۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۵۲۸۲۹۷
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

عزاداری اباعبدالله عامل کسب آرامش/ حزن اولیای الهی سازنده و نشاط بخش است

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی حزن را به دو نوع ممدوح و مذموم تقسیم کرد و گفت: حزن قرائت قرآن و عزدارای اباعبدالله(ع) سرور و آرامش را در پی دارد، اما بر اساس فطرت انسان شادی های حرام اندوه های ویرانگر را به دنبال دارد.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، پیش از ظهر امروز، در مصلی نماز جمعه شاهین شهر، گفت: اولیای الهی خوف و اضطراب و نگرانی نداند و سکینه و قرار و نشاط در زندگی خود دارند و خداوند در قرآن به این موضوع اشاره کرده است.

وی ادامه داد: در روایت است که مرگ بهتر از زندگی بدون نشاط و سرور است، باید اعتراف کنیم که خود ما هم کنتر به بحث نشاط در زندگی مؤمنان پرداخته ایم، عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) هم هیچ منافاتی با سرور و شادمانی در زندگی انسان ندارد، در روایات ما آمده که ابتدا در شادی های ائمه شاد باشیم و سپس در غم هایشان هم اندوهگین شویم، اما ما تنها به قسمت دوم حدیث توجه کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: ما در ایام ماه ذیحجه بیش از 15 مناسبت پیدا کردیم، ایام ماه محرم و صفر باید عزاداری ها برقرار باشد، برای هر کدام از ائمه(ع) هم باید یک روز در سال عزاداری و تجلیل کشوری رسمی شود، ایام فاطمیه اول و دوم هم هر کدام 3 روز عزاداری باشد، اما اگر فاطمیه را در کل کشور به صورت رسمی دو ماه کردیم، این موضوع سبب نوعی زدگی در مردم می شود و مراسمات دیگر مردم را مختل می کند، البته این خوب است که حتی در طول سال و در همه ایام مراسم گرامیداشت ائمه(ع) و روضه ها برقرار باشد که الان در شهرهایی مانند یزد و قم این چنین هم هست، اما اینکه در طول سال همه مردم و فضای شهر تحت تأثیر مراسم عزاداری باشند مناسب نیست و خارج از حد اعتدال است.

پیاده روی، نگاه به جنگل، شنا، سوارکاری، مسواک و همسر عوامل ایجاد شادی در زندگی

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: سرور و شادی مورد نظر ما غیر از لغوگویی و تمسخر و ابتذال است، اما ما در اسلام شادی های مجاز داریم، در روایت است که 10 چیز شادی می آورد، پیاده روی جزء مواردی است که سبب ایجاد نشاط می شود، سواری نشاط می آورد، فرورفتن در آب از موارد دیگر است، در دین ما نظر به دریا عبادت است.

وی ابراز داشت: نگاه به جنگل و سرسبزی سبب شادی می شود، خوردن غذا و نوشیدن آب گوارا سبب شادی می شود، حضرت امیر(ع) و حضرت زهرا(س) نان و خرما برداشتند و به طبیعت رفتند و بسیار لذت بردند و با هم شوخی کردند، گاهی اگر دل انسان شاد باشد با یک غذای ساده هم تفریح خوب انجام می شود، مرحوم شیخ کافی گاهی در بالای منبر شوخی می کرد و می گفت برای این شوخی می کنم تا بدانید شوخی فقط به معنای لغو نیست.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: همسر در اسلام به عنوان عامل نشاط معرفی شده است، اینکه امروزه در برخی خانواده ها این نشاط وجود ندارد به دلیل ابنست که زنان از وظیفه اصلی خود غاقل شده اند، زن باید عامل آرامش مرد باشد و این با عمل به وظایفی که در اسلام برای او تعریف شده محقق می شود، مرد هم باید در خانه سبب آرامش باشد، متأسفانه بعضی مردان وقتی به خانه می روند اهل خانه ناراحت می شوند.

وی اظهار داشت: پیامبر(ص) با آن عظمت وقتی به خانه می آمدند با همسرشان صحبت می کردند، دوست داشتن زنان از اخلاق پیامبران است، مسواک کردن از عادت هایی است که سبب نشاط می شود، نگاه به همسر زیبا و گفتگو کردن با مؤمنان از دیگر عوامل شادی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ابراز داشت: وفای به عهد و تعهد، رعایت حقوق و برخاستن از مصیبت و دنباله روی زندگی هم در روایات ما به عنوان عوامل نشاط در جامعه بیان شده که اگر اعضای یک جامعه این موارد را راعیت کنند از افسردگی دور می شوند و مشکلات اعصاب و روان هم حل خواهد شد.

حزن اولیای الهی سازنده و نشاط بخش است

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: در قرآن می خوانیم که حزن و ترس در زندگی اولیای الهی نیست، اما از طرفی هم در روایت می بینیم که حزن در زندگی عارفان وجود دارد، همچنین در روایت است که خدواند به هیچ چیزی به اندازه حزن و اندوه قلب عبادت نشده است، حال باید ببینیم این تناقض ظاهری را چگونه می توان هضم کرد.  

وی حزن و اندوه را به دو نوع مثبت و منفی تقسیم کرد و افزود: برخی اندو ه ها در اسلام مدح شده و برخی هم مورد مذمت قرار گرفته است، به داود پیامبر(ع) از طرف خداوند وحی شد که ای داود قلب خود را به وسیله حزن پاکیزه کن، روایت داریم که خداوند قلب های محزون و شکسته را دوست دارد، دعایی به نام«حزین» از امام سجاد(ع) در حاشیه مفاتیح الجنان وجود دارد که این دعا آن حزنی را برای انسان می آورد که خداوند آن را دوست دارد، این حزن سرور می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان داشت: قرآن و نماز خواندن با صوت حزین به انسان سرور می دهد و انسان را منقلب می کند، عزاداری اباعبدالله(ع) حزن می آورد اما همان حزن آرامش بخش است و به انسان سرور قلبی می دهد، کسانی که در مجالس شادی های حرام مثل دیسکوها و کاباره ها شرکت می کنند شاید به یک شادی اولیه و ظاهری برسند اما بعد از مدت کوتاهی اندوهگین می شوند و احساس خوبی ندارند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه دلیل حزن ناشی از شادی های حرام در سوره حجرات آمده است، ادامه داد: خداوند در این سوره می فرماید ما به شما فطرتی دادیم که ایمان و خوبی را دوست دارد و از گناه و زشتی متنفر است، منتها در برخی از افراد این فطرت انسان وارونه می شود، حزن قرآنی به انسان سرور می دهد.

وی گفت: روایت داریم که چه بسا حزن هایی که انتهای آن ها سرور است و چه بسا شادی هایی که انتهای حزن است، حزن ناشی از قرائت قرآن و روضه امام حسین(ع) شادی می آورد و سبب آرامش جان ها می شود.

انجام واجبات و ترک محرمات بهترین راه رشد انسان است/ گاهی عزادارن از واجبات غافل می شوند

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با توصیه هیأت های عزاداری به رعایت واجبات دینی، ادامه داد: گاهی شیطان انسان را فریب می دهد و از حال خوش انسان و رغبت برای مناسک دینی و عزاداری ها سوء استفاده می کند، گاهی فردی تا دیروقت عزاداری می کند و نمازش قضا می شود، متأسفانه گاهی هم هیأت ها برای اقامه عزا حق الناس را ضایع می کنند که صحیح نیست.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: بهترین راه رشد انسان انجام واجبات و ترک حرام است، امیرالمؤمنین(ع) در جواب سؤال اصحاب خود فرمودند بهترین اعمال در ماه رمضان ترک گناه است، مرحوم آیت الله مشکینی می فرمودند خیلی خودتان را درگیر مستحبات نکنید تا از واجبات بمانید، رعایت کرامت اخلاق در کنار انجام واجبات و ترک محرمات سبب رشد و پیشرفت معنوی انسان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی حزنی که در روایات سبب از بین رفتن جسم انسان می شود را حزن مذموم دانست و گفت: این همان چیزی است که زندگی انسان را به هم می ریزد و به ما به آن افسردگی می گوییم، وابستگی به دنیا از کارهایی است که افسردگی می آورد، امام صادق(ع) و حضرت خدیجه کبری(س) ثروتمند بودند اما هرگز اسیر مال دنیا نشدند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یک شهوت حرام حزن برای انسان می آورد، تصریح کرد: روابط زن و مرد نامحرم سبب ایجاد حزن در جامعه می شود، امروز ولنگاری فرهنگی و ولنگاری در روابط زنان و مردان نامحرم عامل افزایش طلاق است، 3 صفت است که زندگی انسان را مختل می کند، حق و کینه، حسد و سوء ظن دارنده این صفات را به تدریج نابود می کند./869/پ201/ب1

ارسال نظرات