینگیایی های میانمار براثر خشونت و کشتار مستمر از سوی ارتش و گروههای افراطی بودایی از این کشور به بنگلادش گریختند.

سازمان ملل اعلام کرد ورود بی سابقه پناهجویان به شهر مرزی کاگس بازار، دولت بنگلادش وسازمان ملل را با چالش جدی مواجه کرده است.

پیش از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا حدود 300 هزار پناهجوی روهینگیا در بنگلادش حضور داشتند.

نیروهای مرزی بنگلادش اعلام کرده اند که در سه روز گذشته هیچ قایق حامل پناهجویان روهینگیا در رودخانه مرزی «ناف» مشاهده نکرده اند.

«اس ام عارف الاسلام» فرمانده نیروی مرزی بنگلادش گفت که در چند روز گذشته ورود پناهجویان روهینگیایی به بنگلادش متوقف شده است.

انگ سان سوچی رهبر میانمار و برنده صلح نوبل در هفته جاری اعلام کرد ارتش میانمار عملیات نظامی در ایالت راخین را متوقف کرده است.

این مقام میانماری به علت سکوت درخصوص کشتار و خشونت نظامیان مورد انتقاد گسترده کشورها و گروه های حقوق بشری قرار گرفته است.

حمله ماه گذشته ارتش رستگاری روهینگیا آرکان (راخین) به مراکز پلیس میانمار باعث حمله گسترده نیروهای امنیتی میانمار به روستاهای مختلف این استان شد که بر اثر این حملات بیش از 400 نفر کشته و 430 هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

این اقدام ارتش رستگاری روهینگیا آراکان که خود را مدافع حقوق مسلمانان می داند، باعث شد که دور تازه ای از خشونت ها علیه مسلمانان شکل گیرد که در مقایسه با خشونت های دورهای پیشین بسیار ویرانگرتر بود.

مسلمانان روهینگیا در سال 2012 و همچنین در اکتبر سال گذشته هدف حملات گسترده بوداییان قرار گرفتند که بر اثر این حملات صدها نفر کشته و بیش از یکصد هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

دولت میانمار حقوق شهروندی مسلمانان روهینگیا را به رسمیت نمی شناسد و تاکنون در مقابل خشونت های گسترده ای که علیه این اقلیت نژادی انجام شده، اقدام خاصی انجام نداده است./۸۴۷/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات