۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۵۲۸۵۸۶

آماری تکان‌دهنده از کشتار مسلمانان میانمار

سخنگوی رسانه‌ای مسلمانان روهینگیا در نشستی در قاهره ضمن تبیین ریشه‌های تاریخی بحران ایالت راخین میانمار، در آماری تکان‌دهنده اعلام کرد که مقامات میانمار تاکنون حدود یک میلیون نفر از مسلمانان این کشور را کشته‌اند.
میانمار

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عمر فاروق، سخنگوی رسانه‌ای مسلمانان روهینگیا در سمیناری که روز گذشته به همت حزب استقلال مصر در شهر «جیزه» این کشور برگزار شد، گفت: مقامات میانمار(برمه سابق) تاکنون حدود یک میلیون مسلمان از ۷ میلیون ساکن ایالت راخین را به قتل رسانده‌‌اند.

وی تأکید کرد: کشته‌شدن یک میلیون مسلمان در ایالت راخین، در خبرنامه شورای بین‌المللی حقوق بشر نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

سخنگوی رسانه‌ای مسلمانان روهینگیا در ادامه به تبیین ریشه تاریخی اعمال فشار و خشونت علیه مسلمانان این منطقه پرداخت و گفت: حکومت آراکان ۵ قرن پیش از میلاد تشکیل و بعدها دین اسلام به واسطه رفت و آمد تاجران عرب به بنگلادش و میانمار وارد شد.

فاروق گفت: مقامات وقت میانمار که بودایی بودند، در سال ۱۸۷۰ میلادی، آراکان(راخین) را تحت سیطره خود درآوردند.

وی یادآور شد: طی سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۴ میلادی، مقامات بودایی اقدامات به آموزش شبه‌نظامیان بودایی در اسرائیل برای حمله به مسلمانان میانمار کردند.

عمر فاروق گفت: دولت میانمار در سال ۱۹۷۳ میلادی، ۱۴۲ هزار تن را که متعلق به ۷ قبیله بودند، به بهانه این که شهروند میانمار نیستند به قتل رساند و در سال ۱۹۹۶ میلادی، مسلمانان در ۱۴ ایالت میانمار مورد هجوم قرار گرفتند و در جریان آن، به ۱۵۰۰ مسجد نیز حمله شد.

وی گفت: در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز ۱۵۰ مدرسه اسلامی از سوی مقامات میانمار و شبه‌نظامیان بودایی به آتش کشیده شد.

عمر فاروق با تأکید بر این که مسلمانان این منطقه تحت تأثیر فشارهای حکومت، زندگی توأم با ترس دارند، در پاسخ به کسانی که ادعا می‌کنند که اخبار مربوط به مسلمانان میانمار ساختگی و اغراق‌آمیز است، گفت: ۹۰ درصد اطلاعات ذکرشده در سوشیال مدیا(از شبکه‌های اجتماعی) درست است و شبکه‌های ماهواره‌ای دروغ نمی‌گویند.

تغییر رویه بنگلادش در امدادرسانی به روهینگیایی‌ها

بنگلادش محدودیت‌هایی را که تاکنون برای گروه‌های امدادرسان در اردوگاه‌های پناهجویان روهینگیا اعمال می‌کرد، کم کرده و به دنبال دریافت 250 میلیون دلار کمک از بانک جهانی برای امدادرسانی اضطراری به آوارگان مسلمان میانماری است.

بنگلادش که سال‌ها است میزبان پناهجویان روهینگیا در مناطق مرزی خود با میانمار است، در گذشته دسترسی به اردوگاه‌های روهینگیا را بسیار محدود کرده بود.

حساسیت بنگلادش نسبت به مسأله امنیت و ترس از اینکه مهاجرت گسترده مسلمانان، گروه‌های افراط‌گرا را برای آمدن به این منطقه وسوسه کند، از جمله دلایل این محدودیت دسترسی بوده است.

با این حال، موج جدید مهاجرت گسترده پناهجویان روهینگیا، فشار زیادی بر اردوگاه‌های موجود که پیش از این نیز هزاران نفر جمعیت داشته‌اند، وارد کرده است.

حدود نیم میلیون مسلمان روهینگیا در هفته‌های گذشته از میانمار به بنگلادش فرار کرده‌اند. تعداد پناهجویانی که از روز سوم شهریور با آغاز دور جدید خشونت‌های نظامیان میانمار مجبور به ترک میانمار شدند به 480 هزار نفر رسیده که 60 درصد آن‌ها کودکان هستند.

سرعت و حجم زیاد ورود آوارگان مسلمان از میانمار سبب وخامت اوضاع در اردوگاه‌های پناهندگان کشور فقیر بنگلادش شده است.

این پناهجویان مسلمان روهینگیا از خشونتی فرار کرده‌اند که به نسل‌کشی‌ در بوسنی و رواندا تشبیه می‌شود.

سازمان ملل و دیگر نهادهای امدادرسانی در تلاش هستند تا برای این آوارگان پناهگاه و غذا فراهم کنند و از شیوع بیماری‌های مسری در میان آنان جلوگیری به عمل آورند.

دیده بان حقوق بشر: دولت میانمار مرتکب جنایت علیه بشریت شده است

دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای اعلام کرد که دولت میانمار مرتکب جنایت علیه بشریت شده و از شورای امنیت خواست تا این کشور را به همین دلیل تحریم کند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از رویترز، دیده بان حقوق بشر دولت میانمار را به ارتکاب جنایت علیه بشریت در استان راخین متهم کرده و از شورای امنیت خواست تا این کشور را تحریم کند.

در همین راستا، آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز خواستار دو چندان شدن کمک های بین المللی به مسلمانان میانمار شده است. به گفته این آژانس از تاریخ ۲۵ آگوست، حدود ۴۸ هزار تن از مسلمانان میانمار آواره و به بنگلادش پناهنده شده اند که دستکم ۶۰ درصد از این تعداد را کودکان تشکیل می دهند.

این درحالیست که سخنگوی دولت میانمار اظهارات دیده بان حقوق بشر را رد کرده و مدعی شد که هیچ گونه شواهدی در خصوص رخداد جنایت علیه بشریت در میانمار وجود ندارد.

میانمار همچنین اتهام پاکسازی قومیتی را که پیشتر سازمان ملل متوجه دولت این کشور کرده بود را رد کرده و مدعی شد که چنین چیزی به هیچ وجه صحت ندارد.

هیأتی از میانمار به بنگلادش می‌رود

انتظار می رود به دنبال تلاش های گسترده برای یافتن راه حلی پایدار و طولانی مدت برای بحران آوارگان روهینگیا، هفته آینده هیأتی از میانمار برای گفت وگو در رابطه با حضور هزاران تن از مسلمانان روهینگیا در بنگلادش راهی داکا شود.

یک مقام ارشد وزارت خارجه بنگلادش گفت این هیئت اوایل هفته جاری به بنگلادش می آید و به بررسی مسئله آوارگان روهینگیا خواهد پرداخت.

بنگلادش بارها از مقامات میانمار برای بررسی تازه ترین خشونت ها در استان راخین که به عنوان یکی از فجیع ترین بحران های آوارگان در دهه های اخیر در جهان شناخته می شود، درخواست همکاری کرده است.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که سازمان ملل اعلام کرد تا کنون بیش از 480 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا به بنگلادش آواره شده اند.

گفتگوهای دوجانبه بر اثر فشارهای شدید دیپلماتیک داکا به منظور یافتن راه حلی صلح آمیز و دائمی برای بحران آوارگان روهینگیا ممکن شدند و همین باعث شد دولت میانمار از آوارگان بخواهد به منازل خود در راخین بازگردند.

دولت بنگلادش روز پنجشنبه پیشنهاد کرد مناطق امنی تحت نظارت سازمان ملل برای حفاظت از مسلمانان روهینگیا ایجاد شود./۹۹۴/ب۹۰۴/ف

ارسال نظرات