۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۲۷۷۶۹
آیت الله خاتمی:

استفاده از سرمایه نهضت امام حسین رمز پیروزی انقلاب است

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری، رمز پیروزی انقلاب را استفاده از سرمایه نهضت امام حسین(ع) دانست و گفت: استفاده از این سرمایه عظیم در ایران و لبنان پیروزی های بزرگی را علیه دشمن برای جریان حق به وجود آورده است.
نشست خبری آیت الله خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد خاتمی ظهر امروز در مراسمی که به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم در مدرسه عالی برادران جامعةالمصطفي العالمية مشهد برگزار شد، گفت: حاکمیت دینی، عزت و ذلت ناپذیری، ایستادگی و مقابله در برابر ظلم و اقامه امر به معروف و نهی از منکر از مبانی قرآنی نهضت امام حسین(ع) می باشند. برای تبلیغ و روشنگری نهضت امام حسین(ع) در میان اهل سنت می توان به مساله امر به معروف و نهی از منکر تمسک جست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش یاران اباعبدالله(ع) در واقعه کربلا افزود: امام حسین(ع) به اصحاب خویش فرمودند که من یاران پیامبر اکرم(ص)، پدر و برادرم را از نزدیک دیده ام. اما یارانی با وفاتر از شما هرگز ندیده ام. کتاب «انصار الحسین» تالیف مرحوم سماوی از بهترین کتاب ها در باب یاران امام حسین(ع) می باشد.

وی نقش کاروان تبلیغی اباعبدالله(ع) را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) پیام خود را به چند طریق به دیگران رساندند که یکی از آنها نوشتن نامه به سران بصره وکوفه در مدت اقامت ایشان در مکه بود. دیگر منتشر کنندگان پیام کربلا و عاشورا کاروان آزادگان کربلا بودند که اگر سخنرانی های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نمی بود، پیام این نهضت منتشر نمی گشت. سخنان این دو بزرگوار منشور جاوید نهضت امام حسین(ع) است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه خطبه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نقشه شوم یزیدیان را بر هم زد، گفت: نقشه یزیدیان این بود که فردای ورود اسرای کربلا به شام آنان را اعدام کنند. امام سجاد(ع) فرمود: «هنگامی که ما را در خرابه ای در شام جای دادند، اسرا گفتند ما را به عمد در اینجا جای دادند تا سقف بر روی سر ما خراب شود و ما را بکشند. در آن هنگام من فهمیدم که سربازی رومی بر این سخنان خندید و گفت: اینان قرار است فردا اعدام شوند حال امشب نگران ریزش سقف اند!». نادیده گرفتن نقش این آزادگان جفای به نهضت حسینی است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به نقش خانواده های عاشورایی حاضر در کربلا افزود: در واقعه کربلا هشت خانواده حضور داشتند که شامل چهار خانواده از بنی هاشم و چهار خانواده از غیر آن می شدند. حضور خانواده های جناده، اوسجه، حبیب و ام وهب در واقعه کربلا دارای شانی الگویی برای امروز ما است.

وی مباحث عاشورایی را بسیار جاندار و زنده دانست و خاطر نشان کرد: نواجوانان و جوانان نیز در واقعه کربلا نقش به سزایی داشتند که می توان برای آشنایی بیشتر به کتاب «چهره ها در کربلا» تالیف آقای امینی مراجعه کرد. همواره در محافل و مجالس سخن از شهادت حضرت علی اصغر(ع) می رود اما باید بدانیم که تحقیقا تعداد زیادی از کودکان در جریان حمله به خیمه ها زیر دست و پا له شدند و از بین رفتند و اثری از آنان باقی نماند.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه نهضت عاشورا دارای دو منظر تاریخی و تحلیلی یا الگویی است، گفت: در منظر تاریخ به روایت صرف وقایع پرداخته می شود اما منظر الگویی یا تحلیلی نگاهی است که قرآن به وقایع تاریخی دارد و همگان را دعوت به عبرت گرفتن از این وقایع می کند. آیه «لقد کان فی قصصهم عبره لاولی الالباب» ناظر به همین نکته می باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به داستان بلعم باعورا، حضرت یوسف(ع) و اصحاب کهف افزود: تمامی این داستان ها دارای نکات و درس هایی بسیار آموزنده است و نگاه قرآن به بخش آموزنده و عبرت دهنده این داستان ها و وقایع تاریخی معطوف است. به عنوان نمونه در داستان اصحاب کهف قرآن می فرماید که برخی افراد درباره مقدار سالهایی که آن اصحاب در غار خوابیدند سخنانی را مطرح می کنند که بیهوده است. قرآن کریم بر چگونگی وقایع اصلا تاکید نمی کند اما توجه بسیاری به نتیجه گیری ها دارد.

وی نگاه تحلیلی و الگویی به وقایع تاریخی از جمله واقعه کربلا را زنده کننده ملت ها دانست و خاطر نشان کرد: امام خمینی (ره) بر جنبه تحلیلی و الگویی تاریخ تاکید و توجه ویژه ای داشتند. جمله «محروم ماه پیروزی خون بر شمشیر است» ایشان که ناشی از نگاهی تحلیلی به واقعه کربلا بود آخرین آجر های کاخ طاغوت را فرو ریخت. قبل از قیام ایشان و وقوع انقلاب رسانه های پهلوی و همچنین هیئات مذهبی تنها به خوانشی تاریخی از وقایعی همچون کربلا می پرداختند و جنبه های عبرت آموز و تحلیل آنان همچون جهاد و قیام علیه ظلم در خوانش واقعه کربلا را پوشیده نگاه می داشتند و سانسور می کردند.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز با تکید بر مطرح شدن بحث عبرتهای عاشورا برای استفاده از آن در حرکت انقلاب اسلامی، گفت: ایشان می گویند باید ببینیم چه شد که مردمی که بر روی ماذنه ها بانگ شهادت به رسالت رسول اکرم(ص) می دادند به ناگاه سر بریده فرزند ایشان را در برابر خود یافتند. اگر بلایی که بر سر حرکت پیامبر اکرم(ص) افتاد بر سر انقلاب اسلامی هم بیفتد، انقلاب اسلامی نیز از بین خواهد رفت.

امام جمعه موقت تهران نهضت عاشورا را سرمایه بزرگی خواند و افزود: نهضت امام حسین(ع) سرمایه بزرگی است. امام خمینی(ره) از این سرمایه نهایت استفاده را نمودند و نتیجه آن انقلاب اسلامی شد. در لبنان نیز سید حسن نصر الله از این سرمایه استفاده نمود و چنان ارتش اسرائیل را به ناکامی کشاند که اکنون مقامات رژیم صهیونیستی اعتراف کرده اند که دیگر به حزب الله حمله نخواهند کرد. چرا که این گروه به موشک هایی دست یافته است که می تواند تل آویو و حیفا را با خاک یکسان کند.

وی  با اشاره به نصرت الهی در حرکت های حسینی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب نقل می کنند که به امام خمینی(ره) گفتیم که آیا شما از قبل می دانستید که انقلاب پیروز می شود؟ ایشان پاسخ دادند: «خیر. اما هر قدمی که بر می داشتیم خدا قدم دیگری را برای ما روشن می ساخت». خداوند بنا بر آیه «ان الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» قیام ها و حرکت های حسینی را با یاری خویش به پیروزی خواهد رساند./861/ ۲۰۲/ص

 

ارسال نظرات