۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۵۲۷۵۰۷
چند خبر اسلامی؛

آغاز دوره فشرده «مهدویت‌شناسی» در اتریش

آکادمی آموزشی پژوهشی «ایمان» وین از امروز دوره فشرده مهدویت‌شناسی در این مرکز برگزار می‌کند.
مهدویت

به گزارش خبرگزاری رسا، آکادمی آموزشی پژوهشی «ایمان» وین(پایتخت اتریش) از امروز (اول مهرماه) دوره فشرده مهدویت‌شناسی در این مرکز برگزار می‌کند.

در فراخوان ویژه برگزاری این دوره، آمده است: آکادمی آموزشی پژوهشی ایمان وین این دوره را با عنوان «مهدویت، فرهنگ انتظار و مؤلفه‌های عصر ظهور» برگزار می‌کند و پژوهشکده مهدویت قم در برگزاری آن همکاری دارد.

دوره مهدویت‌شناسی در وین تا پنج‌شنبه(ششم مهرماه) ادامه دارد و در پایان آن، گواهینامه پایان‌دوره به شرکت‌کننده‌ها اعطا می‌شود.

حجت‌الاسلام پورسید آقایی، رییس پژوهشکده مهدویت قم مدرس دوره خواهد بود و ساعت برگزاری جلسات 10 تا 12 به وقت محلی اعلام شده است.

دهمین همایش ادیان در کانادا برگزار می‌شود

دهمین همایش ادیان دنیا یکشنبه (دوم مهر) در مرکز میراث فرهنگی شهر «یلونایف»، در شمال غرب کانادا برگزار می‌شود.

«بشیر اسلام»، یکی از مسوولان برگزاری این همایش با بیان اینکه هدف آن ارتقای صلح و تسامح و تساهل در دنیا است، اظهار کرد: این همایش برای آشنایی پیروان ادیان مختلف دنیا با یکدیگر  برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: هدف ما این است که همزیستی و همکاری میان پیروان ادیان را تقویت کرده و برای آن‌ها فرصتی ایجاد کنیم تا ضمن دیدار با بکدیگر، به این حقیقت پی ببرند که با وجود ادیان مختلف، همه آن‌ها در مفهومی به نام  انسانیت مشترک هستند.

اسلام تصریح کرد: در این همایش شرکت‌کنندگان مختلفی از ادیان بومی، مسیحیت، یهودیت، بودیسم، هندوئیسم، و اسلام حضور خواهند داشت و هدف ما این است که شناخت میان آن‌ها را ارتقا بدهیم.

بر طبق سرشماری سال ۲۰۰۱ در کانادا، جمعیت مسلمانان این کشور حدود نیم میلیون نفر (کمتر از ۲٪ کل جمعیت) است.

برگزاری مراسم «درهای باز» در مرکز اسلامی پنسیلوانیا

مرکز اسلامی شهر «له‌های» در ایالت «پنسیلوانیا» آمریکا امروز میزبان مراسم درهای باز باز همراه با نمایشگاهی از صنایع دستی و هنرهای اسلامی است.

این مراسم که با سازماندهی انجمن مسلمانان له‌های از ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر اول مهر به وقت محلی برگزار می‌شود، فرصتی برای غیرمسلمانان جهت آشنایی با صنایع دستی، هنرهای اسلامی و غذاهای سنتی مسلمانان است.

جلسه پرسش و پاسخ در مورد اسلام نیز بخشی از این مراسم است که شرکت‌کنندگان می‌توانند سوالات خود را درباره آموره‌های این دین بپرسند.

همچنین ایستگاه‌های فرهنگی برای راهنمایی شرکت‌کنندگان جهت بازدید از مرکز اسلامی دایر است.

مراسم «درهای باز» مرکز اسلامی له‌های در سال گذشته جمعیت زیادی را جذب کرد.

برگزاری هجدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در هند

هجدهمین دوره مسابقات سراسری حفظ  و  قرائت قرآن کریم، دهم تا دوازدهم آذرماه جاری به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند برگزار می‌شود.

همزمان با هفته وحدت، هجدهمین دوره مسابقات سراسری حفظ  و قرائت قرآن کریم، دهم تا دوازدهم آذرماه سال جاری به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات نمایندگی‌ فرهنگی كشورمان در دهلی‌نو،  برگزار می‌شود.

این  مسابقات با حضور 150 شرکت‌کننده از  سراسر هند و 5  داور (سه داور محلی و  دو داور اعزامی از مرکز) در دو  رشته حفظ کل  و  قرائت قرآن كریم برگزار خواهد شد.

اختتامیه  مسابقات نیز، طی مراسمی با حضور  و  سخنرانی مسئولان ایرانی مقیم و شخصیت‌های علمی و مذهبی محلی برگزار  و  از نفرات برتر با اهدای جوایزی به رسم یادبود، تجلیل می‌شود.

پاسداشت بانوان قرآن‌آموز فیلیپینی از سوی ایران

بانوان قرآن‌آموز دارالقرآن خواهران رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین طی مراسمی در این مرکز تجلیل شدند.

رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین اعلام کرد: هیئتی اعزامی از مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پایان برنامه دعای کمیل از دارالقرآن خواهران رایزنی فرهنگی ایران در مانیل بازدید کرد.

در این بازدید حجت‌الاسلام نواب، دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع)، حجت‌الاسلام ملک محمدی، مدیرکل آسیای مجمع، محمد تنهایی، سفیر ایران در مانیل، حجت‌الاسلام اکبری، رییس کالج المصطفی شعبه مانیل و محمد جعفری‌ملک، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین حضور داشتند.

در این بازدید ابتدا تندیس تقوی، مدرس دوره‌های قرآنی بانوان گزارش کوتاهی از مراحل ثبت نام و آموزش  بانوان فیلپینی قرآن‌آموز برای حاضران ارائه کرد و سپس یکی از قرآن‌آموزان درباره روند یادگیری و حضور در این کلاس‌ها توضیحاتی داد.

در پایان پس از توضیحات ارائه‌شده، از سوی دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) جوایز نقدی به هر یک از قرآن‌آموزان اهدا شد.

قیام کربلا معنای پیروزی و شکست را تغییر داد

حجت‌الاسلام سید حمید علی شاه موسوی، رییس نهضت اجرای فقه جعفری پاکستان، در سخنانی به مناسبت آغاز ماه محرم گفت: پیروزی در واقع حفظ و صیانت از آرمان‌هاست ولو اینکه یک نفر برای حفظ آرمان‌هایش همه چیز خود را از دست بدهد و از دست دادن آرمان، شکست است گرچه در عوض آن همه داشته‌های یک انسان حفظ شود.

وی تصریح کرد: ماه محرم، ماه یادبود و گرامیداشت وقایع فراموش‌نشدنی کربلا است که هر بعد آن درسی برای بشریت است.

رییس نهضت اجرای فقه جعفری پاکستان تاکید کرد: رهبران اسلامی برای حل مشکلاتی که بشریت با آن مواجه است، باید راه امام حسین (ع) را پیش رو گیرند.

اقامه عزای امام حسین(ع) در سوئد

مراسم عزاداری حسینی از نخستین شب محرم در مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم(پایتخت سوئد) آغاز شده است.

ویژه‌برنامه‌های ماه محرم از پنج‌شنبه(30 شهریورماه) در مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم آغاز شده است و به مدت 11 شب ادامه دارد.

این مراسم هر شب از ساعت 18:30 دقیقه به وقت محلی آغاز می‌شود و شامل تلاوت قرآن، قرائت زیارت عاشورا، اشعار حسینی، سخنرانی، عزاداری و مرثیه‌سرایی است.

حجت‌الاسلام میلانی‌نژاد، سخنران و حاج حسن اخباری، ذاکر و مرثیه‌سرای مجلس عزای حسینی در استکهلم است.

گفت وگو درباره اسلام در کلیسای «اندوور» آمریکا

کلیسای شهر «اندوور» در ایالت ماساچوست آمریکا روز یکشنبه دوم مهر میزبان برنامه شام و گفت وگو درباره اسلام برای رفع سوءتفاهم‌ها در مورد این دین است.

در این برنامه که از ساعت 5  بعد از ظهر به وقت محلی آغاز خواهد شد، «روبرت آذی»، عکاس و روزنامه‌نگار عرب‌ ـ آمریکایی مسلمان به سوالات شرکت‌کنندگان در مورد اسلام و مفاهیم قرآن پاسخ می‌دهد.

وی در فواصل مختلف در مکان‌های عبادی شهر اندوور برنامه «از یک مسلمان بپرسید» را برگزار می‌کند تا شرکت‌کنندگان در آن بتوانند سوالات خود را در مورد اسلام بپرسند.

این برنامه شرکت کنندگان کنجکاو را تشویق می‌کند تا سوالات خود را در مورد اسلام و آنچه در قرآن آمده است،  مطرح کنند تا با حقایق این دین آشنا شوند.

40 درصد مسلمانان اروپا از «نژادپرستی» رنج می‌برند

یک نظرسنجی برگزارشده بین مدت زمانی مهرماه 94 تا تیرماه 95 شمسی که روز پنجشنبه(30 شهریورماه) منتشرشد، اعلام کرد که 40 درصد از مسلمانان اروپا از اشکال مختلف تبعیض نژادی رنج می‌برند.

آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا با بیان برگزاری نظرسنجی در میان 10 هزار و 527 مسلمان از 15 کشور اروپایی، بیان کرد: 53 درصد از مسلمانان اروپا در زمان پیداکردن خانه و 39 درصد از مسلمانان به دلیل پوشش ظاهری در زمان پیداکردن شغل با «نژادپرستی» مواجه بوده‌اند که زنان تقریبا 35 درصد از این میزان را تشکیل می‌دهند.

94 درصد از بانوان مسلمان شرکت‌کننده در این نظرسنجی اعلام کردند که به دلیل داشتن حجاب، در معرض آزار و اذیت‌ لفظی و جسمی قرار گرفته‌اند که از این میان 31 درصد مورد هجوم لفظی، 39 درصد با حرکات سوء و 22 درصد نیز با عبارات و جملات نامناسب مورد تعرض واقع شده‌اند.

این نظرسنجی همچنین اعلام کرد که تنها 2 درصد از بانوان باحجاب مورد آزار فیزیکی قرارگرفته‌اند، این درحالی است که بنابر این نظرسنجی، 23 درصد از زنان بی‌حجاب در معرض آزار و اذیت‌های مختلف قرار گرفته‌اند.

این نظرسنجی انجام‌شده، به بررسی دیدگاه مهاجران مسلمان و فرزندان بالای 16 سالشان که بیش از یک سال از اقامت آنان در یکی از کشورهای اروپایی همچون اتریش، بلژیک، قبرس، آلمان، دانمارک، یونان، اسپانیا، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، مالت، هلند، سوئد، اسلواکی و بریتانیا می‌گذرد نیز متمرکز شده‌ است.

براساس مطالعات صورت گرفته، بیش از 50 میلیون مسلمان در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند که نیمی از آن‌ها در اروپای غربی ساکن بوده و مسلمانان در اروپا به دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز با جوامع خود هستند، اما بر اساس گزارش‌های صورت گرفته، با تبعیض نژادی، بحران‌ها و چالش‌های مختلفی مواجه هستند.

براساس اطلاعات منتشرشده از سوی یک مرکز تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی در بریتانیا، پس از حملات اخیر تروریستی در اروپا، استفاده از زبان تند و دشمنانه علیه اسلام و مسلمان در شبکه اجتماعی توئیتر افزایش یافته‌ است.

محکومیت افراط علیه مسلمانان اسپانیا از سوی الازهر

دیده‌بان الازهر برای مبارزه با تندروی، رشد «افراط‌گرایی علیه مسلمانان» در تعدادی از شهرهای اسپانیا را محکوم کرد.

پس از اقدامات تروریستی بارسلون در مردادماه سال جاری، تعدادی از مساجد این کشور توسط افراد ناشناخته وابسته به جریان راست‌گرای اسپانیا با نوشته‌های توهین‌آمیز علیه اسلام و مسلمانان مورد تعرض قرار گرفت.

دیده‌بان الازهر برای مبارزه با تندروی تصریح کرد: اهانت به اسلام و مسلمانان با نوشتن شعارهایی همچون «مرگ بر اسلام» و «اسلام را متوقف کنید» بر دیوارهای مسجد شهر «ابیدو» در اسپانیا همراه بوده است.

همچنین در مترو شهر«مادرید» مردی میانسالی با توهین به زن مسلمانی که قصد ورود به واگن قطار را داشت با فریاد «ما در مادرید مسلمان نمی‌خواهیم»، او را مورد حمله قرار داد.

این نهاد مصری هر گونه اقدام نژادپرستانه و به خصوص موج گسترده ایجاد شده تحت عنوان «اسلام‌هراسی» را محکوم و خواستار عدم پیوند میان دین اسلام با تروریسم شد.

یادآور می‌شود روزهای ۱۸ و ۱۹ آگوست(26 و 27 مردادماه) شهرهای بارسلون و کمبریل شاهد یک حمله تروریستی بود که علاوه بر جان باختن تعداد زیادی از سراسر جهان، ۱۳۰ تن نیز مجروح شدند، گروه تروریستی داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت./۹۹۴/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات