۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۵۲۸۴۳۱
استاد حوزه تهران:

طلاب با نگاه انتقادی تحول ایجاد کنند

استاد حوزه علميه استان تهران با بیان اینکه ساختار فعلی حوزه سبب شده به دلیل متن محور بودنش پژوهشی در آن نباشد، گفت: طلاب باید در کنار درس های خود نگاهی انتقادی به ساختار حوزه داشته باشند، راهکار ارائه دهند و تحول ایجاد کنند.
رحمان شيركوند

حجت الاسلام رحمان شيركوند استاد حوزه های علميه استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بخش عمده معضل تحیر و بی هویتی در طلاب را عدم ساختار کارشناسی شده در حوزه دانست و افزود: در حوزه زحمات زیادی کشیده شده اما متأسفانه هنوز استراتژی مشخصی برای آن تبیین نشده که سرانجام طلبه چه خواهد شد در صورتی که در دانشگاه به وضوح مشخص است که دانشجو بعد از 4سال یک مهندس می شود.

وی با بیان اینکه برعکس دانشگاه بعد 6سال درس خواندن در حوزه طلبه نمی داند که می خواهد چه کاره شود، تصریح کرد: تاکنون حوزه باید اینقدر کار تخصصی انجام می داد و به تعبیری از دانشگاه الگوبرداری می کرد که طلبه سرگردان نمی‌شد.

معاون سابق حوزه علميه امام صادق(ع) ورامین طلبه موفق را محصول حوزه ای دانست که نه به صورت مدرن امروزی بلکه با نظم دانشگاهی و محتوای حوزوی به صورت یک حوزه پیشرو فعالیت کند.

وی اظهار داشت: با سنت صرف و وادادگی فرهنگ دانشگاهی نمی توان به جلو پیش رفت، اگر نگاه یک مدیر سنتی باشد طلبه هم سنتی بار می آید و وقتی مدیر مدرنیزه فکر کند، طلبه مدرن می شود.

خطيب مهديه ورامين با تأکید بر اینکه حوزه باید با استراتژی مشخص نظم نهادینه شده و محتوا و میزان در آن مشخص شود، ابراز کرد: محتوای دروس نباید از کتب قدیمی فاصله گیرد، امروز متأسفانه بعضی از کتب قدیمی به حاشیه رانده شده و متن های کم جان و کم محتوا جانشین آن شده است.

این مبلغ حوزوی با اظهار اینکه در دانشگاه دانشجویان روحیه پژوهش و جنب و جوش دارند، درباره الزامات نشاط آور برای طلاب ابراز کرد: ساختار فعلی حوزه باعث شده تا به خاطر متن محور بودنش، نه بحث پژوهش در آن باشد و نه حضور طلاب در اجتماع، متأسفانه طلبه به اندازه دانشجو مسائل رسانه ای و مطبوعاتی انجام نمی دهد، در مسائل اجتماعی به اندازه دانشجو حضور نداشته و فرصت کار پژوهشی هم ندارد.

استاد حوزه علمیه پاکدشت در ادامه فعالیت مراکز تخصصی حوزه را مؤثر ارزیابی کرد و گفت: باید فاصله این مراکز تا آغاز ورود طلبه به حوزه کمتر شود، متأسفانه به خاطر گسترگی ادبیات و فقه مدت سطح یک خیلی بالا است و برخی از این مدت خسته شده و همانجا متوقف می شوند در صورتی که با برنامه ریزی می توان کل دروس 6سال را تا 3سال خلاصه کرد و زودتر به این مراکز راه یافت.

حجت الاسلام شيركوند خطاب به طلاب توصیه کرد: کنار درسهای ساختار نادرست حوزه نگاهی انتقادی به ساختار حوزه داشته باشند و نتایج کار خود را بنویسند و راهکار ارائه دهند و تحول ایجاد کنند.

وی در پایان با انتقاد از عدم نظارت دقیق و عدم وجود امنیت شغلی مدیران و اساتید حوزه ها، خواستار نظارت بیشتر در حوزه از سوی مبادی ذی ربط شد./804/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات